2021-03-26, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag vill minnas att det var i ett längre sammanhang där Esbjörn citerades, där han med egna ord sa att han kontaktat tidigare spekulanter, inklusive Matz. Jag har för mig att Esbjörn sa något nedlåtande om att han inte visade intresse eller hade tid.

Han pratade ganska mycket i polisförhöret om trädfällningen. Jag hittar inte tillbaka till den länken, men någon som har sparat ner den kanske kan kolla om det var där han sa dessa saker.
2021-03-26, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Du har rätt i den meningen att avtal som tecknas med någon under påverkan av en psykisk störning är ogiltigt (Lag (1924:323) om verkan av avtal, som slutits under påverkan av en psykisk störning). Min uppfattning är då att det krävs klara papper på att Esbjörn lider av en psykisk störning som påverkade att han ingick avtalet. Det är Esbjörn som då har bevisbördan. Om man istället åberopar Avtalslagens 31 § så behöver det inte vara en psykisk störning i grunden. Det räcker med att någon utnyttjat någon annans trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroendeställning för att förklara avtalet ogiltigt. Men då måste det också, som det står, förmånen måste "stå i uppenbart missförhållande till det vederlag, som må hava blivit erlagt eller utfäst, eller för vilka något vederlag icke skall utgå".

Så svaret blir JA om Esbjörn lider av en psykisk störning som påverkat att avtalet skrevs, NEJ om Esbjörn bara är en lättledd typ som går att utnyttja och hans ombud kan bevisa det.

från https://lagen.nu/1915:218
"RH 2005:36:En kvinna har begagnat sig av en äldre mans oförstånd för att förmå honom till att lämna stora penninggåvor till henne. Gåvorna har ansetts ogiltiga enligt 31 § avtalslagen."
Finns inget om att gåvorna var för stora eller oskäliga. De var alla ogiltiga. Därav menar jag att OM man utnyttjar någons oförstånd för att få något, oavsett vad, pengar, eller få köpa ett hus tex.

I fallet ovan utnyttjade hon en äldre man för att få pengar. Annars de ansågs vara i ett förhållande - han var miljonär, att skjuta till 10 000kr till ens flickvän kan inte direkt anses ses som konstigt. Men via avtalslagen slog de ned på alla gåvor, för det var ATT hon fått som var avgörande.
2021-03-26, 08:38
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ebbas "utlovelse" är inte juridiskt bindande.
Förvisso. Men om man som partiledare tittar in i en kamera och säger:
-Jag kommer inte att genomföra köper om Esbjörn inte vill.

Det vill säga, en partiledare ger ett enskilt löfte till en privat person. Då ser det illa ut att inte hålla det. Vidare säger det ju något om hur tillitsfull hon är.
2021-03-26, 08:40
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Han pratade ganska mycket i polisförhöret om trädfällningen. Jag hittar inte tillbaka till den länken, men någon som har sparat ner den kanske kan kolla om det var där han sa dessa saker.
Jaså, igår var det en trådsanningen att han inte visste om polisanmälan.
2021-03-26, 08:54
Medlem
Citat:
Du har rätt i den meningen att avtal som tecknas med någon under påverkan av en psykisk störning är ogiltigt (Lag (1924:323) om verkan av avtal, som slutits under påverkan av en psykisk störning). Min uppfattning är då att det krävs klara papper på att Esbjörn lider av en psykisk störning som påverkade att han ingick avtalet. Det är Esbjörn som då har bevisbördan. Om man istället åberopar Avtalslagens 31 § så behöver det inte vara en psykisk störning i grunden. Det räcker med att någon utnyttjat någon annans trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroendeställning för att förklara avtalet ogiltigt. Men då måste det också, som det står, förmånen måste "stå i uppenbart missförhållande till det vederlag, som må hava blivit erlagt eller utfäst, eller för vilka något vederlag icke skall utgå".

Så svaret blir JA om Esbjörn lider av en psykisk störning som påverkat att avtalet skrevs, NEJ om Esbjörn bara är en lättledd typ som går att utnyttja och hans ombud kan bevisa det.

Det var tingsfiskalen som vid MUF påminde Binninge om denna lagregel. Jag kan tänka mig att fiskalen såg minst två skäl för påminnelsen. Dels att det åligger domaren, när ett ombud är så inkompetent som Binninge är, att se till att partens intressen tas tillvara så långt som domstolen kan påverka detta. Dels att fiskalen ville förebygga att denna lagregel efter att dom fallit skulle kunna användas för att överklaga.

