2021-03-25, 17:20
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Självklart har Arpi intresse av att framstå som ordentlig, men om inte tidningens inriktning var grunden till denna konflikt, vad var det då? Personligheter som krockade? Att redaktionen kände sig trampade på tårna?

Sedan håller jag med om att vi har relativt få exempel på vad jag tror om Tino och de andra ägarna, även om vi till exemplen får lägga Lindbergkrönikan och lättmjölksutbrottet.

Tino S ville tveklöst ha en vassare tidning. Men en tidning kan ju vässa hur tidningen rapporterar - utan att innehållsmässigt bli fullfjädrad alt-right.
Citera
2021-03-25, 17:22
Medlem
BigHouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Strängt taget så vet vi inte, om Tino S verkligen vill ha "rabiat altmedia"/altright media. Det var Ivar Arpi som planterade detta, liksom han planterade att konflikten startade med att Tino S och Neuding hade olika inställning till, om nedstängningen av Swebbtv var ngn stor nyhet (intervjun i SvD).

Jag kan tro på det senare ty där kan jag inte se, att Arpi har ngt stort egenintresse av att framföra det.

Däremot har Arpi tveklöst ett eget stort intresse av att kommunicera till media-Sverige, att Ivar Arpi kämpade en heroisk och ridderlig kamp på Bulletin för att förhindra, att Bulletin gled iväg till (som MSM ser det) altrightmedia-träsket. Arpi säljer helt enkelt sig själv till MSM.

Det är fullt möjligt, att Tino S vill ha "rabiat altmedia"/altright media - men källan till den uppgiften ska nog f.n. betraktas som rätt tveksam.

Att Tino skulle önskat en altright-tidning finner jag väldigt osannolikt. Arpi är ej trovärdig.

Givet de profiler Tino valde att rekrytera (samt det faktum att Tino själv är moderat-sympatisör) är det mest sannolika att han hela tiden tänkte sig en borgerlig profil på Bulletin. Mer som Axess än Fria Tider.
Citera
2021-03-25, 17:23
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
"Lady and the Tramp"

Kan det inte vara så att Tino, kurden från rännstenen, har haft ett gott öga till nobla och högborgerliga Neuding i fler aspekter än bara de rent publicistiska?

Han skrev i november att han ville "ge" Bulletin till henne som en "gåva", för att hon skulle kunna "förverkliga" sin "dröm". När han nu försökte casha in efter att ha givit henne denna åttamiljonersbukett genom att närma sig henne på bästa "Julafton hos Lambertz"-manér, så gick det inget vidare.

Konstigare saker har hänt.

Haha.. ja allt är ju möjligt.

Har du en länk till det jag fetstilat?
Citera
2021-03-25, 17:27
Medlem
Citat:
Tino S ville tveklöst ha en vassare tidning. Men en tidning kan ju vässa hur tidningen rapporterar - utan att innehållsmässigt bli fullfjädrad alt-right.

Vad menar du med vassare? Mer konservativt/invandrarfientligt eller mer kvällstidningsaktigt? Det andra alternativet skulle ju vara en möjligt skiljelinje som vi för det mesta har förbisett i den här tråden.
Citera
2021-03-25, 17:29
Medlem
BigHouses avatar
Citat:

Kanske är det Tinos brist på erfarenhet, både av media men också av att driva företag, som skiner igenom. Han ville ha en vass nyhetstidning men rekryterade en massa ledarskribenter och tyckare.
Citera
2021-03-25, 17:31
Medlem
yz44s avatar
Ska bli spännande att se vilka förändringarna blir.
Citera
2021-03-25, 17:33
Medlem
Jr.Sopranos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brunoDjungel
Ja, när Karl Dönitz tog över som överbefälhavare över tyska armén i maj 1945 så vände ju allt. Det är ju precis samma sak vi ser nu.
Slående liknelse. Bullentin är ett lik på hjul. Chansen att de återhämtat sig efter det här är näst intill noll, speciellt med tanke på att de viktigaste stjärnskotten lämnat skutan. Ekonomin är katastrof, de blöder pengar och de lär knappast skaffa fler premuranter efter senaste tidens fjasko. Synd att det var clowner så som Tino Sanandaji som låg bakom projektet och inte kompetenta personer. Grundidén är bra, men utförandet har varit skrattretande.
Citera
2021-03-25, 17:36
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigHouse
Kanske är det Tinos brist på erfarenhet, både av media men också av att driva företag, som skiner igenom. Han ville ha en vass nyhetstidning men rekryterade en massa ledarskribenter och tyckare.

