2021-03-27, 02:01
Medlem
vetingetellers avatar
Ju mer man läser desto mer ser man hur rätt man hade på på varje punkt.
Dom öppnar precis varje Iphone i den fupen utan problem och extraherar ALLT innehåll.

Hur? Precis som jag och andra skrivit här. VIA CELLEBRITE. Nu var det helt bekräftat.

"Metod : Genomgången av telefonen följer de rubriker/mappar som är satta av telefontömningsprogramet UFED. Det finns flertalet rubriker/mappar som har ett irrelevant innehåll för utredningen, dessa rubriker kommer att granskas men inte presenteras i genomgången. Fokus för undersökningen är tidsperioden 2020-04-01 till 2020-05-04."

UFED:https://www.cellebrite.com/en/ufed-ultimate/
Senast redigerad av vetingeteller 2021-03-27 kl. 02:04.
Citera
2021-03-27, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vetingeteller
Ni som tjatar om Fupar, här har ni lite intressant läsning. : https://easyupload.io/cykq7r

I den färska FUPEN så är de flertalet Iphone 11 PRO som blivit extraherade utan problem.
Läs exempelvis sida 2260.

"Modell Apple Iphone 11 Pro"
"Exraherad: - Ja".

Dessa grabbar ger inte bort sin lösenkod eller går utan sådan, bara att läsa förhören.
Däremot hade någon av dom en Samsung, som inte gick att extrahera eller komma förbi lösen.
Intressant.

Förövrigt är det läskigt att se hur mycket information dom fick från en jävla Iphone.
Vart man varit och när.
Alla samtal. Sms. Allt från alla appar.
Allt.
Är nog som Snowden säger, dom vet mer om oss än vi själva. Vi glömmer, teknik gör inte det.
Läskigt.

Det där kan man liksom inte dra några slutsatser av, du vet inte om eller vad de hade för koder samt om de var i AFU/BFU. Iphone 11 kan bruteforceas med hjälp av cellebrite och alla äldre iphones behövs inte ens bruteforceas om de är i AFU, det är ingen hemlighet, det står tydligt på cellebrites hemsida.
https://www.cellebrite.com/en/cas-supported-devices/

Det finns inget som tyder på att de kommit in i en KRYPTERAD iphone, alltså i BFU läge, med någon annan metod än bruteforce. I slutändan handlar allt om BFU läge samt kod, lång kod och BFU = säkert.
Senast redigerad av b230 2021-03-27 kl. 11:06.
Citera
2021-03-27, 11:22
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b230
Det där kan man liksom inte dra några slutsatser av, du vet inte om eller vad de hade för koder samt om de var i AFU/BFU. Iphone 11 kan bruteforceas med hjälp av cellebrite och alla äldre iphones behövs inte ens bruteforceas om de är i AFU, det är ingen hemlighet, det står tydligt på cellebrites hemsida.
https://www.cellebrite.com/en/cas-supported-devices/

Det finns inget som tyder på att de kommit in i en KRYPTERAD iphone, alltså i BFU läge, med någon annan metod än bruteforce. I slutändan handlar allt om BFU läge samt kod, lång kod och BFU = säkert.
Det är liksom det här vi sagt i flera sidor till honom nu, men likt förbannat går det inte in i skallen på honom att BFU eller rentav AFU på en modern Iphone är säkert så länge säkerhetskoden är lång nog.
Citera
2021-03-27, 14:31
Medlem
vetingetellers avatar
Ni är helt tappade.
Vad man än visar så hjälper det inte, "dom hade nog ingen lösenkod"..."dom hade nog kort lösenkod"...

Det är för helvete gängkriminella. Självklart har dom så hård säkerhet dom kan ha.
Ni får länkar, ni får diverse fupar. Men återgår till samma blaj.

Visa några länkar eller fupar som säger motsatsen? Där polisen försökt öppna en mobil med Cellebrite men misslyckats? Klassas Iphone 11 Pro (kan visa flera fupar, och gjort) också en gammal mobil nu?
Bara Iphone 12 "med lååååång kod" som är bra om man vill vara helt säker?
Då menar jag inte någon skitfup där lokala polisen försökt komma förbi en lösenkod.
It-forensiker, med hjälp av Cellebrite, som misslyckats.
Visa mig en färsk FUP gällande det.

