Jag har två:
En Kasumi i damaskus.
En Victorinox för 300 spänn som typ alla knivrecensioner någonsin har hyllat och menar slår många lyxknivar.
Jag är nöjd med båda, använder båda varje vecka, uppskattar variationen.
Skillnaden i användningsområde för en klassisk tysk kniv har en "round belly" så man kan göra "rocking motion" - vilket jag är van vid när man ska hacka grejor, speciellt örter.
medan japanen är rak och kanske mest gjord för att "skära framåt", en stil jag är ovan med, så den använder jag mer sällan.
Japanen är vackrare, tunnare och kom vassare från fabriken så den känns dock extra bra att ha när man gör precisionsjobb.
Men samtidigt är det inte en kniv jag vill använda för ALLT. Är lite mer försiktig med den, torkar av bladet, aktar mig för att skära i ben osv. Medan Victorinoxen vågar jag slabba med.
Innan jag köpte min Kasumi tänkte jag att jag skulle sikta på en 3000kronorskniv i framtiden men har nu insett att det inte behövs överhuvudtaget. Dels efter att ha sett recensioner som menar att ofta kan knivar för 1500 outperforma dyrare knivar. Men framförallt för att det är skönt att inte behöva va FÖR rädd om sin kniv och typ behöva gömma den när man får besök som annars skulle försöka öppna konserver med den.
PS: Såg dock att Burrfection menade att Victorinox är överhypad och att som budgetkniv är en Messer Meister 4 seasons är både billigare och bättre. Vet inte hur utbudet på den är i Sverige, men kan va ett tips till de som letar value-for-money
https://www.youtube.com/watch?v=mC-z...el=Burrfection