2021-03-23, 12:43
Medlem
nilleboys avatar
Jag har förståelse för att det blev fel med rekryteringen av Neuding. Hon verkar ju ha rekryterats på felaktiga eller otydliga premisser. När ägarna väl bestämt sig vad de ville ha så verkar ju hon ha varit fel person att leverera det. Inga konstigheter såhär långt, folk gör missbedömningar och tänker inte alltid efter före, kanske tom insett att man tänkte fel från början.

Ok, det blev fel med första chefsredaktören som inte vill leverera det innehåll som ägarna vill ha, vad gör man då?

1. Ser till att nästa person på posten är fullt införstådd med vad som förväntas och vad ägarna förväntar sig att denne ska kräva av de anställda journalisterna/kolumnisterna? Här hade man ju kunnat hålla de anställda lite gisslan med att anställa en ny elak chef. Premisserna ändras mot vad som var sagt från början men vad ska de göra?

2a. Man gör om samma misstag som alt 1. Säger inte i förväg till chefsredaktören vilken leverans som förväntas.

2b. Blir förvånad när utfallet blir precis som i alternativ 1???

Istället för att se till att rätt person har rätt plats försöker man spela cowboy och radiostyra en chefsredaktör som vill något helt annat än ledningen. Låter ju helt sjukt.
Citera
2021-03-23, 12:43
Medlem
Som tillägg till lanseringstexten för Bulletin, framkommer även hur Neuding och Gür föreställde sig Bulletin i det första avsnittet av dess podcast, "Lansering av Bulletin!". Till exempel säger Neuding följande:

Citat:
Om medierna hade varit bättre på att göra sitt jobb de senaste 10-20 åren, så hade vi inte hamnat i den situationen som vi är i nu [hon syftar på det som Arpi och Gür nämnt precis innan om att många känner hopplöshet inför Sveriges tillstånd och att de vill lämna landet] och det gäller brottsligheten, migrationen, Corona. Corona är oerhört intressant för det uppstod en temporär åsiktskorridor som är på väg att falla först nu när det är uppenbart att den svenska strategin har misslyckats. […] Vi som har gått in i det här projektet, Bulletin, vi säger att det finns någonting vi kan göra. Vi kan bidra med en bättre journalistik, och det är vårt viktiga bidrag för vi tror att utvecklingen faktiskt går att vända.

Tillägg:

Citat:
Ursprungligen postat av Groenman
Och sedan det som många varit inne på; det visade sig att dessa reaktionära krönikörer var ett gäng mesproppar. Att de inte ens gjorde en neutral analys av omständigheterna kring nedsläckningen av Swebb-tv säger allt. Nedsläckningen bär tecken på att det är en regimstött nedsläckning. Swebb-TV är kosher och får t.o.m. statlig stöd - det finns inget som bryter mot vare sig svensk lag eller youtubes regler. Det luktar politiskt beslut lång väg. Att då Bulletin inte ens orkar skriva om händelsen på ett neutralt sätt visar att Bulletin inte är något annat än vänsterliberal MSM. (Jag skrev om detta redan i mellandagarna 2020, att Bulletins behandling av Swebb-TV var ett lackmustest och skulle vara intressant att följa.)

Håller helt med. Swebb-TV är ett utmärkt exempel på att när det väl gällde, vågade Bulletin med Arpi och Neuding inte gå utanför åsiktskorridoren. Det är först när det blir lite edgy (efter hela alternativmedia-svängen och SD malt och malt) som de kan tänkas försiktigt känna av (det får ju inte brännas för mycket) och sedan ta cred från andra och låtsas att de är nydanande och kontroversiella.
Senast redigerad av -Advarsel- 2021-03-23 kl. 13:00.
Citera
2021-03-23, 12:46
Medlem
Mortsubites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BalkanMan
Idag, den 23 mars, har Bulletin noll (0) uppdateringar. Tidningen har således upphört och prenumeranterna kan betrakta sig som blåsta på sina pengar.

Jubla inte än. Såhär skriver man på Twitter.

Citat:
I väntan på att Bulletin registrerar nytt utgivningsbevis och ny ansvarig utgivare har tidningen ett uppehåll i publiceringen. Därför kommer det inget nytt från ledarsidan idag.

Länk: https://twitter.com/BulletinLedare/s...48178694897667
Citera
2021-03-23, 12:48
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Jo Stenbeck var lysande på att isolera nyckelfrågorna. Bl a pruttmannen i Aschbergs program visar detta tydligt.

https://www.youtube.com/watch?v=xJaZ4zNaZkM

Eller varför inte säga som det är. Stenbeck hade en förmåga att tala till svenskarnas lägsta instinkter Förflackningen av svensk etermedia och kulturskymningen vi ser idag där till och med SVT banaliserats till gränsen för det uthärdliga började med Stenbeck.

Skönt att den jäveln är död men hans arv måste vi alla uthärda
Så du menar att det är Stenbecks fel att SVT förvandlats till en vänstervriden propagandakanal?
Citera
2021-03-23, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigHouse
Den var kass och oseriös där Lindberg bland annat anklagade Wolodarski för att peka ut Bulletin som mördare. Att plocka in Twitter-Sverigevänners affekt-rants och publicera i Bulletin är förståeligt ingenting Neuding vill sätta sitt namn på, givet de amibitioner hon har.
Vem av Neudingsystrarna är det vi talar om här? Paulina har väl redan ett havererat tidskriftsprojekt bakom sig eller minns jag fel? Neo eller vad det hette. Jag antar att det är hon.

Storasyster Catta har en lite mindre spretig profil. Hon är 'projektledare' på Axess TV och håller workshops och så vitt jag vet är hon nöjd med det
Senast redigerad av Alpoxen 2021-03-23 kl. 12:56.
Citera
2021-03-23, 12:54
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Vad gäller tidningens inriktning överlag verkar ju Arpi och gänget varit ditlockade på falska premisser. Enligt Neuding i öppningskrönikan var ju ”quality press” och NY Times idealet, samt att ”inte driva agenda”. Märk att Tino verkar ha stått bakom detta i det skedet, och att han vid sättandet av Neuding som ansvarig utgivare stödjer den riktningen. Han har dessutom som du skriver varit med och rekryterat många av de andra stjärnorna.

Så det handlar inte om att Arpi mfl ska kunna göra som de vill. Precis som i annan press har man anställts för att man passar in i ägarnas agenda. Problemet är att ägarna verkar ha ändrat sig efter ett tag och vilja imitera Breitbart istället - Tinos referenser till lättmjölk och SwebbTV-historien är ju talande - och då har utgivare och redaktion rätt att säga ifrån.

Att avgå är såklart ett alternativ, men då man sagt upp sig från bra jobb för detta kan man förstå varför man inte ger sig utan en strid. Om TS och PT ville ha althögerskräp, varför säger man åt Neuding att studera en MSM-publikation? Varför hyr man opinionsskribenter från MSM? Varför pratar man om agendafrihet?

Det är som att hyra en mästerkock och lova denne möjlighet att driva kvalitetskrog, och dagar efter öppnandet slå in sig på att bli en sunkpizzeria med Falcon på fat...

Fast det är ju vad Arpi och gänget påstår. Min gissning är snarare att Arpi, Neuding och co haft en egen vision om tidningen från start, som de trott att de kan driva igenom pga deras status och numerära övertag.

När de sedan blir tillrättavisade av storägare så börjar de ljuga och grina i offentligheten.

Feminint tänk och agerande. Så kan det gå om man anställer en massor av kvinnor i ledningen. Åt helvete.

En sak som vi alla kan vara eniga om, oavsett riktning på Bulletin, så har dessa dyra åsiktsexpeter producerat intet av värde. Varken till höger eller vänster. Bara skräp.

Frågan är om Arpi och gänget tar med detta på sitt CV?
"Skrev en artikel samt påbörjade lansering av podcast på 4 månader.. Aah alltså jag bestämde namnet på podcasten då.. men inte så mycket mer. Sen grinade jag mest i media för att jag inte fick som jag ville. Buhu!"

Ett gäng nollor.
Senast redigerad av Vaxad 2021-03-23 kl. 13:09.
Citera
2021-03-23, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Så du menar att det är Stenbecks fel att SVT förvandlats till en vänstervriden propagandakanal?
Nej det är Stenbecks fel att vi måste se tusen deltävlingar av mello. När jag nu för din skull snabbt tittade på tablån för SVT måste jag dock ändå säga att jämfört med Stenbecks gamla kanal och Fyran o Femman o allt vad de heter så har SVT klarat sig hyfsat från Stenbecks 'ha ha vi tar in en kille som kan prutta jättemycket'-TV.
Citera
2021-03-23, 13:00
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
...

Jag tror vare sig att etnicitet eller klass är avgörande faktorer. Däremot tror jag att den extrema personlighet, och annan miljöfaktor, Tina har spelat stor roll. De tillfällen jag träffat honom har det varit uppenbart att han inte är en lätt person att ha att göra med, vilket tidigare varit en framgångsfaktor, men nu ställt till det ordentligt mest för honom själv skulle jag tro, men även för många andra. En åsnas envishet är bra ibland, men saknar man förmågan att kanalisera den och därutöver både tydliga rätthaveristiska och autistiska drag kan det gå riktigt fel, som det tyvärr gjort här.

Citat:
Ursprungligen postat av Groenman
Stenbeck hade en förmåga att i

Jag håller med om mycket, men tycker inte nödvändigtvis att antalet journalister var för litet - flera av krönikörerna kan man dessutom lika gärna kalla journalister som krönikörer. Jag håller inte heller med om att det var dödsdömt från start, tvärtom. Med en ledning som förstått att hålla sig till det rent affärsmässiga hade det kunnat funka. Att det skulle ta tid att få allt på plats - möjligen både den grävande journalistiken och estetiken - var för mig en självklarhet.

Jag ser de udda personligheterna i styrelse och bland ägarna som huvudförklaringen. Sen kan det förstås vara så att planen från början har varit att locka till sig namnkunniga debattörer för att skapa publicitet och därefter driva liten enligt helt egna önskemål, men om det finns nånting i den konspiratoriska tankebanan så har det inte fallit så väl ut. Om något tror jag Tina alienerat många och främst bidragit till splittring, till vänsterns glada popcornssmaskande.

Nedstängningen av SWEBB-tv har jag dålig koll på och ser inte logiken i att hur Bulletin rapporterade eller inte rapporterade om den gör Bulletin till vänsterliberal smörja (tog mig friheten att tolka fritt här)
Citera
2021-03-23, 13:02
Medlem
Det är ju lite kul att journalisterna tror att deras små catfights är av intresse för allmänheten.

Det här är ju bara en liten skitsak på ett litet värdelöst småföretag med riktiga amatörer som chefer och anställda. Inget att bry sig om.
Citera
2021-03-23, 13:05
Medlem
HejaFinlands avatar
Det anmärkningsvärda i soppan är att det inte är enstaka individer som bråkar utan två grupper som kollektivt går i krig mot varandra.
Citera
2021-03-23, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Vad gäller tidningens inriktning överlag verkar ju Arpi och gänget varit ditlockade på falska premisser. Enligt Neuding i öppningskrönikan var ju ”quality press” och NY Times idealet, samt att ”inte driva agenda”. Märk att Tino verkar ha stått bakom detta i det skedet, och att han vid sättandet av Neuding som ansvarig utgivare stödjer den riktningen. Han har dessutom som du skriver varit med och rekryterat många av de andra stjärnorna.

Så det handlar inte om att Arpi mfl ska kunna göra som de vill. Precis som i annan press har man anställts för att man passar in i ägarnas agenda. Problemet är att ägarna verkar ha ändrat sig efter ett tag och vilja imitera Breitbart istället - Tinos referenser till lättmjölk och SwebbTV-historien är ju talande - och då har utgivare och redaktion rätt att säga ifrån.

Att avgå är såklart ett alternativ, men då man sagt upp sig från bra jobb för detta kan man förstå varför man inte ger sig utan en strid. Om TS och PT ville ha althögerskräp, varför säger man åt Neuding att studera en MSM-publikation? Varför hyr man opinionsskribenter från MSM? Varför pratar man om agendafrihet?

Det är som att hyra en mästerkock och lova denne möjlighet att driva kvalitetskrog, och dagar efter öppnandet slå in sig på att bli en sunkpizzeria med Falcon på fat...

Dessa kulturarbetare har väl hört det de velat höra.

Är det inte lite kul att de tror att det finns plats i Sverige för en kvalitetspublikation? Det gör det inte.
Citera
2021-03-23, 13:11
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Jo Stenbeck var lysande på att isolera nyckelfrågorna. Bl a pruttmannen i Aschbergs program visar detta tydligt.

https://www.youtube.com/watch?v=xJaZ4zNaZkM

Eller varför inte säga som det är. Stenbeck hade en förmåga att tala till svenskarnas lägsta instinkter Förflackningen av svensk etermedia och kulturskymningen vi ser idag där till och med SVT banaliserats till gränsen för det uthärdliga började med Stenbeck.

Skönt att den jäveln är död men hans arv måste vi alla uthärda

Lol, skönt att slippa vara beroende av Telia fasta avgifter dock. Stenbeck lät ju andra tala (eller kanske fjärta).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in