2021-03-27, 02:57
Medlem
Litegrann möjligtvis. Har t.ex. en powerbank överallt - sovrummet, vardagsrummet, köket, bilen och jobbet.. Beror väl mest på lättja visserligen. Att jag inte orkar gå in och hämta den, utan att jag har en redo vart jag än går. Men det är ett irriterande beteende.

Jag tror att det lättaste är att bara strypa ovanan direkt precis som med allt annat. Nikotinplåster byter som bekant bara ett beroende mot ett annat.
Citera
2021-03-27, 06:56
Medlem
Dundersnubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Detta var jag förut. Men för ca ett år sedan började jag handla med aktier. Har märkt att jag får samma tillfredsställelse av att köpa aktier som prylar. Visst basen är "pålästa" inköp. Men vissa veckor när jag inte hittar något "fynd" så köper jag en stabil aktie (typ Telia), som jag sedan säljer igen efter några dagar eller en vecka, bara för att lindra abstinensen. Tiden går åt att kolla börsen, läsa analyser etc. för att hitta aktier att köpa, istället för som tidigare surfa runt i webbutiker.

Kunde varit jag som skrev detta. I princip samma som jag gör.

Skulle verkligen vilja slå ett slag för minimalism som nämnts tidigare. Inte just minimalisterna i sig utan själva ”rörelsen” eller vad man ska kalla det. Jag har sålt, slängt och donerat typ 80% av vad jag ägde tidigare. Nu äger jag endast saker som ger mig mening och det jag använder. Det är en jävla befrielse, och en insikt när man ser hur mycket skit man köpt under åren.
”The things you own end up owning you”

Säg upp alla nyhetsbrev man får på mailen. Gå inte runt på affärer och köpcentrum om du inte verkligen behöver något. Konsumera inte videos och kanaler som handlar om prylar. Börja spara mer, sätt upp ett stort sparmål så har du något att lägga pengarna på. Starta ett konto på Avanza och köp billiga fonder eller stabila aktier. Detta görs direkt vid lön. Finns många guider att lära sig. Superenkelt! Följ inte trender och behöver du verkligen det senaste?

Man måste skifta mindset och inse att det är roligare att spara än att konsumera. Det tog tid för mig men nu känns det jävligt bra.

Ett tips: ta din lön efter skatt och dela den på 174. Det är antal timmar i snitt man arbetar en månad. Säg att du får ut 20k, det är 114kr i timmen. Sedan applicerar man det på prylen du vill köpa. Nya sneakers för 1500kr? 13 timmars arbete, fortfarande värt det?
Citera
2021-03-27, 07:06
Medlem
rakarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
En till här

I.o.f.s. köper jag nästan aldrig nya prylar. Är stammis på Tradera och köper prylar som redan gått igenom en kraftig värdeminskning. Det brukar ofta sluta med att jag säljer av prylen efter en tids användning då man kommit på att det var ingen bra pryl för att komma igång med en ny hobby eller något som jag faktiskt inte alls behöver och bara samlar damm. Men jag lägger mig frivilligt och inser att jag är ett konsumtionsoffer som får en köplust inte av denna världen efter man tröskat igenom spaltmeter med reviews på just den produkten. Sjukt

Kläder, köksredskap och t.o.m skor handlas alltid i second hand butiker, lite självbevarelsedrift har man, så helt katastrofalt är det inte. Särskilt när man hittar helt nya kläder för 1/3 av nypriset

Om du försöker tänka efter vad de egentligen är du får kicken av? Låter som på mig att du gillar att göra en "bra deal" ett klipp.

Jag började själv min unga vuxenkarriär med att shoppa upp hela lönen. Men sedan intresserade jag mig för investeringar och framförallt aktier. Märkte då att jag fick samma "kick" av å köpa aktier som jag fick av att köpa elektronik eller kläder.

OBS läs/titta på lite nybörjare information innan så att du inte gör bort dig och ger upp. Om du tänker testa.
Citera
2021-03-27, 07:08
Medlem
Jag köper aldrig nåt. Jag hatar att handla. Jag hatar när det blir för mycket prylar. Jag köper bara nåt nät jag verkligen behöver det. Vad ska man med alla jävla grejer till? Det blir bara elände av att äga en massa saker.
Citera
2021-03-27, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dundersnubben
Ett tips: ta din lön efter skatt och dela den på 174. Det är antal timmar i snitt man arbetar en månad. Säg att du får ut 20k, det är 114kr i timmen. Sedan applicerar man det på prylen du vill köpa. Nya sneakers för 1500kr? 13 timmars arbete, fortfarande värt det?

Exakt såhär tänker jag. Är den här prylen värt en arbetsdag? Då börjar allt man köper bli ovärt vilket kanske inte är så sunt heller. Man behöver ju en slags balans

Sen när jag köper aktier så känner jag inte den känslan utav att det inte är värt det. Vilket leder till att jag sparar mycket.
Citera
2021-03-27, 07:29
Medlem
bridgeblandnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lumyg
Bridgeblandning, vilken tröst att det går att vända. Minimalisterna har jag tyckt känts så... kanske präktiga. Men ska ge det en chans.
Håller med om att de känns präktiga. Följer inte deras blogg nuförtiden, men läste enstaka inlägg i början. Däremot ledde de mig in i nya tankebanor, och det finns andra bloggar och böcker som avhandlar ämnet.
Citera
2021-03-27, 07:54
Medlem
preppads avatar
Jag var tidigare som du TS, men efter en tågluff "vaknade" jag upp och insåg mitt sjuka beteende. jag hade packat ryggan med de nödvändigaste sakerna jag trodde att jag skulle behöva och tänkte att jag kunde köpa det som saknades om behovet uppstod under resan.
Men vet du? Det visade sig att jag klarade mig alldeles utmärkt på ungefär hälften av det jag släpade runt på.
Visst levde man primitivt och fick hitta på diverse nödlösningar och så, men det var otroligt befriande att bara ha en liten ryggsäck att hålla reda på istället för det gigantiska lager av prylar som väntade hemma. När jag åter klev in genom dörren på min lägenhet så fick jag ångest över att vara tillbaka i konsumtionssamhället. Där och då började min (fortfarande) pågående resa mot minimalism.

Numera tänker jag alltid så här: 1. Behöver jag verkligen den här prylen, alltså inte bara "vill ha" den utan verkligen behöver? 2. Vänta några dagar eller en vecka med inköp och ställ dig samma fråga igen. 3. Om behovet faktiskt finns, kolla då runt efter bästa begagnatpriset du kan hitta.4 Om du inte hittar begagnat, kolla runt efter bästa möjliga nypriset (och helst från annat EU-land så du inte gynnar vårt fascistiska skattesystem). 5. viktigast av allt: när du köpt en ny pryl, gör dig av med två gamla saker!
Om du hela tiden har i åtanke att varje ny pryl "kostar" dig två gamla saker så kommer du snabbt inse att du måste bli väldigt selektiv med dina ägodelar

Det bästa med minimalism är, förutom att livet blir så mycket lättare, att det blir en tävling mot dig själv och faktiskt en helt ny livsstil efter ett tag, samtidigt som du skapar en ekonomisk buffert vilket också bidrar till att man andas lättare då stressen över alla utgifter minskar.

Vill du ta det ett steg längre så kastar du ut tv:n, installerar adblock i dator och telefon samt slutar konsumera MSM och sociala medier. Då minimerar du mängden reklam och propaganda du utsätts för och dina köpimpulser kommer minska i motsvarande grad.
Lycka till!
Citera
2021-03-27, 08:02
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lumyg
Skriva ner allt jag köper är bra ...
Jag har skrivit ner nästan allt jag köpt under rubrikerna "Hushåll", "Kläder", "Förbrukningsmaterial", "Har ej kvar", "Finns ej kvitto", "Presenter" (Den tredje är selektiv och ofullständig, mat inte alls med, inte heller sådant som hör till fordon, dvs listan omfattar endast saker). Ibland har jag missat föra in, tex nån renovering jag gjort i bostaden, av slarv eller för att gränsfall. Hursomhelst, det tog mig 25 år för att med dessa siffror passera en miljon, av vilket kolumnen "Hushåll" är två tredjedelar och "Kläder" en knapp tredjedel. Och då uppfattar jag mig som en sparsmakad purist som ogillar att shoppa. Om vi bara som räkneexempel låter trycka in motsvarande 3 500 kr per månad i aktier, som vi som standard antar går upp sju procent om året, blir det på 25 år totalt 2.7 miljoner kronor (Den beräkningen här). Dvs jag hade efter nämnd tidsperiod kunna stå iklädd en säck, i nedsliten bostad och inte ägt en pryl men istället för 1 miljon back, haft detta belopp, dvs 3.7 miljoner kronors skillnad. Frågar man hundra personer på stan tror jag att 99 inte har en aning om sin motsvarande situation, men att 80 tror att de har det. Kan det här vara en tankeställare för dig i din situation?
Senast redigerad av Jordgubbe 2021-03-27 kl. 08:07.
Citera
2021-03-27, 08:26
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rakarna
Om du försöker tänka efter vad de egentligen är du får kicken av? Låter som på mig att du gillar att göra en "bra deal" ett klipp.

Jag började själv min unga vuxenkarriär med att shoppa upp hela lönen. Men sedan intresserade jag mig för investeringar och framförallt aktier. Märkte då att jag fick samma "kick" av å köpa aktier som jag fick av att köpa elektronik eller kläder.

OBS läs/titta på lite nybörjare information innan så att du inte gör bort dig och ger upp. Om du tänker testa.

Är inte purung längre och har dessutom både bra lön och fonddepå med kraftigt plus de senaste åren, så det går ingen nöd på mig. Snarare så konsumeras det av ren nyfikenhet. För att man kan och att man äntligen har råd att slå på lite extra i sin konsumtion.
Har levt i många år också där jag var tvungen att vända på vartenda öre och i stort sett inte hade råd med någonting extra förutom att betala hyran ,äta och till busskort. Under min uppväxt i ett knapert hem såg det ungefär likadant ut. Tror att mycket av detta kommer därifrån.

Mitt i allt har man ändå dragit sitt strå till stacken genom att välja bort bil (Elcykel istället) Häckar aldrig på pubar eller barer, semestrar oftast på hemmaplan och är noga att jag stoppar i mig hemmalagat mat med kvalitetsingredienser, korkar upp en riktig fin flaska vin ibland - Vet inte om det är en patetisk ursäkt inför mig själv, men så är det.
Senast redigerad av Opaque 2021-03-27 kl. 08:46.
Citera
2021-03-27, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vimes76
I många fall sparar du mer genom att köpa den dyrare varan.

Sparar du de pengarna ? Vad gör du med dem ? Jo du konsumerar typ en extra kaffe på macken m.m eller nåt annat onödigt .
Citera
2021-03-27, 08:40
Medlem
tokens avatar
Köp inte direkt. Skriv istället ner det du tänkte köpa på en lista. Återgå till punkten om en vecka och utvärdera om du verkligen behöver prylen.
Citera
2021-03-27, 10:40
Medlem
irrelevants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnneknorrhane
Jag väljer alltid den billigaste varan av samma sort jag är ute efter . Folk fattar inte alls vilka pengar de tjänar på just det sättet . Människor är idioter . Allra helst inavlade .

Det är du som är korkad. Köper du något av högre kvalitet vinner du alltid på det i slutändan. Om du väljer rätt kan du köpa grejer som du kan ha livet ut. Jag har t.ex en svindyr italiensk trenchcoat som jag haft i 10 år och den är fortfarande som ny. Hade jag köpt en som var billigare hade den sett ut som skit efter 2 år.

Samma med datorer. En toppdator kan du ha i 7-8 år. En skräpdator trillar sönder efter ett år.

Mobiler. Köp nån jävla billig skit, den är skräp efter ett år. Köp flagship från bra tillverkare och du kan ha den i flera år.

Lägg till all den tiden du lägger på research och gå och handla osv. Tid som du kan lägga på att tjäna pengar istället.

Sedan alla dessa idioter som köper billigaste skräpbilen på blocket. Behöver inte ens förklara. Slutar alltid med att de betalar minst lika mycket i reparationer som en bättre bil hade kostat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in