2021-03-29, 11:27
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Tarendi blir påannonserad i DN den 6 december 1986 på Galleri Pro Arte, Västerlånggatan 75. Fram till 1989 förekommer han i olika utställningar på detta galleri.

Aha, ännu ett galleri. Och nu med träff på TT. Bra där! Då behöver vi väl veta vem som ägde det galleriet (sorry att jag ständigt tjatar om saker men jag är för dålig på sånt här sök).

En annan sak tänkte jag på. Kan det ha funnits någon länk mellan Almsäter och Tarendi? Eller mellan galleriägaren och Almsäter? Med tanke på Walls konsttransport? Galleriägaren och Luleåföretagaren? Västerlånggatan 75 alltså.

Galleriägarens namn kan ju i sig också tända någon lampa i relation till det vi vet. Ja.
Citera
2021-03-29, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Aha, ännu ett galleri. Och nu med träff på TT. Bra där! Då behöver vi väl veta vem som ägde det galleriet (sorry att jag ständigt tjatar om saker men jag är för dålig på sånt här sök).

En annan sak tänkte jag på. Kan det ha funnits någon länk mellan Almsäter och Tarendi? Eller mellan galleriägaren och Almsäter? Med tanke på Walls konsttransport? Galleriägaren och Luleåföretagaren? Västerlånggatan 75 alltså.

Galleriägarens namn kan ju i sig också tända någon lampa i relation till det vi vet. Ja.

Ägare: Erik Paulsson (finns på bild via svenska dagstidningar)

nr 75 är alltså mitt över gatan (som är typ 2 meter bred) från Von der Lindenska Valven, alltså där herrmiddagarna anordnades. Om jag nu inte blandar ihop det med "Modern Art". TT ställde ut även på Modern Art.

Basfakta - såg du mina frågor om vilka dokument/rader i liggaren det var du diskuterade under gårdagen?
Senast redigerad av Kall-Kyl 2021-03-29 kl. 12:33.
Citera
2021-03-29, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Säpos Övervaknings-PM: https://drive.google.com/file/d/1zS_u6ckEdWnpSZUSS4X4ZxKyhjJVr5DS/view

Just det. Nu vet ja iofs inte om det verkligen var PUB eller om det var NK som TT sägs ha följt Palme till och sett när han köpte kostym. Jag vill minnas att vittnet ändra sin uppgift i efterföljande förhör just på den punkten.

Jag måste dock säga att det som stämmer bäst in på TT i listan över potentiella skuggor är grandmannens beskrivning, i listan i detta PM.
Citera
2021-03-29, 13:13
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kall-Kyl
Om det fanns en direkt bevisbar koppling mellan TT och Art Atrium så är jag oerhört intresserad...

Jag hittar en referens till Z8307 (som verkar handla om Västerlånggatan 25/28 eller iaf nära bostaden, ifrån DH15966, men inget mer konkret än så.

Och gällande Föllinge så har jag inte sett vad du sett...

Vet ej om det finns en direkt koppling mellan TT och Art Atrium. När det gäller Föllinge ställde jag bara en fråga med anledning av att en post om Föllinge har samma märkning (DH) som posterna om TT. Men det har säkert bara en administrativ förklaring.

Du har väl i övrigt läst allt vi skrivit om Föllinge och hans irrfärder i city, falsk uppgift om sluttiden för knarkspaningen etc? Gör annars det.
Citera
2021-03-29, 13:17
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ägare: Erik Paulsson (finns på bild via svenska dagstidningar)

nr 75 är alltså mitt över gatan (som är typ 2 meter bred) från Von der Lindenska Valven, alltså där herrmiddagarna anordnades. Om jag nu inte blandar ihop det med "Modern Art". TT ställde ut även på Modern Art.

Basfakta - såg du mina frågor om vilka dokument/rader i liggaren det var du diskuterade under gårdagen?

