2021-03-24, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
För elektroniska tidskrifter är väl ansvarig utgivare ansvarig för hela sidan? Man kan tycka att det är petitesser eftersom det knappast utgör en juridisk risk att ha "podd" som kategori eller ej. Men man har då, rakt emot vad Tholin påstått, tagit bort adminrättigheterna hos Arpi. Att visa/dölja är en tämligen central funktion för en chefredaktör och ansvarig utigvare säger sig självt.

Bra fråga, är regelverket så? Om ansvarig utgivare/chefredaktör redan godkänt material för publicering och lagt upp detta på hemsidan (vilket var fallet med poddarna), men därefter vet om att han troligen får sparken, och bestämmer sig för att hämnas genom att radera hela hemsidan och i övrigt sabotera (jag överdriver för att göra en poäng), är det tillåtet?

Citat:
De mailkonversationer som publicerat, vars äkthet vad jag vet inte bestridits, ger helt klart bilden av att de pressar henne till det.

Har du någon länk till dessa mailkonversationer som stödjer ditt argument?
Citera
2021-03-24, 19:18
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Advarsel-
Bra fråga, är regelverket så? Om ansvarig utgivare/chefredaktör redan godkänt material för publicering och lagt upp detta på hemsidan (vilket var fallet med poddarna), men därefter vet om att han troligen får sparken, och bestämmer sig för att hämnas genom att radera hela hemsidan och i övrigt sabotera (jag överdriver för att göra en poäng), är det tillåtet?

Har du någon länk till dessa mailkonversationer som stödjer ditt argument?

I princip ja.
"...Struktur och ordning är inte en intern fråga för den som vill bedriva en verksamhet under yttrandefrihetsgrundlagarna. Det ska finnas en formellt korrekt utsedd och behörig utgivare. Utgivaren ska ha antingen egen eller en delegerad kontroll över allt som publiceras eftersom utgivaren är den som ensam får stå det juridiska och det etiska ansvaret.
..."

Från en kommentar från Funcke. Läs gärna replikerna mellan honom och Arpi. Notera att Funcke skriver ska och inte bör vilket kan vara indikativt när någon beskrier innebörden av en lagregel.
https://www.dagensmedia.se/opinion/d...r-en-utgivare/
Citera
2021-03-24, 19:30
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
"Det står i SVT" Menar du, att du betraktar SVT som objektiva sanningssägare?

Jag tror (som jag skrev) att Siegfrid sannolikt gör en korrekt bedömning. Det är isf rätt självklart att Arpi inte bemöter "P.T's argument i deras debatt". Vad skulle Arpi ha sagt?

Arpi kan knappast offentligt ge den förklaring, som Siegfrid gav och säga: Pontus Tholin begriper tyvärr inte, att "behövde korrekturläsas" betyder "det här jäkla tramset kan vi för fan inte publicera".

Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag kan också tro på att det ligger till så.
Jag gissar ju bara, även om det är utifrån erfarenhet av branschen. Så jag vet ju inte hur det gått till, bara säger att det kan ha handlat om det.
Finns den här omstridda artikeln att läsa någonstans?
Citera
2021-03-24, 19:33
Medlem
Citat:
"Det står i SVT" Menar du, att du betraktar SVT som objektiva sanningssägare?

Jag tror (som jag skrev) att Siegfrid sannolikt gör en korrekt bedömning. Det är isf rätt självklart att Arpi inte bemöter "P.T's argument i deras debatt". Vad skulle Arpi ha sagt?

Arpi kan knappast offentligt ge den förklaring, som Siegfrid gav och säga: Pontus Tholin begriper tyvärr inte, att "behövde korrekturläsas" betyder "det här jäkla tramset kan vi för fan inte publicera".

Siegfrid gjorde ett bra inflik med en relevant kommentar. Emellertid spelar det de facto ingen roll att Paulinas kommentar om att Lindbergs krönika behövde korrekturläsas egentligen betydde "aldrig att jag kommer att publicera detta", om inte alla talar samma språk. Neuding hade som nämnts tidigare delegerat till Tholin att publicera artiklar. I övrigt, även om Lindbergs text inte är bra, har Bulletin publicerat sämre än så.

Jag tycker Negar Josephi säger det bäst, och det är att det är personliga konflikter som bottnar i inkompetens från båda sidor som delvis har lett till publicistiska diskussioner. Publicistik är alltså inte grundorsaken enligt henne.
Citera
2021-03-24, 19:39
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Jag gissar ju bara, även om det är utifrån erfarenhet av branschen. Så jag vet ju inte hur det gått till, bara säger att det kan ha handlat om det.
Finns den här omstridda artikeln att läsa någonstans?

Det ska tydligen vara den här texten:

Citat:
Ursprungligen postat av Fru-Justitia

"Det blir nästan parodiskt när Wolodarski i torsdagens Aktuellt försöker läxa upp SVT för att inte ha bevakat president Trump tillräckligt negativt. Frågan är väl snarare om public service någonsin rapporterat så mycket och så negativt om någon utländsk politiker som Donald Trump? När Wolodarski sedan kommer in på att journalister ska vara partiska ringer däremot en klocka..

Vem minns inte ”Brandmannen från Boden”, ”Sandvikenrapporten” eller när DN fälldes för sakfel och för att ha kallat Urban Ahlin för svin på ledarplats?

År efter år har Trump nämnts fler gånger i svensk press än vår egen statsminister. 2017 nämndes Trump nästan tre gånger mer än Stefan Löfven. Nästan allt svensk press skrivit om om den amerikanske presidenten har varit negativt...

Efter stormningen har public service (rätteligen) rapporterat om att Stefan Löfvén och Joe Biden kallat densamma för en attack mot demokratin. SVT:s korrespondent Stefan Åsberg skriver att Trump inte på allvar tagit avstånd från våldet och attacken mot kongressen. SVT har inte heller gjort några jämförelser med den positiva rapporteringen kring de våldsamma protesterna ledda av Black Lives Matter-rörelsen, vilket inte hade saknat poänger eftersom dessa är exempel på att amerikansk vänster ofta själva orsakat våldsamma upplopp, som de själva numera är väldigt kritiska till. Det är sammantaget svårt att se hur public service skulle ha kunnat vara mera ensidigt kritiska mot Trump än de faktiskt varit.

Ändå kommer alltså Wolodarski till Aktuellts studio i försök att läxa upp public service för att inte ha tagit ställning tillräckligt tydligt mot Trump. Wolodarski menar att journalister inte ska vara opartiska. Han anklagar SVT för att ha försökt rapportera alltför opartiskt om Trump. Man tar sig för pannan av många olika anledningar. För att SVT varit i princip ensidigt kritiska mot Trump. För att journalistik ska vara opartisk och inte driva en agenda. För att Wolodarski själv låtsas att han är i position att läxa upp andra journalister efter alla DNs många felaktigheter och övertramp. Och allra mest kanske för att Wolodarski själv många gånger gått till angrepp mot dem som kritiserat public service och menat att detta varit farligt för demokratin. Det hindrar tydligen inte honom själv från att, utan skam i kroppen, kritisera SVT när det passar honom..

Vi såg åter ett smakprov på DNs taktik att karaktärsmörda nu i onsdags, när de publicerade DN en ledare där Ivar Arpi, Tino Sanandaji och andra företrädare för tidningen Bulletin porträtteras som del av en mobb som reser upp galgar och skriker ”avrätta”.

Varför Bulletin misstänks stödja lynchning av politiska motståndare härleds inte logiskt i DN:s artikel, som kastar ihop utländska extremister och rumsrena svenska skribenter som har andra uppfattningar än DN i en röra och leder läsaren att göra associationen själv. För att ingen ska missa budskapet bildlägger DN en artikel som av Bulletin med en hängsnara. Svenska läsare ska känna rädsla mot Bulletin, inte bara som en tidning med en liberalkonservativa ledarsida som har en avvikande filosofisk uppfattning än DN, utan som ett hot mot deras liv."

Citera
2021-03-24, 19:43
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Det ska tydligen vara den här texten:
Det var ju inte så farligt. Rätt att slå tillbaka mot DN om de angriper Bulletin.
Citera
2021-03-24, 19:53
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Advarsel-
Siegfrid gjorde ett bra inflik med en relevant kommentar. Emellertid spelar det de facto ingen roll att Paulinas kommentar om att Lindbergs krönika behövde korrekturläsas egentligen betydde "aldrig att jag kommer att publicera detta", om inte alla talar samma språk. Neuding hade som nämnts tidigare delegerat till Tholin att publicera artiklar. I övrigt, även om Lindbergs text inte är bra, har Bulletin publicerat sämre än så.

Jag tycker Negar Josephi säger det bäst, och det är att det är personliga konflikter som bottnar i inkompetens från båda sidor som delvis har lett till publicistiska diskussioner. Publicistik är alltså inte grundorsaken enligt henne.

Som jag skrev, så var stridslinjerna redan dragna och skyttegravarna grävda, när krönikan dök upp.

Paulina Neuding upptäckte den 23 december dvs en (1) dag efter lanseringen av Bulletin, att hon och Tino Sanandaji hade olika inställning till nyhetsurvalet.

Tino S ansåg att nedstängningen av Swebbtv var en stor nyhet - men inte Neuding.

Av vad vi sett av Tino S, så drev han väl sin linje som en hätsk buffel (det verkar ju vara hans modus operandi) - medan Neudings stil tydligen är mer högbrynt, von oben och nedlåtande.

Tidningen Journalisten återger ett mejl från Neuding den 6 januari

Citat:
I en överenskommelse mellan chefredaktören Paulina Neuding och vd Pontus Tholin den 6 januari sattes nyaskyddsvallar upp mellan redaktionen och övriga delar av företaget..

I överenskommelsen ingick bland annat att Tino Sanandaji inte fick kommunicera direkt medredaktionen, utan att all kommunikation skulle ske via en annan part.

”Vi läser inte meddelanden som innehåller otidigheter, men i den mån det finns information av substans i dem ber vi att det förmedlas till oss via ombud”, skrev Paulina Neuding i ett mejl.

”Vi läser inte meddelanden som innehåller otidigheter, men i den mån det finns information av substans i dem ber vi att det förmedlas till oss via ombud”
Senast redigerad av Meiji 2021-03-24 kl. 19:55.
Citera
2021-03-24, 19:55
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Det var ju inte så farligt. Rätt att slå tillbaka mot DN om de angriper Bulletin.

Nej, men det är ju möjligt att Neuding inte ville angripa DN/Peter Wolodarski.
Senast redigerad av Meiji 2021-03-24 kl. 19:58.
Citera
2021-03-24, 20:03
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punggung
Om vi nu bortser från opinionsbildare, krönikörer och såna. Utan istället fokuserar på nyhetsjournalister, finns det några givna högerinriktade sådana, som främst intresserar sig för områden som högern bryr sig om eller vänstern skiter i / "mörkar"? Några som skulle utgöra ett dreamteam i en högerjournalistisk satsning?

Nej, är nog svårt, halva USA röstade ju på Trump, och jag har svårt att komma på en enda tidning som varit positiv mot Trump .. eller ett enda parti för den delen...
Citera
2021-03-24, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Tycker ändå det var intressant det som Ivar Arpi sa i svd:s podd. Ägarna var frustrerade för att redaktionen helt bortsåg från swebb-tv:s uteslutning från youtube.

Kan verkligen förstå vad Tino Sanadaji menade när han skrev det om soja i sitt facebook-inlägg.

Sanandaji fattade väl i det skedet att han rekryterat kälkborgare. Inte vad han tänkt sig. Men han hanterade det med allt annat än finess...
Citera
2021-03-24, 20:10
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Som jag skrev, så var stridslinjerna redan dragna och skyttegravarna grävda, när krönikan dök upp.

Paulina Neuding upptäckte den 23 december dvs en (1) dag efter lanseringen av Bulletin, att hon och Tino Sanandaji hade olika inställning till nyhetsurvalet.

Tino S ansåg att nedstängningen av Swebbtv var en stor nyhet - men inte Neuding.

Av vad vi sett av Tino S, så drev han väl sin linje som en hätsk buffel (det verkar ju vara hans modus operandi) - medan Neudings stil tydligen är mer högbrynt, von oben och nedlåtande.

Tidningen Journalisten återger ett mejl från Neuding den 6 januari

”Vi läser inte meddelanden som innehåller otidigheter, men i den mån det finns information av substans i dem ber vi att det förmedlas till oss via ombud”

Vilka "vi"? Hon och lössen eller? Chefredaktören är ju den som ska ha kontakt med VD och andra chefer i organisationen som ekonomi och marknad, det ingår ju liksom i rollen. Hon tar diskussionen så att redaktionen slipper. Enkelt.
Men då ska det in ett extra mellanlager, är hon inte hårdhudad nog att hantera en vd så räcker man inte till på den nivån. Vd har å sin sida som roll att hålla ägarna och styrelsen borta från den dagliga driften och skydda chefredaktören från närkontakt.

Edit: Kan tänka mig att Wolodarskis kritik åtminstone delvis delades av Neuding, och att hon ansåg att Bulletin behövde fredas mot allt för långt gången högerretorik, Så när Tholin hugger tillbaka mot DN kanske hon uppfattar det som en kritik mot hennes sätt att driva tidning.
Senast redigerad av Siegfrid 2021-03-24 kl. 20:12.
Citera
2021-03-24, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mortsubite
Jubla inte än. Såhär skriver man på Twitter.

Länk: https://twitter.com/BulletinLedare/s...48178694897667

Står även på sajten:
https://bulletin.nu/bulletin-omstruk...d-och-utgivare

En gissning är väl att prenumeranter får sin prenumeration förlängd med uppehållet minst.
Senast redigerad av Varglig 2021-03-24 kl. 20:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in