Citat:
Ursprungligen postat av
lumyg
Har en hyfsad inkomst, sparar några tusen varje månad. Men gör av med alldeles för mycket på konsumtion. Vi snackar inte lyxfällan här, men kommer på nya grejer jag gärna vill ha, och kan inte låta bli att beställa. Nya knivar, det måste jag ha, och en sån snygg skärbräda också. Sen ett par skor, lite hobbyprylar, lite kläder osv osv. Det tar aldrig slut, men ändå kan jag knappt komma på vad jag köpt på sistone.
När man väl får hem grejerna känns det bra och kul, använder dem i varierande grad, men det kommer nya behov hela tiden. Hela internet drivs av att få oss att konsumera och jag är så jävla lurad, jag vet. Men hur kommer man bort från skiten då? Dels är det ett störigt beteende och ett karaktärsdrag jag inte gillar, vad är det för en jävla grund och ointressant människa som håller på såhär som en dresserad apa? Dels går det åt en del pengar helt i onödan.
Det där med pengarna, har inte tålamod att spara ordentligt. Visst, det växer varje månad. Men det går ju ändå långsamt, och i stunden känns det roligare att köpa något än att läsa dem på sparkontot. Har inget specifikt sparmål som driver mig heller.
Känner någon igen sig och vad gör man för att ändra sig?
Ps. Det är jättekul för dig om du klarar dig på nästan inga pengar, men orkar inte med svar som är typ jag lever på 100 spänn och en pinne. Ds.
Själv klarar jag mig på 100 kronor och en kotte.
Så känner inte igen mig.
Trots att jag lever snålt så har jag prylar överallt, det jag undrar är vart fan tar alla era prylar vägen ni som spenderar hårt. Gör ni veckoturer till soptippen och hivar lika mycket ni köpt senaste månaden?
Känner också folk som spenderar och alltid är pank men ta mig fan de ser ut att leva fattigare än en själv. Gamla skitmöbler och ser inga ny grejer. Det fattar jag inte alls. En specifik snubbe han har inte ens bil men man vill ju inte fråga så personliga saker som pengar
För att ändra dig ska du nog börja skriva ner allt vad du köper.