2021-03-28, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Om hon var bipolär skulle det förklara många av de "fel" jag ser i hennes beteende. Då skulle hon vara ett offer för en odiagnostiserad sjukdom och felbehandlad. Jag försöker ju hitta en orsak, ett "försvar" för det jag inte tycker om i hennes beteende.

Vilken märklig inställning. Du måste väl inte tycka om henne eller hennes handlingar? Och inte ens om hon levde skulle hon väl behöva förklara dem för dig? Ännu mindre behövs det nu när hon inte längre är en av oss som fortfarande trampar på i jordelivet.

L*na var en mångfacetterad kvinna som var enormt omtyckt av de flesta i sin omgivning och hon är saknad av många. Det är bara att acceptera henne som hon var - fullt ut. Ingen kan leva upp till att vara den perfekta människan och du kan inte sitta med en mall för en sådan och försöka trycka in hur en annan individ ska vara.

Kan du inte försöka tagga ner lite i ditt förakt för henne? Det visar mer vem du är som människa, än vem hon var. Du skriver hela tiden att du försöker förstå, men dina ord visar motsatsen. Du verkar ha en fast bild av hur man ska vara och är man inte det så är man fel. Och sen försöker du förklara varför dessa fel har uppstått. Det är en synnerligen bisarr upplevelse att läsa dina inlägg.
Citera
2021-03-28, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack för inlägget!

Får tankar på att det du pekar på med den kontakt SD tar med T*herese är för att hon ska uppleva honom som en person som hon inte har tvehågsna känslor mot, men också att det kan finnas en liten sublim varningssignal till henne genom det mess han skickar till henne när hon just lämnat HD.

Alltså, vad tänker du om hans sätt att linda in ganska vardagliga meningar på det här sättet som han gör mot till exempel K*ristin (Lenas fd arbetskamrat och vän) som kan tydas som ett hot också?

T*herese verkar vara en kvinna med huvudet på skaft, reagerar direkt när SD skickar meddelande till henn där han säger att HD blivit glad att hon varit och hälsat på. Jag kan riktigt se hur T vänder som om för att kolla om hon är förföljd, övervakad.

Kanske, tänker jag nu, är det exakt det SD tänkt ut? Alltså; jag vet var du är, jag vet vad du säger; jag har kol på HD.

Fy fasiken. Precis som i en rysare.

Jag tänker rent spontant, att om jag skulle lyckas med det, skulle jag få jobba på länge, länge för att få till det. Och så bra som SD gör det, vete sjutton.

Jag har hela tiden tänkt att det (fetade) är ett uttryck för SDs brist på social kompetens.

Att det är en del av det som brukar kallas love bombing, en metod en narcissistisk person använder i ett inledande skede av en relation med en ny människa som narcissisten i framtiden tänker sig kunna få ut någonting av.

En sk charmfas/ period av intensiv positiv uppmärksamhet för att få dem på kroken. Ofta genom att boosta personens ego och få dem att känna sig betydelsefulla ”det känns som jag redan känner dig fast vi aldrig träffats bästa Kristin!”, ”vad glad jag är att Hanna har dig Therese!” (ej ordagranna citat om någon undrar).

I SDs fall yttrar det sig i något som många antagligen tolkat som en slags naiv, lite rart klumpig och rättfram spontan charm och värme.
Det agerande som antagligen fick LW på fall från första början.

För vissa människor visar inte narcissisten sin mindre charmiga sida och de väljer att hålla för öronen och blunda för och bortförklara vittnesmål och tecken på den sidan.

Det blir förvirrade och jobbigt att rubba bilden av den härliga, hjälpsamma, oumbärliga personen som hos vissa väcker ömhet. SOA med fru kan säkert klassas in här. ”Stefan skulle aldrig...Han som är så duktig med barnen!”
Där behövs ingen gaslighting, det sköter de så bra själva.

En mer socialt kompetent narcissist än SD hade naturligtvis använt mer sofistikerade metoder än klumpiga sms.

Jag har tänkt att han helt enkelt inte fattar att han framstår som obehaglig när han exempelvis önskar solsken över Kristin som han aldrig pratat med förr och nämner hennes nyfödda barn och anhöriga.

Och att hans bristande sociala kompetens, flacka och omogna känsloliv gör att han inte fattar att det som uppfattades som tokroligt när man var 19 inte uppfattas som lika charmigt när man är 35+ (ta sig in på arbetsplatsen och åka rullskridskor eller ta en bild utanför nåns port mm).

Men som någon (minns inte vem) skrev i tråden igår: ”SD är nog sjukare än vad vi trott”.

Jag har följt tråden, läst om de delar i fup som citerats här och börjar tro att det stämmer. Jag har nog (likt stackars LW) tolkat SD för naivt. Det finns kanske en slugare, stördare, medvetet ondare sida.

LW kände att han var störd, men trodde nog innerst inne att han inte var så farlig ändå, han var ju gullig och pojkaktig...

Men det spontana, naiva är kanske en mask som SD vet när det är dags att ta på.
Inte ett tecken på att han verkligen är pojkaktigt klumpig och spontan.

Utan ytterligare paralleller dem emellan så kommer jag att tänka på vad en polis sa om Anders Eklund. Att han framstår som socialt inkompetent person nära gränsen till intellektuell funktionsnedsättning. Men att det på samma gång finns något extremt slugt och beräknande i hans sätt att svara på frågor i förhör. Vet exakt vad de har på honom...

(Sorry för långt svar).
Citera
2021-03-28, 18:53
Medlem
Citat:
Problemet är väl att polisen inte var inne i sådan tankar i början av utredningen, letade inte och såg inte. Det blir svårt att bevisa att något saknas om man inte kan bevisa att något sådant har funnits från start.

För som det verkar finns inget dokumenterat, och vad jag vet har inte JD eller HÅ nämnt något om att det fanns något "fysiskt" eller texter planerade. Koordinater var allt som finns.

Kanske allt bara fanns i Lenas huvud ännu?

Lena, visste att denna cache var "hot stuff" och därför mest troligt skulle förstöras om (SD/HD/JG) fann den först. Som så många tidigare av hennes cacher.

Denna var dessutom hennes kronjuvel - the Best of the Best.
Hon höll allt superhemligt och tätt intill kroppen. Denna gång.

Men trots det borde material, spår, tecken finnas även om hon behöll slutliga monteringsanvisningen i huvudet.

Funderar även över att det borde finnas en välskriven text kanske insmugen i flera olika dokument.

Ja, detta är en Mystery Cache
Citera
2021-03-28, 18:53
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Så när LW skickade bilden på loggremsan till SD så slängde han sig på cykeln och cyklade till LW för att vara barnvakt trots att han hade andra "måsten" att göra?

Vilken är din teori då?
Citera
2021-03-28, 19:11
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Jag har hela tiden tänkt att det (fetade) är ett uttryck för SDs brist på social kompetens.

Att det är en del av det som brukar kallas love bombing, en metod en narcissistisk person använder i ett inledande skede av en relation med en ny människa som narcissisten i framtiden tänker sig kunna få ut någonting av.

En sk charmfas/ period av intensiv positiv uppmärksamhet för att få dem på kroken. Ofta genom att boosta personens ego och få dem att känna sig betydelsefulla ”det känns som jag redan känner dig fast vi aldrig träffats bästa Kristin!”, ”vad glad jag är att Hanna har dig Therese!” (ej ordagranna citat om någon undrar).

I SDs fall yttrar det sig i något som många antagligen tolkat som en slags naiv, lite rart klumpig och rättfram spontan charm och värme.
Det agerande som antagligen fick LW på fall från första början.

För vissa människor visar inte narcissisten sin mindre charmiga sida och de väljer att hålla för öronen och blunda för och bortförklara vittnesmål och tecken på den sidan.

Det blir förvirrade och jobbigt att rubba bilden av den härliga, hjälpsamma, oumbärliga personen som hos vissa väcker ömhet. SOA med fru kan säkert klassas in här. ”Stefan skulle aldrig...Han som är så duktig med barnen!”
Där behövs ingen gaslighting, det sköter de så bra själva.

En mer socialt kompetent narcissist än SD hade naturligtvis använt mer sofistikerade metoder än klumpiga sms.

Jag har tänkt att han helt enkelt inte fattar att han framstår som obehaglig när han exempelvis önskar solsken över Kristin som han aldrig pratat med förr och nämner hennes nyfödda barn och anhöriga.

Det tror jag inte. Han är även så mot män om han inte får som han vill, eller om någon inte tycker som han tycker. Och det vet jag från folk IRL.

Däremot så tror jag ändå lite som du, att de inte tolkat det som hotfullt eller nästan hotfullt INNAN de visste om mordet. Numera ser de nog på olika händelser och kommentarer på ett helt annat sätt och undviker honom. Det ser vi också på en person/geocachare/granne som F*redrik i FUP. Han har sannolikt sina persienner nere varje kväll numera, efter att SD fotat sig utanför hans fönster.

#TeamÅsaHiding Tick, tack, tick, tack....

P7 där SD berättat att han blir sexuellt attraherad av ilska
https://docdro.id/78GdMlp
Citera
2021-03-28, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi

Vittnen beskriver att hon höll på med dem under våren och det är Home Soft Home som intresserar mig mest med tanke på BP.

Med tanke på att hon hade en annan GC på BP bara några månader innan så har inte - home soft home - varit på planering där väldigt länge, hon ”bokade” platsen den 13 maj för den och hade ju inte lämnat in någon info om den, om sådan info skulle hittats på hennes dator så får man anta att den hade funnits med i Fup pga platsen?
Citera
2021-03-28, 20:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chica16
Med tanke på att hon hade en annan GC på BP bara några månader innan så har inte - home soft home - varit på planering där väldigt länge, hon ”bokade” platsen den 13 maj för den och hade ju inte lämnat in någon info om den, om sådan info skulle hittats på hennes dator så får man anta att den hade funnits med i Fup pga platsen?
Katt åt racerbil var hon så gott som klar med, det saknades en bil.
Vittnen pratar om Home Soft Home. Planerad sen i vintras.
Var det ytterst hemligt och hon vet att SD snokar och har login så kan hon haft andra strategier.

Nåt fanns som saknas och saknas det då tar jag för givet att det var nåt hett som mördaren ville dölja.
Därav har jag även funderat på om besök i datorn på morgonen var ett sökande efter digitalt material.

Vintern 17/18:
"Under vintern -17/-18 berättade Lena för H om sina planer att placera en geocache på platsen vid planket där hon senare hittades död." (HW)

Våren - 18:
"Hon sa att hon inte visste om platsen var för nära andra cacher i området men att hon hoppades att det skulle gå. (..) berättade Lena för H att cachen vid planket snart var klar."
"H fick uppfattningen att Lena köpt saker och fixat med cachen så att den var klar."

Om avstånd till andra cacher som LW tidigare funderat kring:
"Lena sa då, "jag tror inte det, jag och Stefan har mätt upp". H förstod det som att Stefan och Lena mätt avståndet från platsen till de andra cacherna." (HW)

Tre veckor innan mord:
" Sista tillfället C träffade Lena var tre veckor innan försvinnande, de åt middag hos B*ert. Lena ville låna Cs verkstad för att bygga en cache."

En vecka innan mord:
Hon beskrev det som att de två cacherna hon arbetade på var de två mest avancerade som hon hittills skapat."
"De skulle bli "något extra".

"Lena beskrev det verkade cacherna nästan vara klara och att de var något hon planerade göra klart under maj månad.
Lena sa att en av cacherna låg väldigt nära hennes bostad."
"Lena sa att hon skulle hem och räkna ut något kopplat till cachen"
(LSI)
Citat:
För som det verkar finns inget dokumenterat, och vad jag vet har inte JD eller HÅ nämnt något om att det fanns något "fysiskt" eller texter planerade. Koordinater var allt som finns.

Kanske allt bara fanns i Lenas huvud ännu?
Föga troligt sett till vittnesmål.
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Cachens spårlösa försvinnande är ytterligare att starkt indicium mot SD som du skriver.
Inne på samma tanke.
Senast redigerad av develi 2021-03-28 kl. 20:46.
Citera
2021-03-28, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chica16

LW hade ju flera cacher på gång samtidigt i lite olika stadier av färdigställande med bokade platser. Att just denna bokades i närtid berodde nog på att hennes tidigare förstördes, varpå LW flyttade den, men ville behålla platsen för en mindre cache som var mer svårupptäckt. Listigare placering för att förhindra sabotage.

Hur exakt sambandet mellan tanke/planering, färdigställande och bokning av plats ser ut vet jag inte. Vet i stort inget om geo-caching.

EDIT. Perfekt timing att develi ovan fyllde i detaljerna.
Senast redigerad av Remark 2021-03-28 kl. 20:26.
Citera
2021-03-28, 20:27
Medlem
honung66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Tror barnen känner till sin mor bättre:

Skulle Lena kunna tänka sig att gå ut och geocacha mitt i natten, även om Ar*on ligger och
sover själv?
Es*ter säger att hon kunde göra det om Est*er eller Noa var hemma hos Ar*on, men hon gillade
egentligen inte att lämna dem ensamma.
Es*ter är av uppfattningen att Lena aldrig skulle lämna A*ron ensam hemma om ingen annan
var där.

Så enligt barnen lämnades de inte själva om något barn var ensam hos mamma. Men du får gärna hämta det i fupen där någon vittnar om att LW lämnade barnen ensamma vanlligtvis. Speciellt när hon hade "viktigare" saker för sig. Men antar att det som vanligt är din elaka tunga som talar.
.

Exakt, tack
Citera
2021-03-28, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Det tror jag inte. Han är även så mot män om han inte får som han vill, eller om någon inte tycker som han tycker. Och det vet jag från folk IRL.

Däremot så tror jag ändå lite som du, att de inte tolkat det som hotfullt eller nästan hotfullt INNAN de visste om mordet. Numera ser de nog på olika händelser och kommentarer på ett helt annat sätt och undviker honom. Det ser vi också på en person/geocachare/granne som F*redrik i FUP. Han har sannolikt sina persienner nere varje kväll numera, efter att SD fotat sig utanför hans fönster.

Jag var kanske lite otydlig, jag tror nog Freddan kan ha tyckt att SD var lite off redan innan mordet.
Även om du säkert har rätt i att många garanterat började tänka mer i de banorna efteråt. Tyvärr inte HD och SOA uppenbarligen. Skygglappar strl XXL där.
Undrar om tjejerna har läst här i tråden om att pappa googlade på att döda kolikbebisar? Kul grej att bära på i den åldern...
Dagen kommer nog när HD kommer konfronteras med det.
De har ju å andra sidan iaf en mamma att konfrontera till skillnad från vissa andra barn.
Citera
2021-03-28, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige

Ja fy så obehagligt!
Har letat efter vittnesförhöret med Fredris Roos, men hittar bara en mycket kort ljudupptagning från TR som jag lyssnade på idag. Har du en länk tillgänglig?

Att F.R sover med stängt fönster kan man begripa. Själv är jag den (påfrestande) typen av person som skulle fråga vad i helvete han stod och fotade mitt hus för. Men självklart hade jag också blivit illa till mods.
Citera
2021-03-28, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Katt åt racerbil var hon så gott som klar med, det saknades en bil.
Vittnen pratar om Home Soft Home. Planerad sen i vintras.
Var det ytterst hemligt och hon vet att SD snokar och har login så kan hon haft andra strategier.

Nåt fanns som saknas och saknas det då tar jag för givet att det var nåt hett som mördaren ville dölja.
Därav har jag även funderat på om besök i datorn på morgonen var ett sökande efter digitalt material.

Vintern 17/18:
"Under vintern -17/-18 berättade Lena för H om sina planer att placera en geocache på platsen vid planket där hon senare hittades död." (HW)

Våren - 18:
"Hon sa att hon inte visste om platsen var för nära andra cacher i området men att hon hoppades att det skulle gå. (..) berättade Lena för H att cachen vid planket snart var klar."
"H fick uppfattningen att Lena köpt saker och fixat med cachen så att den var klar."

Om avstånd till andra cacher som LW tidigare funderat kring:
"Lena sa då, "jag tror inte det, jag och Stefan har mätt upp". H förstod det som att Stefan och Lena mätt avståndet från platsen till de andra cacherna." (HW)

Tre veckor innan mord:
" Sista tillfället C träffade Lena var tre veckor innan försvinnande, de åt middag hos B*ert. Lena ville låna Cs verkstad för att bygga en cache."

En vecka innan mord:
Hon beskrev det som att de två cacherna hon arbetade på var de två mest avancerade som hon hittills skapat."
"De skulle bli "något extra".

"Lena beskrev det verkade cacherna nästan vara klara och att de var något hon planerade göra klart under maj månad.
Lena sa att en av cacherna låg väldigt nära hennes bostad."
"Lena sa att hon skulle hem och räkna ut något kopplat till cachen"
(LSI)
Föga troligt sett till vittnesmål.

Jag förstår intre riktigt vad du vill säga med detta, om hon planerat att lägga ut home soft home på BP sen året före så hade hon inte lagt en annan cache där några månader tidagare..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in