Citat:
Ursprungligen postat av
Gnomegirl
Tror ni verkligen något system som inte polisen kommer in i skulle släppas i Sverige är ni mer än lovligt naiva.
MVH/Gnomegirl.
Önskar du hade rätt.
Det sorgliga är att det finns krypto devices att köpa
Och det går även programmera om man är duktig på sådant.
Med bra kunskap kan man kryptera flesta datorer samt mobiler.
Jag har för mig det går ladda ner sådant gratis, men inte helt säker.
Det borde vara olagligt att få tillverka sådana tjänster.
Jag menar då att människor ska kunna få kryptera sina devices om de har känslig information
som är privat, eller om de har mycket pengar eller liknande , under säkerhetsformer.
Men att Poliser ska kunna komma in via någon special kod som endast special poliser har.
Eller någon dator som endast special poliser får äga.
Så att det är möjligt för special polis vid behov komma in vid grova brott i dessa aparater.
Det skulle kräva att den som gör krypteringsprogram måste sammarbeta och göra en väg åt
special polisen innan release.
Det ska vara olagligt få tillverka MJUKVARA som Polis inte kan komma in i anser jag.
Polisen har själva erkänt att dom haft tur flera gånger när de lyckats storma
knarksäljare via darkweb så att deras datorer och devices inte hunnit krypteras.
Det räcker trycka på en viss knapp eller dra ut en sladd bara och systemet blockeras.
Blir helt omöjligt gå in i för Polis om man inte har lösenordet. Vilket dom kriminella aldrig avslöjar.
I många fall har polisen haft tur även när de hittat en lapp eller notis gömt i boendet med lösenordet.
Annars hade det inte fungerat komma in.