2021-03-25, 20:26
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Spelar ingen roll. Han pratade med henne som att de var fullständiga främlingar. Han fick henne att känna sig som ett ting istället för en människa och ett rätt värdelöst ting dessutom. Den där typen av hyperrationellt prat ska man inte ha med kvinnor.

Hmm...jag är kvinna och kände inte alls så..
Citera
2021-03-25, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boolwi
Jag tycker fortfarande det är en FULLSTÄNDIGT obegriplig tatuering

Citat:
Ursprungligen postat av Hulkerskan
Långt inlägg här men behövde verkligen få ur mig, som terapi då jag och många med mig blivit utsatta för Lars-män, tack flashback!

Ja Lars är "en sökande som inte vet vem han är" men som inte fattat att han har några egentliga problem över huvud taget. Många träffande beskrivningar här "låg självkänsla blandat med viss självgodhet", "otrygg" och "excentriskt påklistrad". Han säger i ett försök att prata känslor i senaste "ord betyder nånting", problemet är att han inte kan sätta ord på SINA känslor, sina verkliga känslor som (borde) finnas djupt där inne.

Han kan prata om hur han tänker om att han inte kan uttrycka kärlek "så snabbt" för Ellinor, men det provocerar henne därför att det han egentligen säger mellan rader av hans rationalitet är att han inte känner något för henne. Han är inte kär i henne. Sen är det ju faktiskt bullshit också och det är väl det som provocerar mest, hon säger att han ljuger, när han säger att det tar ett år att älska en annan. Det är inte alls "naivt" att känna starka känslor betydligt mycket snabbare än så.

Han är dock ingen fullblodspsykopat, (ok möjligen sociopat, utvecklad emotionell störning pga uppväxten) som jag absolut förstår att man kan uppfatta honom som utifrån programmet och en snabb pseudopsykoanalys. Men Lars är precis som så många andra män i 35års åldern som flyttat till storstaden, utbildat sig till högststatusyrke, inte har ett "generellt attraktivt manligt yttre", har många ytligt bekanta men få nära vänner, ganska dålig relation till sin familj som troligtvis är Jehovas vittnen eller annan sekt, men där han tagit avstånd och på senare år nu hittat "sin crowd" på rave där han äntligen känner nånting med hjälp av en stor dos Mdma mm.

En väldigt ensam man innerst inne som behöver många år i terapi för att låsa upp barndomens trauman och hitta sigsjälv. Det tragiska är att hur mycket Ellinor eller nästa flickvän än försöker hjälpa honom kommer det krävas en rejäl utbränning för att närma sig insikten att man faktiskt behöver ta itu med sitt inre.

Jag håller med. Känner igen mig själv i det där. Han får liksom inte ut orden utan varje ord blir en slingrande lögn. Blir aldrig klarspråk. Kanske blir så när man trycker bort sina känslor för mycket. Det är ju som många sagt hela tiden att det är någonting med hans sätt som känns påklistrat. Jag känner med honom på vissa sätt. Hans beteende har väll funkat bra hittills men det räcker inte när det kommer till ett nära kärleksförhållande. Han kan säkert framstå som en trevlig prick på en fest dock.
Jag förstår lite hur han känner när han säger att han kan inte säga att dem ska vara tillsammans för evigt. Jag har själv haft liknande konversation med en tjej. På nåt sätt har jag väll nåt liknande som Lars har. Det är nåt skrämmande med att faktiskt bestämma sig för att nu är det den här personen för alltid. Slutgiltigheten kanske, det var det här som livet blev. Kanske att man vill vara fri och alltid känna att hela världen är öppen och fri. Eller en avsaknad av kärlek till den personen? Det är någonting som kan kännas så skrämmande med den tanken. Konstigt dock då att han söker till Gift Vid Första Ögonkastet då man självklart går inte går in i giftermål med tanken att man kanske skiljer sig nån dag.
Det finns en rädsla för att, tänk om man sitter där om 10 år och verkligen är djupt olycklig med den här personen. Vissa som har trauman, som Lars kanske har, kan kanske ha svårt att se en ljus framtid? Lågt självförtroende och dåliga erfarenheter som leder till en sort förträngning av både framtiden och det förflutna. Istället lever han så mycket som möjligt i nuet, med fokus på positivt tänkande. Tanken på giftermål, på framtidsfrågor blir helt enkelt för stora, men han kanske inte har insett det själv?
Extremt spekulerande nu från min sida. Inga av personena tycket jag är dåliga människor, Hoppas inga av dem är inne här och läser
Senast redigerad av p99 2021-03-25 kl. 20:45.
Citera
2021-03-25, 20:45
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
bara jag som reagerade på att en av eperterna sa det man i feministSverige inte får säga? Att kvinor ville ha den omöjliga kombinationen av trygga, maskulina dominanta män som också var jämnställda?

Jag reagerade också på psykologen Fredric Bohms pricksäkra resonemang eftersom han annars inte verkar helt ärlig. Jag tror han ställer upp i programmet mest för pengar och kändisskap. Hans förklaring om varför paren ska träffa varandra är löjeväckande. Alla vet ju att alla par kommer att jämföra sig med varandra och det är ju också meningen med programupplägget. Dramatik säljer. Varför inte bara erkänna detta.

Tråkigt att inte Johan och Elinor fick en chans att prata med varandra. De är ju som gjorde för varandra. Han kan lyssna, är snäll, snygg och har kontakt med sina känslor, håller inte på att pika på allt och alla som glytten Lars gör. Lars lågbegåvade samtal i sängen med Elinor tror jag blev dödsstöten i deras redan mycket ansträngda förhållande. Som redan har nämnts av många i denna tråd: Elinor är ett kap! Lars förtjänar henne inte.

Mobbaren Susanna har inte mer att göra i programmet längre för hon vet att hon är genomskådad av Johan och endast på sin höjd kan ses som en ytlig vän. Nu ägnar hon sig istället åt att försöka fokusera på de andra, med förhoppningen att sabotera om möjligt. Skönt att hon inte fick tillfälle att prata med Sofia, som ju verkar väldigt skör i frågor kring sexism. Nu insåg Sofia ju att incidenten med snuskiga visor inte kan mäta sig med allt annat så mycket viktigare som hon har med Anton. Men Susanna hade kunnat strö sår och leda Sofia in på en destruktiv väg.
Citera
2021-03-25, 21:00
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiccoJ
Tur inte Sofia var med då, hade blivit ett fasligt väsen
”Din morsa får duga, hon är bra på att suga” tänk att analysera den.

Så sjöng iofs inte vi den:
"Det går bra med din mor, hennes fi--ta är stor"...
Men den kanske inte heller är direkt lämplig på ett bröllop?
Citera
2021-03-25, 21:06
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mariakandy
Varför filmade de inte grävis och soctanten när det var läggdags? Delade de inte rum?

"Soctanten"

Men ja, det har du rätt i. Det är alltså sån iskyla mellan soctanten och grävis att tv-teamet inte ens följer dem.
Helt jäkla otroligt att de har kvar ett sånt par i tv-serien.
Vad fyller det för funktion?
Citera
2021-03-25, 21:09
Medlem
dialektikers avatar
Tänk om Anton sen sörjer att han inte får sjunga Ragnar framöver?
Alltså han anpassar sig, men han mår egentligen lite dåligt över det?
Polaren hans gav ju stora ovationer till Björn Rosenström.
Citera
2021-03-25, 21:13
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fransethaiko
Anton ska alltså förstå hur svårt det är att vara tjej. För tjejer vet redan hur oerhört lätt det är att vara kille. Märkligt det där, att kunna veta något som är omöjligt att veta om man inte upplevt det.

Mmm. Någon borde förklara för den som för den här typen av resonemang att avståndet från Punkt A till Punkt B är lika stort som avståndet från Punkt B till Punkt A. Kvinnor vet varken mer eller mindre än män om hur det är att vara av det motsatta könet.
Citera
2021-03-25, 21:15
Medlem
kulturstrategs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
Phat ass white girl står det för

Hon är nice Elinor..både utseendet, kroppen, personligheten.

tw bara jag som reagerade på att en av eperterna sa det man i feministSverige inte får säga? Att kvinor ville ha den omöjliga kombinationen av trygga, maskulina dominanta män som också var jämnställda?

Ellinor är bra - för att vara ung svenska. Och hon har fina lår. Däremot borde hon haft bredare höfter, men hennes röv är ändå godkänd(vi fick ju en glimt av den i senaste avsnittet).

Kombinationen är inte alls omöjlig, om än ovanlig. Problemet är ju att man likställer jämställd med politiskt korrekt - vilket är helt fel. Politisk korrekthet och feminism har inget med jämställdhet att göra. Psykolog-Fredrik höll sig inom PP-SVT's* ramar då han validerade politisk korrekthet genom att sätta likhetstecken mellan det och äkta moral och jämställdhet.

Trygga, maskulina män som är PK finns inte. Däremot finns det gott om pseudomaskulina män som är "dominanta"(osympatiska) och har en politiskt korrekt fasad - och det är relationer med såna män kvinnor som Susanna och framförallt cp-Sofia brukar hamna i.

*Pedofil Propagerande-Sveriges Vänster Television

Citat:
Ursprungligen postat av wendy1
Vad gör man på bastuklubb? Par i bastu? Som Lars gillar på fb.

Swingar skulle jag tro.

Lars är faktiskt lite urtypen som går att hitta i swingersklubbar och hemliga sällskap(att det finns kopplingar mellan vissa swingerföreningar och hemliga, satanistiska sällskap är ganska känt). Det vore föga förvånande om han deltagit i offerritualer, druckit blod och ätit knaperstekt spädbarn...
Citera
2021-03-25, 21:18
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Vad är en pawg?

Phat Ass White Girl
Citera
2021-03-25, 21:27
Medlem
JymdKjams avatar
På besök i Leufsta Bruk i Norduppland, minsann:

https://www.lövstabruk.com

Lite av Sveriges industriella vagga:

https://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%B6vstabruk?wprov=sfti1

https://leufstacahman.com/lovstabruks-historia/lovstabruk-och-atten-de-geer2/

Citat:
På fasaden till Lövstabruks herrgård, på kyrkans altaruppsats och på många andra ställen i brukssamhället kan man se ätten De Geers rödvita vapensköld med det franska valspråket ”Non sans cause”, (”Icke utan skäl”). Skölden är i sin återhållna form inte bara vacker, den är också ovanligt meningsfull.

Lövstabruk har sina rötter i medeltiden. Det var en gång dels ett bondebruk, dels ett så kallat kronobruk, under en kort tid arrenderat av Willem de Besche och Louis De Geer. Den senare övertog snart bruksrörelsen i egen ägo. Inom ätten De Geer pågick bruksdriften sedan fram till 1917, då bruket såldes till Gimo Österby Bruks AB. Ätten kom så småningom att omfatta flera grenar. Den gren som är knuten till Lövstabruk kom att stava sitt namn de Geer, det gemena ”d” anger Leufstagrenen av ätten.
Senast redigerad av JymdKjam 2021-03-25 kl. 21:40.
Citera
2021-03-25, 21:28
Medlem
Jag tycker Lars var kingen i det här avsnittet. Han är ju en studentikos snubbe som garanterat är ateist och har fnissat åt när Stephen Fry kallar kristna för typ 'piss goblins', så får Lars chansen att argumentera ner en snygg blond kvinna I FOLKDRÄKT OCH BLOMKRANS. Strindberg hade varit stolt! Sen är Lars inte alls orimlig helt ärligt. Men damn, Ellinors lår är stabila, och hennes sabrering av champagneflaskan med glaset var starkt, riktig naturkraft.

En rolig detalj var att se Susanna springa in och prata med Ellinor och Lars och skita i Johan... yeah, Johan är nog inte särskilt kul att småprata med. Stackars Johan, hoppas han hittar någon som passar honom.
Citera
2021-03-25, 21:41
Medlem
RedXs avatar
Själv tyckte jag Lars var ganska oskön. Uppenbart aspackad och onödigt provocerande. Måhända aningen ursäktad av Ellinors överdrivna krav på att han ska ”öppna upp sig”. Otroligt tråkig matchning då Ellinor verkar vara en (aningen krävande) kanontjej.

Min känsla just nu är att det enda paret som har en tillstymmelse till chans är Sofia och Anton. Och även där är jag skeptisk. Johan faller mer och mer i mina ögon. Han anpassar sig alldeles för mycket efter Susannas krav trots att han inte får något (annat än lugn för stunden) för det.

Avsnittets behållning var annars Freddans analys av den moderna kvinnans oförenliga krav på mannen. Oväntat att det fick passera det statliga klippbordet.
Senast redigerad av RedX 2021-03-25 kl. 21:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in