Citat:
Ursprungligen postat av
Ancistrus
Absolut. Instämmer till fullo i det du skriver.
Dock talar vi om två lite olika saker. Du kritiserar den del av media som älskar identitetspolitik och därför lyft fram ett antal personer, ofta unga tjejer och invandrare, och därmed hoppas denna politik skall bli mer populär. Jag delar förvisso den kritiken men tycker också dessa unga tjejer och invandrare m.fl. (som mycket sällan är förtryckta, utan snarare högst privilegierade) har ett eget ansvar och välja om de vill medverka i detta eller ej. Det är sällan uteslutande vid rena intervjuer de uttalar sig, utan tvärtom oftast på helt eget initiativ. Det är ett medvetet aktivt ställningstagande (som mycket riktigt många journalister hakar på).
Men mitt inlägg berörde snarare dessa personer som gjort sig till talesmän för identitetspolitik och allmän kränkthet och den stora förundran och upprördhet de känner över att ö.h.t. bemötas av kritik, t.ex. från hemska "näthats mobbare" som du och jag och andra som har oförskämdheten att ifrågasätta deras välgrundade visdomsord och livserfarenhet inom livets alla områden, främst deras politiska analys om det förtryck de hävdar sig vara utsatta för. Jag tycker det är något de rimligen borde kunnat förutsett. Och om de mot förmodan inte kunde det borde de åtminstone märkt att de bemöts av kritik och tagit lärdom därav genom att antingen bemöta sina kritikers argument, eller hålla käften och därmed slippa framtida kritik.
Nja, jag tror vi till sist hamnat vid samma slutsats - Zara och co. har satt sig själva i skiten och vi vill inte höra deras jävla gnäll. Du har helt rätt i att dessa vuxna människor, som har tillgång PR-folk och varumärkeskonsulter omkring sig, borde tänka efter. Okej, majoriteten är priviligierade och tar för givet att alla ska ge snabba likes när de helt utan filter och eftertanke om de skriver något halvt infantilt om att de är trötta på dumma människor som är dumma på sitt Insta-konto.
Gråzonen mellan privatpersonen, företagaren, artisten och varumärket glider ihop på sociala medier. Media, annonsörer och följare förväntar sig "personliga och spontana" utspel och reaktioner. Gärna något svartvitt och naivt som man snabbt kan gilla (följt av en bild på en sponsrad kjol eller smink).
Zara behöver bara använda kodordet "Flashbacktroll" så är allmogen och media nöjda. Hon anses ha gjort ett feministiskt utspel och nu kan man gotta sig med en latte. När någon riktigt ondskefull och hatisk man från Flashback ber om en mer detaljerad beskrivning av vad som hänt blir det jobbigt för då måste flosklerna och de nästan sanna sagorna ersättas med vuxentänk och analys. Det är inte Zaras grej. Det kränker hennes ego men det är förhoppningsvis såhär posörfeminismen till sist kommer att dö. Även högstadietjejerna kommer förhoppningsvis inse att Zara, Bianca och gänget är jävla papegojor och en del av systemet. Hon är för fan 23 år gammal, inget barn!
Som du skriver har de själva valt att använda godhetssignalering och offerkoftande som en del av sina varumärken. I symbios med media och sponsorerna gör de sig till talespersoner. Tre grisar i en trekant.