Citat:
Ursprungligen postat av
Vicoped
Varför tycker du att VG10 är svårslipat?
Jag har mest kolstålsknivar och nån enstaka i RF men inga VG-10.
Jag är mest nyfiken!
En kombination av personlig erfarenhet och input från den här och andra liknade trådar på andra forum.
Jag har en uppsjö av knivar och har slipat såväl no-name, Sabatier, japanskt kolstål, VG5 som VG10 och det stål som kräver mest arbete är utan tvekan VG10. Det är helt enkelt ett hårt stål som kräver betydligt längre tid vid slipstenen än ett mjukare stål.
Så sent som igår slipade jag både en santuko med VG5 och min 30 år gamla kockkniv från Sabatier. Och trots att jag har erfarenhet blev jag lite paff över skillnaden. VG5:an fick jag köra minst 3ggr så många rundor på stenen, min gamla sabatier med mjukt "skitstål" fick en råegg på nolltid. Otroligt lättslipad. Samma sak med de kolstålsknivar jag har, det krävs betydligt mindre rundor på stenen jämfört med ett hårt rostfritt stål som t.ex VG10. Det är ett slitgöra att slipa ett hårt rostfritt stål.
Så vete fan vad jag egentligen tycker. Föredrar nog ett mer lättslipat stål framför VG10 - i alla fall om man tycker det är ok att slipa ofta. Handlar väl egentligen om hur ofta du vill slipa och hur mycket jobb varje slipning innebär, min franska trotjänare med HRC55 tappar skärpan snabbt men är samtidigt väldigt lättslipad.