2021-03-27, 20:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Eftersom jag inte vet vilka ni pratar om i tråden läste jag genom inlägg fr den du nämner.

Det är ju mestadels generellt skrivet, jag skulle tippa på 80%, och helt basic om polisiärt arbete och förhörsteknik etc.

Att sen kalla ett förundersökningsprotokoll för fub känns väl lite si sådär.

Verkar delvis ha insyn som nån lokal förmåga som känner till personerna samt det SD själv skriver om vitt och brett, dvs att de haft kontakt per chatt på kvällen.

Om det berör nån form av sakfakta så finns det faktiskt konstigheter.
Några axplock:

Postaren droppade en hel del information som visade sig stämma. Vi hade inte FUP då. T ex nämndes tidigt SD försök att dölja att man stämt träff. Och även gång/cykelbron nämndes, då som en del av flyktvägen.

Jag vet inte varifrån det där med FUB kommer, men har sett att även andra använder sig av det förkortningen?

Jag som har följt fallet sedan dag ett, har alltid och har ännu ett stor förtroende för personen. Min tro är att han har haft insyn i utredningens första del, därefter inte. En person som är dedikerad till sitt job och som velat få denna mgm fälld.

Lite andra inlägg:

"HD ska haft psykisk ohälsa en längre tid och har en nedstämdhet eller får medicinering som påverkar sinnesstämningen så är en vanlig biverkning minskad sexlust. Och SD verkar ha ett stort behov av just den biten och förklarar varför han väljer att vara otrogen."

"Om du bor i Örebro med omnejd så besök platsen så får du en helt annan bild av hur brottsplatsen och eventuellt fyndplatsen ser ut. Den beskrivningen som framgår här är inte helt glasklar. Jag tar inte gift på att det är som jag påstår men teknikerna har varit på platsen efter att avspärrning släppt och grävt upp och tagit ner ytterligare buskar på platsen. Från Polisen sida har man säkrar mycket spår men tydligen svårt att knyta något till GM."

"Det har kommit till polisens kännedom att SD via sms gjort inviter som kan tolkas som sexuella till andra kvinnor i samma område och som SD har haft anknytning till via sina barn. Det är naturligtvis besvärande uppgifter för SD att besvara när det gäller hans sexliv."

"HD har lidit av psykisk ohälsa sen deras andra barn föddes. Så det har ingenting med jobbet att göra."

"Det finns ingenting som tyder på att kroppen flyttats utan BP och FP är densamma."

"Att man valde att flytta på Peter Springare var att efter hans semestervecka i inledningen av utredningen. Så hade man misskött utredningen så Peter var minst sagt upprörd och Bo Andersson som är polisområdes chef drar inte jämt med Peter vilket ledde till förflyttningen. Peter Springare är den mest kompletta utredaren på grova brott."

"SD nekar till att träffat LW mordkvällen. Men har självklart träffat LW tidigare.
Det finns en digital konversation som SD inte kan förneka och han erkände den först när han fick beviset på bordet innan så var han helt oförstående till varför han vart förhörd.
"
Citera
2021-03-27, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack för att du fortsätter ditt idoga letande och klurande!
Det uppskattas!

Jag har missat detta om tipsaren tror jag. Det är intressant att han hör av sig så sent som i 23 mars- 20, i vart fall är det då AM lämnar information till IT- teknikern.
Inloggningen var på tapeten i tråden redan i februari- 20 och i 24 mars- 20 under rättegången.

Vilket får mig at tro att personen antingen har hört via någon bekant/vän om inloggningen eller att personen har läst FUP/tråden här.

Anledningen till att man bad tipsaren kolla IPv4 (vad det nu är) kanske berodde på en distans mellan tipsaren och IT-teknikern?
Det verkar lite konstigt att man inte kollar själva datorn, att någon varit inne i den just den tiden (eller fattar jag fel?). Har man verkligen inte gjort det?
Eller går det att på något sätt "radera" sin visit så att säga?

