2021-03-18, 14:02
Medlem
Pitschkas avatar
Har sen många år en Global som funkat okej, men börjar bli rejält less på den.
Anledningen stavas baktung.
Rejält.
Fattar inte hur en så pass dyr kniv kan vara så felbalanserad.
Citera
2021-03-19, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Rejält.

Global är ju totalt felkonstruerad för en vuxen man om man använder den längre än 5s
Citera
2021-03-21, 00:57
Medlem
DrSpankels avatar
Jag kör mestadels en kombination av nedan:

Ordinarie kockkniv: Tojiro DP Gyuto, 210mm.
(VG10 + stainless). Trevlig kniv som ligger bra i handen. Västerländskt handtag i svart pekka och full tang.

För grönsaker varvar jag denna med en Masutani Santoku 180mm. (Också VG10 + stainless med fint damaskusmönster). Även denna med västerländskt handtag i svart pekka-trä, fast half tang. Bra balanserad.

Lite grövre jobb görs normat sett med en Victorinox 5.2000.22. Haft den i nästan 16 år och är inte speciellt rädd om den. Handtag i rosenträ.

Till mindre jobb kör jag en 130mm Global GS-89 och en Global skalkniv GS-38 (90mm).

Har dock börjat snegla lite på kolstål och mer traditionella wa gyuto's, men behöver nog bli bättre på slipning innan jag ger mig ann det...
Citera
2021-03-21, 01:39
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Rejält.

Överskattad skitkniv. Testa att hantera den med lite oljiga händer vettja. Hoppla dit för en tumme
Citera
2021-03-21, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSpankel
Har dock börjat snegla lite på kolstål och mer traditionella wa gyuto's, men behöver nog bli bättre på slipning innan jag ger mig ann det...

Varför det? Kolstål är lättare att slipa än rostfritt. Mina flesta japanska knivar är shirogami #2 ("white steel") som jag tycker ger mkt bra pris/prestanda, men nästa gång ska jag nog testa Aogami super.
Citera
2021-03-21, 08:55
Medlem
DrSpankels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burrw
Varför det? Kolstål är lättare att slipa än rostfritt. Mina flesta japanska knivar är shirogami #2 ("white steel") som jag tycker ger mkt bra pris/prestanda, men nästa gång ska jag nog testa Aogami super.
Dyra och tunna knivar, så är mest rädd att sabba dem.
Citera
2021-03-26, 04:06
Medlem
Jag har väldigt svårt att bestämma mig inför mitt första knivkköp... mora classic eller mac? Har testat båda och båda sitter bra i handen. Vad rekommenderar ni? Jag är snart utbildad kock och knivarna ska användas både hemma och på jobb.
Citera
2021-03-26, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schjo
Jag har väldigt svårt att bestämma mig inför mitt första knivkköp... mora classic eller mac? Har testat båda och båda sitter bra i handen. Vad rekommenderar ni? Jag är snart utbildad kock och knivarna ska användas både hemma och på jobb.

Blir inte Mora classic rätt hal att hålla i om man har lite grisiga händer?

Tänker att det blir svårjobbat ibland.
Citera
2021-03-27, 17:50
Medlem
Jag skulle vilja ha rekommendationer på extremt tunna kockknivar, köpte nyligen en kolstålskniv som utgavs sig för att vara väldigt tunn, vet tyvärr inte vilket märke och hittar inget märke på kniven. Hittar heller inte fakturan. Dock är inte detta viktigt i sammanhanget då det jag vill hitta är en så tunn kockkniv som existerar.
Senast redigerad av dellovic 2021-03-27 kl. 18:17.
Citera
2021-04-01, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dellovic
Jag skulle vilja ha rekommendationer på extremt tunna kockknivar, köpte nyligen en kolstålskniv som utgavs sig för att vara väldigt tunn, vet tyvärr inte vilket märke och hittar inget märke på kniven. Hittar heller inte fakturan. Dock är inte detta viktigt i sammanhanget då det jag vill hitta är en så tunn kockkniv som existerar.

Något sånt här kanske?
https://www.japaneseknifeimports.com...super-wa-gyuto

Skicka ett mail till cleancut och fråga annars.
Jag har en kashima Sanjo där ifrån som jag är sjukt nöjd med, kanske inte laser-laser, men riktigt bra skäregenskaper ändå. Men det finns garanterat tunnare.
Citera
2021-04-05, 17:16
Medlem
Jag har en Kobe kockkniv, 20 cm. Väldigt bra balans och lite tyngd i den. Gillar inte när de är för lätta.
Citera
2021-05-01, 19:52
Medlem
Jag har två:
En Kasumi i damaskus.
En Victorinox för 300 spänn som typ alla knivrecensioner någonsin har hyllat och menar slår många lyxknivar.
Jag är nöjd med båda, använder båda varje vecka, uppskattar variationen.

Skillnaden i användningsområde för en klassisk tysk kniv har en "round belly" så man kan göra "rocking motion" - vilket jag är van vid när man ska hacka grejor, speciellt örter.
medan japanen är rak och kanske mest gjord för att "skära framåt", en stil jag är ovan med, så den använder jag mer sällan.

Japanen är vackrare, tunnare och kom vassare från fabriken så den känns dock extra bra att ha när man gör precisionsjobb.
Men samtidigt är det inte en kniv jag vill använda för ALLT. Är lite mer försiktig med den, torkar av bladet, aktar mig för att skära i ben osv. Medan Victorinoxen vågar jag slabba med.

Innan jag köpte min Kasumi tänkte jag att jag skulle sikta på en 3000kronorskniv i framtiden men har nu insett att det inte behövs överhuvudtaget. Dels efter att ha sett recensioner som menar att ofta kan knivar för 1500 outperforma dyrare knivar. Men framförallt för att det är skönt att inte behöva va FÖR rädd om sin kniv och typ behöva gömma den när man får besök som annars skulle försöka öppna konserver med den.

PS: Såg dock att Burrfection menade att Victorinox är överhypad och att som budgetkniv är en Messer Meister 4 seasons är både billigare och bättre. Vet inte hur utbudet på den är i Sverige, men kan va ett tips till de som letar value-for-money
https://www.youtube.com/watch?v=mC-z...el=Burrfection
Senast redigerad av MarcoBolan 2021-05-01 kl. 20:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in