Citat:
Ursprungligen postat av
smokeonthewater
Det är väl inte konstigt att hon inte vill att alla människor ska veta allt om henne och hennes sjukdomar? Det har väl inget med fasadbygge att göra? Hon är ssk och van vid att människors integritet är viktigt. Att var och en har rätt att bestämma själv vad man vill berätta för andra.
Allt tjat för att få det att framstå som att HD är bipolär är bara ett sätt att flytta fokus från LWs bipolära beteende.
Alla är vi olika, och de flesta vill ha någon slags integritet.
På facebook visar vi alla upp våra fina fasader, ingen (nästan) skriver där om sina psykiatriska sjukdomar eller andra problem. Om det inte är t ex något behjärtansvärt, såsom cancer som man kämpar tappert mot.
Men här pratar vi om ett fasadbygge som är lite annorlunda.
Här handlar det om att sopa allt under mattan, ingen får prata utåt, men det verkar inte pratas inåt heller på ett riktigt sätt.
Finns de de riktiga gräl där de avhandlar själv ämnet, där de berättar och förklarar hur det känns, vad som har hänt, varför?
Kanske.
Att HD inleder en affär med S*illen, det ser jag mer som ett sundhetstecken. Hon har vaknat till liv och hon är väldigt besviken på SD. Han är inte heller att lita på. Inte heller tycker jag att hennes försök till att blocka Lena är så konstigt, eller att hon vill att SD ska visa att han är pålitlig. Allt detta kunde ha varit normalt efter alla svek, om SD hävdat att absolut ville tillbaka, och att han hade svårt att värja sig mot Lena. Det är nog det jag tror att han säger. Det är dock inte sanningen, det vet vi. SD släpper aldrig taget om Lena. HD har all anledning till misstro, och jag tror att hon känner det instinktivt.
At HD inte heller vill berätta att hon ser S*illen som mer än vän, att de har inlett en relation som är mer än vänskap och också är sexuell, det är inte heller konstigt. SD visar på extrem svartsjuka mot Lena, och säkert har SD samma kontrollerande och svartsjuka beteende mot HD. Ur det kommer inget gott. Hon är inte heller helt säker. Hon står med en fot i varje läger. Vad vill hon, vågar hon?
Jag tror att HD innerst inne vet att SD inte är den rätta, att han inte är ärlig och inte pålitlig. Men hon har samma sjukliga bindning till SD som Lena och hon har en djup önskan om familjen. Barnen och huset.
Det är här fasadbygget kommer in. Att trots alla svek och en man som visat sig svika när det verkligen gäller, då kommer HD tillbaka. Stöttar och ljuger för sin man. Lämnar S*illen. Går all in att mörka på förhör. Till och med drar den helt osannolika blod lögnen. Allt för fasaden.
.
Men jag har den tron att fasadbyggandet, det är ett sjukt bygge. Byggt av luftslott för att HD är lika bunden till SD som Lena. Men till skillnad från Lena så protesterar inte HD högljutt. Hon pratar i undertoner och visar att hon är beredd att komma tillbaka. Bara om alt blir perfekt.
Det är inget konstigt att andra inte får veta om hennes depressioner, men det är konstigt att vill åter till en man som hon redan vet är en stor svikare och ni vet hon ännu mer. Att han är en mördare, det tror jag att hon innerst inne förstår. Hon vet också att hon är motivet och det är för smärtsamt att veta det. Kanske hon har sagt något som hon vet varit triggern. Nu blundar hon ännu hårdare.
När hon kommer till jobbet på morgonen och säger till MT at hon hoppas att Lena är död, det är för mig ett tecken på att hon inte vet.
Om HD skulle ha varit skyldig till mordet, eller delaktig, då är det uttalandet väldigt utpekande mot henne själv.
Vad har han nu gjort, frågar HD S*illen (eller om det var T*herese?). Hon vet att SD inte har hållit sina löften. Han har fortsatt att se Lena. Det säger mig också att hon inte är skyldig till mordet, varför skulle hon peka ut SD på det sättet?
Fasadbygget pågår trots att hon vet, anar i sitt innersta. Hon ljuger och skyddar. Hon fortsätter att spackla på, låtsas som att äktenskapet väcks på nytt. Nytt giftermål efter HR med ny präst. Flytta tillbaka som inget har hänt?
Jag hoppas verkligen inte.