2021-03-27, 08:03
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hon nämner att hon har.issues med sin mor, vad det nu berör.
Hur traumatiskt det är och vad det är framkommer inte. Hon är iaf med sin mor utomlands i mitten på april, så det verkar de ha löst.
Hade inte HD problem med att föräldrarna tidigare alltid favoriserade systern?
Jag har fått uppfattningen att hennes trauma handlade om tidiga relationer med föräldrarna och inte nutida konflikter.
Citera
2021-03-27, 08:05
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Hon plagierar SD.
Så ser jag det.
Det tror jag också.
Hennes otrohet är framför allt en hämnd mot SD.
Hon utnyttjade Sillen för att få SD att reagera och få tillbaka honom.
Gav tillbaka med samma mynt.

När LW var undanröjd var inte Sillen intressant längre.
Citera
2021-03-27, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Kolla hennes Facebook.

Har ej Facebook.

Varför är du inne och kollar där? Misstänker du att hon också är inblandad i mordet?
Senast redigerad av Tufsankatt 2021-03-27 kl. 08:17.
Citera
2021-03-27, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Dumheter! Ingen av dem hade väl utbildning och kunskaper att diagnostisera henne för en så skarp psykiatrisk diagnos?!

Enligt Smoke så var extradottern själv bipolär och han (edit:LWs bror) hade jobbat inom psykiatrin. Vad det nu är värt.

Men jag håller med dig om det andra, Smokey har åter fått ny luft under vingarna senaste dagarna och flaxar och kraxar hysteriskt om oväsentligheter som hela tiden landar i hennes eget hat mot och avundsjuka på LW. Syftet verkar vara att försvara HD men effekten blir den motsatta.

Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
LW använde Bricanyl, en lättare astma tydligen. Framkommer i FUP. Låg framme en karta Mirtazapin också.

- En biverkning av mirtazapin som står på bipacksedeln (tror det står i FASS online) är att den kan utlösa (och förstärka) bipolär sjukdom eller åtminstone ge liknande svängningar.

Personer med diagnostiserad bipolär sjukdom ska därför inte äta den och jag antar att LW hade läkarkontakt som hon bollade sina eventuella biverkningar med och som även frågade henne innan den skrevs ut om hon själv upplevde sig ha de tendenserna.

Jag vet inte om den biverkningen stod listad 2018 eller om samma biverkning finns listad för andra liknande antidepressiva läkemedel.

Enligt min egen högst anekdotiska källa, en kollega som tidigare jobbat många år på psyk som skötare och suttit med i otaliga läkarsamtal med patienter, är det inte jätteovanligt med liknande biverkningar och då brukar läkaren fasa ut medicinen och sätta in en annan antidepressiv medicin.

Jag vet inte hur länge LW ätit mirtazapin.

Asiatiska personer får tydligen oftare olika biverkningar av antidepressiva medel vid en lägre dos, pga bla. metaboliska skäl
” Asians metabolize drugs in the CYP4502D6 system more slowly than other ethnic groups and they have a lowerbody weight” ;
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1071749/
Senast redigerad av Firesnake 2021-03-27 kl. 08:22.
Citera
2021-03-27, 08:19
Avslutad
SD har rest utomlands efter domen som "friade" honom. Domen har inte vunnit laga kraft då den överklagades och nu väntar vi på rättegång 2.0
Han är alltså fortfarande i dag misstänkt och utredningen har fortsatt under denna tid.
Hur är det möjligt att han inte har fått reseförbud? (Inte pga covid -19)?
Citera
2021-03-27, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Inlägget inte till mig men en fundering iaf...

Polisen kan ha haft ett par spanare på plats när de landade.

Ev efterföljande på väg hem mot Örebro, för att se om någon försökte göra sig av med något. Bilen hade de redan hämtat.

Sure, men inget papper finns på att han var anhållen under den tiden. Inget om ev span var verkställt. Sedan om de har något med sig som de ska göra sig av med kan de ju få det direkt när de haffade honom.

Iifs sett för mycket filmer och inte grotta in mig på datorer och googling.
Citera
2021-03-27, 08:24
Avslutad
Citat:
Kolla hennes Facebook.
Är ni vänner på facebook?
Citera
2021-03-27, 08:25
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake

Enligt Smoke så var extradottern själv bipolär och han hade jobbat inom psykiatrin. Vad det nu är värt.

Men jag håller med dig om det andra, Smokey har åter fått ny luft under vingarna senaste dagarna och flaxar och kraxar hysteriskt om oväsentligheter som hela tiden landar i hennes eget hat mot och avundsjuka på LW. Syftet verkar vara att försvara HD men effekten blir den motsatta.

- En biverkning av mirtazapin som står på bipacksedeln (tror det står i FASS online) är att den kan utlösa (och förstärka) bipolär sjukdom eller åtminstone ge liknande svängningar.

Personer med diagnostiserad bipolär sjukdom ska därför inte äta den och jag antar att LW hade läkarkontakt som hon bollade sina eventuella biverkningar med och som även frågade henne innan den skrevs ut om hon själv upplevde sig ha de tendenserna.

Jag vet inte om den biverkningen stod listad 2018 eller om samma biverkning finns listad för andra liknande antidepressiva läkemedel.

Enligt min egen högst anekdotiska källa, en kollega som tidigare jobbat många år på psyk som skötare och suttit med i otaliga läkarsamtal med patienter, är det inte jätteovanligt med liknande biverkningar och då brukar läkaren fasa ut medicinen och sätta in en annan antidepressiv medicin.

Jag vet inte hur länge LW ätit mirtazapin.

Asiatiska personer får tydligen oftare olika biverkningar av antidepressiva medel vid en lägre dos, pga bla. metaboliska skäl
” Asians metabolize drugs in the CYP4502D6 system more slowly than other ethnic groups and they have a lowerbody weight” ;
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1071749/

Jag tror inte att LW uppfattade ev. mani som något problem Hon tyckte nog bara att hon var duktig. Om hon inte berättade kunde inte läkaren veta.
Citera
2021-03-27, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Alla är vi olika, och de flesta vill ha någon slags integritet.
På facebook visar vi alla upp våra fina fasader, ingen (nästan) skriver där om sina psykiatriska sjukdomar eller andra problem. Om det inte är t ex något behjärtansvärt, såsom cancer som man kämpar tappert mot.

Men här pratar vi om ett fasadbygge som är lite annorlunda.
Här handlar det om att sopa allt under mattan, ingen får prata utåt, men det verkar inte pratas inåt heller på ett riktigt sätt.
Finns de de riktiga gräl där de avhandlar själv ämnet, där de berättar och förklarar hur det känns, vad som har hänt, varför?
Kanske.

Att HD inleder en affär med S*illen, det ser jag mer som ett sundhetstecken. Hon har vaknat till liv och hon är väldigt besviken på SD. Han är inte heller att lita på. Inte heller tycker jag att hennes försök till att blocka Lena är så konstigt, eller att hon vill att SD ska visa att han är pålitlig. Allt detta kunde ha varit normalt efter alla svek, om SD hävdat att absolut ville tillbaka, och att han hade svårt att värja sig mot Lena. Det är nog det jag tror att han säger. Det är dock inte sanningen, det vet vi. SD släpper aldrig taget om Lena. HD har all anledning till misstro, och jag tror att hon känner det instinktivt.

At HD inte heller vill berätta att hon ser S*illen som mer än vän, att de har inlett en relation som är mer än vänskap och också är sexuell, det är inte heller konstigt. SD visar på extrem svartsjuka mot Lena, och säkert har SD samma kontrollerande och svartsjuka beteende mot HD. Ur det kommer inget gott. Hon är inte heller helt säker. Hon står med en fot i varje läger. Vad vill hon, vågar hon?

Jag tror att HD innerst inne vet att SD inte är den rätta, att han inte är ärlig och inte pålitlig. Men hon har samma sjukliga bindning till SD som Lena och hon har en djup önskan om familjen. Barnen och huset.

Det är här fasadbygget kommer in. Att trots alla svek och en man som visat sig svika när det verkligen gäller, då kommer HD tillbaka. Stöttar och ljuger för sin man. Lämnar S*illen. Går all in att mörka på förhör. Till och med drar den helt osannolika blod lögnen. Allt för fasaden.
.
Men jag har den tron att fasadbyggandet, det är ett sjukt bygge. Byggt av luftslott för att HD är lika bunden till SD som Lena. Men till skillnad från Lena så protesterar inte HD högljutt. Hon pratar i undertoner och visar att hon är beredd att komma tillbaka. Bara om alt blir perfekt.

Det är inget konstigt att andra inte får veta om hennes depressioner, men det är konstigt att vill åter till en man som hon redan vet är en stor svikare och ni vet hon ännu mer. Att han är en mördare, det tror jag att hon innerst inne förstår. Hon vet också att hon är motivet och det är för smärtsamt att veta det. Kanske hon har sagt något som hon vet varit triggern. Nu blundar hon ännu hårdare.

När hon kommer till jobbet på morgonen och säger till MT at hon hoppas att Lena är död, det är för mig ett tecken på att hon inte vet.

Om HD skulle ha varit skyldig till mordet, eller delaktig, då är det uttalandet väldigt utpekande mot henne själv.

Vad har han nu gjort, frågar HD S*illen (eller om det var T*herese?). Hon vet att SD inte har hållit sina löften. Han har fortsatt att se Lena. Det säger mig också att hon inte är skyldig till mordet, varför skulle hon peka ut SD på det sättet?

