2021-03-28, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Hela läkemedelsindustrin borde förstatligas.

Covid-19 har med mer än önskvärd tydlighet visat att vi inte kan ha privata företag vars affärsidé är att tjäna pengar på sjuka människor - incitamenten blir fel med ohyggliga konsekvenser både för hälsa, liv och ekonomin. Det går inte att reglera dessa monsterföretag då de helt enkelt är för starka.

Då är jag i allmänhet för privata företag men läkemedel är inte vilken produkt som helst.

Förstatliga skiten och betala inte en spänn till aktieägarna.

Tack för ordet.

Håller med. Är för en liten stat, entreprenörskap och ganska liberal. Men om vi ska ha Sverige-modellen med någon slags social-kapitalism så bör vissa samhällsfunktioner garanteras av staten. Så som vård, läkemedel, skola, infrastruktur m.m. Som det är nu har vi hamnat i något slags limbo med höga skatter och knackande funktion på vissa områden. Då har man liksom det sämsta av 2 världar. Man lär nog bestämma antingen eller. Ett omhändertagande samhälle med höga skatter. Eller var man för sig själv.

Läkemedel bör höra till detta kan jag tycka.

Tack för ordet.
Citera
2021-03-28, 10:28
Medlem
WimHofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Märkligt då att det upptäcktes mer smitta i april förra året än i augusti trots att det testades mer i augusti då. Du är med andra ord ute och cyklar.

Det upptäcktes marginellt mer smitta i april förra året än i augusti trots att dödstalen steg ganska rejält i april. Den stora testorigen kördes igång i september när semestrarna var över och det blev kallare. Du kanske minns att vi hade riktigt varmt väder i slutet av augusti? Om du fortfarande är envis och inte vill tro mig, ta en titt på "Daily tests per thousand people" och dra pilen mellan augusti och november så ser du vad som händer med Sverige och testfrekvensen.

https://ourworldindata.org/coronavirus-testing

Titta även på diagrammet "Sjukdomsfall per dag" (FOHM) och jämför med "Avlidna per dag" så ser du att det enda som driver den här "pandemin" är antalet utförda Covidtest.

https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa

Lycka till!
Citera
2021-03-28, 10:29
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag vill ha ditt P-värde, inte psykologsnack eller länkar.
Jag tror ditt problem är att du inte bemödar dig att läsa statistik på ett normalt sätt.

Du läser statistiken med hypokondrikerglasögonen på sannolikt och är och ointresserad av hur det ser ut i verkligheten.
Citera
2021-03-28, 10:32
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Håller med. Är för en liten stat, entreprenörskap och ganska liberal. Men om vi ska ha Sverige-modellen med någon slags social-kapitalism så bör vissa samhällsfunktioner garanteras av staten. Så som vård, läkemedel, skola, infrastruktur m.m. Som det är nu har vi hamnat i något slags limbo med höga skatter och knackande funktion på vissa områden. Då har man liksom det sämsta av 2 världar. Man lär nog bestämma antingen eller. Ett omhändertagande samhälle med höga skatter. Eller var man för sig själv.

Läkemedel bör höra till detta kan jag tycka.

Tack för ordet.

Staten bör nog inte ta över läkemedelsindustrins roll. Däremot behöver vi göra oss mer oberoende av läkemedel genom att få till en bättre folkhälsa tror jag.

Staten är inte bäst på allt och troligtvis även när det gäller läkemedel.
Citera
2021-03-28, 10:34
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Bra försök men jag vill att du skickar en källa som förklarar hur paracetamol fungerar för du skrev klart och tydligt att vi visste hur paracetamol fungerar. Jag vill inte ha din hypotes utan en fastställd teori kring hur paracetamol fungerar.
Jag menar så här:

Paracetamol is termed a simple analgesic and an antipyretic. Despite enduring assertions that it acts by inhibition of cyclooxygenase (COX)-mediated production of prostaglandins, unlike non-steroidal anti-inflammatory drugs (NSAIDs), paracetamol has been demonstrated not to reduce tissue inflammation.
https://academic.oup.com/bjaed/article/14/4/153/293533

Precis som jag påpekade, kan man säga.
Citera
2021-03-28, 10:34
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag tror ditt problem är att du inte bemödar dig att läsa statistik på ett normalt sätt.