Det är mycket märkligt. Men det kanske var Atta Tarkis inflytande. Flaskback länkade till den här texten:

https://arbetet.se/2021/03/25/total-kollaps-nar-stjarnrekryterade-avengers-skulle-styra-bulletin/

Nyhetsjournalister är inte ngr kända namn med stjärnglans.
Citera
2021-03-25, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
En riktigt bra vinkel. Om man bortser från pinsamheten och den dåliga arbetsmiljön sitter ju många där på riktigt välbetalda jobb. Skulle inte förvåna mig om många av de som nu avgått stod ut längre än vad de borde på grund av detta, vilket ju bör ha inneburit mer bråk och snabbare förfall.

Jag tar gärna hundra papp för att käfta med ett gäng kufiska Handelskillar, iaf i en månad eller så.
De som avgick gjorde så efter exakt tre månader. Troligtvis aktiverades då någon klausul i anställningsavtalet så att de kan kräva avgångsvederlag eller liknande. Åtminstone spekulerade radio bubb.la i det i sitt program igår.

Att Gudmundson är kvar beror med 99 procent sannolikhet på att han aldrig någonsin haft en liknande lön och aldrig mer kommer att ha det. Som han sa idag i ett uttalande: ”Mig kommer de att få bära ut”.
Citera
2021-03-25, 17:55
Medlem
BigHouses avatar
Citat:
Det är mycket märkligt. Men det kanske var Atta Tarkis inflytande. Flaskback länkade till den här texten:

https://arbetet.se/2021/03/25/total-kollaps-nar-stjarnrekryterade-avengers-skulle-styra-bulletin/

Nyhetsjournalister är inte ngr kända namn med stjärnglans.

Tarkis filosofi är lite som en fotbollstränare som kommer på idén att köpa upp alla skyttekungar i ligan och således få ett oslagbart lag. Typ som ett barn som spelar Football Manager.
Citera
2021-03-25, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
"Lady and the Tramp"

Kan det inte vara så att Tino, kurden från rännstenen, har haft ett gott öga till nobla och högborgerliga Neuding i fler aspekter än bara de rent publicistiska?

Han skrev i november att han ville "ge" Bulletin till henne som en "gåva", för att hon skulle kunna "förverkliga" sin "dröm". När han nu försökte casha in efter att ha givit henne denna åttamiljonersbukett genom att närma sig henne på bästa "Julafton hos Lambertz"-manér, så gick det inget vidare.

Konstigare saker har hänt.

Det skulle vara gjutet om det även fanns ett relationsdrama i den här soppan.
Citera
2021-03-25, 18:02
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
De som avgick gjorde så efter exakt tre månader. Troligtvis aktiverades då någon klausul i anställningsavtalet så att de kan kräva avgångsvederlag eller liknande. Åtminstone spekulerade radio bubb.la i det i sitt program igår.

Att Gudmundson är kvar beror med 99 procent sannolikhet på att han aldrig någonsin haft en liknande lön och aldrig mer kommer att ha det. Som han sa idag i ett uttalande: ”Mig kommer de att få bära ut”.

Psst... Gudmundson är rel. välbeställd pga egna pengar (ngt företag i familjen/släkten, vad jag har förstått), så där handlar det nog om, att han inte är lika penningkåt som t.ex. Arpi och Teodorescu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in