Iphone är beviserligen skit. Samsung verkar bättre, av det jag läst i FUPAR.
Kanske därför man ser fler och fler kriminella gå över till Samsung.

Detta är nu garanterat det sista jag skriver här.
Poängterar, polisen har nu beviserligen Cellebrite som beviserligen kan öppna (precis som dom påstår) varenda Iphone på marknaden och extrahera allt intressant.
Strunta i vad folk skriver här. Folk går från skriva "går ej", till "går ej om har lång lösen bla bla" till slutligen "Ja men den var inte avstängd då, måste vara BFU bla bla bla bla".

Poängterar även att polisen har x antal tillgängliga Cellebrite och kan därmed ansluta x antal telefoner i turordning och vissa tar längre tid än andra.
DÄRFÖR HAR JAG SKRIVIT SEDAN FÖRSTA INLÄGGET, ÄR DU TILLRÄCKLIGT INTRESSANT SÅ KOMMER DOM ÖPPNA DIN IPHONE TIDS NOG. Är det en skitgrej då kommer dom inte slösa Cellebrite på dig. Strunta i vad andra skriver. Det är nu tydligt bevisat.

Tråd låst.
Citera
2021-03-27, 15:47
Medlem
Citat:
Ni är helt tappade.
Vad man än visar så hjälper det inte, "dom hade nog ingen lösenkod"..."dom hade nog kort lösenkod"...

Det är för helvete gängkriminella. Självklart har dom så hård säkerhet dom kan ha.

Visa några länkar eller fupar som säger motsatsen? Där polisen försökt öppna en mobil med Cellebrite men misslyckats? Klassas Iphone 11 Pro (kan visa flera fupar, och gjort) också en gammal mobil nu?
Då menar jag inte någon skitfup där lokala polisen försökt komma förbi en lösenkod.

Poängterar, polisen har nu beviserligen Cellebrite som beviserligen kan öppna (precis som dom påstår) varenda Iphone på marknaden och extrahera allt intressant.
Strunta i vad folk skriver här. Folk går från skriva "går ej", till "går ej om har lång lösen bla bla" till slutligen "Ja men den var inte avstängd då, måste vara BFU bla bla bla bla".

Poängterar även att polisen har x antal tillgängliga Cellebrite och kan därmed ansluta x antal telefoner i turordning och vissa tar längre tid än andra.
DÄRFÖR HAR JAG SKRIVIT SEDAN FÖRSTA INLÄGGET, ÄR DU TILLRÄCKLIGT INTRESSANT SÅ KOMMER DOM ÖPPNA DIN IPHONE TIDS NOG. Är det en skitgrej då kommer dom inte slösa Cellebrite på dig. Strunta i vad andra skriver. Det är nu tydligt bevisat.

Tråd låst.

I denna https://www.docdroid.net/lU9GbTX/sod...aktbil-149-pdf som varit uppe i denna tråden är där en iPhone X samt iPhone7 som de ej kommit in i , de har gjort BFU extraction och fått ut minimal info men det kan knappast kallas att de öppnat den, och det ärendet gäller ändå grovt narkotikabrott o grovt vapenbrott.

I den senaste FUP du själv la ut så är samsungtelefonerna de ej kommit in i ghost-telefoner, de är ombyggda för att vara omöjliga att komma in i precis som sky, encro, omerta osv, det kan knappast jämföras med en vanlig Samsung
Citera
2021-03-27, 22:56
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ser man verkligen det? Samsung har ju inte ens en motsvarighet till Enclave eller Titan M vad jag sett. Helt meningslöst att använda med andra ord.

Citat:
Du har skrivit det två gånger nu. Vi vet båda två att du kommer vara tillbaka här inom en vecka och sprida FUD.
Citat:
Frågan är ju om de kommer in innan personen i fråga hinner dö av hög ålder.

