Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-04-27, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Varifrån har du fått informationen om att Säpos personal skulle ha en röd knopp på sina WT?

Intressant i sammanhanget. Möten i Palmerummet. Sidan 69. 860310.

https://drive.google.com/file/d/1V7XUYQc_yQbRh4KKCzmpf5N58jYq-Zzo/view

'' Hjälmroth: Ingen säk-personal har varit i aktion ute på stan attentatskvällen.''

Återigen saknar jag Näss ofullbordade memoarer. Man kan fråga sig om han kände till Sten Anderssons Säpo-trio vid tiden för mordet? Eller om Säpo var ute på stan mordkvällen? Och vad visste den lurige Alf Karlsson? Han som förnekade att han befann sig på Ledningscentralen mordnatten. Trots ett antal vittnesuppgifter om motsatsen.

Det har aldrig förekommit någon utredning av Säpo avseende mordet. Det närmaste man kan komma är Lidboms ensamutredande. För övrigt utredde man sig själva. Och slarvade bort en hel hel material på vägen. Bland annat varningar. Eventuellt medvetet. Och numera hävdar man att Palmes personakt är bränd. Jo jo. Här finns mycket som vi aldrig kommer att få reda på.

Det är en osäker uppgift från en diskussion om WT på Facebook.
Men jag är inte förvånad över att Näss förnekar att SÄPO skulle ha varit ute , det är väl också möjligt att några från SÄPO gett sig själva ett uppdrag utan att SÄPOS ledning kände till det.
Då undviker man nog att berätta om det, vare sig man har någonting med mordet att göra eller inte.
Citera
2021-04-27, 07:07
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Det är en osäker uppgift från en diskussion om WT på Facebook.
Men jag är inte förvånad över att Näss förnekar att SÄPO skulle ha varit ute , det är väl också möjligt att några från SÄPO gett sig själva ett uppdrag utan att SÄPOS ledning kände till det.
Då undviker man nog att berätta om det, vare sig man har någonting med mordet att göra eller inte.
Ok, tackar. Då vet jag.

Tyvärr är det väl så att när det gått 35 år så lär vi inte få veta vem som visste vad.
Citera
2021-04-27, 09:02
Avslutad
Det är viktigt att förstå att man hade samövningar på hösten med Säpo "förövning" där Holmer var mycket god vän med Säpo de träffades regelbundet speciellt de 4 huvudcheferna för de stora huvudorganisationerna. Det finns liksom ingen möjlighet för frifräsare att skjuta Palme man hade koll på varenda meter i innerstan. Det liknar teatermord ändå för mig och det rör sig om opassande förödande bilder där Sapo/Säpo mfl inte kan chansa att de läcker ut. Palme lovas att få använda sitt folk från underättelser som han själv byggt upp. Detta förklarar den hemliga Säpotrio som förföljde Op i hemlighet. Det var förberedelse av teatermordet med uppdrag av Sapo. Mördaren är ingen mördare det är en känd person till familjen som talar och skojar med paret mitt i det allvarliga iscensättandet.
Vittnen som pekar mot sanningen förlöjligas"riksfyllot" Anders Björkman hörde och såg. Likadant Delsborn har förlöjligat och Hage har hotats. Sammantaget så har man sorterat vittnen och inte tagit med bitar från vittnen genom att undvika att ställa frågor som kan peka på vad som egentligen hände.

Här är vi framme. Hit betecknar jag det som säkert. Nu blir det vilda spekulationer men det kan ligga sanning i det. Det är förmodligen så att det inte är rätt kulor och skadan på Lisbet är (det är här det börjar bli knepigt att få ihop det) Om det var ett teatermord vad skulle iscensättarna få ut av att Lisbetkopian skulle ha blivit skjuten? Eftersom jag inte ser något skäl till det så måste hon blivit skjuten på riktigt inte av startpistols/löspluggskillen utan på avstånd av en prickskytteman. Ni ser själva den avbrutna grenen. Även den hederlige första polisen spelade inget spel o kände på ögat på liket o personen var stendöd.
Hade Palmegruppen gjort sitt jobb kunde de räknat ut på natten varifrån skottet kom. Därav måste man fejka de riktiga kulorna som inte stämmer med det man planerade som plockas upp av poliserna på natten o man lägger ut låtsaskulorna.

Hage Delsborn Björkman vs Mårdelius (om utifall Op talade med mördaren mm)
Säpotrion supportar Sapo för att förstudera "reka" för teatermordet vs Säpomördare förföljer OP
Ps Sen har Lisbet och sönerna ett manus så som de skulle agera enligt manus av ett teatermord och vad de skulle sett. Sen verkar det som Op kopian blir skjuten på riktigt och då blir det konstigt. Då får man improvisera och gärningsmansbeskrivningen får ändras samt handlingsförlamning av att det blev ett riktigt mord.
Senast redigerad av jajagvinner 2021-04-27 kl. 09:19.
Citera
2021-04-27, 09:12
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, sedan kan man väl tänka sig att alla inte klassades som lögnare av de som sedan granskades.
Det är ju endast dessa 3 uppslag i denna serie och jag har svårt att se att detta skulle vara lögn.
Dock är det ju sent inkomna uppgifter så betydande risk för "minnesfel" inte minst..

Eftersom uppslag EFE-14473-OO-B är maskerat så är det fritt fram att hej vilt spekulera vad det kan ha stått där :

Mannen som sköt OP vill återuppleva minnet av den kvällen.
På årsdagen av händelsen (åtta år senare) reser han in till Stockholm och besöker mordplatsen vid ungefär samma tid på kvällen som när mordet skedde.

Han promenerar sedan därifrån exakt den vägen som när han flydde 8 år tidigare . Han har samma gamla kläder på sig som han hade då (för att riktigt återuppliva minnet eller för att han inte bytte kollektion så ofta).

Kvinnan som tidigare var vittne till den springande mannen på Sturegatan jobbar kvar på samma ställe. Den dagen så avslutar hon sitt pass som vanligt vid ungefär samma tid på kvällen som för 8 år sedan och promenerar sen Sturegatan norrut.

När hon promenerat en bit får hon se en man framför sig . Till sin oerhörda förvåning så inser hon att han ser exakt likadan ut och är precis likadant klädd som mannen hon såg 8 år tidigare kvällen när OP mördades.

Kvinnan vågar först inte ringa polisen då hon räknar med att inte bli trodd. Efter 1,5 vecka tar hon dock mod till sig , ringer polisen och berättar vad hon sett.

Poliserna som tar emot tips är vana vid att få uppslag från diverse knäppgökar. På skrivbordet har de en bunt med kopierade AL-artiklar. När de får tips från en knäppgök så bifogar de en sådan sida till handlingarna för att sen komma ihåg vad det vara för typ av tips. Kvinnans tips bifogas en sådan sida och stoppas snabbt undan i en pärm.

Ungefär så tror det jag det gick till.
Senast redigerad av HAARP 2021-04-27 kl. 09:16.
Citera
2021-04-27, 19:41
Medlem
MOPspanarens avatar
Tänkte jag skulle bjuda på ett dokument med koppling till Skandiahuset.
Då detta är originalet så vet jag inte vilket uppslag de fått i utredningen, eller ens om Åke Röst vidarebefordrade det dit.

Olle Alsén får på våren 1994 ett tips.

https://pasteboard.co/JZhTFAm.png
Citera
2021-04-27, 22:27
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Då detta är originalet så vet jag inte vilket uppslag de fått i utredningen, eller ens om Åke Röst vidarebefordrade det dit.

Ordet som upprepas i slutet av texten, 'FÖRS.DIR' eller nåt, vad betyder det?

Kan det varit Stig Engström som skrivit texten (medvetet slarvigt med en flitpenna)? Innehållet påminner om SE, psykologiskt.
Citera
2021-04-28, 05:20
Medlem
Citat:

Apropå Olle Alsén.

