2021-03-27, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrelevant
Det är du som är korkad. Köper du något av högre kvalitet vinner du alltid på det i slutändan. Om du väljer rätt kan du köpa grejer som du kan ha livet ut. Jag har t.ex en svindyr italiensk trenchcoat som jag haft i 10 år och den är fortfarande som ny. Hade jag köpt en som var billigare hade den sett ut som skit efter 2 år.

Samma med datorer. En toppdator kan du ha i 7-8 år. En skräpdator trillar sönder efter ett år.

Mobiler. Köp nån jävla billig skit, den är skräp efter ett år. Köp flagship från bra tillverkare och du kan ha den i flera år.

Lägg till all den tiden du lägger på research och gå och handla osv. Tid som du kan lägga på att tjäna pengar istället.

Sedan alla dessa idioter som köper billigaste skräpbilen på blocket. Behöver inte ens förklara. Slutar alltid med att de betalar minst lika mycket i reparationer som en bättre bil hade kostat.

Handlar om vad man behöver också och hur man tar hand om saker och ting. har tex en billig acer bärbardator som jag tagit hand om, det enda jag bytt är till en SSD och batteriet. datorn fungerar än idag riktigt bra.
Spelar jag har jag en kraftfull speldator men det behöver uppgraderas ofta och är gammalt skrot efter 8 år eftersom jag inte kan köra spelen med att på max i 4k efter 8 år. men den duger till mindre kräsna personer.

Gjorde research innan jag köpte beggad bil och har inte utfört en reperation på min billiga skitbil. man kan köpa saker som håller billigt men då måste man vara smart och veta vad det är man köper och eventuella problem. 5 år senare byter jag fortfarande olja och filter och byter eventuella slit delar.
för 15 tusen kronor trodde jag den skulle gått sönder tidigare, snart kört 5 tusen mil med skiten.

samma sak med mobiler, billiga funkar till de mest grundläggande sakerna men ska du spela måste du ha något bättre.
Citera
2021-03-27, 14:45
Medlem
Prioritera vad som är viktigt för dig. Är det tid? Tid med barnen eller vänner? Tid till hobby? Frigör tid genom att gå ner i arbetstid. Att gå ner i arbetstid innebär lägre inkomst. Lägre inkomst tvingar dig till lägre utgifter.

Gör en budget. Förhandla om bolånet. Byt elavtal, hemförsäkring och internet regelbundet till det billigaste alternativet.

Skaffa hallon, vimla eller fello för 50-99kr i mån istället för Telia/Tele2/3 för 450 kr i månaden för exakt likadan tjänst.

Sluta köp saker som nöje. Varje gång du vill köpa något, alltifrån strumpor till ny TV skriv ner det på ett papper. Vänta med att köpa det till efter en månad. Vill du fortfarande ha det så köp det då.

Månadsspara. Gör matlådor och använd biblioteket. Undvik bil, åk kommunalt och cykla.

Ett tips är att se pris/kostnad i arbetstid istället för SEK.

Nytt mobiltelefonskal för 499kr är ca 4 h arbetstid för mig efter skatt. Jag måste alltså ta mig till jobbet och jobba en halv dag för att kunna köpa det här mobilskalet. Är det värt det? Nej, kanske inte. Ett skal för 200 kanske räcker? Och behöver man ett nytt mobilskal varje halvår? Nej det räcker med ett skal för evigt tills det går sönder.
Citera
2021-03-27, 16:33
Medlem
Roidberts avatar
Jag brukar föra över pengar till ett sparkonto på en annan bank så fort lönen kommer och sedan måste vi klara oss på det som finns kvar. Det är dock mest för att min tjej har insyn i mitt vanliga konto och om hon ser att det finns pengar där vill hon gärna slösa upp dem på sånt som inte är livsnödvändigt.
Citera
2021-03-27, 20:53
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnneknorrhane
Jag väljer alltid den billigaste varan ...
Citat:
Ursprungligen postat av lumyg
... billigast är att inte köpa något alls.
Citat:
Ursprungligen postat av Vimes76
I många fall sparar du mer genom att köpa den dyrare varan.
Citat:
Ursprungligen postat av mezzox
Jag köper aldrig nåt ...
Citat:
Ursprungligen postat av Sarevan
...när jag köper aktier så känner jag inte den känslan utav att det inte är värt det
Citat:
Köper du något av högre kvalitet vinner du alltid på det i slutändan.
I en annan äldre tråd försökte jag kvantifiera det där för skojs skull. Jag satte upp exemplen Adam, Bertil, Caesar och David över en livstid. Adam köper en fin dyr jacka, Bertil lånar däremot sin och sätter samma pengar på börsen, Caesar köper en billig vartannat år, och David lånar jacka och puttar in pengar på börsen motsvarande Caesars vartannatårsköp av jacka. Det beror mycket på hur man vrider på siffrorna, men Adams kvalitetsköp verkade lite bättre än Caesars lågprisstrategi, medan storvinnaren var Bertil som satte't på börsen. Räkna gärna om, eller kolla där.
Citera
2021-03-27, 21:09
Medlem
Jag är typ tvärtom mat och aktier är det enda jag kan köpa utan att min hjärna säger,
Behöver du verkligen den där, har du inte redan en...?
Kommer du orka städa, underhålla och sköta den rätt, har du gjort det hittills?
Vart ska du förvara den, har du plats?
Kommer prylen ge dig glädje/spara tid eller pengar?
Kommer prylen verkligen uppfylla dom förväntningar du har på den?
Har jag läst reviviews på produkten och kollat säljaren på trustpilot, är den billigare någon annanstans vad är snittpriset på liknande produkter?
Hur ofta kommer jag använda prylen, har jag tid att använda den, är det rimligt att lägga så här mycket pengar på den?

etc etc etc.

Så i slutändan ersätter jag mest dom grejer jag redan har, eller villkorar köp med att uppfylla krav innan jag köper för att försäkra mig att jag inte gör ett dumt köp. T.ex gå en halvtimmes promenad varje dag i en månad innan jag köper löpbandet för hemmaträningen. Dels visar jag att jag har tid att använda den och dels visar jag för mig att jag har motivationen att använda den.
Jag har vart sugen på egen bar med barskåp och allt men jag har inte köpt en för jag dricker sällan och har i princip aldrig gäster hemma.

Behöver jag en pizza-slicer, melon-cutter eller en äggskivare?
Nej, en vass kniv gör jobbet lika bra, jag kan använda kniven mycket oftare och till många fler ändamål och jag sparar plats i skåpen.
Citera
2021-03-27, 21:41
Medlem
Har typ samma problem själv, när jag väl får pengar/lön. Har en sjuk vilja att spendera dem direkt...har skuldsanering pga spelmissbruk...men kan inte hålla i pengarna när de väl kommer...är i stort sett slut efter 2v :/ Har i stort sett haft samma sug sen tonåren att bränna dem direkt....och mest på onödigt skit.
Citera
2021-03-27, 21:53
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lumyg
Känner någon igen sig och vad gör man för att ändra sig?
Varför skulle du ändra dig? Om du planerar att spara mera måste du givetvis ha en plan för pengarna, annars blir du förmodligen lyckligare av att konsumera upp dem här och nu.
Citera
2021-03-27, 23:23
Medlem
CassandraCs avatar
har precis tvärt om problem, kan inte komma på något jag vill köpa...
Citera
2021-03-28, 08:24
Medlem
irrelevants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
I en annan äldre tråd försökte jag kvantifiera det där för skojs skull. Jag satte upp exemplen Adam, Bertil, Caesar och David över en livstid. Adam köper en fin dyr jacka, Bertil lånar däremot sin och sätter samma pengar på börsen, Caesar köper en billig vartannat år, och David lånar jacka och puttar in pengar på börsen motsvarande Caesars vartannatårsköp av jacka. Det beror mycket på hur man vrider på siffrorna, men Adams kvalitetsköp verkade lite bättre än Caesars lågprisstrategi, medan storvinnaren var Bertil som satte't på börsen. Räkna gärna om, eller kolla där.

Intressant. Vad som dock inte är med i din kalkyl är de förmåner som kommer av att ”se dyr ut”. Svårt att beräkna givetvis. Men det är väl logiskt att anta att en välklädd person inger mer respekt, tillit osv vilket leder till mer förmånliga situationer. Samt att man mår bättre, bättre självkänsla osv. Inte många som blivit chefer av att ha H&M-hoodie på sig. Är övertygad att det är en bättre strategi i slutändan än Caesar-exemplet. Man kan då leka med tanken att lägga till Joakim, som köper en lika fin dyr jacka som Adam, jobbar sig uppåt, och sen sätter in dubbelt så mycket som Bertil efter ett par år.
Citera
2021-03-28, 08:59
Medlem
Citat:
Intressant. Vad som dock inte är med i din kalkyl är de förmåner som kommer av att ”se dyr ut”. Svårt att beräkna givetvis. Men det är väl logiskt att anta att en välklädd person inger mer respekt, tillit osv vilket leder till mer förmånliga situationer. Samt att man mår bättre, bättre självkänsla osv. Inte många som blivit chefer av att ha H&M-hoodie på sig. Är övertygad att det är en bättre strategi i slutändan än Caesar-exemplet. Man kan då leka med tanken att lägga till Joakim, som köper en lika fin dyr jacka som Adam, jobbar sig uppåt, och sen sätter in dubbelt så mycket som Bertil efter ett par år.

Sen är det varken realistiskt att en jacka även för 15000 håller hela livet (bara för att det är dyr design behöver det inte vara överlägsen kvalitet), eller att den som farfar haft skulle hålla så länge (och han behöver väl en jacka han med)
Man ska även ha med i beräkningen att det som man tycker ser snyggt ut idag kanske inte gör det om 20-30 år.

Att hålla på och låna kläder av äldre släktingar för att istället köpa aktier är helt enkelt inte ett realistisk alternativ (om man ens har äldre släktingar i livet min sista i den generation dog när jag var 6, mina barn har enbart mormor kvar)

Däremot är ju de sparade summorna i exemplet intressanta, men de pengarna kan man nog prioritera fram ändå.

Sen ska det ju köpas rätt aktier också...
Citera
2021-03-30, 04:42
Medlem
En till som känner igen sig. Jag har ordnat det så för mig att jag har en fast överföring till Avanza där jag har mina pengar i aktier och en del kontanter. Sen har jag en rejäl amortering som går automatiskt. När sparandet är klart så är det ok att spendera resten. Problemet just nu är att det blir lite väl mycket över och då blir det lätt något onödigt inköp.

Skulle gärna förstå vad som driver det här beteendet? Jag lurar mig själv med sakargument varför jag behöver saker, och ibland stämmer det men oftast inte. Tror det handlar om uttråkning och att prylar ska hjälpa, men hur botar man sig själv?
Citera
2021-03-30, 05:52
Medlem
Ett tips till TS är att använda Avanzas kalkylator för att se vad ett månadsspar på 10,000 ger dig om du håller på i 20 år. Det blir över 10 miljoner kan jag säga.

Så motivationen blir ganska enkel. Köp massa skräp eller bli ekonomiskt oberoende. Vilket väljer du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in