Varför konsumtionskritisk? Det blir en livsstil som är baserad på saker snarare än händelser, personer och upplevelser. Ägodelar äger en. Miljö och arbetsförhållanden. Prylar står i vägen för den personliga utvecklingen.
Det här gränsar till identitetsskapande konsumtion. Det kan funka, köper nya knivar, känner mig lite proffsigare, lagar lite mer rolig mat, bjuder in vänner. Köper en ny sorts kläder och blir en lite annan person.
Det ger ju också en tillfredsställelse i att hålla på med prylar man tycker om. Älskar min flådiga skruvdragare varje gång jag använder den. Även mina senaste skor.
Att tänka timmar på jobbet, funkar inte alls för mig. Kanske att det kunde funka om jag vänder på det. Jag får ut 165 kr/h netto, skorna för 1500 motsvarar alltså en ledig dag. Den svider bättre.
Det som är svårt är gränsdragning och tillvänjning. Hur mycket är rimligt? Och man vänjer sig vid en allt högre nivå. Skaffar fler utgifter, köper mer saker.
Tror att handfasta knep som att inte utsätta sig för frestelsen är bra, reklam osv. Som sagt tung psykologi bakom reklamen, svårt att värja sig mot.
Citat:
Ursprungligen postat av
siliconsoul
Man kan vara kritiskt till konsumtion av olika anledningar
Avfölja konton på instagram som mer eller mindre endast är reklam.
Använd adblocker.
Det kan vara värt att köpa en streamingtjänst för att slippa reklam.
Om du tjänar 300 kr/h och köper ett par skor för 1500 kr har det kostat dig 5 timmar av ditt mer eller mindre värdefulla liv. Hur många timmar ger du bort under ett par år? Försök tänka i tid.
Desto tryggare och bättre självkänsla du har desto mindre saker behöver du.
Använd inte konsumtion som en genväg/identitet.