Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-07-20, 23:51
  #1
Medlem
blobben!!!s avatar
Löfven har godkänt EUs nya krispaket för att rädda välfärden i Sydeuropa.

Citat:
En överenskommelse om EU:s coronapaket och långtidsbudget ser ut att vara nära. Sveriges förhandlare är redo att godkänna det senaste kompromissförslaget, och riksdagens EU-nämnd har givit statsminister Stefan Löfven (S) mandat att säga ja.
Citat:
– I det förslaget som ligger nu så ser vi flera saker som har gått vår väg, vad gäller klimatambitioner, rabatter och villkor, säger hon.

– Frågan om rättsstatsprincipen har vid sidan om bidragen varit den allra svåraste, men jag tror att den kan gå vägen, gör den inte det så blir det ingen uppgörelse, säger Carvalho Olovsson
https://www.svt.se/nyheter/nattmangl...gen-uppgorelse

SVT nämner gärna att Sverige får en "rabatt", men glömmer att nämna hur stor den nya chockavgiften blir. Är det det bra eller dåligt förhandlat av Löfven? Kommer Ungern godkänna kravet på "rättsstatsprinciper" och multikulti? Vad blir nästa drag?
Citera
2020-07-20, 23:55
  #2
Medlem
Unisertits avatar
Kul att leka med andras pengar antar jag.
Citera
2020-07-20, 23:58
  #3
Medlem
750 miljarder euro, helt obundna pengar som bara delas ut?
__________________
Senast redigerad av barnstein 2020-07-21 kl. 00:04.
Citera
2020-07-21, 00:02
  #4
Medlem
bl1nks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Löfven har godkänt EUs nya krispaket för att rädda välfärden i Sydeuropa.



https://www.svt.se/nyheter/nattmangl...gen-uppgorelse

SVT nämner gärna att Sverige får en "rabatt", men glömmer att nämna hur stor den nya chockavgiften blir. Är det det bra eller dåligt förhandlat av Löfven? Kommer Ungern godkänna kravet på "rättsstatsprinciper" och multikulti? Vad blir nästa drag?

Man måste godkänna förslaget i EU parlamentet också. Så alla andra partier måste vara med på det också.
Citera
2020-07-21, 00:07
  #5
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl1nk
Man måste godkänna förslaget i EU parlamentet också. Så alla andra partier måste vara med på det också.
Vilka EU-partier menar du skulle kunna bilda en majoritet mot förslaget?
Citera
2020-07-21, 00:11
  #6
Medlem
Sjukt kul att Sverige formar politiken till mer Greta, pk och multikulti till Sydeuropa 🤣

Det kommer inte finnas pengar till samhällsservice i Sverige för att Spanjorerna ska gå i pension vid 55, men spaggarna straffas med vägtullar etc. 😅👌
Perfekt helvete med politiker som rör om och fördelar i grytan
Citera
2020-07-21, 00:12
  #7
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unisertit
Kul att leka med andras pengar antar jag.
Speciellt när det handlar om en summa sju gånger större än Sveriges statsbudget. Löfven kände sig nog lite maktkåt när han fick leka med sådana summor.
Citera
2020-07-21, 00:13
  #8
Medlem
bl1nks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Vilka EU-partier menar du skulle kunna bilda en majoritet mot förslaget?

Det låter på dig som att Löfven har all makt. Det finns 7 grupper i EU parlamentet sedan får ju du ju kolla vilka som tillhör vilken och tänka på hur de kan rösta.

Här har du lista.
https://www.europarl.europa.eu/swede...2019-2024.html
Citera
2020-07-21, 00:19
  #9
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl1nk
Det låter på dig som att Löfven har all makt. Det finns 7 grupper i EU parlamentet sedan får ju du ju kolla vilka som tillhör vilken och tänka på hur de kan rösta.

Här har du lista.
https://www.europarl.europa.eu/swede...2019-2024.html
Jag är helt övertygad om att både EPP, S&D, Gröna samt Renew (som tillsammans har mer än 90% av rösterna) kommer ge förslaget sitt stöd. Därför undrar jag vem som skulle rösta ned förslaget?

EDIT: Förstår inte varför du länka till vilka de svenska parlamentarikerna är. Det är helt orelevant i sammanhanget. En enskild riksdagsledamot kan inte lägga veto i riksdagen. Samma med EU.
__________________
Senast redigerad av blobben!!! 2020-07-21 kl. 00:26.
Citera
2020-07-21, 00:26
  #10
Medlem
bl1nks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Jag är helt övertygad om att både EPP, S&D, Gröna samt Renew (som tillsammans har mer än 90% av rösterna) kommer ge förslaget sitt stöd. Därför undrar jag vem som skulle rösta ned förslaget?

EDIT: Förstår inte varför du länka till vilka de svenska parlamentarikerna är. Det är helt orelevant i sammanhanget. En enskild riksdagsledamot kan inte lägga veto i riksdagen. Samma med EU.

Ingen aning. Löfven har förmodligen haft kontakt för att se vad de andra kan gå med på. Verkar ju dumt att lägga fram förslag som ingen röstar på. Som du säger så är nog EPP & Renew med på noterna eftersom de gillar liberala projekt som EU. Men samtidigt så kommer ni väl ihåg att varken De Gröna & Vänstern stöttade Ursula von der Leyen i början. Så det kanske kan bli problem på något sätt där igen.

Jag gav dig listan så att du skulle kunna se hur många representanter partierna har. Men visst du behöver inte läsa den.
Citera
2020-07-21, 00:45
  #11
Medlem
Unisertits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl1nk
Ingen aning. Löfven har förmodligen haft kontakt för att se vad de andra kan gå med på. Verkar ju dumt att lägga fram förslag som ingen röstar på. Som du säger så är nog EPP & Renew med på noterna eftersom de gillar liberala projekt som EU. Men samtidigt så kommer ni väl ihåg att varken De Gröna & Vänstern stöttade Ursula von der Leyen i början. Så det kanske kan bli problem på något sätt där igen.

Jag gav dig listan så att du skulle kunna se hur många representanter partierna har. Men visst du behöver inte läsa den.
Tror du har missförstått vad det här
med liberalism betyder.
Citera
2020-07-21, 00:48
  #12
Medlem
Unisertits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl1nk
Snälla lär mig!
Kort och koncist: Mer makt och frihet till individen, mindre till staten.
EU kan snarare liknas till Sovjetunionen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback