2021-03-25, 15:56
Medlem
Tillägg

Citat:
Ursprungligen postat av MarieMM
Ganska tippat, men i alla fall: Per Gudmundson blir ansvarig utgivare (ej chefredaktör) för Bulletin.
https://www.dn.se/kultur/han-blir-ny-ansvarig-utgivare-pa-bulletin

Då är ju frågan om Gudmundsson kan tänkas vara redo att driva rabiat altmedia som Tino och de andra vill, eller om ägarna valt att tona ned sig i frågan för att behålla någon form av trovärdighet kvar?

Vad tror ni som läst honom eller känner honom bättre?

EDIT: Har nu läst artikeln och ditt inlägg ordentligt. Han blir inte chefredaktör alltså. Han säger också att honom "får man bära ut" gällande avhopp. Vågar man hoppas att den sorts lojalitet innebär att han kommer att låta ägarna ta lite redaktionella beslut fram till de värvat en ny chefredaktör? Vore ju mumma med ett nytt inslag av Lindbergs klarsynta prosa, exempelvis, eller att man tittar upp och hittar något annat sätt att göra bort sig på nu när man får driva tidning utan några vuxna kvar i rummet!
Senast redigerad av Flaskback 2021-03-25 kl. 16:14.
Citera
2021-03-25, 16:34
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Då är ju frågan om Gudmundsson kan tänkas vara redo att driva rabiat altmedia som Tino och de andra vill, eller om ägarna valt att tona ned sig i frågan för att behålla någon form av trovärdighet kvar?

EDIT: Har nu läst artikeln och ditt inlägg ordentligt. Han blir inte chefredaktör alltså. Han säger också att honom "får man bära ut" gällande avhopp. Vågar man hoppas att den sorts lojalitet innebär att han kommer att låta ägarna ta lite redaktionella beslut fram till de värvat en ny chefredaktör? Vore ju mumma med ett nytt inslag av Lindbergs klarsynta prosa, exempelvis, eller att man tittar upp och hittar något annat sätt att göra bort sig på nu när man får driva tidning utan några vuxna kvar i rummet!

Strängt taget så vet vi inte, om Tino S verkligen vill ha "rabiat altmedia"/altright media. Det var Ivar Arpi som planterade detta, liksom han planterade att konflikten startade med att Tino S och Neuding hade olika inställning till, om nedstängningen av Swebbtv var ngn stor nyhet (intervjun i SvD).

Jag kan tro på det senare ty där kan jag inte se, att Arpi har ngt stort egenintresse av att framföra det.

Däremot har Arpi tveklöst ett eget stort intresse av att kommunicera till media-Sverige, att Ivar Arpi kämpade en heroisk och ridderlig kamp på Bulletin för att förhindra, att Bulletin gled iväg till (som MSM ser det) altrightmedia-träsket. Arpi säljer helt enkelt sig själv till MSM.

Det är fullt möjligt, att Tino S vill ha "rabiat altmedia"/altright media - men källan till den uppgiften ska nog f.n. betraktas som rätt tveksam.
Citera
2021-03-25, 16:35
Medlem
Citat:
Vågar man hoppas att den sorts lojalitet innebär att han kommer att låta ägarna ta lite redaktionella beslut fram till de värvat en ny chefredaktör? Vore ju mumma med ett nytt inslag av Lindbergs klarsynta prosa, exempelvis, eller att man tittar upp och hittar något annat sätt att göra bort sig på nu när man får driva tidning utan några vuxna kvar i rummet!

Lindberg kanske rentav kan bli chefredaktör?

Förslag till nya ledarskribenter:

Katerina Janouch (sexolog och invandringskritiker)
Pontus Persson (liberalkonservativ ställningsbyggare)
Luai Ahmed (Youtuber)
Roger Sahlström ("Facebookgigant som är större än Aftonbladet och Expressen")

Malcom Kyeyune hoppar in som nytt vänster-/minoritetsalibi efter Marisol och får ansvar för kulturredaktionen (fokus på dataspel och anime) samt att sköta den nattliga kontakten med Tino.

Runar Sögaard och Thomas Di Leva blir nya krönikörer med 80 lax per månad/text.
Citera
2021-03-25, 16:38
Medlem
Per Gudmundson blir ny ansvarig utgivare på Bulletin

Citat:
Efter Ivar Arpis avgång står det nu klart att ledarskribenten Per Gudmundson tar över som ansvarig utgivare på nyhetssajten Bulletin, något Dagens Opinion var först med att rapportera.

– Jag axlar uppdraget tills vi har en ny redaktionsledning på plats, någon måste ju ha det uppdraget, säger Per Gudmundson till Kulturnyheterna.

Bra! Vi får verkligen hoppas att Bulletin återkommer som en viktig aktör i ett media-sverige som befinner sig i akut kris vad gäller sann och icke vinklad nyhetsrapportering. En behövlig motvikt mot kulturelitens trånga åsiktskorridor.

https://www.svt.se/kultur/per-gudmundson-blir-ny-ansvarig-utgivare-pa-bulletin
Citera
2021-03-25, 16:39
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Strängt taget så vet vi inte, om Tino S verkligen vill ha "rabiat altmedia"/altright media. Det var Ivar Arpi som planterade detta, liksom han planterade att konflikten startade med att Tino S och Neuding hade olika inställning till, om nedstängningen av Swebbtv var ngn stor nyhet (intervjun i SvD).

Jag kan tro på det senare ty där kan jag inte se, att Arpi har ngt stort egenintresse av att framföra det.

Däremot har Arpi tveklöst ett eget stort intresse av att kommunicera till media-Sverige, att Ivar Arpi kämpade en heroisk och ridderlig kamp på Bulletin för att förhindra, att Bulletin gled iväg till (som MSM ser det) altrightmedia-träsket. Arpi säljer helt enkelt sig själv till MSM.

Det är fullt möjligt, att Tino S vill ha "rabiat altmedia"/altright media - men källan till den uppgiften ska nog f.n. betraktas som rätt tveksam.

Föredömlig källkritik. Arpi är välsmord och Sanadaji går bananer, så oddsen är inte höga på vem som blir trodd. Men det är inte automatiskt samma sak som vad som är sant.
Citera
2021-03-25, 16:41
Medlem
Mortsubites avatar
Citat:

Att Gudmundson stannar är snarast en indikation på att det inte alls är något alt right-medium som ägarna har i kikaren. Ser det som uteslutet att Gudmundson skulle låna ut sitt varumärke åt något sånt (näst efter Neuding var han i mina ögon det största namnet när Bulletin startade). Kom ihåg att det är Arpi-falangen som har försökt sprida bilden att ägarna är extremhögerfigurer, och det enda "beviset" som presenterats i den riktningen är att Sanandaji försökte pressa nyhetsredaktionen att skriva om nedsläckningen av SwebbTV.

Vi får väl se hur det här blir. Av skribenterna som deklarerat att de stannar kvar sticker Gudmundson onekligen ut. Nu blir det intressant att se hur många av de externa skribenterna som är beredda att ge detta en chans. Jag trodde att det här skulle urarta i något slags Nyheter24 med högervinkel under ledning av Mattias Lindberg och Carolin Dahlman, men tji fick jag. Det kanske blir något av det här, trots allt.
Citera
2021-03-25, 16:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bedlund
Bra! Vi får verkligen hoppas att Bulletin återkommer som en viktig aktör i ett media-sverige som befinner sig i akut kris vad gäller sann och icke vinklad nyhetsrapportering. En behövlig motvikt mot kulturelitens trånga åsiktskorridor.

https://www.svt.se/kultur/per-gudmundson-blir-ny-ansvarig-utgivare-pa-bulletin
Ja, när Karl Dönitz tog över som överbefälhavare över tyska armén i maj 1945 så vände ju allt. Det är ju precis samma sak vi ser nu.
Citera
2021-03-25, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedwaykingen
Lindberg kanske rentav kan bli chefredaktör?

Förslag till nya ledarskribenter:

Katerina Janouch (sexolog och invandringskritiker)
Pontus Persson (liberalkonservativ ställningsbyggare)
Luai Ahmed (Youtuber)
Roger Sahlström ("Facebookgigant som är större än Aftonbladet och Expressen")

Malcom Kyeyune hoppar in som nytt vänster-/minoritetsalibi efter Marisol och får ansvar för kulturredaktionen (fokus på dataspel och anime) samt att sköta den nattliga kontakten med Tino.

Runar Sögaard och Thomas Di Leva blir nya krönikörer med 80 lax per månad/text.

Hahaha detta fick mig att garva till. Till denna drömelva kan ju Joakim Lamotte ansluta sig (jobberbjudandet finns ju redan) som Sverigekorrespondent, live från bilen och således Bulletins symboliska förarsäte.
Citera
2021-03-25, 17:10
Medlem
Citat:

Självklart har Arpi intresse av att framstå som ordentlig, men om inte tidningens inriktning var grunden till denna konflikt, vad var det då? Personligheter som krockade? Att redaktionen kände sig trampade på tårna?

Sedan håller jag med om att vi har relativt få exempel på vad jag tror om Tino och de andra ägarna, även om vi till exemplen får lägga Lindbergkrönikan och lättmjölksutbrottet.
Citera
2021-03-25, 17:14
Medlem
Tror ni inte att det är månadslönen på 100 000 som får Per G att svälja stoltheten?
Jag hade gärna bytt med honom.

Typ 10 000 per artikel som ingen läser.
Citera
2021-03-25, 17:19
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
En hypotes är, att de då var helt överens på ett övergripande plan. Det var först, när de visade sig ha olika uppfattning i enskilda, konkreta avgöranden, som Neuding inte kunde hantera situationen.
"Lady and the Tramp"

Kan det inte vara så att Tino, kurden från rännstenen, har haft ett gott öga till nobla och högborgerliga Neuding i fler aspekter än bara de rent publicistiska?

Han skrev i november att han ville "ge" Bulletin till henne som en "gåva", för att hon skulle kunna "förverkliga" sin "dröm". När han nu försökte casha in efter att ha givit henne denna åttamiljonersbukett genom att närma sig henne på bästa "Julafton hos Lambertz"-manér, så gick det inget vidare.

Konstigare saker har hänt.
Citera
2021-03-25, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mats41
Tror ni inte att det är månadslönen på 100 000 som får Per G att svälja stoltheten?
Jag hade gärna bytt med honom.

Typ 10 000 per artikel som ingen läser.

En riktigt bra vinkel. Om man bortser från pinsamheten och den dåliga arbetsmiljön sitter ju många där på riktigt välbetalda jobb. Skulle inte förvåna mig om många av de som nu avgått stod ut längre än vad de borde på grund av detta, vilket ju bör ha inneburit mer bråk och snabbare förfall.

Jag tar gärna hundra papp för att käfta med ett gäng kufiska Handelskillar, iaf i en månad eller så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in