Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Tack för inlägget!
Får tankar på att det du pekar på med den kontakt SD tar med T*herese är för att hon ska uppleva honom som en person som hon inte har tvehågsna känslor mot, men också att det kan finnas en liten sublim varningssignal till henne genom det mess han skickar till henne när hon just lämnat HD.
Alltså, vad tänker du om hans sätt att linda in ganska vardagliga meningar på det här sättet som han gör mot till exempel K*ristin (Lenas fd arbetskamrat och vän) som kan tydas som ett hot också?
T*herese verkar vara en kvinna med huvudet på skaft, reagerar direkt när SD skickar meddelande till henn där han säger att HD blivit glad att hon varit och hälsat på. Jag kan riktigt se hur T vänder som om för att kolla om hon är förföljd, övervakad.
Kanske, tänker jag nu, är det exakt det SD tänkt ut? Alltså; jag vet var du är, jag vet vad du säger; jag har kol på HD.
Fy fasiken. Precis som i en rysare.
Jag tänker rent spontant, att om jag skulle lyckas med det, skulle jag få jobba på länge, länge för att få till det. Och så bra som SD gör det, vete sjutton.
Jag har hela tiden tänkt att det (fetade) är ett uttryck för SDs brist på social kompetens.
Att det är en del av det som brukar kallas love bombing, en metod en narcissistisk person använder i ett inledande skede av en relation med en ny människa som narcissisten i framtiden tänker sig kunna få ut någonting av.
En sk charmfas/ period av intensiv positiv uppmärksamhet för att få dem på kroken. Ofta genom att boosta personens ego och få dem att känna sig betydelsefulla ”det känns som jag redan känner dig fast vi aldrig träffats bästa Kristin!”, ”vad glad jag är att Hanna har dig Therese!” (ej ordagranna citat om någon undrar).
I SDs fall yttrar det sig i något som många antagligen tolkat som en slags naiv, lite rart klumpig och rättfram spontan charm och värme.
Det agerande som antagligen fick LW på fall från första början.
För vissa människor visar inte narcissisten sin mindre charmiga sida och de väljer att hålla för öronen och blunda för och bortförklara vittnesmål och tecken på den sidan.
Det blir förvirrade och jobbigt att rubba bilden av den härliga, hjälpsamma, oumbärliga personen som hos vissa väcker ömhet. SOA med fru kan säkert klassas in här. ”Stefan skulle
aldrig...Han som är så duktig med barnen!”
Där behövs ingen gaslighting, det sköter de så bra själva.
En mer socialt kompetent narcissist än SD hade naturligtvis använt mer sofistikerade metoder än klumpiga sms.
Jag har tänkt att han helt enkelt inte fattar att han framstår som obehaglig när han exempelvis önskar solsken över Kristin som han aldrig pratat med förr och nämner hennes nyfödda barn och anhöriga.
Och att hans bristande sociala kompetens, flacka och omogna känsloliv gör att han inte fattar att det som uppfattades som tokroligt när man var 19 inte uppfattas som lika charmigt när man är 35+ (ta sig in på arbetsplatsen och åka rullskridskor eller ta en bild utanför nåns port mm).
Men som någon (minns inte vem) skrev i tråden igår:
”SD är nog sjukare än vad vi trott”.
Jag har följt tråden, läst om de delar i fup som citerats här och börjar tro att det stämmer. Jag har nog (likt stackars LW) tolkat SD för naivt. Det finns kanske en slugare, stördare, medvetet ondare sida.
LW kände att han var störd, men trodde nog innerst inne att han inte var så farlig ändå, han var ju gullig och pojkaktig...
Men det spontana, naiva är kanske en mask som SD vet när det är dags att ta på.
Inte ett tecken på att han verkligen är pojkaktigt klumpig och spontan.
Utan ytterligare paralleller dem emellan så kommer jag att tänka på vad en polis sa om Anders Eklund. Att han framstår som socialt inkompetent person nära gränsen till intellektuell funktionsnedsättning. Men att det på samma gång finns något extremt slugt och beräknande i hans sätt att svara på frågor i förhör. Vet exakt vad de har på honom...
(Sorry för långt svar).