Citat:
Ursprungligen postat av
Ohshit.Cuntwell
Jag har inte dumförklarat någon expert, tvärtom har jag länkat till experter. Men bra i alla fall att du medger att du inte riktigt vet nu äntligen.
Du skrev: ”Lambertz har koll på lagen och var smart, till skillnad från de som tror han begick ett brott”. Grejen är att experterna tror att Lambertz begick ett brott.
GW sa: ”Det är verkligen grovt förtal”, och menade att även om SVT är närmast till hands att åka dit för detta så har Lambertz ett personligt ansvar som inte går att bortse från i sammanhanget, och att det också är värt att pröva rättsligt. Nils Funcke, som du hänvisade till, menar även han att förtalet i sig begicks av Lambertz. Dock att medias misstag är av större karaktär, då de bör förstå den enorma risken med att livesända ett sådant event.
Jag har aldrig påstått mig vara säker, jag tror precis som du att media om någon kommer att åka dit för detta, men jag tror som sagt inte att Lambertz själv är rättsligt immun i sammanhanget eftersom hans intention var att sprida smutskastning.