Fasadbygget pågår trots att hon vet, anar i sitt innersta. Hon ljuger och skyddar. Hon fortsätter att spackla på, låtsas som att äktenskapet väcks på nytt. Nytt giftermål efter HR med ny präst. Flytta tillbaka som inget har hänt?

Jag hoppas verkligen inte.

Väldigt, väldigt bra analys. Jag saknar bara en dimension av HD som blir tydlig ibland, inte minst efter mordet. Konstiga saker hon gör, som att åter logga fuskloggarna som LW raderat.
Barnsligt, märkligt och ganska obehagligt.
Vet inte om hennes känslokyla/ brist på känslor beror på medicineringen men nåt skevt verkar det vara med henne.

Att HD fullkomligt hatade och stundvis önskade livet ur LW när hon levde kan jag faktiskt förstå med tanke på kontext och hur SD aktivt eldade på hatet mellan dem genom sin triangulering. (Sen om hon gjorde en ”Jonna H” eller en ”Tove och Tim” har jag såklart ingen aning om).

Hela deras triangeldrama var så sjukt och över alla gränser i all sin öppenhet och utdragna längd (att de fortsatte gå på samma event och tillställningar, flyttade närmare varandra osv).
Som en polyamorös relation där två av parterna egentligen var monogama.
Citera
2021-03-27, 09:17
Medlem
Citat:
Jag tror inte att LW uppfattade ev. mani som något problem Hon tyckte nog bara att hon var duktig. Om hon inte berättade kunde inte läkaren veta.

Du vet att prefixet bi i bipolaritet syftar på att det är två lägen va?

Om du hade läst lite längre i FASS så hade du sett att EN biverkning av medicinen är att bipolärt sjukdomstillstånd kan debutera eller förstärkas.
En annan biverkning är som du nämnde, mani.

Hade LW fått så djupa dalar i sitt mående som din kära HD så hade hon sannolikt sökt hjälp för det.

Du verkar höra till dem som ser psykiska sjukdomar som skamligt eftersom du blir så upprörd och går i försvar som en arg fasantupp varje gång någon nämner att HD troligen är bipolär, grundat på att hon tar en viss medicin.

Är HD en sämre person om hon är bipolär enligt dig?
Gör inte hennes mående och tillstånd SDs svek mot henne så mycket värre?

Hennes make, han som borde funnits där och skyddat henne. Istället pratade han om hennes intima kroppsdelar med kvinnan han bedrar henne med, så pass att den kvinnan reagerar på hans elakhet mot HD i detta.
LW var inte snäll mot HD alla gånger, det tillstår hon själv och är inte stolt över det, men hon var också manipulerad av SD. Inte tvärt om som du ständigt vill få det till.
Guldsmycken och fagra löften. Ingen tvingade SD till detta. Han som pratade om sina två fruar. Han som smög utanför fönstret och fotade och inte lät LW vara ifred när hon försökte gå vidare med en ny man.

Du verkar projicera egna upplevelser och känslor i fallet LW.
Har du själv varit offer för otrohet och vill skriva av dig så ta det i en egen tråd eller med dem det berör.

Är ditt syfte att på något sätt hjälpa HD med dina inlägg så är det nog dags att tagga ner för dina påhopp på LW och hennes liv får bara motsatt effekt.
Citera
2021-03-27, 10:06
Medlem
notknapparens avatar
Vill bara rätta några av alla de trådsanningar som dyker upp i tråden. Börjar med nedanstående.
Jag har låtit ett och annat passera, men till sist blir det alltför många diskussioner om något som jag vet inte stämmer.

En trådsanning är att Lenas bror skulle ha tagit avstånd från Lena.
Det har han inte gjort.
Däremot har han tagit avstånd från föräldrarna och Lena har fungerat som en länk mellan honom och dom.

A 146/120
Förhör Lenas bror O*la:

"O*la ombeds att berätta om relationen till Lena? O*la berättar att relationen har varit bra och att
det är länge sedan de bråkade att det var i tonåren eller när de var unga vuxna. Han bodde hos
U*ffe och Lena när de bodde i Älvsjö därför har kontakten varit bra. Men sedan flyttade de till
Örebro och då blev kontakten mindre.
O*la säger att Lena hade kompisar i Stockholm och var även där via jobbet och då brukade
hon höra av sig. Men de senaste åren har det blivit mindre. Hon har även varit i Stockholm
utan att höra av sig
"
//
"O*la säger att Lena har medlat mellan honom och föräldrarna då han har valt att bryta
kontakten med dem.[...]
"
Citera
2021-03-27, 10:41
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Apotekaren Eri* Fr*dh*lm? Nu är jag inte med?

Ja, förlåt.
Egentligen inget viktigt för mordet.

Jag citerade lite ur den artikel om honom som kom ut i samband med försvinnandet. Han var gammal vän med Lena och berättade om henne i Expressen.

Vännen om Lena: ”Hon ställde verkligen upp”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in