Du läser statistiken med hypokondrikerglasögonen på sannolikt och är och ointresserad av hur det ser ut i verkligheten.
Du kan inte dra slutsatser bara genom att läsa statistiken. För mig framstår du som en obildad tölp som aldrig tagit reda på något säkert i hela ditt liv. Därmed är diskussionen slut.
Citera
2021-03-28, 10:38
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Du kan inte dra slutsatser bara genom att läsa statistiken. För mig framstår du som en obildad tölp som aldrig tagit reda på något säkert i hela ditt liv. Därmed är diskussionen slut.

Jag läser hellre statistiken än aftonbladet om man säger så.

Och jag har fortfarande inte sett något som tyder på att covid-19 skulle vara farligt för barn och unga, mer än andra sjukdomar och virus.
Citera
2021-03-28, 10:43
Medlem
WimHofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag läser hellre statistiken än aftonbladet om man säger så.

Och jag har fortfarande inte sett något som tyder på att covid-19 skulle vara farligt för barn och unga, mer än andra sjukdomar och virus.

+1. Folk verkar ha väldigt svårt för att tyda statistik och söka efter siffror. De sväljer allt som MSM redan tuggat åt dem. Inte konstigt att folk blir hysteriska.
Citera
2021-03-28, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Situationen i Brasilien är inte lysande:

Antal döda:

310,694
+3,368 igår

Och i Mexiko:
Den mexikanska regeringen erkänner att att antalet dödsfall i samband med coronapandemin är mycket högre än den officiella siffran som bekräftats genom testning, rapporterar AP.

Regeringen uppskattar nu att 321 000 människor har dött med viruset hittills i pandemin: 60 procent fler än antalet som bekräftats genom testning (201 429).
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Så ni förnekare, speciellt ni som härjat i tråden på sistone, vad gillar ni er idol Bolsonaros framsteg i kampen mot COVID19 i Brasilien?
Mot bakgrund av att Mexikos överdödlighet är ungefär 50 % och befolkningsstorleken är 130 miljoner så torde landets verkliga antal döda i covid-19 överstiga en miljon.
Citera
2021-03-28, 10:57
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WimHof
+1. Folk verkar ha väldigt svårt för att tyda statistik och söka efter siffror. De sväljer allt som MSM redan tuggat åt dem. Inte konstigt att folk blir hysteriska.

Det är farligt när folk förvandlas till hypokondriska får som inte kan tänka klart, och som på allvar tror att enda lösningen på pandemin är lockdowns medelst munskydd och vaccin. Helt jävla sjukt.
Citera
2021-03-28, 11:09
Medlem
LukeRhineharts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WimHof
Du har visat att du inte ens kan ta till dig den mest grundläggande statistisken, så det blir lustigt att du ska babbla om MSM och att folk inte kan tyda siffror.

Vi har nu sett att Mexiko lider av en grotesk överdödlighet. Om du vill bidra med något insiktsfullt kan du ju försöka sätta det i en historisk kontext och hitta när landet senast led av en så hög överdödlighet. I övrigt är det så att varje land som har haft många smittade också har en betydande överdödlighet.
https://www.ft.com/content/44a1f03f-5a2e-4dcc-9e94-fcf5e49be2e2

Vad är din kommentar på det? Eller ska fortsätta blunda och gapa "det finns ingen pandemi" som du gjorde i en annan tråd?
Citera
2021-03-28, 11:10
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jag menar så här:

Paracetamol is termed a simple analgesic and an antipyretic. Despite enduring assertions that it acts by inhibition of cyclooxygenase (COX)-mediated production of prostaglandins, unlike non-steroidal anti-inflammatory drugs (NSAIDs), paracetamol has been demonstrated not to reduce tissue inflammation.
https://academic.oup.com/bjaed/article/14/4/153/293533

Precis som jag påpekade, kan man säga.

Nej. Din källa skriver:

Citat:
Its mechanism of action is yet to be fully determined, and is likely to involve a number of pain pathways.

Vilket var precis det jag skrev och du käftat mot hela jävla tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in