Och då kommer ju frågan om det är så "man" kan ha gjort även 15 maj- 05:23? Raderat på något sätt?

Jag är så in i bomben korkad vad det gäller det här, så det känns väl ändå som att det är väl det enklaste man kan göra? Ursäkta min idiotfråga.

A 148/9

Förhör SDs bror:

"För ett par veckor sedan, den 7/10, samlades det gamla sim-gänget för att åka på konsert på fryshuset i Stockholm. A*nders var medbjuden, men var tvungen att tacka nej p.g.a. tidsbrist.
Stefan åkte dock med. Med var även en av Stefans närmare vän som han fortfarande umgås
med, A*ndreas M*arklund, boende i Örebro i närheten av Stefan. Med var också en A*ndreas
F*ahlen, Stockholm, och P*eter K*arlsson boende i Västerås, samtliga vänner till Stefan och
Anders sedan sim-tiden
"

Ja det är bara att nöta på här!
Man kan radera men från det man kan utläsa t.ex 15/5 05:23 är att de har URL till One även om den ser lite mysko ut. Alltså inte raderat.

Ja det är väl nån av killarna där då som golat ner sin ”poolare”. Å andra sidan verkar det finnas gott om utrymme för ”förståelse” kors och tvärs i SD:s vänkrets annars.

Geografiskt/logistiskt där hade de nog löst det kanske med IP-kollen (fjärråtkomst annars osv). I teorin finns det här ihop med de andra IT-händelserna en chans att knyta honom närmare detta. Åklagaren är inne på händelserna men de som ska utföra fixandet har inte löpt linan ut. Och där inkluderar jag NOA och NFC i det gänget också på sina sätt.

Borde finnas nån form av revisor innan de släpper en förundersökning.
Senast redigerad av Avel 2021-03-27 kl. 20:36.
Citera
2021-03-27, 20:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Håller med om att det andas en hotbild över LW:s väninna; valet är hennes eget.
Att se till att krypa under skinnet på folk som han vill kontrollera är ju ett av hans kännetecken. Tolkning:

Förmedlar att LW har anförtrott sig åt honom så pass mycket om väninnan att han nästan känner henne, inklusive sårbarheter. Vill med sina ord visa att han har övertaget och skapa paranoia.

Vill, förutom att visa låtsad gemensam omsorg om LW, få fram att han vet om att väninnan har synpunkter på relationen och att LW lyssnar för mycket på henne; ett potentiellt hot mot hans och LW:s relation. Ger dubbla budskap för att framkalla osäkerhet.
Underliggande varning om hon fortsätter påverka LW i fel riktning. Siktar in sig på ömma punkter med en påminnelse om att solen kan få fortsätta lysa över dem allihopa. Om hon väljer rätt vs. För det vore väl trist om solen gick i moln.

En så bra tolkning.
Du skriver allt det jag kände, det jag hade svårt att sätt ord på.

Och som förälder är man så otroligt känslig vad gäller ens barn, särskilt som att de är nyfödda. Det finns inget som man är beredd att skydda mer.

Jag fick riktigt gåshud när jag läste den här texten som jag faktiskt har läst tidigare. Då med helt annan blick.
Citera
2021-03-27, 20:48
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
En så bra tolkning.

Och som förälder är man så otroligt känslig vad gäller ens barn, särskilt som att de är nyfödda. Det finns inget som man är beredd att skydda mer.

Jag fick riktigt gåshud när jag läste den här texten som jag faktiskt har läst tidigare. Då med helt annan blick.

