2020-12-30, 21:56
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vicoped
Varför tycker du att VG10 är svårslipat?
Jag har mest kolstålsknivar och nån enstaka i RF men inga VG-10.
Jag är mest nyfiken!

En kombination av personlig erfarenhet och input från den här och andra liknade trådar på andra forum.

Jag har en uppsjö av knivar och har slipat såväl no-name, Sabatier, japanskt kolstål, VG5 som VG10 och det stål som kräver mest arbete är utan tvekan VG10. Det är helt enkelt ett hårt stål som kräver betydligt längre tid vid slipstenen än ett mjukare stål.

Så sent som igår slipade jag både en santuko med VG5 och min 30 år gamla kockkniv från Sabatier. Och trots att jag har erfarenhet blev jag lite paff över skillnaden. VG5:an fick jag köra minst 3ggr så många rundor på stenen, min gamla sabatier med mjukt "skitstål" fick en råegg på nolltid. Otroligt lättslipad. Samma sak med de kolstålsknivar jag har, det krävs betydligt mindre rundor på stenen jämfört med ett hårt rostfritt stål som t.ex VG10. Det är ett slitgöra att slipa ett hårt rostfritt stål.

Så vete fan vad jag egentligen tycker. Föredrar nog ett mer lättslipat stål framför VG10 - i alla fall om man tycker det är ok att slipa ofta. Handlar väl egentligen om hur ofta du vill slipa och hur mycket jobb varje slipning innebär, min franska trotjänare med HRC55 tappar skärpan snabbt men är samtidigt väldigt lättslipad.
Senast redigerad av madtop 2020-12-30 kl. 22:09.
Citera
2020-12-30, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
En kombination av personlig erfarenhet och input från den här och andra liknade trådar på andra forum.

Jag har en uppsjö av knivar och har slipat såväl no-name, Sabatier, japanskt kolstål, VG5 som VG10 och det stål som kräver mest arbete är utan tvekan VG10. Det är helt enkelt ett hårt stål som kräver betydligt längre tid vid slipstenen än ett mjukare stål.

Så sent som igår slipade jag både en santuko med VG5 och min 30 år gamla kockkniv från Sabatier. Och trots att jag har erfarenhet blev jag lite paff över skillnaden. VG5:an fick jag köra minst 3ggr så många rundor på stenen, min gamla sabatier med mjukt "skitstål" fick en råegg på nolltid. Otroligt lättslipad. Samma sak med de kolstålsknivar jag har, det krävs betydligt mindre rundor på stenen jämfört med ett hårt rostfritt stål som t.ex VG10. Det är ett slitgöra att slipa ett hårt rostfritt stål.

Så vete fan vad jag egentligen tycker. Föredrar nog ett mer lättslipat stål framför VG10 - i alla fall om man tycker det är ok att slipa ofta. Handlar väl egentligen om hur ofta du vill slipa och hur mycket jobb varje slipning innebär.

Hur hård är en Sabatier 55 HRC?

Jag är nyfiken på enen shinko-slipmaskin.
Har du testat att slipa knivar på en slipmaskin?
Citera
2020-12-30, 22:33
Medlem
madtops avatar
Citat:
Hur hård är en Sabatier 55 HRC?

Typ 55 på en skala?

HRC står för "Hardness Rockwell Scale C" som är ett mått på hur hårt ett stål är.
https://agrussell.com/steel-articles/rockwell

Min klassiska franska kökskniv har typ 53-55 vilket ska jämföras med mina kolstålare i Aogami-stål som har 64-65. Natt och dag, mjukt och hårt.
Citat:
Jag är nyfiken på enen shinko-slipmaskin.
Har du testat att slipa knivar på en slipmaskin?

Nej, jag vill inte slipa maskinellt. Inte för att låta allt för flummig men för mig är det meditativt att handslipa på en våtsten. Ett sätt att koppla av, mindfulness. Jag, ljudet, kniven och stenen myser tillsammans.
Citera
2020-12-30, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Typ 55 på en skala?

HRC står för "Hardness Rockwell Scale C" som är ett mått på hur hårt ett stål är.
https://agrussell.com/steel-articles/rockwell

Min klassiska franska kökskniv har typ 53-55 vilket ska jämföras med mina kolstålare i Aogami-stål som har 64-65. Natt och dag, mjukt och hårt.

Nej, jag vill inte slipa maskinellt. Inte för att låta allt för flummig men för mig är det meditativt att handslipa på en våtsten. Ett sätt att koppla av, mindfulness. Jag, ljudet, kniven och stenen myser tillsammans.

Sorry skulle ha petat in ett komma i den där meningen.

Jo HRC är ju en förkortning precis som du skriver, det finns andra hårdhetsskalor också men Rockwells skala verkar vara vanligast när det gäller köksknivar?

Det är klart att en VG5 kniv känns seg att vässa jämfört med en kniv som 53-55 i jämförelse.

För all del det är trevligt att slipa knivar men ibland skulle det vara trevligt om det kunde gå lite snabbare!
Citera
2021-01-02, 22:07
Medlem
Sladdarens avatar
Spelar ingen roll för mig. Använder 3 slipstenar om jag ska skärpa eggen. Kanske bara en ibland

Eller en eldriven sådan som jag inte har och fixar den inte jobbet så är den ju värdelös men såklart kan ju knivstorleken påverka hur vass den blir i en elektrisk knivslip

Kör även med billiga stekpannor tex max 300 kr st. Dom håller för evigt, beläggningen om man använder plast eller trä redskap

Förresten vem fan skickar in knivar till knivbrev eller vad det heter

Hejja Sverige vs finland
Citera
2021-01-03, 05:29
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Spelar ingen roll för mig. Använder 3 slipstenar om jag ska skärpa eggen. Kanske bara en ibland

Eller en eldriven sådan som jag inte har och fixar den inte jobbet så är den ju värdelös men såklart kan ju knivstorleken påverka hur vass den blir i en elektrisk knivslip

Kör även med billiga stekpannor tex max 300 kr st. Dom håller för evigt, beläggningen om man använder plast eller trä redskap

Förresten vem fan skickar in knivar till knivbrev eller vad det heter

Hejja Sverige vs finland

Vad gaggar du om? Vad har dina slipstenar att göra med vilken kockkniv du använder? Knivstorlekekar har ju inget med att göra hur vass den kan bli oavsett om slipen är eldriven eller manuell. Vidare så har inte dina stekpannor något med tråden att göra.

Om vi ska snacka hockey, Haista vittu! Hur gick det? 3-2! Suomi!
Citera
2021-01-03, 05:36
Medlem
kraftfoders avatar
Knivar skärper man lämpligen på undersidan av en porslinskopp. Helt gratis tips från oss alla (mig alltså) till er alla!

Gällande kockknivar, använder jag löjligt nog en modell som nästan är gratis, den kostar 60 kr:
https://www.ica.se/handla/produkt/ko...eborg-id_08926

Förvånansvärt bra!
Citera
2021-01-03, 06:53
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Knivar skärper man lämpligen på undersidan av en porslinskopp. Helt gratis tips från oss alla (mig alltså) till er alla!

Gällande kockknivar, använder jag löjligt nog en modell som nästan är gratis, den kostar 60 kr:
https://www.ica.se/handla/produkt/ko...eborg-id_08926

Förvånansvärt bra!

Porslinskopp samt kniven du länkade till är nog bland det bästa man kan ha i ett kök! Önskar att jag vore lika modest som du...
Citera
2021-01-03, 10:24
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Vad gaggar du om? Vad har dina slipstenar att göra med vilken kockkniv du använder? Knivstorlekekar har ju inget med att göra hur vass den kan bli oavsett om slipen är eldriven eller manuell. Vidare så har inte dina stekpannor något med tråden att göra.

Om vi ska snacka hockey, Haista vittu! Hur gick det? 3-2! Suomi!

Köper typ knivset ifrån dollarstore, jula eller rusta eller bara på secondhand butiker eller loppis. Jag får dom iaf sylvass så oavsett om du har en kniv för flera 1000 kr eller 100 kr så duger struntsumme knivarna för mig är vad jag gaggar om.

tex...

https://www.wish.com/product/5dddcb9...true&share=web
Citera
2021-01-03, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The Lawn
Jag sökte men fann ingen information om slipsystemet Vulkanus i tråden.

https://www.youtube.com/watch?v=0cKg9VTdZfs
https://kitcha.se/produkt/vulkanus-k...FQ0tGQodUIMDog

Har någon här inne erfarenhet av Vulkanus eller kan erbjuda en åsikt?

....

Tack på förhand!

/The Lawn
Vulkanus är bra och praktisk. Lite grann som att köra bilen i automattvätt. Bilen blir i stort sätt ren, men det sliter lite mer på lacken, jämfört med att lägga mer tid och göra det för hand.

Edit, min känsla är att den är lite råare än typ minosharp, Vulkanus fixar även tandade och enkelslipade med samma effektivitet.
Senast redigerad av MrOrdonnee 2021-01-03 kl. 17:22.
Citera
2021-03-17, 21:40
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Vulkanus är bra och praktisk. Lite grann som att köra bilen i automattvätt. Bilen blir i stort sätt ren, men det sliter lite mer på lacken, jämfört med att lägga mer tid och göra det för hand.

Edit, min känsla är att den är lite råare än typ minosharp, Vulkanus fixar även tandade och enkelslipade med samma effektivitet.
Fixar den enkelslipade? Det ser inte konstruktionen ut att göra.
Då menar jag inte att göra den vass utan att den bibehåller knivens vinklar.
Citera
2021-03-17, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pankreatit
Fixar den enkelslipade? Det ser inte konstruktionen ut att göra.
Då menar jag inte att göra den vass utan att den bibehåller knivens vinklar.
Är du noga med dina knivar är det nog bättre med slipsten.

Enkelslipade drar du diagonalt.
https://youtu.be/0cKg9VTdZfs
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in