2021-03-19, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Skrev iaf inte att du var korkad

"ingen förmån rent ekonomiskt"
Var nånstans står det att det måste vara en fördel ekonomiskt?
att man ens fått köpa är tillräckligt för att upp rekvisitet "taga" är det jag tänker på.

Denna paragraf i avtalslagen ligger ju juridiskt sett "innan" ett bedrägeri, och jag skulle tro att om man får priset för ett hus så pass mycket sänkt som flera verkar tro krävs för kunna stödja sig på avtalslagen §31 då handlar det om bedrägeri...

Typ skulle husets sålt för 2.9 miljoner då hade Ebba kanske hamnat i en förundersökning för bedrägeri.
Om jag minns rätt har det nämnts att Mgård bjudit 2,5 milj och fått nej. Om hon fått köpa för det skulle det kunna varit läge för rättsgranskning för bedrägeri? Tur han sa nej då.
2021-03-19, 08:50
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Vad du nu än skriver så kommer just detta att avgöra hela denna soppa.

Så till det ombud som kommer att representera Esbjörn:
- Avtalet har tillkommit via oegentligheter, rena lögner från Ebba-Elisabeth Busch, så där ska jobbet läggas.

Vilka oegentligheter har förekommit innan, berätta ett sannare scenario än detta.
Gärna punkt för punkt.

Esbjörn har under 7 år varit villig att sälja och visat fastigheten några gånger.
Men buden varit för låga och även Kommandorans på 2.5 milj.
Ebba var intresserad att köpa och bekant pratade med Esbjörn om att hon vill köpa.
Esbjörn besöker Ebba för att diskutera försäljning och dom kommer överens.
Anticimex kommer dit i 2 dar, går igenom fastigheten även bedömer saneringskostnaden.
Notar gör en fullständig värdering på 4.2 milj -/+ 200.000:-.
Esbjörn vill slippa det strikta säljaransvaret med tömning och sanering först.
Så Ebba övertar det och köpeskillingen bestäms därför till 3.9 milj utan sanering först.
Sjönära får ett skrivuppdrag och den mäklaren har telefonkontakter med Esbjörn också.
Två månader efter första kontakt skett skrivs köpeavtalet.
Den 20/8 på eftermiddagen i strålande sol kommer både Esbjörn och Ebba till huset, där även viss röjning kring huset påbörjas och skriver i samförstånd ett köpeavtal.
Den 25/8 betalas handpenningen på 390.000:- till Esbjörns konto.
30/8 röjs infarten till huset upp till farbart skick (även Esbjörn kommer förbi?)
Den 3-4/9 kommer Kommandoran hem från sin resa.

Resten vet vi....
2021-03-19, 08:52
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Jo, det var det jag menade . Barrys utredning verkar inte riktigt ge tillräckligt stöd för att Esbjörn inte förstår vad han skrivit under eller att han inte förstår vad det innebär att göra en fastighetsaffär. Det jag reagerar på är att det gått ett halvår och Binninge har satsat på en privat utredning gjord av Barry. Esbjörn har sannolikt därför fått betala den själv ur egen ficka. Om Esbjörn för ett halvår sedan sade sig inte minnas att han skrivit under något avtal så kan man misstänka demens. Då borde alla klockor ringa och ombudet borde genast se till att en demensutredning initieras. Det gjorde inte Binninge och nu är det cirka en till två veckor kvar att inkomma med sådan bevisning.

Man kan se på tv4 intervju med och vad som kom fram efter det Här Timothy

Citat:
Timothy Mannion Jag har precis sett en intervju med Esbjörn och jag skulle inte direkt kalla honom för en person med kognitiva svårigheter. Han framställer sig själv som en 81åring med en välfungerande hjärna. Jag trodde att vi hade att göra med en gaggig gammal farbror men nej. Förbittrad lät han dock. Avtalet är ingånget, handpenningen är betald och han har därmed ingen rätt att ångra sig nu.
2021-03-19, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Jag skrev något liknande i ett tidigare inlägg. Eftersom det tog lång tid innan några dokument lämnades till TR är det min gissning att Binninge/fullmaktsgeneralen/madamen till att börja med försökte få till stånd en demensutredning inom den offentliga vården. Där genomförs dock inte omfattande demensutredningar utan att det finns indikationer på demenssjukdom. Det görs därför en inledande mindre undersökning. Jag gissar alltså att en sådan inledande undersökning visade noll indikationer på demens. Då blev det stopp, tack och adjö!

Att anlita BK var nog deras enda möjlighet att överhuvudtaget få fram ett utlåtande som kunde ges in till rätten. Som ju - vilket vi alla som läst utlåtandet vet - visade att Esb inte alls är dement!

Jag tror som du att många överskattar RO:s förmåga. De räknade helt enkelt med att mediadrevet de initierade skulle leda till att EB antingen släppte allt som en het potatis eller erbjöd sig att betala för att få stopp på skriverierna.

