2021-03-27, 22:58
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tror du på det där?

1) Har de inte sol sydamerika där smittan nu skenar?
2) D-vitamin får vi i oss genom att exponeras för solljus. Smittan förekommer rikligt i många länder med väldigt många soltimmar.
3) Vi har haft Coronavirus under 1 års tid. Vi hade en lågpunkt under sommaren, men det berodde inte på solljuset, utan på sommarlovet. Mindre sociala kontakter bland skolbarnen, som då inte längre smittar sina föräldrar som i sin tur inte smittar sina arbetskamrater osv osv.
4) De mörkhyade i Sverige har ofta låg socioekonomisk status och bor trångbott och över generationerna = svårare att skydda sig mot smitta.

Pga sommarlovet

Du kanske har missat att skolor var stängda i många länder från mars 2020 och under resten av våren. Ändå fortsatte ökningen ända till slutet av april för att sen börja sjunka i maj och slutligen vara helt borta i början/mitten av juni.

D-vitamin är en avgörande faktor. I länder med många soltimmar är människor mer mörkhyade, dvs det krävs mycket mer sol för dem för att få i sig tillräckligt med D-vitamin än vad som är fallet med vita människor. Det är alltså inte alls osannolikt att stora delar av befolkningen lider av D-vitaminbrist även i soliga länder. Speciellt om de håller sig inne pga rädsla för förkylningen.
Citera
2021-03-27, 22:59
Medlem
Citat:
Jag kollade precis på FHM hemsida. Smittspridningen tog fart sista veckan i sep, för att bli tydlig första veckan i okt.

Så 6 veckor efter att skolorna öppnade blev ökningen tydlig enligt dig.

Minns att du dina första 1000 inlägg om skolorna skrev mkt om detta i augusti/september, men blev sen rätt tyst när din teori inte längre höll. Men de s k klassiska 2 veckorna kanske snarare är 6 veckor nuförtiden...
Citera
2021-03-27, 23:00
Medlem
Citat:
Det har jag gjort. Har du läst länken jag skickade till dig?
Vanlig handsprit avdödar inte Calici.

Det byggs upp en falsk trygghet om man tror att handsprit skyddar.
Citera
2021-03-27, 23:03
Medlem
WimHofs avatar
Citat:
Jag kollade precis på FHM hemsida. Smittspridningen tog fart sista veckan i sep, för att bli tydlig första veckan i okt.

Det var då som testningen kom att bli svenskarnas nya hobby. Om jag inte minns fel beslutades det om ökad testning i regionerna i slutet av juni 2020. När sommaren var över kördes testorgierna igång på allvar så det sammanfaller väldigt väl med sista veckan i september.

Smittspridningen handlar bara om hur många tester som utförs, inget annat.
Citera
2021-03-27, 23:05
Medlem
Låt ungodmarna leva, dom drabbas ju inte så hårt

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1B99LQ/tonaringar-bakom-raketokning-av-smitta-i-vadstena
Citera
2021-03-27, 23:06
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Vanlig handsprit avdödar inte Calici.

Det byggs upp en falsk trygghet om man tror att handsprit skyddar.
Men det vet väl alla att kräksjukan inte fixas med handsprit men tvål och vatten fungerar.

Däremot coronan fungerar med handsprit med 65+% eller tvål och vatten.

Var finns nyheten?
Citera
2021-03-27, 23:06
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Menar du att folk slutade åka till arbetet i april? Jag begär bara att du borde öppna ögonen. Studera siffrorna. Det är okej för mig om du inte tror att 2 miljoner skolbarn smittar.

Kolla på antalet smittade på FHM hemsida eller var du vill.

Det är tydligt att lågpunkten nåddes vid månadsskiftet juni/juli. Det är tydligt hur smittspridningen började ta fart igen vid månadsbrytet sep/okt. Det är tydligt att smittan avtog i intensitet i mitten av januari, för att sedan ta fart en månad senare. Fundera sedan på när vi har sommarlov och jullov i Sverige. Betänk sedan vad smittkedjor och inkubationstid betyder vad gäller eftersläpning. Det är rätt uppenbart vad som driver detta i Sverige. Och nej, jag tror inte att D-vitaminintaget varierar med skolloven och nej, jag tror inte solljuset gör det och nej, jag tror inte följsamheten mot rekommendationerna varierar precis som sommarlovet.

