2021-03-28, 13:42
Medlem
WimHofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LukeRhinehart
Du har visat att du inte ens kan ta till dig den mest grundläggande statistisken, så det blir lustigt att du ska babbla om MSM och att folk inte kan tyda siffror.

Vi har nu sett att Mexiko lider av en grotesk överdödlighet. Om du vill bidra med något insiktsfullt kan du ju försöka sätta det i en historisk kontext och hitta när landet senast led av en så hög överdödlighet. I övrigt är det så att varje land som har haft många smittade också har en betydande överdödlighet.
https://www.ft.com/content/44a1f03f-5a2e-4dcc-9e94-fcf5e49be2e2

Vad är din kommentar på det? Eller ska fortsätta blunda och gapa "det finns ingen pandemi" som du gjorde i en annan tråd?

Först och främst måste jag tacka dig för att du läser mina inlägg. Bra. Det som är mindre bra är att du inte läser dem tillräckligt noggrannt. Hade du gjort det hade din hypokondri kanske släppt en aning.

Det märks väldigt tydligt bland dig och dina Covidhysteriska kollegor här i tråden att när Sveriges siffror inte ger några som helst tecken till oro så måste ni söka er till andra länder för att hitta bevis på att "pandemin" minsann är farlig. Vad är det som driver er? Om det bara är rädsla så tycker jag ärligt talat synd om er.

Att jämföra Sverige med Mexico vad gäller Covidsmitta/dödlighet är ungefär som att jämföra medellivslängden i Norge med Somalia. Visst kan man göra det men det blir liksom inte riktigt rätt.

I vilket fall så har jag bemödat mig med att försöka hitta tillförlitlig statistik på dödligheten i Mexico och det har inte varit lätt. Detta fastän min spanska är ganska hygglig. Landet testar inte heller mycket alls, 0.12 test/1000 personer. Hur kan man då veta att det verkligen är Covid som varit dödsorsaken? Intressant också är att när Mexico pratar om överdödlighet använder man uttrycket: "más muertes de las esperadas"=fler döda än förväntat. Vaddå förväntat? Av vem och varför?

Titta på tabellen här under så ser du att Mexico av någon anledning har stigande dödstal varje år och 2020 finns inte medräknat ("defunciones"):

https://www.inegi.org.mx/temas/mortalidad/

Jag litar ärligt talat inte mycket på Mexicos statistik eller kanske rättare sagt den statistik som MSM vill att vi ska tro är den riktiga. Minns för ett antal månader sedan när Jeff Berwick åkte till Mexico City för att ta reda på hur det såg ut på ett Coviddrabbat sjukhus. Det är en ganska underhållande liten film.

https://www.bitchute.com/video/_vQhwEZpDPE/

Förresten, din länk från MSM Financial Times är bakom betalvägg. Inte lägger du väl pengar på att läsa den där blaskan?
Citera
2021-03-28, 13:43
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Demens och Alzheimers är den överlägset största faktorn när det kommer till dödlighet i COVID-19. Inte fetma eller övervikt.

Japan har den högsta förekomsten av demens bland alla OECD-länder.
Japan enjoys the highest life expectancy at birth among OECD member countries. Healthy lifestyles, as well as good access to healthcare services, are expected to contribute to extending life expectancy further in the future. Given the long life expectancy, the Japanese healthy life expectancy is also long. However, Japanese elderly face the risk of long-term care (LTC) needs and high dementia prevalence. According to the OECD, Japan has the highest dementia prevalence (2.3% of the population) among OECD countries in 2017, and is projected to reach 3.8% by 2037 [1].
https://www.oatext.com/prevalence-of-dementia-among-the-elderly-population-in-japan.php#:~:text=According%20to%20the%20OECD %2C%20Japan,%25%20by%202037%20%5B1%5D.

Anledningen till att Japan inte har fler dödsfall är att man hållit tillbaka smittspridningen genom användande av munskydd, social distansering och ventilation (en non-tactile kultur hjälper). Drygt 464,000 fall på en befolkning om 126 miljoner som är intryckt på ett par små öar talar sitt tydliga språk.

Om ditt resonemang vore korrekt skulle smittan vara lika utspridd i Japan som den är i t.ex. UK. Det är den inte, men det beror som sagt inte på att folk har bra hälsostatus (något som är bra när man väl BLIVIT smittad)- utan att man tryckt tillbaka smittspridningen,

Det finns mig veterligen ännu ingen studie som visar att folkhälsan påverkar smittspridningen så du kan väl fundera lite på det. Jag håller dock inte andan i väntan på att så sker.

Ålder är den i särklass största riskfaktorn och med den kommer Alzheimers och demens.
Om du tittar under 65 så tror jag att övervikt och med den högt blodtryck ligger väldigt högt upp bland dom svårt sjuka och döda.

Du har väl tillgång till sådana data angående övervikt, alltså bmi mellan 25-30 och fetma.

Försök att svara utan att förolämpa och se om du klarar det.
Citera
2021-03-28, 13:47
Medlem
revodnebs avatar
305 på IVA nu enligt SIRI. Antalet inlagda på andra covidavdelningar verkar inte öka lika snabbt. Verkar som de nya varianterna skickar in folk direkt till IVA.
Citera
2021-03-28, 13:50
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset

Nu kommer Richard Bergström med lite positiva nyheter 5 miljoner ska vara fullt vaccinerade senast i juni. Se hur det låter om ett par veckor går fan inte lita på dessa som uttalar sig olika från vecka till vecka

Strax över en miljon fått en dos vad sysslar ni med??? ÖÖÖÖÖKAAAAAA

Rickard Bergströms ord är bara optimistnyheter, har han någonsin kommit med dåliga nyheter? Han kan möjligen någon gång ha sagt att vi kan få vänta "lite" längre innan alla är vaccinerade. Alla ansvariga för någonting i Sverige använder ordet "lite" om det som egentligen är ganska eller mycket sämre. Bergström är än av de värre missbrukarna.
Citera
2021-03-28, 13:52
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Har ju stått överallt. Ofattbart hur du kan ha missat det!

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2021/03/ny-studie-astras-vaccin-skyddade-inte-mot-sydafrikansk-variant/

Att det diskuteras hurvida det skyddar olika bra mot olika mutationer har jag läst. Kan du citera vart i din länk det står 0% skydd för det hittar jag inte. Sedan är ju faktiskt huvudsyftet med vaccin att motverka att utveckla svår sjukdom inte milda symtom. Men jag är överens med dig att vissa mutation är lite knivigare
Citera
2021-03-28, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset

Nu kommer Richard Bergström med lite positiva nyheter 5 miljoner ska vara fullt vaccinerade senast i juni. Se hur det låter om ett par veckor går fan inte lita på dessa som uttalar sig olika från vecka till vecka

Strax över en miljon fått en dos vad sysslar ni med??? ÖÖÖÖÖKAAAAAA

Öka vad egentligen? Det är inte så att vi har lager med vaccin som skräpar. (möjligen undantaget några pausade astrazenecadoser). Och det folk verkar missa är att vi ligger lååångt bättre än det globala snittet vad gäller vaccinerade. Till det så har vi en annalkande sommar där vi tidigare sett att smittan avtagit kraftigt. Så vad spelar det egentligen för roll om 90% av folket är vaccinerade i september istället för juni? (100% når vi såklart aldrig)
Citera
2021-03-28, 13:58
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men herregud, läs vad jag skriver och försök tänk, du motargumenterar ju dig själv.
Ja, jag läser vad du skriver. Du verkar snöat in på problemet att man inte förstår varför Paracetamol inte har SAMMA antiinflammatoriska effekt som andra COX-hämmare om den primära biomedicinska aktionen är att hämma produktionen av prostaglandiner.

Att Paracetamol lindrar smärta genom att hämma produktionen av prostaglandiner genom samma mekanism som jag nämner ovan är däremot BEVISAT. Det är därför det står i t.ex. det pappret jag refererade till. Skall jag ta det igen?

Citat:
There is evidence for a number of central mechanisms, including effects on prostaglandin production, and on serotonergic, opioid, nitric oxide (NO)

Evidence. Sjunker det in?
Citera
2021-03-28, 13:59
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Då gäller det att myndigheterna producerar/tillhandahåller tillräckligt mycket munskydd till allmänheten. Har staten pengar att skicka till Sydeuropa har staten också pengar att investera i munskydd. Allting handlar om prioriteringar.
Det finns ju flera möjligheter när det gäller munskydd och alla är billiga.

Kirurgmunskydd kostar cirka en krona styck om man googlar i 45 sekunder.
Det bör bli ungefär 365:- kronor per år.

Tvättbara tygmunskydd kostar cirka 10:- kr/st, eller 50:- kr/st om man vill ha något speciellt.
14 stycken per år borde räcka, så 140:- till 700:- kronor per år (snitt 420:- kr).

De flesta kan avvara 400:- kronor varje år, men staten kanske skulle gå in med stöd till de som verkligen inte har råd.
Citera
2021-03-28, 14:02
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Försök att svara utan att förolämpa och se om du klarar det.
Som jag tidigare påpekat:

Min erfarenhet visar att det skribenter på FB i allmänhet uppfattar som tecken på en riktigt oförskämd och förolämpande personlighet, det är när någon talar om för dem att de har fel.

De blir ännu värre om denne någon dessutom är kapabel att förklara VARFÖR de har fel – och utöver det också är kapabel att hänvisa till empiri och fakta som visar exakt hur vansinnigt ett argument må vara. I händelse av det upplever de oftast att de har med en asocial galning att göra.

Ur det perspektivet kommer jag att fortsätta förolämpa så mycket jag jag möjligen kan.
Citera
2021-03-28, 14:02
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
På tal om mörkertal.

Danskarna som vi vet är bland de bästa i världen på att testa hittar bara ca 33% av alla fall..

https://www.berlingske.dk/samfund/ny-forskning-myndighederne-finder-kun-en-tredjedel-af-de-coronasmittede

Är ju intressant om man vill lista ut vad den korrekta IFR är..
Citera
2021-03-28, 14:09
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Ålder är den i särklass största riskfaktorn och med den kommer Alzheimers och demens.
Om du tittar under 65 så tror jag att övervikt och med den högt blodtryck ligger väldigt högt upp bland dom svårt sjuka och döda.

Du har väl tillgång till sådana data angående övervikt, alltså bmi mellan 25-30 och fetma.
Ja, jag har tillgång till sådan data, och jag har tidigare redovisat för exakt det du efterfrågar.
Den absolut högsta riskfaktorn i åldersgrupperna UNDER 65 är diabetes.

Här är en lista som sammanfattar de underliggande sjukdomarna bland alla COVID-19 dödsfall i UK fram till Juni 2020 för den åldersgrupp du nämner. Notera att statistiken gäller personer som är yngre än 69 år.

Kod:
Diabetes	1,525
Influenza and pneumonia	1,504
Hypertensive diseases	1,192
No pre-existing condition	756
Chronic lower respiratory diseases	702
Ischaemic heart diseases	611
Diseases of the urinary system	592
Cerebrovascular diseases	305
Cirrhosis and other diseases of liver	270
Heart failure and complications and ill-defined heart disease	249
Obesity	228
Senast redigerad av Takadongtakadang 2021-03-28 kl. 14:14.
Citera
2021-03-28, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
På samma sätt som en droppsmitta smittar luftburet kanske? Dessutom missförstår du mig, avsiktligt eller inte vet jag inte. Min poäng är att Covid19 är en jävligt farlig och smittsam sjukdom som påverkar hela kroppen. Ungefär som HIV och cancer. Hade HIV och cancer också smittats luftburet hade vi haft liknande restriktioner där. Det handlar inte om någon jävla förkylning.

Nu är inte cancer överhuvudtaget smittsamt och inte ens en sjukdom. HIV är bara smittsamt om du a) har samlag med någon b) råkar vara en avkomma till någon med HIV. CoViD-19 är ingen farlig sjukdom, det är en fullt normal förkylning som orsakas av ett virus som har blivit terapeutiskt modifierat för att vara mer smittsam och skapa följdsjukdomar som inte är normalt för Coronavidae.

Vi har redan restriktioner för HIV då den sjukdomen är samhällsfarlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in