Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-02-09, 18:30
  #1
Medlem
De lägger ofta överpriser på bilar. Nu snackar jag om bilar för 80-150 tkr.

Har inte köpt av bilhandlare tidigare. Ni som har köpt av bilhandlare, har ni prutat? Och hur mycket kan man pruta?
Citera
2016-02-09, 19:37
  #2
Medlem
K.Starfighters avatar
Hur långt är ett snöre?

Klart man prutar. Har man bra munläder brukar det kunna bli en del. Någon exakt summa är svårt att säga men ju dyrare bil desto mer ökar chansen att pruta ner priset.
Citera
2016-02-09, 19:55
  #3
Medlem
10% är inte omöjligt. går han inte ner något så kolla på en anna bil. alternativt försök få med spritt nya vinter/sommar däck
Citera
2016-02-09, 21:36
  #4
Medlem
carlpetersen73s avatar
Kolla hur länge den stått i lager innan du börjar pruta.
Citera
2016-02-09, 22:20
  #5
Moderator
tobess avatar
Det löns absolut att pruta, marginaler finns och är nog till viss del satta just för att ge lite prututrymme.

Om de inte är villiga att gå ner så mycket i pris så finns det givetvis andra områden man också kan se till att få rabatt på. Börjar däcken bli slitna? Förhandla fram att nya däck ska ingå. Ska kamremmen just bytas eller någon större service som snart behöver göras? Försök få dom att fixa dom sakerna utan kostnad o.s.v o.s.v.

Har du en gammal bil som ska bytas in går det också givetvis att se till att dom betalar ett saltat pris för den. Vid förra bilbytet så bytte jag in en gammal fallfärdig Nissan micra som till råga på allt var obesiktad. Jag hade köpt den för 5 papp och de betalade 10 vid inbytet. Har svårt att tro annat än att bilen gick direkt till skroten
Citera
2016-02-17, 15:45
  #6
Medlem
Jag har köpt bil hos bilhandlare nyligen, kollade uppgifter på han och hur länge han har haft bilen (ungefär) på biluppgifter.se, där får du en grov värdeuppskattning på bilen också. (får fram mycket uppgifter där)

Själv såg jag att bilen jag köpte att bilhandlarn hade haft den i ca 4 mån, alltså hade den stått och priset han ville ha var 37.000 svenska riksdaler, jag fick den för 27.500kr, och förhandlingen började på 25k, jag förklarade för han att jag hade kollat upp bilen och att jag visste att han hade haft den ett tag så jag sa tillslut "jag tar med mig bilen idag om du säljer den för 27,5k"
(bilen va nybes och nyservad)

Så för att svara på din fråga: ja du kan pruta, dom tjänar för de mesta en del även om du går ut hårt och märker du att bilhandlarn har lite dålig koll på bilen så sjunker också priset.
Citera
2016-02-17, 19:48
  #7
Medlem
vianetts avatar
Att pruta går nog, gäller bara att veta hur man gör.

Lite off topic:Hur mycket tror ni man kan pruta på en bil som säljs för 200 000 kr och hur går man tillväga.
Citera
2016-02-17, 20:11
  #8
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vianett
Att pruta går nog, gäller bara att veta hur man gör.

Lite off topic:Hur mycket tror ni man kan pruta på en bil som säljs för 200 000 kr och hur går man tillväga.

Jag prutade ned mitt senaste bilköp från begärda 259000 kr till 242500 kr.

En 14-15 månader gammal bil som bara hade stått hos handlaren i två dagar. En populär begagnad bil som förmodligen hade blivit såld på någon dag om inte jag hade köpt den...

Min motivering till handlaren för mitt prut var att jag inte hade någon inbytesbil och att jag erbjöd en snabb kontant affär.

Jag försökte först med 225000 kr men då blev han lite putt...
Efter lite förhandling stod jag på 240000 och han på 245000, och då erbjöd jag, halva vägen var.
Citera
2016-02-18, 11:13
  #9
Medlem
Att börja prata generellt om tusenlappar eller % blir ganska intetsägande när det kommer till begagnade bilar.
Det handlar om att som köpare vara påläst om den aktuella bilmodellen och ha koll på det verkliga marknadsvärdet.
Vissa handlare kanske drar en rövare och har lagt på en marginal på 30%. Lyckas du då pruta bort 10% så har du fortfarande inte gjort en bra affär.
Sen kan man som andra sagt kolla hur länge bilen stått hos handlaren. Har den stått länge och blivit kall på marknaden kan man pruta mera men då bör man samtidigt också fundera över varför den inte sålts tidigare.
Att förhandla till sig tillval kan vara ett annat sätt. Bilen kanske är 90% rätt för dig men saknar t.ex dragkrok eller har dåliga däck. Då kan man föreslå att säljaren eftermonterar/ordnar detta åt dig.
Citera
2016-02-18, 14:16
  #10
Medlem
Jthunderas avatar
Hos små bilhandlare där ägaren själv står i en liten hall är det samma regler som på en Turkisk bazar. Räkna fingrarna efter handslag.

Hos de stora handlarna eller märkeshandlare får du inte rabatt rakt av. Kan du visa att deras prissättning är fel, det är 100 mil till nästa service eller däcken är helt slut kan du få rabatt för detta. De säljer en fungerande bil och kan du slå hål på det förhandlar de. I annat fall är det fast pris som gäller. Vinterdäck får man som regel med som "rabatt". Ofta repade och på andra hands fälg.
Citera
2016-07-09, 15:07
  #11
Medlem
Jag ska köpa en bil, min första och har således inget att byta in emot. Den jag vill ha är ny, kostar 155-160 tusen beroende på tillval jag skulle vilja ha men inte tycker är värda det extra priset. Ungefär var är det rimligt att börja pruta?
Citera
2016-07-09, 15:51
  #12
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedransnamn
Jag ska köpa en bil, min första och har således inget att byta in emot. Den jag vill ha är ny, kostar 155-160 tusen beroende på tillval jag skulle vilja ha men inte tycker är värda det extra priset. Ungefär var är det rimligt att börja pruta?
På en ny bil brukar offerten ligga på 8-12% beroende på säljarens provision. Detta har alla handlare alltid lagt på de offerter jag tagit in. Att pruta har varit kört då de vet att man får i stort sett samma pris hos konkurenten i en annan stad.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback