2021-03-29, 21:29
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Hon såg rätt bra ut vill jag minnas.

Otroheten mot henne är min största invändning mot Lambertz, om dom nu verkligen var ihop på riktigt.
En riktig man är inte otrogen.

Jag har inte hängt med alls i detta, men skedde inte detta på Julafton?
Varför var han med en annan kvinna på Julafton?

Tråden är för lång och livet för kort.
Citera
2021-03-29, 21:30
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1

Exakt varför han inte var med sin släkt eller sin "ordinarie" kvinna har nog inte riktigt framgått.
Citera
2021-03-29, 21:46
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Exakt varför han inte var med sin släkt eller sin "ordinarie" kvinna har nog inte riktigt framgått.

Vet vi ens vem den "ordinarie kvinnan" är och hur tighta hon och GL är, eller kanske snarare var innan allt detta? Det kan väl vara som så att även om de hade en relation var den inte så långt gången att GL blev bjuden om kvinnan skulle fira med sin släkt.

Varför GL:s egna släktingar inte bjudit honom har jag inga vettiga teorier om men han kanske inte är så tight med dem heller, eller så kanske de menade att han skulle avlida av Corona om de träffades och GL helt enkelt bjöd över EA istället för att sitta ensam och snapsa.
Citera
2021-03-29, 21:48
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1

Det är okänt. Den omtalade kvinnan var ju också iväg från sin sambo dock. Två syndare m.a.o.

Kvinnan var den som föreslog julfirande med Lambertz också, då hon kände sig eller var ensam, enligt egen utsago. Udda.
Senast redigerad av Vaxad 2021-03-29 kl. 21:52.
Citera
2021-03-29, 21:49
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Vet vi ens vem den "ordinarie kvinnan" är och hur tighta hon och GL är, eller kanske snarare var innan allt detta? Det kan väl vara som så att även om de hade en relation var den inte så långt gången att GL blev bjuden om kvinnan skulle fira med sin släkt.

Varför GL:s egna släktingar inte bjudit honom har jag inga vettiga teorier om men han kanske inte är så tight med dem heller, eller så kanske de menade att han skulle avlida av Corona om de träffades och GL helt enkelt bjöd över EA istället för att sitta ensam och snapsa.
Du har säkert rätt. Det finns många rimliga förklaringar.
Citera
2021-03-29, 21:51
Medlem
Citat:

Låter som en rimlig teori. Hans tjej kanske firade med sina barn och (ursprungs)familj och inte ville att Göran som är i riskgrupp skulle utsättas för sådan sammankomst.
Citera
2021-03-29, 21:51
Medlem
Provokatörs avatar
GL sågs på Södermalm i lördags i sällskap med en brunett ca 35-40.

/Provokatör
Citera
2021-03-29, 21:53
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Du har säkert rätt. Det finns många rimliga förklaringar.

Ja, kanske skulle han helt enkelt sitta hundvakt åt Zampo.

Hur som helst kanske det heller inte är så intressant varför GL var ensam över jul, om man nu inte vill spekulera i att han var det just för att han bestämt möte med EA.

Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
GL sågs på Södermalm i lördags i sällskap med en brunett ca 35-40.

/Provokatör

Källa på det! Eller har du varit ute och smugit?
Citera
2021-03-29, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxad
Det är okänt. Den omtalade kvinnan var ju också iväg från sin sambo dock. Två syndare m.a.o.

Kvinnan var den som bjöd in till julfirande med Lambertz också, då hon kände sig eller var ensam, enligt egen utsago. Udda.

Lambertz refererade kvinna som han var otrogen mot (prel. 36 år, jurist i Skåne) är ju viktig att skilja från julaftonssällskapet som hade oklara relationsförhållanden. Precis vem av de två julaftonsfirarna som bjöd in varandra är väl oklart.
Citera
2021-03-29, 21:58
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Det du skriver måste beaktas.

Att EA falskanmäler förefaller uppenbart, men hur ovanligt är det?

Någon skrev i tråden att dom som falskanmäler våldtäkt är "en på miljonen". Men, hur är det, egentligen?

Falskanmälningar av våldtäkt, enligt BRÅ
– Var tionde nedlagd anmälan avser en våldtäkt som sannolikt inte ägt rum.
– 6% av anmälningarna är "uppenbart påhittade".
– 3% av anmälningarna avser fall där anmälaren trott att det varit våldtäkt, men att det senare visat sig inte vara det.

Därutöver:
– Inte utredningsbara anmälningar: 11%
– Inte våldtäkt i juridisk mening: 6%

https://www.bra.se/download/18.62c6cfa2166eca5d70e18f68/1615395291012/2019_9_Valdtakt_fran_anmalan_till_dom.pdf

Detta är konstaterat. Hur stort mörkertalet är, dvs. hur många falskanmälningar som inte avslöjas som falskanmälningar vet vi inte.

Fällande domar
Statistiken avser 2019.

Anmälda våldtäkter: 5 930
Åtalsbeslut: 425 personer
Fällande domar: 333 varav 12 med ovarsam våldtäkt som huvudbrott.

https://www.bra.se/download/18.7d27ebd916ea64de5306522c/1614334749612/2020_6_Den_nya_samtyckeslagen_i_praktiken.pdf

Det blir lätt en åsiktsfråga vad dom 5505 anmälningar som inte leder till åtal, representerar. Det kan vara falskanmälningar, men det kan också vara våldtäkter som inte bedöms kunna leda till en fällande dom. Jag tror att huvuddelen är det senare, men att säga att falskanmälningar är "en på miljonen" är fel. Det är uppenbart betydligt vanligare än så. T.o.m. BRÅ fastställer att ca 6% av anmälningarna är "uppenbara falskanmälningar". BRÅ är IMHO ganska långt ut på skalan vänstervridna och extremfeministiska.

Lägg gärna till att av dom advokater som BRÅ tillfrågat så anser 59% att dom varit med om fall där omvänd bevisbörda tillämpats. Dvs. att skuld inte behöver bevisas utan att den anklagade måste bevisa sin oskuld.

Det som GL råkat ut för med EA är inte unikt
Det visar statistiken ovan. Jag vill tacka EA och GL för att dom satt fokus på detta. Jag vill samtidigt beklaga att det som EA gjort säkert kommer att få åtskilliga att inte anmäla våldtäkt. Fler anmälare kommer också att misstänkas för att vara falskanmälare. Falskanmälare är ett reellt hot mot rättssäkerheten. Jag hoppas detta kommer att medföra någon form av påföljd för EA.

Transparens
Transparens, som du efterlyser, är centralt. Om det som sker inom rättsväsendet inte tål dagens ljus så är det nog något osunt som sker där. I fallet med EA vs. GL har det varit viktigt att EAs agerande och bakgrund har kommit fram. Generellt bör våldtäktsoffer ha rätt att få vara anonyma.

Hur menar du att det "förefaller uppenbart" att MÄ falskanmäler män för våldtäkt?

Så vitt jag vet bygger den tanken på åtalet mot UD. Han blev friad i hovrätten, men det står också i domen att hovrätten inte har funnit att ljudfilen skulle vara tekniskt manipulerad och att MÄ skulle ha iscensatt det som hände I lägenheten. Hovrätten skriver också att MÄ är trovärdig. Hovrätten slår också fast att MÄ inte kan ge en tydlig bild av det hon menar ska ha hänt och ljudupptagning ger inte heller någon ledning. Hovrätten kommer därför fram till att det inte finns tillräckliga belägg för att UD ska ha otillbörligt utnyttjat MÄ.

Vad är det i domen som visar att MÄ:s anmälan är falsk? Jag kan inte se det. Det hänvisas hela tiden i tråden till UD:s försvarare advokat Massi, men få tycks förstå att Massi inte är opartisk. Han lyfter fram det som gynnar hans klient och förtiger det som tala till dennes nackdel. Så vitt jag vet har inte Massi eller hans klient anmält MÄ för falsk tillvitelse. Varför?

På motsvarande sätt är det med Lambertz. Han är part i målet och för fram det som gynnar honom i media. Det vore ju väldigt konstigt om han förde fram något för honom själv graverade som i förlängningen får honom dömd för brott. Hans syfte är ju att rentvå sig själv, inte att få fram sanningen.

Vad finns det mer som visar att det förefaller uppenbart att MÄ falskanmäler män för våldtäkt?
Citera
2021-03-29, 22:01
Medlem
Lambertz bör rimligen ha haft några sexuella tankar på EA. hon är sygg och ung. lambertz bjuder in EA på julafton. De dricker sig fulla. Lambertz börar kladda. EA visar att hon inte vill.

Plötsligen vill EA. Och de har "samlag" enligt GL.

Mmm så gick det till!
Citera
2021-03-29, 22:01
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
....
Källa på det! Eller har du varit ute och smugit?

Jag behöver inte uppge mina källor, min trovärdighet får andra i tråden avgöra.

/Provokatör
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in