Vet man om SD tar kontakt med män också, eller är det bara kvinnor han närmar sej på detta plumpa och ytterst obehagliga sätt?
(Tänker då även på tex TB, Te*ss...)
Citera
2021-03-27, 20:53
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Jag har skrivit lite innan om min teori kring det: jag tror att inbjudan att äta kaka var helt fredlig och hon ställde in sig på en trivsam stund (med eller utan sex har jag ingen åsikt om, men båda två har tydliggjort att de träffades mer sällan våren 2018 och det är inte alltid sex när de träffas. Finns andra exempel som jag inte orkar leta fram som handlar om just en fika med hembakat hemma hos LW). Jag tror att hon gick därhemma och pysslade med ditten och datten och planerade för födelsedag och norgeresa och väntade på att SD skulle komma över en stund. Han säger inte nej när inbjudan skickas (med hjärte-emoji) så hon har ingen anledning att tro egentligen att han inte ska komma. Han svarar bara "till Viken nu"... 2 timmar och 10 min senare svarar han på inbjudan "hemma nu, har lite måsten". Jag tror det bränner till hos LW av besvikelse och hon skickar bilden på loggremsan lite som "jävlas inte med mig för då ger jag igen". I det infekterade bråket med loggarna har hon alla möjligheter att sabba deras resa.
Ja, tror som du; varför skicka över en FTF-remsa på en cache som HD inte har varit med på, om det inte vore för att säga: "För h*vete, nu lägger du av med att nonchalera mig. Du vill och du tar dig tid för en sista gemensam stund i fred innan USA-resan. Annars kan du räkna med att tg:s logg ligger i farozonen - nå, hur ska du ha det?"

Uteblivet svar, men 20 min senare får hon bråttom ut, mitt i chatten. - Knackade han på?

Båda två kunde som sagt, gå från noll till hundra på ett par sek.
Citera
2021-03-27, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Det var ju det hon gjorde. Det var ju därför hon hade Mirtazapin.

Nej smartskaft. Mirtazapin skrivs ut för depression, inte bipolär sjukdom (som ofta består av just extrema toppar och dalar).
Citera
2021-03-27, 21:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
LW hade flera samtal pågående om Norge, förberett födelsekalas med tårta samt ätit en bit med sonen som gått upp och LW hade börjat förbereda presentinslagning, kanske en tanke flög förbi om cachen också .... men att SD just då skulle vara en superhett objekt fanns liksom inte i luften.

Om LW gjorde noggranna vackra cacher hamnar de i lä jämfört med LWs presentinslagna födelsepaket till barnen! Scrap-booking på hög nivå.

Allt, papper, sax, lim mm låg där och väntade för slutfinishen ....

Imorgon skulle hon träffa samtalskollegan i kyrkan inför resan.
Jag hade remsan i åtanke.

Den som HD loggat digitalt och den ingick väl i cachekriget.
Som fortgick, eftersom HD loggat om efter LWs död.

Inte cacher hon höll på med.

Aktuella cacher har hon ägnat sig åt sen vintern 2017/18 - om än på planeringsstadiet.

Vittnen beskriver att hon höll på med dem under våren och det är Home Soft Home som intresserar mig mest med tanke på BP.
Högra bilden är väl där hunden stannade i stort sett...

https://www.bildtagg.se/bild/mw3r1giyi8zno5bmrovkdh1

Hon lär ha lagt ner tid och mycket eftertanke.

Frågan är varför men det intresserar mig med tanke på att hon var mycket stolt över Fru Markurells brev, en paradcache enligt henne själv.
En vecka innan mordet beskrivs aktuella cacher som nåt extra, det mest avancerade än hon tidigare gjort.
Självklart borde det ha funnits spår av dessa, men det tycks ha gått upp i rök och jag vet inte om Fu fördjupat sig värst i det här.

Hade gärna sett ett helt avsnitt om detta i FUP, för det kan vara en del ang motiv i ett större perspektiv som de missar, som pekar mot förövare.
Vanligtvis är motiv sekundärt (varför) versus när, var, hur (och givetvis vem).
Här tror jag dock det är av större värde.

De har som sagt inte lagt värst med krut på burkarna ens under spaningsarbetet.
Jag funderar på om inte GMP (gärningsmannaprofilgruppen) inom NOA kunde vara behjälpliga.

Hur som haver,
andra vttnen beskriver att hon höll på med dem under våren.
Om tanke väcktes och var på planeringsstadiet redan vintern 2017/18 så undrar jag vad hon hade som tema.
IRL var det som het lava fram tlll mord.