Okej, Erik Paulsson. Då får vi rota vidare kring den personen. Vore ju utmärkt om det fanns lite intressanta kopplingar till våra övriga utredningar rörande personer i materialet. Att vederbörande då har en koppling till TT vet vi nu. En svaghet är att vi inte har namnet på Luleåföretagaren. Däremot vet vi att Almsäter jobbade åt ett norrländskt transportföretag ungefär fram till tiden för mordet. Behöver inte vara samma transportföretag men kan vara det. Vi får se.
Citera
2021-03-29, 13:21
Medlem
Citat:
Vet ej om det finns en direkt koppling mellan TT och Art Atrium. När det gäller Föllinge ställde jag bara en fråga med anledning av att en post om Föllinge har samma märkning (DH) som posterna om TT. Men det har säkert bara en administrativ förklaring.

Du har väl i övrigt läst allt vi skrivit om Föllinge och hans irrfärder i city, falsk uppgift om sluttiden för knarkspaningen etc? Gör annars det.

Har läst en del om Föllinge tidigare, men behöver uppdatera mig.

Vilken post är det om Föllinge som är märkt med DH? ÄVen om det kanske är ett misstag vill jag kunna få det ur skallen

Gällande Almsäter - Är det Christopher Almsäter vi pratar om?
Citera
2021-03-29, 13:26
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Har läst en del om Föllinge tidigare, men behöver uppdatera mig.

Vilken post är det om Föllinge som är märkt med DH? ÄVen om det kanske är ett misstag vill jag kunna få det ur skallen

Gällande Almsäter - Är det Christopher Almsäter vi pratar om?

Föllinge är posten där han svarar på en rundfråga från PU om vad han ägnade sig åt mordkvällen.

Ja, Christopher Almsäter som befann sig nära mpl med Anders Ekman. De har egentligen andra namn. De kan dessutom ha befunnit sig nära trappkrönet några minuter före mordet, dvs på Malmskillnadsgatan. Ett vittne såg två killar med i stort samma signalement.

Almsäter säger på ett ställe att de kom till mpl innan någon piket fanns där. Innan 23.24.20 alltså. Medan han i övrigt beskriver det som att de anlände långt efter skotten. Underlig historia som inte behöver ha med mordet att göra, men som kräver en närmare förklaring.
Citera
2021-03-29, 13:35
Medlem
Citat:
Föllinge är posten där han svarar på en rundfråga från PU om vad han ägnade sig åt mordkvällen.

Ja, Christopher Almsäter som befann sig nära mpl med Anders Ekman. De har egentligen andra namn. De kan dessutom ha befunnit sig nära trappkrönet några minuter före mordet, dvs på Malmskillnadsgatan. Ett vittne såg två killar med i stort samma signalement.

Almsäter säger på ett ställe att de kom till mpl innan någon piket fanns där. Innan 23.24.20 alltså. Medan han i övrigt beskriver det som att de anlände långt efter skotten. Underlig historia som inte behöver ha med mordet att göra, men som kräver en närmare förklaring.

Vet vi deras riktiga namn? Jag har ju tillgång till lite kontaktlistor som tillhörde TT, så jag skulle kunna samköra.

Förresten - varför går de ut med felaktiga namn i en tidningsartikel dagen efter mordet? Eller hade de för vana att använda alias?
Citera
2021-03-29, 13:38
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Vet vi deras riktiga namn? Jag har ju tillgång till lite kontaktlistor som tillhörde TT, så jag skulle kunna samköra.

Förresten - varför går de ut med felaktiga namn i en tidningsartikel dagen efter mordet? Eller hade de för vana att använda alias?

Jag vet inte deras riktiga namn. I övrigt vet ej.
Citera
2021-03-29, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Till Andersson också.
Jag läste på Fel rad i mitt ark.

Så här ligger det till:

Den 21 november 1979 finns Galleri Kontrast registrerat av Tarendi i DN småannonser sid 38.

Den 2 januari 1984 sökes Tarendi för delgivning i konkurs (Troligen GK) i DN Småannonser också på sid 38. Kungörelsen gäller från 27 december 1983.

Nu blev det rätt.

Om du skulle lyckas lokalisera var detta galleri kontrast låg så vore det suveränt.
Citera
2021-03-29, 13:54
Medlem
Citat:
Jag vet inte deras riktiga namn. I övrigt vet ej.

Ok. Hur vet du att det inte är deras riktiga namn?
Citera
2021-03-29, 14:00
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ok. Hur vet du att det inte är deras riktiga namn?

Nu får jag be dig läsa tråden. Kolla vad 14thint skrivit i frågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in