Sen, om Binninge får för sig att hävda "psykisk störning" så är det nog självklart att man från EBs sida kommer att hävda att om Esb har en psykisk störning så borde nog psykologen BK ha noterat detta vid sina undersökningar av honom. Att ha en så allvarlig psykisk störning så att det påverkar rättshandlingsförmågan handlar ju inte om att vara ångerfull och vara lite ledsen för att man fått skäll.

https://thl.fi/sv/web/psykisk-halsa/psykisk-halsa/psykiska-storningar
2021-03-26, 08:57
Medlem
Citat:
Det jag hittar om detta i polisförhöret är:
Bolin tillfrågas om han själv har lagt ut huset för försäljning och säger att det är flera som har kommit och tittat, men han har själv inte lagt ut det. Det började redan för sju år sedan.
2021-03-26, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Han visste inte vem som anmält. Men att han pratar när han är där är tydligt.
Varför står dessa i motsats när han även säger enligt protokollet att han inte anmält själv eller ens vet vem?
Tänk lite.
2021-03-26, 09:04
Medlem
Citat:
Förvisso. Men om man som partiledare tittar in i en kamera och säger:
-Jag kommer inte att genomföra köper om Esbjörn inte vill.

Det vill säga, en partiledare ger ett enskilt löfte till en privat person. Då ser det illa ut att inte hålla det. Vidare säger det ju något om hur tillitsfull hon är.
Och när motparten slår igen dörren så det inte går att träffas för att se vad som kan göras är det då inte Esbjörn som stoppar fortsatt lösning. Hade det inte blivit skitkastning från Esbjörn sida utan öppnat och kommit på utlovat möte kanske det sett annorlunda ut.
Nej hela moralfelet faller på Esbjörn med ombud sida.
2021-03-26, 09:07
Medlem
Citat:

Men, nu får du ge dig.

Esb blev, på grund av att Binninge anmält EB för röjningen på tomten, kallad till polisen för att förhöras.

Förhörsprotokollet har lagts ut i tråden. I detta protokoll framgår att Esb inte själv hade anmält detta. Det var, trodde han, "en firma i Örebro som anmält".

Anmälan lades naturligtvis ner. Att det begåtts något brott kunde inte styrkas.

EB skulle dock ha kunnat anmäla Binninge för falsk angivelse eller falsk tillvitelse BrB kap 15 § 6-7.

https://juridiktillalla.se/fraga/2020-10-22-vad-ar-falsk-angivelse-och-falsk-tillvitelse
2021-03-26, 10:11
Medlem
Citat:
Det var tingsfiskalen som vid MUF påminde Binninge om denna lagregel.

Hur då? Domare ger normalt inte tips om vilka lagparagrafer som svaranden har möjlighet att använda. Det ger då käranden direkt möjlighet att överklaga, om hon skulle förlora.
2021-03-26, 10:17
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Han visste inte vem som anmält. Men att han pratar när han är där är tydligt.
Varför står dessa i motsats när han även säger enligt protokollet att han inte anmält själv eller ens vet vem?
Tänk lite.
Aha, tack för förtydligandet. Men om han går till polisen och pratar så måste han ju vetat att det var anmält. Det står ju dessutom i anmälan vem som gjorde den. Står det anonym anmälare menar du, och hur vet man då att det var från Örebro någon ringde?
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Och när motparten slår igen dörren så det inte går att träffas för att se vad som kan göras är det då inte Esbjörn som stoppar fortsatt lösning. Hade det inte blivit skitkastning från Esbjörn sida utan öppnat och kommit på utlovat möte kanske det sett annorlunda ut.
Nej hela moralfelet faller på Esbjörn med ombud sida.
Jo jo, skylla på ditten och datten går ju alltid. Men det är inte Esbjörn som är partiledare och offentlig person. Det är inte honom ett brutet löfte slår tillbaka på.
Citat:
Men, nu får du ge dig.
Tror du verkligen det kommer att hända?
2021-03-26, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hebdo
Hur då? Domare ger normalt inte tips om vilka lagparagrafer som svaranden har möjlighet att använda. Det ger då käranden direkt möjlighet att överklaga, om hon skulle förlora.
Står i anteckningarna att binninge inte driver med stöd av rubr lag. Däremot står det att ”det antecknas att domstolen äger rätten”.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in