... och jag tror som sagt hon var redo att säga typ Fuck off iom USA on The boulevard of boken Dreams.

Men inte fult och hämndgirigt så sett, det hade dragit med henne själv i fallet.
Men likaväl nåt berättande och målande som familjen Fasad troligen inte hade lajkat.

Det kan till och med vara så att herr och fru Team var smått paranoida, var och en på sitt eget vis angående leverans av cache de inte kunde bli FTF på.
Att den inte var så att hela fasaden hade krackelerat.

Att iordningsställa just den cachen hade hon ju tid på sig, paret var borta några veckor.
Men den skulle levereras i maj hade hon sagt till ett av vittnena.

Det hon ville bli klar med innan Norge var dels att logga, och dels kunde det väl vara katt åt racerbil men letade fortf efter en bil. Hon förberedde kanske holken och sånt.
Citera
2021-03-27, 21:04
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Jag är också nyfiken på vad det kan vara! Tyvärr har jag för ont om tid till att gräva.
--------

Kan meddela att väninnan kort har rapporterat att hon fått svar från Region Örebro och filer som jag snart kommer få. Hon har skannat snabbt, men har inte hittat något anmärkningsvärt mer än att en redovisning från Örebro Kompaniet (som fick 2,8 milj av de 6,7 milj som delats ut i bidrag för regional utveckling), ser bristfällig ut. Sveriges Radio P4 Örebro har idag tagit upp en del klantigheter som ÖrebroKompaniet gjort som betalat ut flera miljoner utan att göra upphandlingar http://sverigesradio.se/orebro

Region Örebro meddelade visst också att de nu lagt ut sammanfattningen för projekt 2018 på sin hemsida och mycket riktigt så finns den nu att beskåda:
www.regionorebrolan.se/Files-sv/%c3%96rebro%20l%c3%a4ns%20landsting/Regional%20utveckling/Regional%20utvecklingsstrategi/Dokument/2018/Projekt%20avslutade%202018.pdf?epslanguage=sv

Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Tänker en del på den lokala geocachingens staliga föreningsbidrag och att det var något knas där. Pengar som fattades. Vem höll i pengarna? Har mina misstankar. Detta var uppe en kort tid i tråden för ett par år sen.
Någon som vet något om detta?

Här ett inlägg (som kanske handlar om det du tänker på).
Honan6 höll på och kollade för nåt år sen och skrev en hel del om det.
Citera
2021-03-27, 21:05
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
En så bra tolkning.

Gåshud lär väninnan också ha fått. Och med en nyfödd i famnen kan potentiell fara vädras lång väg. Inte undra på att hon hade sparat hans rara meddelande. Skulle jag med ha gjort. Utifall han fick för sig att skicka fler.
Citera
2021-03-27, 21:09
Medlem
smokeonthewaters avatar
Roland ombeds berätta om sin relation med Lena, hur såg den ut?
Jag var hennes föreståndare så min relation till henne var just det.

Jag var tidigare gift men är separerad sedan 1 år tillbaka och numera skild.

Det finns ingen personal som haft så många konflikter som Lena hade. Hon kunde inte hålla
käften
, hon kunde skapa en hel del irritation så jag fick jobba med henne en hel del för att hon
skulle förstå gruppdynamiken när man jobbar i team. Det skapades en hel del konflikter med
personal som hon inte var kompatibel med.
Det blev som ett fulspel bakom ryggen på andra.
Det kom fram till mig då jag är var föreståndare, ex. då en kvinna gick på toaletten och
slängde sin tampong i en hink bredvid toaletten, vilket man ska göra och då gick Lena och
tog kort på tampongen och skickade till andra kollegor i arbetsgruppen. Jag samtalade med
dem om detta men Lena och den kvinnan blev aldrig vänner liksom. När jag tog upp det med
Lena så sade hon: ja men det var ju dumt. En annan händelse var när Lena ringde köksan och
trodde att hon hade lagt på luren då hon pratat klart men då hörde köksan hur Lena talade illa
om henne till en annan kollega. Det kändes som att Lena skapade lite konflikter men om det
var medvetet eller inte vet jag inte.

