Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-03-24, 14:05
  #565
Medlem
WhyYouGehs avatar
Vilken tid idag våldtas den svenska statskassan? Alltså när börjar kalaset i riksdagen?
Citera
2021-03-24, 14:09
  #566
Medlem
REWalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Sverige betalar cirka 3% av EU-budgeten. Det blir cirka 200 miljarder av paketet i juli. Dessutom finns ett paket i april man inte talar om. Vi fick tillbaka 33 miljarder bl.a med order om att sätta upp övervakningskameror. Det kan man inte heller kalla nettobetalning. Massmedia stöder EU helt ensidigt.

Don't shoot me. Jag vill att Sverige ska lämna EU.
Citera
2021-03-24, 15:18
  #567
Medlem
Egentligen håller jag med SD och framför allt V om att vi inte borde vara med i det här paketet. Det är i första hand en sak för euro-zonen, Sverige är inte med i euro-valutan och därmed har vi ingen som helst juridisk plikt att vara med och betala. Det finns dessutom stora risker att en hel del av de här pengarna bara försvinner ner i svarta hål. Men tydligen var det inget annat land inom EU som satte klackarna i backen och i slutändan vägrade skriva på.

Det här är ett bedrövligt exempel på hur EU-kamarillan blandar ihop eurozonen med EU i stort och ofta kräver lydnad av medlemsländernas regeringar. Sverige borde vara mycket sturigare i sådana här lägen, men vi vet ju att våra politiker inte vill spela Motvalls Kärring när det gäller EU-frågor.
Citera
2021-03-25, 16:13
  #568
Medlem
Soterns avatar
Kommer det gå igenom i EU-parlamentet?
Citera
2021-03-25, 16:26
  #569
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Kommer det gå igenom i EU-parlamentet?
Röstar parlamentet om detta? Jag trodde detta beslutades: kommissionen -> ministrarna -> vår och andra riksdagar.
Omröstningen i riksdagen nu är sista steget, trodde jag. Skall det tillbaka till parlamentet nu?

(Dvs det är inte den vanliga gången med ministrar och parlament i första vändan.)

Om det skall tillbaka till parlamentet så blir det väl bara diskussion om det går att öka utgifterna ännu mer.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-03-25 kl. 16:28.
Citera
2021-03-25, 16:28
  #570
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Röstar parlamentet om detta? Jag trodde detta beslutades: kommissionen -> ministrarna -> vår och andra riksdagar.
Omröstningen i riksdagen nu är sista steget, trodde jag. Skall det tillbaka till parlamentet nu?

Om det skall tillbaka till parlamentet så blir det väl bara diskussion om det går att öka utgifterna ännu mer.


Ja, det kanske är som du säger. Jag vet inte.
Citera
2021-03-28, 03:04
  #571
Medlem
Vintergrisens avatar
Vad jag under, om nu detta är en så viktig fråga (vilket jag för övrigt anser), är var alla höll hus under omröstningen?

Enligt följande artikel och riksdagens egen hemsida var hela 293 ledamöter frånvarande:

https://nyheteridag.se/franvarande-r...-till-bryssel/

Jag kan förstå att vissa ledamöter medvetet väljer att frånvara för att inte senare kunna beskyllas för att skänka bort väljarnas skattepengar, vilket de rimligtvis gör för att inte stöta sig med sina kollegor på kontinenten, men var höll de som kunde ha röstat nej hus?

För SD:s räkning röstade 10 st. nej, medan 52 st. var frånvarande.
För V:s räkning röstade 4 st. nej, medan 23 st. var frånvarande.

Mig veterligen ingår åtminstone inte SD i någon slags kvitteringssystem så det kan väl knappast vara tal om någon överenskommelse mellan partierna om hur stor andel ledamöter som får dyka upp? Inte heller kan jag tänka mig att riksdagen infört några regler, såhär i Coronatider, om hur många personer som får vistas i plenisalen samtidigt.

Eftersom endast 27 st. röstade ja skulle det inte ha krävs någon gigantisk anstormning för att vända beslutet till ett nej, så vad har jag missat? Ligger över hälften av riksdagsledamöterna hemma med Corona, finns det någon överenskommelse mellan partierna, eller var detta trots allt inte så viktigt som vissa vill ge sken av?
Citera
2021-03-28, 08:07
  #572
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen

För SD:s räkning röstade 10 st. nej, medan 52 st. var frånvarande.
För V:s räkning röstade 4 st. nej, medan 23 st. var frånvarande.

Politikerna släpper ju igenom alla EU-direktiv. Bra att siffrorna kom fram.

Man kan ju inte heller säga att SD eller V röstat mot. De har ju låtit bli att rösta.

Politikerna är helt köpta av EU genom bl.a lukrativa extraknäck. De bara skickar våra skattepengar till Bryssel. Samtliga riksdagspartier stöder EU men ett fåtal ledamöter röstar mot "för syns skull" men det påverkar inte att EU:s beslut genomförs.
Citera
2021-03-28, 18:19
  #573
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Politikerna släpper ju igenom alla EU-direktiv. Bra att siffrorna kom fram.

Man kan ju inte heller säga att SD eller V röstat mot. De har ju låtit bli att rösta.

Politikerna är helt köpta av EU genom bl.a lukrativa extraknäck. De bara skickar våra skattepengar till Bryssel. Samtliga riksdagspartier stöder EU men ett fåtal ledamöter röstar mot "för syns skull" men det påverkar inte att EU:s beslut genomförs.

Ja, det ser onekligen ut så och jag hoppas att någon med lite ryggrad ställer frågan till SD och V varför 52 respektive 23 av deras ledamöter uteblev från omröstningen när/om någon representant för dessa partier klagar över beslutet.
Citera
2021-03-28, 19:08
  #574
Avstängd
Vilka är hjältarna som röstade emot?
Citera
2021-03-28, 19:25
  #575
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Vilka är hjältarna som röstade emot?
De har redan flyttats ned på icke valbar plats.

* inlägget ironiserar över att i stort sett hela det svenska etablissemanget av politiker samt vår press är totalt fixerade vid att ge bort våra pengar och inflytande till Bryssel *
Citera
2021-03-28, 19:32
  #576
Avstängd
wwrs avatar
Vad jag kan komma ihåg var även Löfven i kontakt per telefon med någon (jag vill minnas kvinnlig) riksdagsledamot, medan Löfven var i Bryssel i juli. Ledamoten ansågs "representera riksdagen" och sade att det Löfven lovar bort "nog var OK".

Dom larvar sig ju bara. Några säger emot lite lamt men aldrig mer än att EU-besluten slinker igenom obemärkt.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-03-28 kl. 19:45.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback