• 1
  • 2
2021-03-26, 19:35
Medlem
Har en hyfsad inkomst, sparar några tusen varje månad. Men gör av med alldeles för mycket på konsumtion. Vi snackar inte lyxfällan här, men kommer på nya grejer jag gärna vill ha, och kan inte låta bli att beställa. Nya knivar, det måste jag ha, och en sån snygg skärbräda också. Sen ett par skor, lite hobbyprylar, lite kläder osv osv. Det tar aldrig slut, men ändå kan jag knappt komma på vad jag köpt på sistone.

När man väl får hem grejerna känns det bra och kul, använder dem i varierande grad, men det kommer nya behov hela tiden. Hela internet drivs av att få oss att konsumera och jag är så jävla lurad, jag vet. Men hur kommer man bort från skiten då? Dels är det ett störigt beteende och ett karaktärsdrag jag inte gillar, vad är det för en jävla grund och ointressant människa som håller på såhär som en dresserad apa? Dels går det åt en del pengar helt i onödan.

Det där med pengarna, har inte tålamod att spara ordentligt. Visst, det växer varje månad. Men det går ju ändå långsamt, och i stunden känns det roligare att köpa något än att läsa dem på sparkontot. Har inget specifikt sparmål som driver mig heller.

Känner någon igen sig och vad gör man för att ändra sig?

Ps. Det är jättekul för dig om du klarar dig på nästan inga pengar, men orkar inte med svar som är typ jag lever på 100 spänn och en pinne. Ds.
Citera
2021-03-26, 19:39
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lumyg

Kan rekommendera dig att läsa Minimalisterna. Gå gärna tillbaks några år för att följa deras resa från början.

Att konsumera mindre, eller bara smartare har många likheter med träning - det handlar om de goda vanorna.
Citera
2021-03-26, 19:45
Medlem
Turist i tidens avatar
Köp dyrare prylar. Då fyller du inte upp din bostad lika fort.
Citera
2021-03-26, 19:48
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Har en hyfsad inkomst, sparar några tusen varje månad. Men gör av med alldeles för mycket på konsumtion. Vi snackar inte lyxfällan här, men kommer på nya grejer jag gärna vill ha, och kan inte låta bli att beställa. Nya knivar, det måste jag ha, och en sån snygg skärbräda också. Sen ett par skor, lite hobbyprylar, lite kläder osv osv. Det tar aldrig slut, men ändå kan jag knappt komma på vad jag köpt på sistone.

.

En till här

I.o.f.s. köper jag nästan aldrig nya prylar. Är stammis på Tradera och köper prylar som redan gått igenom en kraftig värdeminskning. Det brukar ofta sluta med att jag säljer av prylen efter en tids användning då man kommit på att det var ingen bra pryl för att komma igång med en ny hobby eller något som jag faktiskt inte alls behöver och bara samlar damm. Men jag lägger mig frivilligt och inser att jag är ett konsumtionsoffer som får en köplust inte av denna världen efter man tröskat igenom spaltmeter med reviews på just den produkten. Sjukt

Kläder, köksredskap och t.o.m skor handlas alltid i second hand butiker, lite självbevarelsedrift har man, så helt katastrofalt är det inte. Särskilt när man hittar helt nya kläder för 1/3 av nypriset
Citera
2021-03-26, 19:54
Medlem
Jordgubbes avatar
Det är en överslagshandling, ett symptom på att du har lite småtrist. Hoppa fram 20 år i tiden och titta tillbaka på dig själv idag, tycker du att det ser intressant ut med dessa inköp (Dopaminkicken är nog densamma som skräpet i Lyxfällan när de sagt de är "intresserade av heminredning" fast köpt allt på Jysk). Kanske dags att byta jobb, flytta, byta till helt annat boende, eller åtminstone gardiner. Men jag kan känna igen.
Citera
2021-03-26, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Kan rekommendera dig att läsa Minimalisterna. Gå gärna tillbaks några år för att följa deras resa från början.

Att konsumera mindre, eller bara smartare har många likheter med träning - det handlar om de goda vanorna.
Jag väljer alltid den billigaste varan av samma sort jag är ute efter . Folk fattar inte alls vilka pengar de tjänar på just det sättet . Människor är idioter . Allra helst inavlade .
Citera
2021-03-26, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Kul för dig. Själv gillar jag känslan och passformen en kvalitetsskjorta erbjuder.
Och du blir fatttigare .
Citera
2021-03-26, 20:39
Medlem
Citat:

När man väl får hem grejerna känns det bra och kul, använder dem i varierande grad, men det kommer nya behov hela tiden. Hela internet drivs av att få oss att konsumera och jag är så jävla lurad, jag vet. Men hur kommer man bort från skiten då? Dels är det ett störigt beteende och ett karaktärsdrag jag inte gillar, vad är det för en jävla grund och ointressant människa som håller på såhär som en dresserad apa? Dels går det åt en del pengar helt i onödan.

Det där med pengarna, har inte tålamod att spara ordentligt. Visst, det växer varje månad. Men det går ju ändå långsamt, och i stunden känns det roligare att köpa något än att läsa dem på sparkontot. Har inget specifikt sparmål som driver mig heller.

Ps. Det är jättekul för dig om du klarar dig på nästan inga pengar, men orkar inte med svar som är typ jag lever på 100 spänn och en pinne. Ds.

Själv klarar jag mig på 100 kronor och en kotte.
Så känner inte igen mig.

Trots att jag lever snålt så har jag prylar överallt, det jag undrar är vart fan tar alla era prylar vägen ni som spenderar hårt. Gör ni veckoturer till soptippen och hivar lika mycket ni köpt senaste månaden?

Känner också folk som spenderar och alltid är pank men ta mig fan de ser ut att leva fattigare än en själv. Gamla skitmöbler och ser inga ny grejer. Det fattar jag inte alls. En specifik snubbe han har inte ens bil men man vill ju inte fråga så personliga saker som pengar

För att ändra dig ska du nog börja skriva ner allt vad du köper.
Senast redigerad av leera 2021-03-26 kl. 20:41.
Citera
2021-03-26, 20:44
Medlem
En praktisk grej är ju att spärra ditt kort för internetköp. Då kan det bli en ytterligare tröskel att ta sig över och du kan kanske hejda dig.
Citera
2021-03-26, 20:47
Medlem
Jag tror folk som konsumerar gör det för att fylla ett hål i deras själ. Man får lite kort primitiv tillfredsställelse av att köpa skit.

Vad man kanske kan göra är att söka en annan tillfredsställelse istället. Men att shoppa online är enkelt och bekvämt, så vette fan vad som skulle kunna ersätta det om man är lat och fantasilös.

Själv hatar jag våra politiker, jag hatar att betala skatt, och jag gillar naturen och miljön, och det sammantaget motiverar mig att bara köpa sådant jag verkligen behöver så jag minimerar mängden skatt moms jag betalar.

Att sluta titta på reklam, sluta slösurfa på webbutiker hjälper också. Att snabbt flytta pengar från lönekontot till något besvärligt spärrat konto i annan bank, hindrar mig från att shoppa upp dessa pengar.
Senast redigerad av MisterMagooo 2021-03-26 kl. 20:50.
Citera
2021-03-26, 21:01
Medlem
bridgeblandnings avatar
Citat:

Så här levde jag också tidigare. Jag hade till och med en jävla lista för vilka prylar jag skulle köpa kommande månader... Räddningen blev bloggarna Minimalisterna, som det har tipsats om här i tråden, och Miljonär innan 30. Idag känner jag bara stress om jag måste köpa någon pryl eller besöka en galleria. Känslan av att ha allt man behöver är riktigt skön.
Citera
2021-03-26, 21:52
Medlem
y.ys avatar
Kan köra dubbleringsmetoden för att banta ekonomin.

För varje krona du konsumerar sparar du en. Så köper du skor för 700, sparar du 700 också.

Kan tänka det som att köra Lchf eller 5:2 när man ätit upp sig för fet.

Och, betala bara med kontanter aldrig kort. Blir en extra spärr när det är dags att hala fram månadens sista 500ing.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in