I utredningen har det framkommit att Lena skrivit i ett Whatsapp-meddelande: "Slutat träffa
Roland från förra jobbet som jag då och då umgåtts med"
den 2 april 2018. Vad menar hon
med det?

Ja, det undrar jag med. Jag vet inte vad hon menar. Onsdagen den 9 maj, innan hon försvann
gick jag upp till Utslussverksamheten för att hälsa på mina gamla kollegor och då frågade hon
mig om vi skulle ta en fika och då sade jag att jag inte hann. Jag sa då att hon kunde komma
hem till mig på en fika och det gjorde hon samma dag. Vi har inte haft någon konflikt eller så
utan vi har haft ett vuxet förhållande. Hon var ju väldigt fysisk, kramades mycket och det är
jag också men nej. Inget sådant.

Vi fikade i alla fall hemma hos mig den dagen och då pratade hon än en gång om att hon vill
träffa en frireligiös man som gillar att idrotta
- hon ville hitta den rätta.

Lena bröt foten eller benet och jag bor ju i närheten och hon kunde be om tjänster och då kunde hon fråga om skjuts och det var självklart då vi skulle åt samma håll.

Vart var du den 14-15 maj 2018?
Jag kan inte svara på det. Jag jobbade ju givetvis. (Tittar i kalendern i mobilen). Jag har
barnvecka varannan vecka, onsdag - onsdag. Jag skulle hämtat sonen den 16 maj den veckan.
Jag kommer inte ihåg vad jag gjorde måndag tisdag, 14-15 maj.

Har du och Lena haft en sexuell relation?
Nej.

Deras relation var utifrån deras gemensamma arbete och frireligiösa bakgrund, inget annat.
De har aldrig haft en sexuell relation. Lena har pratat om att hon sökt en "kristen man med
idrotts intresse"
, Roland har tänkt att han inte passat in i det Lena sökt och han har heller inte
varit intresserad av den typen av relation med henne. Ibland har han uppfattat hennes jargon
och sätt som flötiigt, hon kunde exempelvis gå förbi och stryka honom över håret eller sitta
bredvid honom under möten och klappa honom på benet.

Aktbilaga 146 s 254

Den här mannen tror jag inte ett dugg på. Lena har ofta skrivit om Roland, på gamla jobbet, som hon brukade ha sex med. När han var gift tydligen. @Notknapparen Han ljuger för att skydda sitt rykte i frikyrkan. Tror jag. Frågan är om han har någon mer anledning att ljuga.

Citat:
hon vill träffa en frireligiös man som gillar att idrotta - hon ville hitta den rätta.

Då hade hon alltså inte gjort det än?
Citera
2021-03-27, 21:12
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Roland ombeds berätta om sin relation med Lena, hur såg den ut?
Jag var hennes föreståndare så min relation till henne var just det.

Jag var tidigare gift men är separerad sedan 1 år tillbaka och numera skild.

Det finns ingen personal som haft så många konflikter som Lena hade. Hon kunde inte hålla
käften
, hon kunde skapa en hel del irritation så jag fick jobba med henne en hel del för att hon
skulle förstå gruppdynamiken när man jobbar i team. Det skapades en hel del konflikter med
personal som hon inte var kompatibel med.
Det blev som ett fulspel bakom ryggen på andra.
Det kom fram till mig då jag är var föreståndare, ex. då en kvinna gick på toaletten och
slängde sin tampong i en hink bredvid toaletten, vilket man ska göra och då gick Lena och
tog kort på tampongen och skickade till andra kollegor i arbetsgruppen. Jag samtalade med
dem om detta men Lena och den kvinnan blev aldrig vänner liksom. När jag tog upp det med
Lena så sade hon: ja men det var ju dumt. En annan händelse var när Lena ringde köksan och
trodde att hon hade lagt på luren då hon pratat klart men då hörde köksan hur Lena talade illa
om henne till en annan kollega. Det kändes som att Lena skapade lite konflikter men om det
var medvetet eller inte vet jag inte.

