Jag var tidigare som du TS, men efter en tågluff "vaknade" jag upp och insåg mitt sjuka beteende. jag hade packat ryggan med de nödvändigaste sakerna jag trodde att jag skulle behöva och tänkte att jag kunde köpa det som saknades om behovet uppstod under resan.
Men vet du? Det visade sig att jag klarade mig alldeles utmärkt på ungefär hälften av det jag släpade runt på.
Visst levde man primitivt och fick hitta på diverse nödlösningar och så, men det var otroligt befriande att bara ha en liten ryggsäck att hålla reda på istället för det gigantiska lager av prylar som väntade hemma. När jag åter klev in genom dörren på min lägenhet så fick jag ångest över att vara tillbaka i konsumtionssamhället. Där och då började min (fortfarande) pågående resa mot minimalism.
Numera tänker jag alltid så här: 1. Behöver jag verkligen den här prylen, alltså inte bara "vill ha" den utan verkligen
behöver? 2. Vänta några dagar eller en vecka med inköp och ställ dig samma fråga igen. 3. Om behovet faktiskt finns, kolla då runt efter bästa begagnatpriset du kan hitta.4 Om du inte hittar begagnat, kolla runt efter bästa möjliga nypriset (och helst från annat EU-land så du inte gynnar vårt fascistiska skattesystem). 5. viktigast av allt: när du köpt en ny pryl, gör dig av med två gamla saker!
Om du hela tiden har i åtanke att varje ny pryl "kostar" dig två gamla saker så kommer du snabbt inse att du måste bli väldigt selektiv med dina ägodelar
Det bästa med minimalism är, förutom att livet blir så mycket lättare, att det blir en tävling mot dig själv och faktiskt en helt ny livsstil efter ett tag, samtidigt som du skapar en ekonomisk buffert vilket också bidrar till att man andas lättare då stressen över alla utgifter minskar.
Vill du ta det ett steg längre så kastar du ut tv:n, installerar adblock i dator och telefon samt slutar konsumera MSM och sociala medier. Då minimerar du mängden reklam och propaganda du utsätts för och dina köpimpulser kommer minska i motsvarande grad.
Lycka till!