När hon i stället fick på offensiven och lämnade in begäran om lagfart och drog igång en rättstvist så stod Binninge handfallen inför kravet att bevisa sin mediala anklagelse om hur EB lurade dementa Esb på släktgården för ett pris på 2 miljoner under det rätta värdet.

Nu försöker Binninge till varje pris komma undan för att slippa ta ansvaret för soppan han själv rört ihop.
2021-03-19, 09:03
Avstängd
Ksenia74s avatar
Huset är Ebbas det kommer även rätten att fastslå. Esbjörn får lära sig en läxa att man måste tänka över sina beslut noga innan man skriver på något.
2021-03-19, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Hur gick det till när Ebba och Esbjörn träffades de där 8-10 gångerna innan kontraktet skrevs.
Träffades de verkligen så många gånger? Har ingen aning, men tippar på att de fikade och talade om husförsäljningen. Hur man ska göra med mäklare och Ebba ville besiktiga huset innan hon köper det. De diskuterade nog praktiska saker.

Kan man misstänka att Ebba borde ha misstänk en funktionsnedsättning hos Esbjörn?
Du och några till får det ju att låta som att Esbjörn är en hjärnskadad lallande idiot som sitter i ett hörn och spelar på läpparna. Att man är lite "egen" är inte detsamma som att ha en funktionsnedsättning. Sannolikt har han ingen märkbar funktionsnedsättning, om han har någon alls. Se på tv-intervjuer med Esbjörn. Det går inte att dra slutsatsen att han är dement eller hjärnskadad eller något. Hur skulle Ebba märka det? Esbjörn påstås ha varit "lite virrig" ända sedan tiden han jobbade. Han glömde vart han lagt nycklar etc. och kunde cykla ifrån plånboken m.m.

Varför talade dom om huset orgnalskick? Varför öppnade hon fönstret och låssades säga till de som sågade i trädgården?
Det låter som en konspirationsteori.

Varför läste hon upp kontraktet?
Vi vet inte exakt om det finns någon sanning i det. Jag håller det för inte så troligt att Esbjörn skrivit under utan att försöka läsa igenom det först. Det var ju dagsljus ute.

Varför ser hinnande till att han hade någon med sig?
Jag tänkte om du kan skriva om den meningen lite mer begriplig?

Varför skrev hon i sitt Facebook inlägg att hon hade haft två mäklare och att Esbjörn tagit del av värderingen?
Hon skrev väl att hon har två värderingar? Jag vet inte vad den andra värderingen landade på. Jag gissar att Notars värdering var med genomarbetad och att den därför använts. De har ju i vart fall haft tillgång till besiktningsprotokollet.

Varför skriver hon att Esbjörn ska stå för vissa hantverkskostnader?
Varför är bortfrakningen av skräp så dyrt som 300 k

Kan du inte bara släppa det där. Det är svårt att räkna ut på kronan vad allt kostar att köra bort bråte med containtrar och deponi. De har gjort upp om ett pris på 300000 all inclusive. Annars hade Esbjörn själv fått ombesörja allt som en säljare ska göra. Du får nog skriva till Ebba och be om en skriftlig specifikation om vad allt kostar och exakt vad som ingår. Det är helt jävla lönlöst att ständigt spamma den här tråden med samma inlägg hela tiden. Svaren finns inte här. Det är mellan Esbjörn och Ebba.

Varför bjuder hon ett så lågt pris som 3,8?
Finns det en trovärdig icke partisk källa på att hon bjudit 3,8?

Varför säger han inte 4,4 om han förstått värderingen?
Vi vet inte. Det kanske han sagt. Vem vet? De landade på 4,2 med prisavdrag på 300000. Vad som exakt sagts går ju inte att få reda på.

Finns det någon värdering? Vem har gjort den?
Notar har enligt uppgift gjort värderingen. Nu har ju några haft problem med att den skriftliga versionen har ett senare datum. Men det dokumentet kommer fram till samma summa som Ebba använde sig av vid köpet. Alltså hade värderingen gjorts tidigare.

Varför vill Theo inte stå för kontraktet eller sin värdering?
Theo har inte värderat huset. Kontraktet är ett så kallat skrivuppdrag där mäklaren formulerar ett juridiskt hållbart kontrakt. Det är ganska vanligt förekommande vid privata försäljningar utan mäklare.

Förstod Esbjörn det avtal han ingick? Är han dement?
Jag tror jag svarat på det tidigare i inlägget. Under de år han varit föremål för undersökningar så har det helt avfärdats. Binninge har haft ett halvår på sig att få fram en demensutredning men ingenting har hänt. Istället beställer han en privat psykologutredning som Esbjörn får betala ur egen ficka. Den utredningen verkar dessutom vara helt värdelös ur det rättsliga perspektivet. Helt bortkastade pengar och ett förlorat halvår. Men jag kan lugna dig, Esbjörn är sannolikt inte dement. För du värnar väl Esbjörn och då vore det synd om han skulle vara dement också? Några i tråden verkar nästan önska att Esbjörn ska vara dement.

Förtalade Ebba Binninge?
Sannolikt är inlägget från Ebba förtal av Binninge. Det kan inte vara avsett annat än att rikta missaktning mot honom. Det spelar ingen roll att Binninge gjort sitt bästa för att sprida uppgifter om att Ebba lurat till sig fastigheten och utnyttjat Esbjörns oförstånd och mer fört processen i media än via tingsrätten. Det gör inte Ebbas inlägg mer ursäktligt i lagens mening. Men sannolikt kommer det inte att väckas allmänt åtal mot Ebba Busch. Binninge får i så fall driva målet själv civilrättsligt.

Verkar till synes vettigt, men sen ser man hur opartiskt detta är, och hur du inte riktigt tänker hela varvet när du går i försvar.

OM du nu antyder att det finns en opartiskt vittne som pekar på att Ebba inte la ett bud på 3.8 så är det mest naturliga att hon började till och med ännu lägre....

"Men det dokumentet kommer fram till samma summa som Ebba använde sig av vid köpet.
Alltså hade värderingen gjorts tidigare."

Har du verkligen tänkt till nu....? Så... om Ebba "beställer" en skriftlig värdering efter några månader du tror inte att hon antyder lite vad priset bör hamna på?

Theo står inte ens för skrivuppdraget. Frågeställningen är delad, du svarar inte på allt.

"De har gjort upp om ett pris på 300000 all inclusive."
Här tröt dina argument. Vi ska acceptera att de kom överens om det.
Och det är ju exakt det som är poängen. INGEN kan presentera relevant fakta om att det skulle hamna ens i närheten av dessa summor. Ebba har höftat till med FLERA hundra tusen, skrämt upp honom om sanering. Varenda j-a bondgård, eller gammal gård har en traktor eller skitbil ståendes. Vi var på många många visningar innan vi skaffade hus - fanns inget snack om "sanering" pga det.
Nonsens. Detta ord "sanering" är centralt. Men ni blundar för det.
2021-03-19, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Om jag minns rätt har det nämnts att Mgård bjudit 2,5 milj och fått nej. Om hon fått köpa för det skulle det kunna varit läge för rättsgranskning för bedrägeri? Tur han sa nej då.

Japp. Men när la hon det isåfall?
Är det för 10 år sedan (eller just 2012)? Eller förra året - det har ju betydelse...
2021-03-19, 09:15
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Huset är Ebbas det kommer även rätten att fastslå. Esbjörn får lära sig en läxa att man måste tänka över sina beslut noga innan man skriver på något.

Framförallt finns det en lärdom att göra för massor av andra - att inte sätta sitt namn på ett kontrakt utan att fundera igenom vad konsekvenserna kan bli.
2021-03-19, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Antag att det inte kommer in nåt nytt underlag innan 30 mars och att det inte finns nån begäran Resp godk förlängning av tiden. Vad händer då? Kommer rätten att ge tredskodom på underlaget och MUF?
Det räcker nog tyvärr med de underlag som lämnades in inför MUF. Kommer inget nytt så genomförs väl den planerade förhandlingen på det som finns. Det enda som i så fall tillkommer är ytterligare kostnader och skadestånd för den som till slut förlorar tvisten.

Båda parter borde ju kunna yrka på skadestånd eftersom de inte har kunnat nyttja fastigheten under pågående tvist?

Om det inte tillkommer något avgörande så känns utgången ganska given, då är det bara en lång och utdragen väntan för båda parter fram till förhandlingen. Men det är iofs ett smidigt sätt för Esbjörn att förbruka sina tillgångar och på det sättet se till att inte lämna något arv efter sig. Det kan vara hans plan eftersom han bör ha sett att gamarna cirklar runt honom.

Han kommer att få ta EB:s rättegångskostnader och ett skadestånd kommer att avräknas från köpeskillingen så för EB:s del innebär förhalandet att huspriset i realiteten sjunker. Då kan det till och med vara värt att vänta en tid.
2021-03-19, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Framförallt finns det en lärdom att göra för massor av andra - att inte sätta sitt namn på ett kontrakt utan att fundera igenom vad konsekvenserna kan bli.

höhö, om man inte har den kognitiva förmågan att inse detta?

Jag tror detta borde bli en lärdom för många andra - kanske fler ska lägga in i fastighetsregistret om hembud.... för att undvika obehagliga överraskningar.
2021-03-19, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Han kommer att få ta EB:s rättegångskostnader och ett skadestånd kommer att avräknas från köpeskillingen så för EB:s del innebär förhalandet att huspriset i realiteten sjunker. Då kan det till och med vara värt att vänta en tid.

Troligen, men inte helt säkert. Och Ebbas advokat kommer avråda Ebba från att yrka skadestånd.
2021-03-19, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Japp. Men när la hon det isåfall?
Är det för 10 år sedan (eller just 2012)? Eller förra året - det har ju betydelse...
Ingen aning om när. Jag bara funderade på just bedrägeri rubriken i sig. Det är ju historia men tänker du dig nån procentsats som leder till bedrägeri? Jag har trott att det framförallt är att man blir lurad i sig som är bedrägeri i allmän mening.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in