I utredningen har det framkommit att Lena skrivit i ett Whatsapp-meddelande: "Slutat träffa
Roland från förra jobbet som jag då och då umgåtts med"
den 2 april 2018. Vad menar hon
med det?

Ja, det undrar jag med. Jag vet inte vad hon menar. Onsdagen den 9 maj, innan hon försvann
gick jag upp till Utslussverksamheten för att hälsa på mina gamla kollegor och då frågade hon
mig om vi skulle ta en fika och då sade jag att jag inte hann. Jag sa då att hon kunde komma
hem till mig på en fika och det gjorde hon samma dag. Vi har inte haft någon konflikt eller så
utan vi har haft ett vuxet förhållande. Hon var ju väldigt fysisk, kramades mycket och det är
jag också men nej. Inget sådant.

Vi fikade i alla fall hemma hos mig den dagen och då pratade hon än en gång om att hon vill
träffa en frireligiös man som gillar att idrotta
- hon ville hitta den rätta.

Lena bröt foten eller benet och jag bor ju i närheten och hon kunde be om tjänster och då kunde hon fråga om skjuts och det var självklart då vi skulle åt samma håll.

Vart var du den 14-15 maj 2018?
Jag kan inte svara på det. Jag jobbade ju givetvis. (Tittar i kalendern i mobilen). Jag har
barnvecka varannan vecka, onsdag - onsdag. Jag skulle hämtat sonen den 16 maj den veckan.
Jag kommer inte ihåg vad jag gjorde måndag tisdag, 14-15 maj.

Har du och Lena haft en sexuell relation?
Nej.

Deras relation var utifrån deras gemensamma arbete och frireligiösa bakgrund, inget annat.
De har aldrig haft en sexuell relation. Lena har pratat om att hon sökt en "kristen man med
idrotts intresse"
, Roland har tänkt att han inte passat in i det Lena sökt och han har heller inte
varit intresserad av den typen av relation med henne. Ibland har han uppfattat hennes jargon
och sätt som flötiigt, hon kunde exempelvis gå förbi och stryka honom över håret eller sitta
bredvid honom under möten och klappa honom på benet.

Aktbilaga 146 s 254

Den här mannen tror jag inte ett dugg på. Lena har ofta skrivit om Roland, på gamla jobbet, som hon brukade ha sex med. När han var gift tydligen. @Notknapparen Han ljuger för att skydda sitt rykte i frikyrkan. Tror jag. Frågan är om han har någon mer anledning att ljuga.

Då hade hon alltså inte gjort det än?

Fanns Rolands DNA på brottsplatsen eller på LW? Eller vad far du efter?
Citera
2021-03-27, 21:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Postaren droppade en hel del information som visade sig stämma. Vi hade inte FUP då. T ex nämndes tidigt SD försök att dölja att man stämt träff. Och även gång/cykelbron nämndes, då som en del av flyktvägen.

Jag vet inte varifrån det där med FUB kommer, men har sett att även andra använder sig av det förkortningen?

Jag som har följt fallet sedan dag ett, har alltid och har ännu ett stor förtroende för personen. Min tro är att han har haft insyn i utredningens första del, därefter inte. En person som är dedikerad till sitt job och som velat få denna mgm fälld.

Lite andra inlägg:
Att HD lider psykisk ohälsa är nog inte obekant på bygden i en krets, att kroppen inte flyttats är inte direkt raketvetenskap att gissa, likaså att krimtekniker kapat grenar och grävt, varit där igen.
Att SD nekat att han träffat LW och att han har haft digital konversation skriver han till de flesta. Direkt. SD med sina två fruar var nog lika ökänd som bock.
Springare, ett kapitel för sig själv, kritiseras i media redan den 19 juni att ha tagit semester.

Edit. Fub är en felaktig förkortning, en insatt lär veta att det inte heter förundersökningsBrottokoll.
Senast redigerad av develi 2021-03-27 kl. 21:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in