201008 lades följande beställning till PU:

''Samtliga förhör med, och allt material inlämnat av DN-journalisten Olle Alsén.''

Beställningen drogs sedan tillbaka eftersom materialet var för omfattande.
Citera
2021-04-28, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho

Med tanke på texten i övrigt, så skulle jag gissa på "Försäkringsdirektör".
Citera
2021-04-28, 07:28
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Apropå Olle Alsén.

201008 lades följande beställning till PU:

''Samtliga förhör med, och allt material inlämnat av DN-journalisten Olle Alsén.''

Beställningen drogs sedan tillbaka eftersom materialet var för omfattande.

Synd, men förstår att materialet är omfattande. Olle var ju riktigt aktiv både mot PU, GrK och i Dagens Nyheter som den sk. "Friskytten".
Citera
2021-04-28, 07:39
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho

Kan det varit Stig Engström som skrivit texten (medvetet slarvigt med en flitpenna)? Innehållet påminner om SE, psykologiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Med tanke på texten i övrigt, så skulle jag gissa på "Försäkringsdirektör".

Ja, "Försäkringsdirektör" låter som en bra gissning.

Personligen så har jag svårt för denna typ av tips som dimper ned så lång tid efter mordet och med en detaljerad berättelse/händelseflöde av nån "som vet".
Men om någon här vet mer, hittar kopplingar.. så kan ju brevet ställas i en annan dager.
Citera
2021-04-28, 09:39
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ja, "Försäkringsdirektör" låter som en bra gissning.

Personligen så har jag svårt för denna typ av tips som dimper ned så lång tid efter mordet och med en detaljerad berättelse/händelseflöde av nån "som vet".
Men om någon här vet mer, hittar kopplingar.. så kan ju brevet ställas i en annan dager.
Nej det låter mer som en egen rekonstruktion byggd på rykten. Men är det inte lite tidigt att någon utanför stay behind kopplar 'försäkringsdirektör som står över lagen' med FRA och CIA?

Hade inte OP någon förmodad släkting som engagerat sig i mordet och framfört teorier? Hette denne Palme i så fall?
Citera
2021-04-28, 09:44
Medlem
Information och delning av mina funderingar:

1. Jonas Nyman, ja han med Swedenborgskyrkan, har fått ut en ny ''Liggare'' som är mindre svärtad efter utslaget i Kammarrätten.

2. 2098 dokument med spaningsmöten och åklagarmöten har nu anlänt till beställaren.

Det vi väntar på är att detta ska delas och läggas ut.

Fortfarande är det så att ''Liggaren'' med enbart material som inkommit efter 200610, inte är tillgänglig. Illa! Jag förstår inte vitsen med att enbart dela med sig själv. Samtidigt som man lovar andra att lägga ut. Och öppet skryter med skalpen. Fy skäms!

Nu har runt 3 procent av materialet i PU lagts ut i tråden. Runt 15 000. Plus att vi har dokumenten hos IT-demokrati och MOP-arkivet sedan tidigare. Dokument som ingått i en rättegång kan inte censureras.

Det som förvånat mig är att den stora WT-listan blivit mycket modest modererad. Alltså underlaget till sammanställningen av WT som presenterades 2017. Som initierades av Dag Andersson några år tidigare.

Här finns det mycket klartext.

https://drive.google.com/file/d/10wphhhQ_KkUEmkZhLxhoLlcee_rarMUi/view

Stora WT-listan:

https://drive.google.com/file/d/14P2cLo2s-0t4ctjO51EZjRu4c58flc3T/view

En lista som Ölvebro gjorde allt för att ignorera. Precis som GMP och Petersson. Här har vi det som definitivt sticker ut i PU genom åren åren. För mig ljuder det varningssignaler i paritet med ''Hesa Fredrik.'' Precis som allegorin ''bandyspelare'' från Ölvebro. Att dessa personer vill ta bort WT är uppenbart.
Senast redigerad av andersaanderssona 2021-04-28 kl. 10:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in