2021-03-29, 15:11
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
https://emanuelkarlsten.se/eus-smittskyddsenhet-i-stor-kartlaggning-av-munskydd-litet-stod-for-att-det-har-stor-effekt/

Hur ska man kunna redogöra för statistik när denna pandemi pågått i ett år. Vi vet för lite för att kunna föra någon rimlig statistik på lukt och smakbortfall. Det kan ta några månader att få tillbaka det verkar det som. Det betyder inte att lukt och smak är borta för livet.
Det var du som först hänvisade till statistik om lukt- och smakbortfall för att sedan, när jag frågade efter var man hittar statistiken, påstå att det troligen inte finns någon sådan statistik.

PS
Det finns ju statistik på antalet döda, antalet insjuknade enligt tester, antalet tillfrisknade, etc, etc. så det finns säkert en hel del uppgifter om smak- och luktbortfall. Det gäller bara att hitta denna information.
Citera
2021-03-29, 15:12
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag misstänker att det har med deras puss och kramkultur att göra. Big mistake i en pandemi. Vi nordbor är ju mer reserverade, likaså japaner exempelvis.

De är ganska pratiga också... Kanske därför det går så bra för finländarna. De säger ju inte många ord?

Utom när det är alkohol och tango inblandat förstås...
Citera
2021-03-29, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Men ska inte vi sluta hålla avstånd o tvätta händerna? Eftersom fallen ökar i Sverige så hjälper ju det inte att hålla avstånd eller tvätta händerna
Dödsfallen är på minskande efter vad jag kan se sedan årsskiftet.
Citera
2021-03-29, 15:14
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Jag tycker inte att det behövs givet det liv jag lever för tillfället.

Jag tittar på exempel från verkligheten hur det går i den verkliga världen och inte det man kan uppmäta i ett lab under helt andra förhållanden.

Det finns inte mkt som tyder på att munskydd har någon avgörande effekt. Och det borde stå klart nu när flera delstater i USA tar bort det tidigare masktvånget.

Om du läst det jag länkade så finns det epidemiologiska bevis för att masker funkar. Men du bryr dig inte om hur det egentligen ligger till utan fortsätter med dina lögner. Sluta hitta på
Citera
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Men ska inte vi sluta hålla avstånd o tvätta händerna? Eftersom fallen ökar i Sverige så hjälper ju det inte att hålla avstånd eller tvätta händerna
Mycket bra idé!

Det är säkert även lika bra att sätta igång att peta näsan och hosta på varandra också, det har ju inte hjälpt att låta bli!

(Inlägget kan innehålla ironi.)
Citera
Medlem
erwynns avatar
14e mars hade Västerbotten 76 pat på länets sjukhus pga covid, varav 19 på IVA. Idag 49 totalt och 8 på IVA. Fallen sjunker sakta men säkert. Gäller att plana ut under April så har nog "tredje vågen" klingat av rejält till sommaren. Påsken blir intressant att följa.
Citera
2021-03-29, 15:16
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
De är ganska pratiga också... Kanske därför det går så bra för finländarna. De säger ju inte många ord?

Utom när det är alkohol och tango inblandat förstås...

De finnar jag känner är ganska pratiga.
Citera
2021-03-29, 15:16
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Om du läst det jag länkade så finns det epidemiologiska bevis för att masker funkar. Men du bryr dig inte om hur det egentligen ligger till utan fortsätter med dina lögner. Sluta hitta på

Det finns lika många studier som visar på motsatsen. det vi vet är evidensen för effekt är svag till mycket svag.

Och forskning på användande i allmänheten är ytterst limiterad.

Ser man på hur det gått i verkligheten finns det verkligen inget som tyder på att användande av munskydd leder till några mirakel med avseende på att motverka smittspridning. Snarare precis tvärtom.
Citera
2021-03-29, 15:17
Medlem
Sjukt att USA redan vaccinerat nästan 30% med första dosen. Deras siffror bör slutet på april ligga på minimala nivåer. Precis som britternas.
Nu ska bara EU öka vaccineringen också.
Citera
2021-03-29, 15:18
Medlem
Citat:
Om nu maskerna fungerar så varför får de hålla på med sina lockdowns i Kontinental och Sydeuropa eftersom de haft masktvång där i stort sett under ett års tid.
Citera
2021-03-29, 15:19
Medlem
SodaFointains avatar
De byter namn på astra vaccin till Vaxzevria
Citera
2021-03-29, 15:20
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Det viktiga är inte att fallen ökar. Det gör det för att vi testar mer. Det viktiga är att vården inte korkar igen och att inte folk dör som flugor.

Du har fel som vanligt. I princip allt du påstår är direkt felaktigt.

Vi har en positivity rate som ligger på ca 10 procent under början på våg 3 så ökad testning är inte orsaken till uppgången vi ser nu.

Vi är påväg åt fel håll nu och om ökningen fortsätter så kommer vården bli hårt ansträngd.

tex
"Covidtrycket ökar på flera håll: 30 procent fler på sjukhus i väst efter helgen"

omni.se
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in