2021-03-27, 22:29
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Vabruari 2021

Det blir inte som tidigare
I år ser det annorlunda ut. De vanligaste sjukdomarna som influensa och vinterkräksjuka tog aldrig riktigt fart i vintras och därmed verkar den vanliga toppen som brukar komma i februari utebli. Det blir med andra ord förmodligen ingen traditionell vabruari i år. Däremot är det fortfarande många föräldrar som är hemma och vabbar med sina barn till följd av förskolors och skolors restriktioner.

Vad säger statistiken?
Det har aldrig tidigare rapporterats så få fall av vinterkräksjuka och influensa under samma tidsperiod som nu, även om det fortfarande kommit in några enstaka fall sedan vecka 40. Enligt den senaste influensarapporten från Folkhälsomyndigheten har det hittills inte upptäckts fler än 14 fall av influensa. Något som skiljer sig markant från ungefär samma tidpunkt från förra året då siffran låg på 536 fall.

Vad är orsaken?
Förmodligen är detta en positiv effekt av åtgärderna som vidtagits för att minska spridningen av covid-19. Att hålla distans till andra människor, vara mer noggrann med hygien och att stanna hemma vid minsta symptom har har visat sig minska virus och bakteriesjukdomar överlag. Åtgärderna har också visat sig gynnsamma på förskolor som annars brukar vara hårt drabbade av just influensa och vinterkräksjuka.

helt riktigt. jag är övertygad om att handspriten hjälper betydligt mer mot vinterkräksjuka än vad det hjälper mot covid19.
Citera
2021-03-27, 22:30
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Den sjönk ja, men lågpunkten och den låga platån som varade under hela sommaren och ungefär till en månad efter skolstart inleddes inte förrän månadsskiftet juni/juli, dvs cirka 3 veckor efter sommarlovet inleddes.

Vi kunde se ungefär samma mönster under jullovet. Smittan sjönk, för att därefter börja stiga igen 3-4 veckor efter skolstart.

Väder, klimat, d-vitamin, alkoholstopp förklarar inte särskilt mycket. Det är bara social distansering som fungerar till 100%. Vi har över 2 miljoner skolbarn och en halv miljon lärare och pedagoger. Klart som fan att det påverkar smittspridningen.

Och så är du igång och tuggar om skolan igen...

Dödsfallen sjönk i jämn takt från mitten på april inte från juni när skolan stängde.

Mellan 3-5 miljoner som åker till arbetet varje dag har tydligen ingen inverkan alls enligt dig eller att smittan avtog med värmen och solen på hela norra halvklotet.
Citera
2021-03-27, 22:32
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
helt riktigt. jag är övertygad om att handspriten hjälper betydligt mer mot vinterkräksjuka än vad det hjälper mot covid19.

Ja samt influensavirus som också primärt droppsmitta .
Citera
2021-03-27, 22:33
Medlem
Citat:
Du har fel. Smittökningen kunde skönjas redan sista veckan i september, för att ta fart på allvar första veckorna i oktober. Det tar tid att smittas, och smitta igen, till att bli sjuk, till att söka läkarvård, till att dö.
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa

Gå in på covidstatistik, så ser du att ökningen av antalet smittade började runt 20/10, d v s 2 månader efter skolstart.
Citera
2021-03-27, 22:36
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Och så är du igång och tuggar om skolan igen...

Dödsfallen sjönk i jämn takt från mitten på april inte från juni när skolan stängde.

Mellan 3-5 miljoner som åker till arbetet varje dag har tydligen ingen inverkan alls enligt dig eller att smittan avtog med värmen och solen på hela norra halvklotet.

Menar du att folk slutade åka till arbetet i april? Jag begär bara att du borde öppna ögonen. Studera siffrorna. Det är okej för mig om du inte tror att 2 miljoner skolbarn smittar.

Kolla på antalet smittade på FHM hemsida eller var du vill.

Det är tydligt att lågpunkten nåddes vid månadsskiftet juni/juli. Det är tydligt hur smittspridningen började ta fart igen vid månadsbrytet sep/okt. Det är tydligt att smittan avtog i intensitet i mitten av januari, för att sedan ta fart en månad senare. Fundera sedan på när vi har sommarlov och jullov i Sverige. Betänk sedan vad smittkedjor och inkubationstid betyder vad gäller eftersläpning. Det är rätt uppenbart vad som driver detta i Sverige. Och nej, jag tror inte att D-vitaminintaget varierar med skolloven och nej, jag tror inte solljuset gör det och nej, jag tror inte följsamheten mot rekommendationerna varierar precis som sommarlovet.
Citera
2021-03-27, 22:37
Medlem
Citat:
Handsprit biter inte på Calicivirus.
Citera
2021-03-27, 22:38
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Gå in på covidstatistik, så ser du att ökningen av antalet smittade började runt 20/10, d v s 2 månader efter skolstart.

Jag kollade precis på FHM hemsida. Smittspridningen tog fart sista veckan i sep, för att bli tydlig första veckan i okt.
Citera
2021-03-27, 22:39
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Handsprit biter inte på Calicivirus.

https://www.mabra.com/halsa/dr-mikael-det-har-ar-den-enda-handspriten-som-skyddar-mot-vinterkraksjuka/6509436
Citera
2021-03-27, 22:42
Medlem
Citat:
https://www.mabra.com/halsa/dr-mikael-det-har-ar-den-enda-handspriten-som-skyddar-mot-vinterkraksjuka/6509436
https://www.internetmedicin.se/behandlingsoversikter/infektion/vinterkraksjukan-calicivirus/
Citera
2021-03-27, 22:49
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
https://www.internetmedicin.se/behandlingsoversikter/infektion/vinterkraksjukan-calicivirus/

Det finns handsprit som dödar viruset. Läs länken jag skickade dig.
Citera
2021-03-27, 22:53
Medlem
Citat:
Det finns handsprit som dödar viruset. Läs länken jag skickade dig.
Läs länken jag skickade dig.
Citera
2021-03-27, 22:57
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Läs länken jag skickade dig.

Det har jag gjort. Har du läst länken jag skickade till dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in