Men kom igen nu mannen!
Jämn och fin nedgång från april gällande dödsfall och såklart även smittspridning som står i relation till antal döda.
OM nu skolan är så avgörande borde det synas i statistiken efter att skolan stängdes runt 10/6. Visa var du ser en markant nedgång, ett rejält hack i kurvan för detta?
Var är den markanta nedgången gällande dödsfall och smittade ca 3 till 4 veckor efter skolan stängde?

Samma sak i höstas ca 2-4 veckor efter skolan startade borde smittan öka särskilt bland dom yngre men icke!
Citera
2021-03-27, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Men det vet väl alla att kräksjukan inte fixas med handsprit men tvål och vatten fungerar.

Däremot coronan fungerar med handsprit med 65+% eller tvål och vatten.

Var finns nyheten?
Nyheten är att IMBILDEN inte förstått detta som alla andra vet.
Citera
2021-03-27, 23:11
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Pga sommarlovet

Du kanske har missat att skolor var stängda i många länder från mars 2020 och under resten av våren. Ändå fortsatte ökningen ända till slutet av april för att sen börja sjunka i maj och slutligen vara helt borta i början/mitten av juni.

D-vitamin är en avgörande faktor. I länder med många soltimmar är människor mer mörkhyade, dvs det krävs mycket mer sol för dem för att få i sig tillräckligt med D-vitamin än vad som är fallet med vita människor. Det är alltså inte alls osannolikt att stora delar av befolkningen lider av D-vitaminbrist även i soliga länder. Speciellt om de håller sig inne pga rädsla för förkylningen.

Du får väl ringa upp FHM och WHO och berätta om dina fantastiska teorier. De kommer säkert lyssna intresserat
Citera
2021-03-27, 23:13
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Så 6 veckor efter att skolorna öppnade blev ökningen tydlig enligt dig.

Minns att du dina första 1000 inlägg om skolorna skrev mkt om detta i augusti/september, men blev sen rätt tyst när din teori inte längre höll. Men de s k klassiska 2 veckorna kanske snarare är 6 veckor nuförtiden...

har aldrig påstått att en markant ökning skulle synas redan 2 veckor efter öppnande. Det är inte så konstigt när man tänker efter, eftersom viruset behöver något längre tid än så på att gotta in sig. Går man från en mycket låg smittspridning till en ökning är det inte som att slå på en strömbrytare utan förändringen sker gradvis och exponentiellt.
Citera
2021-03-27, 23:15
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WimHof
Det var då som testningen kom att bli svenskarnas nya hobby. Om jag inte minns fel beslutades det om ökad testning i regionerna i slutet av juni 2020. När sommaren var över kördes testorgierna igång på allvar så det sammanfaller väldigt väl med sista veckan i september.

Smittspridningen handlar bara om hur många tester som utförs, inget annat.

Så det testas mer nu än för 1 månad sedan? Testades det mindre i augusti förra året än i april förra året? Du måste inse att du är totalt ute och cyklar.
Citera
2021-03-27, 23:17
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nyheten är att IMBILDEN inte förstått detta som alla andra vet.
Aaaah
Det trodde jag de flesta barn fått lära sig de senaste 10 åren detta varit vanlig info.

Och med coronan har vi lärt oss att 40-50% sprit är för svag för ett bra skydd mot coronan. Krävs drygt 60% men mot kräksjukans virus är det tvål och vatten som gäller.

Så här står det på 1177

"Tvätta alltid händerna noga med tvål och vatten, framför allt innan du ska äta och efter att du varit på toaletten. Det räcker inte att använda handsprit. Handsprit påverkar inte viruset som orsakar vinterkräksjuka."

https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/sjukdomar--besvar/mage-och-tarm/infektioner-i-mage-och-tarmar/vinterkraksjuka--calicivirus/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in