Gillar för övrigt att du skriver "Tydligt bevisat" när ditt påstående blir debunked rakt av. Av dina egna länkar.
Citera
2021-03-28, 11:31
Medlem
Citat:

Din egen FUP-hänvisning säger emot dig. Med personliga konton, molnbackuper, platstjänster och spårning aktiverat, hundratals sparade lösenord och nedladdade appar...

Dessa gossar har som vanligt inte ett uns av säkerhetstänk i sitt agerande.
Citera
2021-03-28, 12:06
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allo-SCT
Din egen FUP-hänvisning säger emot dig. Med personliga konton, molnbackuper, platstjänster och spårning aktiverat, hundratals sparade lösenord och nedladdade appar...

Egentligen bara att kolla de FUP:ar som lagts upp där chatter finns med för att se att det inte direkt är Sveriges intellektuella som ligger bakom där. Känns snarare som vilka blattar från förorten som helst.
Citera
2021-03-28, 12:33
Medlem
Citat:
Ni är helt tappade.

Tråd låst.

Haha, det är humor på hög nivå när du brötar på som du hade nån djupare kunskap…

Så här är det
Citat:
The first and probably the most important step (or at least one of) is data preservation, to make sure that the device content does not change, device will not discharge, will not be remotely locked or wiped etc. We made some introduction to the process in our The Art of iPhone Acquisition article, but you know what many forensic “experts” (sorry for the quotes) do first, instead of turning the airplane mode on or placing the device into Faraday bag?

They turn it off.

Granted, a powered-off device won’t make an accidental connection or self-discharge rapidly. However, if the device is powered off, you’re making the device switch from the forensic-friendly AFU* mode into the locked-down BFU* mode. As a result, several things happen.

•The encryption keys are wiped from the device RAM (no instant AFU extraction possible)
•Passcode recovery attack falls to BFU speeds (much slower than AFU attacks)
•Biometric authentication becomes impossible
•Lockdown records become useless; logical acquisition impossible
•Extremely limited BFU extraction

AFU: After First Unlock; the condition in which the device has been unlocked with a passcode at least once after being powered on or rebooted.

BFU: Before First Unlock; the condition in which the device rebooted or powered on and has never been unlocked.

Ejecting SIM card
What’s the next most common mistake in mobile forensics? It’s removing the SIM card, usually just to make sure that device does not make an accidental connection to a mobile network. I would not say it is fatal, but here is what happens, at least when the device is running iOS 11, 12 or 13:

•The phone locks immediately
•Biometric unlock disabled (until unlocked with the passcode)
•USB restricted mode activated

Källa: https://blog.elcomsoft.com/2020/01/t...ios-forensics/
Citera
2021-03-28, 12:48
Medlem
På iPhone finns ju även möjligheten att snabbt avaktivera FaceID eller TouchID tillfälligt, t ex om man ska igenom en säkerhetskontroll etc. Man håller in Power och en av volymknapparna i 2 sekunder och när skjutreglaget för avstängning dyker upp på skärmen så klickar man på Power och iPhone låses då och måste öppnas med lösenord igen för att aktivera FaceID. Jag tippar på att lurens RAM-minne då rensas och den i princip hamnar i BFU, nån som vet hur det ligger till med det?
Citera
2021-03-28, 14:42
Medlem
grottmuttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allo-SCT

Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Egentligen bara att kolla de FUP:ar som lagts upp där chatter finns med för att se att det inte direkt är Sveriges intellektuella som ligger bakom där. Känns snarare som vilka blattar från förorten som helst.
Encron som Yasin använde för att planera kidnappning av Einar, hade t.ex. ”rotterdam” och ”rotterdamrotterdam” som lösenord. Känns väl sådär
Citera
2021-03-28, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grottmuttan
Encron som Yasin använde för att planera kidnappning av Einar, hade t.ex. ”rotterdam” och ”rotterdamrotterdam” som lösenord. Känns väl sådär

Eller han ledaren i Vårbergsfallet som ritade skärmlåset på ett papper och försökte skicka från häktet till mamma med instruktioner om vad hon skulle radera.

Inget system i världen väger upp för dålig OPSÄK.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in