2021-03-29, 15:21
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det finns lika många studier som visar på motsatsen. det vi vet är evidensen för effekt är svag till mycket svag.

Och forskning på användande i allmänheten är ytterst limiterad.

Ser man på hur det gått i verkligheten finns det verkligen inget som tyder på att användande av munskydd leder till några mirakel med avseende på att motverka smittspridning. Snarare precis tvärtom.

Svepande ogrundade påståenden från dig igen.. Du är ju uppenbarligen en slipad desinformatör
Citera
2021-03-29, 15:22
Medlem
Surtrutens avatar
Ett förslag i all välmening!

Vi slutar att diskutera munskydd till någon kan länka till vettiga undersökningar i frågan.
- Det funkar vist!
- Nej, det funkar inte alls!
- Jo!
- Nej!
- Jo!
- 1000 gånger flera nej än du kan säga jo!

Det känns inte som denna typ av diskussion leder någon vart, eller vad tycker ni andra?
Citera
2021-03-29, 15:23
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrbosun
Om nu maskerna fungerar så varför får de hålla på med sina lockdowns i Kontinental och Sydeuropa eftersom de haft masktvång där i stort sett under ett års tid.

Om du läst på så hade du vetat att sydeuropa haft stora problem med sociala familjetillställningar kvällstid utan mask. Dvs att man hanterar smittspridning i butiker tex med mask betyder inte att covid inte sprids kvällstid utan masker.
Citera
2021-03-29, 15:23
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Du har fel som vanligt. I princip allt du påstår är direkt felaktigt.

Vi har en positivity rate som ligger på ca 10 procent under början på våg 3 så ökad testning är inte orsaken till uppgången vi ser nu.

Vi är påväg åt fel håll nu och om ökningen fortsätter så kommer vården bli hårt ansträngd.

tex
"Covidtrycket ökar på flera håll: 30 procent fler på sjukhus i väst efter helgen"

omni.se

Åh nej.. nu kommer jorden att gå under? Själv tror jag att det kommer att lugna ner sig inom en månad pga mer gynnsamt väder. Hoppas fler kommer ut och möter vården utomhus. det lär hjälpa en del.
Citera
2021-03-29, 15:25
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Åh nej.. nu kommer jorden att gå under? Själv tror jag att det kommer att lugna ner sig inom en månad pga mer gynnsamt väder. Hoppas fler kommer ut och möter vården utomhus. det lär hjälpa en del.

Det lugnar ner sig när skolan har lov o sommarlovet är tillräckligt långt för att få ner smittan ordentligt.

Enligt ditt resonemang borde ju inte Mexico ha några problem med Covid typ.
Citera
2021-03-29, 15:26
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Svepande ogrundade påståenden från dig igen.. Du är ju uppenbarligen en slipad desinformatör

Varför fungerar går det inte åt helvete i Florida och Texas då? Inga snuttefiltar där inte... Och varför är det ingen större skillnad mellan nord och syd dakota?
Citera
2021-03-29, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Ett förslag i all välmening!

Vi slutar att diskutera munskydd till någon kan länka till vettiga undersökningar i frågan.
- Det funkar vist!
- Nej, det funkar inte alls!
- Jo!
- Nej!
- Jo!
- 1000 gånger flera nej än du kan säga jo!

Det känns inte som denna typ av diskussion leder någon vart, eller vad tycker ni andra?

Vi får helt enkelt enas att munskydd är ett viktigt vapen i denna pandemi. Slutdiskuterat!
Citera
2021-03-29, 15:27
Medlem
CliviaMiniatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Okej, det låter ju illavarslande att unga människor eventuellt använder pandemin som ett skäl för att stanna hemma.

Får hoppas att det inte är vanligt.
Efter att vi båda blev sjuka i covid för 2a gången så hoppade min dotter av sin utbildning till lärare. Hon ville inte göra en VFU på 2 månader igen i en skola som inte vidtar några skyddsåtgärder.

Men hon vill inte göra någonting alls utom att sitta hemma och spela dataspel eller umgås med sina dator kompisar som bor på andra sidan jorden som i Rio eller Indonesien.
Sociala betalar ut försörjningsstöd nu till henne men jag har ändå försörjt henne till stor del i 6 månader. Jag äger ingenting utom en fattigpension. Lyckligtvis så äter min hund Willys billiga hundfoder i 10kg säckar och matrester.
Trist situation. Men då har jag ändå lyckats att motivera henne till att läsa någonting annat till hösten på SU så att någonting händer. Hon är berättigad till CSN nästa termin.
Hon är 26 år.
När jag var 26 år så hade jag 2 barn och arbetade heltid som lärare. Ägde en bostadsrätt så soc var inte att tänka på. Det var träligt och slitsamt och man jobbade fast man var sjuk.
Nu tror jag att många ungdomar inte har någon lust att jobba med trista jobb och riskera att bli sjuka. Bättre att sitta hemma och spela på datorn och leka att man är en medeltida kung eller en som slåss mot drakar.
Citera
2021-03-29, 15:30
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det lugnar ner sig när skolan har lov o sommarlovet är tillräckligt långt för att få ner smittan ordentligt.
det är uppenbarligen bra att vara mer utomhus och få lite sol på sig.

Citat:
Enligt ditt resonemang borde ju inte Mexico ha några problem med Covid typ.

Mexiko har jätteproblem med folkhälsan och övervikt pga brist på rent vatten att dricka. coca cola är billigare och i princip standarddrycken. Klart som fan att de får problem med covid med en sådan kosthållning.
Citera
2021-03-29, 15:30
Medlem
Citat:
Om du läst på så hade du vetat att sydeuropa haft stora problem med sociala familjetillställningar kvällstid utan mask. Dvs att man hanterar smittspridning i butiker tex med mask betyder inte att covid inte sprids kvällstid utan masker.
Likaså förbannat har de haft masktvång där i stort sett ett års tid och de får fortsätta att hålla på med sina lockdowns,
Citera
2021-03-29, 15:38
Medlem
Merwinnas avatar
AZ byter namn på sitt vaccin! Så dumt, som om de skulle kunna tvätta bort det dåliga ryktet, genom att ändra namnet! Dessutom är det farligt att hålla på och ändra namn på läkemedel. Kan orsaka missförstånd, sammanblandningar...

i dag kl 14:59av Nivette Dawod
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset?pinnedEntry=547893
Astra Zeneca byter namn på sitt coronavaccin, uppger Läkemedelsverket.

Det tidigare ”Covid-19 Vaccine AstraZeneca” får nu namnet ”Vaxzevria”.

Namnbytet innebär inga förändringar i övrigt, men det är viktigt att vaccinatörer ute i regionerna har kännedom om ändringen då produktinformation, märkning och förpackningar kan se olika ut, uppger Läkemedelsverket.

Namnändring av ett läkemedel regleras av Läkemedelsverkets föreskrifter om märkning och bipacksedlar för läkemedel.

Namnändringen godkändes av europeiska läkemedelsmyndigheten den 25 mars efter ansökan från företaget.
Citera
2021-03-29, 15:51
Medlem
SodaFointains avatar
Omkring 1,45 miljoner jobb inom turistsektorn har gått förlorade i Thailand på grund av coronapandemin enligt en privat turistorganisation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in