Citat:
Vilken tillgänglig forskning? En av anledningarna till att RU58841 inte släppts för behandling för manligt håravfall är väl att det inte gjorts några systematiska studier. RU58841 verkar vara en väldigt potent antiandrogen som direkt blockerar hårfollikeln. Tanken är ju att det ska påverka lokalt men även minoxidil har ju kända biverkningar som som bröstsmärtor, domningar m.m. Så nog tas det upp i blodsystemet om man inte har rätt dosering eller haft mindre sår i hårbotten. Har själv fått lättare biverkningar av minoxidil. Låter lite nojig nu, men har upplevt biverkningar av både minoxidil och finasteride. Och läst om anekdotiska fall på forum där de fått återkommande hjärtklappningar m.m även om jag är aningens skeptisk till de värsta berättelserna.
Dina resultat imponerar dock. Jag har som sagt själv provat minoxidil och finasteride och även dermaroller. Dock tappat hår som aldrig förr även när jag kört dessa. Hur pass uttalat har ditt håravfall varit? Jag har s.k "diffuse thinning" dvs tunnare hår över hela skalpen och miniaturisering av folliklarna. Har varit rätt aggressivt för mig senaste tiden och gått från knappt synlig skalp ovanifrån till att hårbotten lyser igenom på ett tydligt sätt över nästan hela hjässan på bara några år. Håravfall har jag känt av sen jag var 25 och är 35 idag, så ca 10 år.
Dina resultat imponerar dock. Jag har som sagt själv provat minoxidil och finasteride och även dermaroller. Dock tappat hår som aldrig förr även när jag kört dessa. Hur pass uttalat har ditt håravfall varit? Jag har s.k "diffuse thinning" dvs tunnare hår över hela skalpen och miniaturisering av folliklarna. Har varit rätt aggressivt för mig senaste tiden och gått från knappt synlig skalp ovanifrån till att hårbotten lyser igenom på ett tydligt sätt över nästan hela hjässan på bara några år. Håravfall har jag känt av sen jag var 25 och är 35 idag, så ca 10 år.
Jo det finns studier på RU, men anledningen att det inte är godkänt i FDA och förmodligen aldrig kommer bli det är inte att det är inte biverkningarna utan för att det saknas tillräckligt med studier och även andra anledningar som patent, resurser osv. Det kostar och är tidskrävande. Så länge företagen tillåts sälja det som ”tester” så kommer de fortsätta med det.
Visst kan minoxidil ge biverkningar men det är extremt ovanligt skulle jag säga, även om de som påstår sig fått det är extremt högljudda. Det beror oftast på helt andra orsaker. Det gäller även finasteride, även om det faktiskt har större chans att ge biverkningar. Då verkar det som RU ger minst biverkningar om man enbart ska titta på anekdoter. Det fungera dock inte på alla.
Så man måste helt enkelt testa själv för att veta.
Mitt håravfall började som sagt för över 15 år sedan när jag var ganska ung. Det pågick några år och var ganska påtagligt innan jag började ta tag i det. Det var inte jätteagressivt, men man såg i princip rätt in i skalpen när jag hade halvlångt hår och hårfästet hade dragit sig tillbaka ett par cm och vikarna var påtagliga. Jag hade kanske förlorar bedömt 50% av allt hår, vilket är ganska mycket.
Jag körde igång med big 3 och fick tillbaka kanske 90% på bara några år dock. Sedan stod det stilla i flera år innan jag testade RU, då fick jag återväxt för första gången på många år.
Men du skriver att du kört både finasteride och minoxidil och aldrig varit så illa? Man tappar som regel alltid mycket hår i början av alla behandlingar som fungerar. Hårsäckarna gör sig av med det gamla och bygger nytt. Det är ju klassisk ”shred”. Är du säker på att det inte är det? Många blir rädda av det och hoppar av. Men det är faktiskt snarare ett tecken på att det fungerar.
För minoxidil tog det ett par veckor innan det började och lite längre med finasteride. Det höll väl i sig ett par veckor, men det var riktigt illa innan det började bli bättre.
Kommer ihåg att jag var vänligt nära att bara ge helt upp ett tag. Speciellt med minoxidil. Men sen slutade det aggressiva håravfallet och det började komma nytt hår efter några veckor/någon månad.