Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-03-27, 11:56
  #4873
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nakamoto
Verkar lite grann som att hela nasdaq håller på att skita ner sig just nu. Lite försenad reaktion på blockeringen av seuzkanalen kanske? Gick inte så snabbt att flytta den där jävla båten som egyptierna trodde. Lär inte gynna tesla nu när det redan är brist på halvledare.. Ökad kostnad på tillverkning? Osäkerheten över deras $miljardlån lär öka. Ser dystert ut på sikt minst sagt.

Brist på halvledare. Ha! Snart kommer terafactory på Mars och löser hela världens problem så som bara Elon kan.

ARK Cathie Woods uppdaterar riktkursen till bear case 70000$ för givetvis gör tesla bättre halvledare än någon annan även om den bara är på ritbordet. Men de kommer hålla i triljoner år och använda material som bara kan hittas på Mars och dessa kommer med kirurgisk precision skickas genom rymden och plockas upp av Elons Pentafactory stratosphere som ligger i omloppsbana runt jorden och teleporterar ner halvledarna till de olika gigafactories på jorden.

Givetvis billigare än allt annat för ni förstår inte vad som håller på att hända.

Typ så?
Citera
2021-03-27, 12:34
  #4874
Medlem
Loels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagomjante
Brist på halvledare. Ha! Snart kommer terafactory på Mars och löser hela världens problem så som bara Elon kan.

ARK Cathie Woods uppdaterar riktkursen till bear case 70000$ för givetvis gör tesla bättre halvledare än någon annan även om den bara är på ritbordet. Men de kommer hålla i triljoner år och använda material som bara kan hittas på Mars och dessa kommer med kirurgisk precision skickas genom rymden och plockas upp av Elons Pentafactory stratosphere som ligger i omloppsbana runt jorden och teleporterar ner halvledarna till de olika gigafactories på jorden.

Givetvis billigare än allt annat för ni förstår inte vad som håller på att hända.

Typ så?

Elon är ju som en real life Iron Man Stark ):
:PPpPppPPppPPpppppPPPp

10-åringar som fått pengar och ska investera på börsen för första gången
Citera
2021-03-27, 12:54
  #4875
Medlem
VWs CEO fick sparken för att han sagt att Tesla ligger 10 år före övriga bilindustrin inom software och tech. WVs chefer ville "gifta sig" med Tesla men fick tydligen nobben. Men vem vet. Kanske Daimler Benz och VW inkluderas under Tesla? (De vill det) Men jag tror inte det. Snacka om stålbad för övriga bilindustrin som är rullstolsbundna av "gamla traditioner" med reklamfolk och styrelsebögar i gyllene golfbilar och interna traditioner och finansfolk etc. - Allt det måste slängas ut. 50% av alla jobb försvinner inom nåt år. "Krypto är samma som FIAT (valuta) fast bättre." Elon Musk. Bankerna blir obsoleta. Teslas bilar blir ett neuralt nätverk där intelligenta bilar lär alla andra bilar allt hela tiden. Den tekniken behärskar ingen annan bilttillverkare.

Energi och AI företaget Tesla kommer bli världen största företag inom ett par månader. 2000 USD per aktie ser jag i min kristallkula oberverad av mina bägge hjärnhalvor synkront. Möjligen tänker Musk fixa till ett kongomleriat typ Alfabeth med övriga projekt. Boring, Neuralink, Starlink etc. Då jävlar mitt herrskap och spekulanter. Tesla kommer att skapa en egen/anamma krypto och eget bankväsende. Nu när han säljer bilar för bitcoin och säger i nästa andetag att han INTE tänker släppa ut Teslas Bitcoin på marknaden igen. Redan inom ett par månader. Det gamla företagandet är slut som artist.
__________________
Senast redigerad av Kulturmarxist 2021-03-27 kl. 12:58.
Citera
2021-03-27, 13:04
  #4876
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bratider
-4% redan nu kommer dippen under 600$ idag ?
Tesla ägarna jublar förstås för nu är det REA på riktigt igen...

Självklart blir man glad om kursen vid denna tidpunkt dippar och man vet att man har pengar för att köpa mer.

Tesla/Elon skiter lite i vad aktiekursen står i. Han har ett mål och en vision och den har kommit så långt nu även inom de andra sektorerna med inbyggda solpaneler i tak för hus samt energilagring så kommer det mer eller mindre bli av hur man än vrider och vänder på det och de kommer vara ledande tills de tappar pucken.

Så ja, Tesla är "billig" igen är bara trevligt och för mig som redan äger en stor post Tesla (relativt då förstås) så brottas jag vid varje löning med tanken på att gå med mer i Tesla. Men dessa nivåer gör att man bara köper 2-3 aktier per månad och jag känner att jag lägger mina pengar på andra bolag och bygger upp en position där. Som exemepel Palantir, Rocket lab, Bionano med mera. Jag vill som sagt köpa mer Tesla men det ger mig så få aktier att jag vid denna tidpunkt hellre försöker få upp större positioner i några andra bolag som jag tror på inom 5-10 år.

Däremot kommer det en galen dipp till i Tesla så tar jag nog lån för att hoppa på tillfället.
Citera
2021-03-27, 13:51
  #4877
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Självklart blir man glad om kursen vid denna tidpunkt dippar och man vet att man har pengar för att köpa mer.

Tesla/Elon skiter lite i vad aktiekursen står i. Han har ett mål och en vision och den har kommit så långt nu även inom de andra sektorerna med inbyggda solpaneler i tak för hus samt energilagring så kommer det mer eller mindre bli av hur man än vrider och vänder på det och de kommer vara ledande tills de tappar pucken.

Så ja, Tesla är "billig" igen är bara trevligt och för mig som redan äger en stor post Tesla (relativt då förstås) så brottas jag vid varje löning med tanken på att gå med mer i Tesla. Men dessa nivåer gör att man bara köper 2-3 aktier per månad och jag känner att jag lägger mina pengar på andra bolag och bygger upp en position där. Som exemepel Palantir, Rocket lab, Bionano med mera. Jag vill som sagt köpa mer Tesla men det ger mig så få aktier att jag vid denna tidpunkt hellre försöker få upp större positioner i några andra bolag som jag tror på inom 5-10 år.

Däremot kommer det en galen dipp till i Tesla så tar jag nog lån för att hoppa på tillfället.
Tog själv ett lån och köpte en massa Tesla aktier denna veckan. Nu är båten verkligen lastad! Pensionen får vänta ett tag till. Startade också en lång position på Palantir. Jag kommer inte köpa mer Tesla, är nöjd med mitt innehav. Ska sakta men säkert öka min position på Palantir hädanefter
Citera
2021-03-27, 14:00
  #4878
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Tog själv ett lån och köpte en massa Tesla aktier denna veckan. Nu är båten verkligen lastad! Pensionen får vänta ett tag till. Startade också en lång position på Palantir. Jag kommer inte köpa mer Tesla, är nöjd med mitt innehav. Ska sakta men säkert öka min position på Palantir hädanefter
Det blir en oslagbar kombination.

Teslas transaktionsmedel Bitcoin förbrukar lika mycket energi som hela Argentina.

Palantir har så dåliga etiska riktlinjer att t.o.m. Jojje Soros dumpar dem. Han betraktas ju inte direkt som förebilden för etisk förvaltning.
Citat:
George Soros' fund is offloading Palantir shares because it 'does not approve' of its business practices
https://www.google.com/amp/s/www.cnb...practices.html
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-03-27 kl. 14:06.
Citera
2021-03-27, 14:23
  #4879
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det blir en oslagbar kombination.

Teslas transaktionsmedel Bitcoin förbrukar lika mycket energi som hela Argentina.

Palantir har så dåliga etiska riktlinjer att t.o.m. Jojje Soros dumpar dem. Han betraktas ju inte direkt som förebilden för etisk förvaltning.

https://www.google.com/amp/s/www.cnb...practices.html
Bitcoin har ju en volym på $40-$50 miljarder varje dygn, så Teslas $1.5 miljarder är en droppe i havet. Elon nämnde även något om att de använder sina egna nodes för att hantera bitcoin, är inte så insatt i vad det betyder men kanske sparar ström? Bryr mig inte så mycket om det ändå faktiskt. Bitcoin eller inte spelar absolut ingen roll om man ser på den stora bilden.

Angående Palantir så handlar väll den etiska kritiken om att mjukvaran används för att hitta illegala flyktingar eller något? Visst, det är synd om dem men Palantir kan hantera all slags data i vilket företag som helst, stora som små.
De har en deal med Amazons AWS exempelvis.
Det är en extremt kraftfull mjukvara som kommer hjälpa alla slags företag att hantera sin data på ett bra sätt. Men nog om det, vi är i fel tråd för det. Ville bara nämna till libben att jag tänker likadant.
Citera
2021-03-27, 14:46
  #4880
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Bitcoin har ju en volym på $40-$50 miljarder varje dygn, så Teslas $1.5 miljarder är en droppe i havet. Elon nämnde även något om att de använder sina egna nodes för att hantera bitcoin, är inte så insatt i vad det betyder men kanske sparar ström? Bryr mig inte så mycket om det ändå faktiskt. Bitcoin eller inte spelar absolut ingen roll om man ser på den stora bilden.

Angående Palantir så handlar väll den etiska kritiken om att mjukvaran används för att hitta illegala flyktingar eller något? Visst, det är synd om dem men Palantir kan hantera all slags data i vilket företag som helst, stora som små.
De har en deal med Amazons AWS exempelvis.
Det är en extremt kraftfull mjukvara som kommer hjälpa alla slags företag att hantera sin data på ett bra sätt. Men nog om det, vi är i fel tråd för det. Ville bara nämna till libben att jag tänker likadant.

Det blir även fina synergistiska effekter:

Citat:
Palantir has been described as the company that "knows everything about you" and its software is used by government surveillance agencies around the world for spying purposes.

Soros Fund Management announced this week that it "does not approve of Palantir's business practices."

SFM [Soros fonder] made this investment at a time when the negative social consequences of big data were less understood," the company said in a statement, adding that "SFM would not make an investment in Palantir today."
https://www.cnbc.com/amp/2020/11/19/...practices.html

Teslabilarna har t.o.m.kamera inuti kupén. Den kan skicka bild och ljud till Kalifornien av det som sker inne i bilen. Dessutom finns 8 kameror som filmar det som händer runt bilen.

Tesla och Palantir samlar båda data som kan användas för massövervakning. (Lägg till Musks Starlink som kan vara spionsatelliter.)

Tesla och Palantir är företag som representerar den "nya post-Corona-världen" där massövervakningen hela tiden ökar.

Det verkar som om kineserna förbjuder Tesla för militär och anställda vid större företag pga spionagerisken.
Citat:
China to Restrict Tesla Use by Military and State Employees

SINGAPORE—China’s government is restricting the use of Tesla Inc.’s vehicles by military staff and employees of key state-owned companies, citing concerns that data the cars gather could be a source of national-security leaks, according to people familiar with the effort.

Chinese officials said raised concerns because Tesla vehicles’ cameras can record images constantly, the people said, and obtain data including when, how and where the vehicles are being used as well as the contact lists of mobile phones synced to them.

Tesla vehicles have eight surround cameras, 12 ultrasonic sensors and a radar supporting a driver-assistance system called Autopilot, the company said on its website. The Model 3 and Model Y vehicles also have a camera inside the cabin, installed above the rearview mirror.
https://www.wsj.com/amp/articles/chi...el-11616155643
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-03-27 kl. 15:12.
Citera
2021-03-27, 15:14
  #4881
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det blir även fina synergistiska effekter:


https://www.cnbc.com/amp/2020/11/19/...practices.html

Teslabilarna har t.o.m.kamera inuti kupén. Den kan skicka bild och ljud till Kalifornien av det som sker inne i bilen. Dessutom finns 8 kameror som filmar det som händer runt bilen.

Tesla och Palantir samlar båda data som kan användas för massövervakning. (Lägg till Starlink som kan vara spionsatelliter.)

Tesla och Palantir är företag som representerar den "nya post-Corona-världen" där massövervakningen hela tiden ökar.

Det verkar som om kineserna förbjuder Tesla för militär och anställda vid större företag pga spionagerisken.

https://www.wsj.com/amp/articles/chi...el-11616155643
Alla nya bilar kommer ha kameror, inte bara Tesla. Det är inget den stora massan bryr sig om ändå. Tesla säljer fortfarande flest elbilar i världen.

Att myndigheter är paranoida är inget nytt. Trump förbjöd Huawei mobiler för han trodde att Kina spionerade på USA, men tror inte det påverkade Huawei alls faktiskt.

Vill man peka finger på någon så är det väll isåfall Facebook eller Google, som säljer din information till företag, men inte ens det får folk att sluta använda deras tjänster.

Folk får sitta med sin foliehatt och vara rädda för att bli spårade om de vill, jag är här för att tjäna pengar, inget mer.
Citera
2021-03-27, 15:21
  #4882
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Tog själv ett lån och köpte en massa Tesla aktier denna veckan. Nu är båten verkligen lastad! Pensionen får vänta ett tag till. Startade också en lång position på Palantir. Jag kommer inte köpa mer Tesla, är nöjd med mitt innehav. Ska sakta men säkert öka min position på Palantir hädanefter

Smart. Sälj allt du har och köp Tesla. Aktier och Krypto är det enda man skall äga. Bo i en husvagn ett år. Det är värt det. 10 000 dollar inom 5 år. Tesla är pionjärer i att spola reklam och bankirer. Alla andra MÅSTE följa efter annars kollapsar dom. - VWs CEO sa sanningen och fick sparken.
Citera
2021-03-27, 15:29
  #4883
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Teslabilarna har t.o.m.kamera inuti kupén. Den kan skicka bild och ljud till Kalifornien av det som sker inne i bilen. Dessutom finns 8 kameror som filmar det som händer runt bilen.

Tesla och Palantir samlar båda data som kan användas för massövervakning. (Lägg till Musks Starlink som kan vara spionsatelliter.)

Tesla och Palantir är företag som representerar den "nya post-Corona-världen" där massövervakningen hela tiden ökar.

Det verkar som om kineserna förbjuder Tesla för militär och anställda vid större företag pga spionagerisken.

Du måste vara amerikansk medborgare för att få bli anställd på SpaceX. Det är Warfare.
Kina har kameror överallt och spårar folk överallt. Din mobil spårar dig 24/7. För Teslas del är det AI som studerar människorna beteende och inte tvärtom. Teslabilarna blir ett neuralt nätverk som tänker och lär sig tillsammans. Genom att stuydera trafiken och människors betende så lär sig AI nu och enligt matematikerna så kan bilarna köra bättre än människor inom 15 månader. Den dagen kommer Tesla att erbjuda löpande abonnemang på tjänsten. Miljontals chafförer blir arbetslösa inom 5 år.
Citera
2021-03-27, 15:45
  #4884
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Smart. Sälj allt du har och köp Tesla. Aktier och Krypto är det enda man skall äga. Bo i en husvagn ett år. Det är värt det. 10 000 dollar inom 5 år. Tesla är pionjärer i att spola reklam och bankirer. Alla andra MÅSTE följa efter annars kollapsar dom. - VWs CEO sa sanningen och fick sparken.
När jag köpte min lägenhet för flera år sen så gick jag in med 50% i kontantinsats (dumt gjort)
Det jag gjorde nu var att låna tillbaka mina pengar. Räntan på bolån är löjligt låg så det kostar mig bara några hundra kr i månaden för lånet jag tog. I bästa fall hade jag tjänat 10-20% till på lägenheten på flera år. Bättre att parkera pengarna hos Tesla
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback