2021-03-28, 13:02
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är inte frågan om en hel generation utan luktsinne. Snälla läs statistiken. De allra flesta blir helt återställda och de flesta unga märker knappt av viruset ens. Finns ingen anledning att skydda sig emot det om man är ung och frisk.

Det är de äldre och sköra som ska skyddas. Unga ska fortsätta med sina liv precis som vanligt.

Finns inga vattentäta skott. Unga smittar äldre. Ju mer smittspridning bland yngre, desto fler äldre kommer dö.
Citera
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Igår nåddes jag av en tragisk nyhet.

Jag hörde talas om en person som vaccinerades i februari och som nu insjuknat i svår Covid19 och vårdas på sjukhus. Vet ännu inte utgången eller vilket vaccin som vederbörande fått.

Jag är klart nyfiken på hur detta kommer utveckla sig i framtiden, speciellt med anledning av de flera mutationerna som sprids.

Lyssnar man på Folkhälsomyndigheten så anser de ju att det är fritt farm för 70+ att träffa sina barnbarn igen efter de blivit vaccinerade. Vet inte hur de olika vaccinen klarar mutanterna. Det enda jag läst är att Astras ger noll och inget skydd alls mot den sydafrikanska varianten, men det är också allt jag vet.

Vart har du läst att Astra ger noll skydd ? Förövrigt så kommer vaccinerade alltid att insjukna då inget vaccin ger 100% skydd.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Vi hade flest döda per capita i Norden men inte i Europa?

Hade? HAR skulle jag säga. Vi drar ifrån varje dag.
Citera
2021-03-28, 13:04
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Vart har du läst att Astra ger noll skydd ? Förövrigt så kommer vaccinerade alltid att insjukna då inget vaccin ger 100% skydd.

Har ju stått överallt. Ofattbart hur du kan ha missat det!

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2021/03/ny-studie-astras-vaccin-skyddade-inte-mot-sydafrikansk-variant/
Citera
2021-03-28, 13:04
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LukeRhinehart
Börjar bli rejäl svammelvarning på dig. Skillnaden mellan Japan och Sverige är nivån av smittspridning. Japan har en gammal befolkning som skulle drabbas hårt av okontrollerad samhällsspridning.

Vi vet att en mycket liten del av den japanska befolkningen har drabbats. I den här artikeln är rubriken att andelen med antikroppar i Tokyo var 9 gånger så hög i december som i januari. Men det handlar om en ökning från 0,1 % till 0,9 %. Och det i den del av Japan som är mer drabad än landet i genomsnitt.

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-japan-tests-idUSKBN2A50BD

Det skulle kunna vara så att en livslång fiskdiet, eller något annat, gör att japanerna inte sprider viruset. Men det finns det inga belägg för.

Har du någon evidens för ditt påstående att smittan ska ha bränt igenom Japan?

Om du tänker efter så inser du att många knappt märkt av viruset här hemma. Är du normalt frisk och lever hälsosamt så är sannolikheten stor att covid-19 är som en mild bris.

Att Japan lyckas bra är för att de har en helt annan livsstil som gör att långt färre blir allvarligt sjuka. Då är det mkt lättare att hantera den här typen av pandemi och Japan har inte ens tillämpat någon större lockdown då det inte behövts
Citera
2021-03-28, 13:05
Medlem
Citat:
De gjorde en stor miss. De skulle tagit bort munskydden.. är de rädda för att se sanningen i vitögat?

Nej, eftersom de är inte lika klarsynta som du. Ett skyddande membran av teflon hade fungerat minst lika bra istället för munskydd
Senast redigerad av Leland1979 2021-03-28 kl. 13:18.
Citera
2021-03-28, 13:07
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Har ju stått överallt. Ofattbart hur du kan ha missat det!

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2021/03/ny-studie-astras-vaccin-skyddade-inte-mot-sydafrikansk-variant/

Lindrig/måttlig står det va?
Citera
2021-03-28, 13:09
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:

Jag hörde talas om en person som vaccinerades i februari och som nu insjuknat i svår Covid19 och vårdas på sjukhus. Vet ännu inte utgången eller vilket vaccin som vederbörande fått.

Jag är klart nyfiken på hur detta kommer utveckla sig i framtiden, speciellt med anledning av de flera mutationerna som sprids.

Lyssnar man på Folkhälsomyndigheten så anser de ju att det är fritt farm för 70+ att träffa sina barnbarn igen efter de blivit vaccinerade. Vet inte hur de olika vaccinen klarar mutanterna.
Inget vaccin - oaktat det är mot SARS-CoV-2, Polio eller Influensa - ger 100%-igt skydd. I fallet med den aktuella pandemin ligger effektiviteten mot svår sjukdom i spannet 80-90%. Notera dock att INGEN vaccinerad person har avlidit i de kliniska studier som gjort med t.ex. AstraZenecas vaccin. Två personer har tyvärr avlidit i COVID-19 efter att ha vaccinerats i Pfizers kliniska försök.

Citat:
Det enda jag läst är att Astras ger noll och inget skydd alls mot den sydafrikanska varianten, men det är också allt jag vet.
Då föreslår jag att du läser lite till så du slipper springa runt med fel uppfattning.
Citera
2021-03-28, 13:11
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:

Lyssnar man på Folkhälsomyndigheten så anser de ju att det är fritt farm för 70+ att träffa sina barnbarn igen efter de blivit vaccinerade. Vet inte hur de olika vaccinen klarar mutanterna. Det enda jag läst är att Astras ger noll och inget skydd alls mot den sydafrikanska varianten, men det är också allt jag vet.
Jag håller med de som påstår att du suttit i din källare det senaste året av rädsla att bli smittad.

Du måste ju någon gång inse att man måste börja leva igen och ta den risk det innebär. Är man vaccinerad är risken för allvarlig sjukdom vad jag förstår försvinnande liten.

Astra Zenecas vaccin skyddar väldigt bra mot allvarlig sjukdom även mot den sydafrikanska varianten, men inte mot smittan från B.1.351
Citera
2021-03-28, 13:29
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Jo det är kontraproduktivt om du till exempel tar på munskyddet och kontaminerar detsamma. Dessutom måste du byta ut det konstant för att det ska ha någon effekt. Gör folk så? Nope. Och därför fungerar det inte heller, vilket vi ser klart och tydligt runt om i världen.

Det som behöver hända är att folkhälsan behöver bli bättre. Och det rejält bättre. Vi kan inte leva som vi har gjort tidigare.

Då gäller det att myndigheterna producerar/tillhandahåller tillräckligt mycket munskydd till allmänheten. Har staten pengar att skicka till Sydeuropa har staten också pengar att investera i munskydd. Allting handlar om prioriteringar.
Citera
2021-03-28, 13:29
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
En hypotes är inte "evidence".

Ett tips bara...

Men herregud, läs vad jag skriver och försök tänk, du motargumenterar ju dig själv.
Citera
2021-03-28, 13:31
Medlem
Citat:
Ja. Jämför med grannländerna. Finns inget land som ens ligger i närheten av dödstalen i Sverige.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset

Nu kommer Richard Bergström med lite positiva nyheter 5 miljoner ska vara fullt vaccinerade senast i juni. Se hur det låter om ett par veckor går fan inte lita på dessa som uttalar sig olika från vecka till vecka

Strax över en miljon fått en dos vad sysslar ni med??? ÖÖÖÖÖKAAAAAA
Senast redigerad av x2016 2021-03-28 kl. 13:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in