2021-03-25, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shageki
Är det någon som kan lägga ut förundersökningen?

Finns ingen förundersökning som blir allmän handling när en utredning är nedlagd. Förundersökningar släpps vid åtal inte annars.
Citera
2021-03-25, 19:20
Bannlyst
Citat:
– Jag anser fortfarande att det som hände var en våldtäkt. Jag däckade av alkoholen och vaknade av att han hade sex med mig.
Efteråt bad han om ursäkt för vad som hänt och jag själv nära kollapsade psykiskt och fysiskt.
Det här var en person som jag litade fullständigt på, som fått som en papparoll i mitt liv, säger ”Sara”.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/x39l6j/sara-ar-kvinnan-som-lambertz-misstanktes-ha-valdtagit--hamnade-i-en-m
Citera
2021-03-25, 19:21
Medlem
Motherships avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag har kommenterat i denna tråd som handlar om journalistiken kring Lamberz häktning: (FB) Medias hantering av häktningen av Göran Lambertz

Aftonbladet låter alltså Sara förnya sina anklagelser mot Lamberz och ställer sig dessutom på hennes sida på andra sätt, trots att caset är nedlagt och Lambertz att betrakta som oskyldig.

Detta är tydligen helt ok trots att att att man förmedlar grova påhopp på och påståenden om Lambertz utan att han får bemöta dem eller det balanseras på annat sätt, men när Lambertz försvarar sig och hävdar att anklagelserna är falska är det ett journalistiskt haveri att han ens får göra detta. Dubbelmoralen är slående.

håller helt med
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bea67
Varför vill alla våldsföra sig på denna kvinna. ..
det har klart framgått att kvinnan inte sätter gränser själv,
vid berusning så verkar hon vara ett löv i stormen
hon är lynnig i humöret och verkar ha diagnoser, hon kanske har funktionshinder som inte syns utanpå-
hon söker sig till män som också är gränslösa
vips så känner hon sig som offer igen och igen-
självklart finnas det också kloka män som inser hennes gränslöshet och som har förmåga att inte
agera som neanderthalare när de umgås med henne.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Finns ingen förundersökning som blir allmän handling när en utredning är nedlagd. Förundersökningar släpps vid åtal inte annars.

Ok. Men själva anmälan och förhören av slemgubben när han satt häktad?
Citera
Medlem
LenaPauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Okej tack för att du bekräftar att du bara hittade på.
Han sa det i samband med intervjuv
Fattar inte att du orkar backa GL
Kvinnan tvingas nu leva gömd pga hatet.
Citera
2021-03-25, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette
Vad som har hänt tidigare är irrelevant, det spelar ingen roll. Så du länkar till ännu en video som kränker kvinnan?

Kränker? Det är en försvarare som lär ut vad som händer när en kvinna falskt anmäler. Du verkar fått om bakfoten vad en kränkning är. Kränkningen skedde för mannen som satt oskyldigt häktad och blev dömd av TR för att helt frikännas av HR. Stort skadestånd fick mannen. Det är en kränkning i en rättsstat. Det du inte fattar är att hon inte är trovärdig efter sina tidigare anmälningar. Anmälan nr 4 gick inte hem helt enkelt. Ingen skall dömas eller häktas oskyldig det är en gigantisk kränkning.
Citera
2021-03-25, 19:22
Medlem
LenaPauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Förmodligen inte eftersom ärendet aldrig gick till åtal.
Brukar vara offentliga handling......
Jag kommer begära ut den om ingen annan orkar
Citera
2021-03-25, 19:23
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Nu gråter hon ut i media, och nu skall det självklart vara synd om henne. Detta tillhör narcissistens tillvägagångssätt och var alltså väntat. Nu är hon offer och martyr, enligt henne själv. Och duktig manipulatör som hon är, lyckas hon självklart att hjärntvätta både media och många andra människor.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/x39l6j/sara-ar-kvinnan-som-lambertz-misstanktes-ha-valdtagit--hamnade-i-en-m

Vad jag däremot inte kan begripa, varför folk hotar henne? Vad är det för fel på folk egentligen? Varför hota kvinnan? En sak att man har en åsikt om en människa som försöker sig på att förstöra en annan människas liv (GL's liv) genom att försöka sätta honom i fängelse och skinna honom på 100.000 kr, men att hota henne? Vad får folk ut av det? Ganska märkligt förfarande och dessa individer är rimligen heller ej psykiskt stabila eller ens friska.
Citera
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snyggastefittan
Osäker tyvärr. Har för mig att det var den mycket tillförlitlige skribenten intenog som skrev det.

Jag avvaktar att ta det för sant. Men visst får man associationer om aktivism av ett 35 min långt samtal som inte antecknas.
Citera
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shageki
Är det någon som kan lägga ut förundersökningen?

Eftersom det inte gick till åtal så är förundersökningsprotokollet inte offentligt. Det släpps först när åklagare väcker talan hos TR. Och åklagaren har alltså kommit fram till att det inte finns förutsättning till att väcka åtal.
Citera
Medlem
Just att det är Lambertz gör också att allt blir så pajigt.

Det är lite synd att det inte kan bli en seriösare debatt om detta. En aspekt är att det pratas väldigt lite om — offentligt i alla fall — är att det måste vara vansinnigt svårt att få rätsida på dessa situationer, OM det är två aspackade människor som har sex. Tjejen säger, öhhhh jag kommer inte ihåg men vaknar av att vi har sex. Hur ska man kunna utesluta att det har varit samtycke när en av parterna inte kommer ihåg? Och om inte killen heller kommer ihåg — är det då ömsesidig våldtäkt?

Det är ju inte något man babblar vitt och brett om på en lunchrast, men vem har inte haft sex någon gång som man har sjukt svaga minnesbilder ifrån? Jag är helt säker på att tjejen aldrig somnat (haha, kanske främst för att jag haft så få partners).

Tycker rättsordningen helt enkelt helt saknar förutsättningar för att hantera detta. Inte ens nära.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in