2021-03-17, 23:56
Medlem
Resplendents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayur
Fick jobbet med bra lön 😏😏😏😏🤑🤑🤑🤑

Hur hög lön då?
Citera
2021-03-19, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Resplendent
Hur hög lön då?

Det är orimligt att tro att TS skulle ha fått jobbet.
Citera
2021-03-24, 17:20
Medlem
Scandinavian risk solutions (bakgrundskontroll)

Tja!

Håller på att rekryteras till ett nytt jobb. Fick ett mail där min blivande arbetsgivare skall göra en "bakgrundscheck" med hjälp av detta företag som heter *Scandinavian risk solutions*. Jag ska då bara godkänna detta med bankID.

Är det någon som vet hur dessa nya säkerhetsföretag fungerar?
Vilken info kan de få fram?
Vilka källor har dem?
Kan de se brott som gallrats?

Tack Mvh
Citera
2021-03-24, 18:00
Medlem
Står inte så mycket på deras hemsida som berör just detta men om man läser mellan raderna så verkar de plocka fram en del:
https://srsgroup.se/tjanster/bakgrundskontroller/

Använder även säkerhetsskyddslagen som det står att läsa mer om här:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/sakerhetsskyddslag-2018585_sfs-2018-585
Citera
2021-03-24, 18:12
Medlem
De kan bara ta fram information från öppna källor. Vilket å andra sidan är ganska mycket.....

Men lite märkligt med bank ID. Var lite försiktig och kontroller att det verkligen är rätt.

SRS är för övrigt seriösa. Eller var det åtminstone förut.
Citera
2021-03-24, 18:19
Medlem
yz44s avatar
Att godkänna något med bank-id låter riskabelt, det hade jag absolut avstått.
Citera
2021-03-24, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Att godkänna något med bank-id låter riskabelt, det hade jag absolut avstått.

+1 på denna. Skulle aldrig godkänna något sådant.

Vad är det för godkännande de är ute efter egentligen? Som privat företag kan de använda sig av öppna källor och rättsdatabaser. Säkerhetsprövningar på djupare plan kan bara SÄPO göra.
Senast redigerad av AirOfficer 2021-03-24 kl. 18:55.
Citera
2021-03-24, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av missioncase
Tja!

Håller på att rekryteras till ett nytt jobb. Fick ett mail där min blivande arbetsgivare skall göra en "bakgrundscheck" med hjälp av detta företag som heter *Scandinavian risk solutions*. Jag ska då bara godkänna detta med bankID.

Vilka källor har dem?

Tack Mvh

De använder sig mest troligt av olika rättsdatabaser. Dessa brukar aldrig gallra bort. Till skillnad från "öppna" Lexbase och polisens misstanke-och belastningsregister. Så ja, de kan se domar som gallrats om de använder sig av rättsdatabaser.
Citera
2021-03-24, 19:48
Medlem
Tack allihopa!

Alltså så skumt är det inte med bankID i detta sammanhang. Jag söker jobb inom vården och det är en väletablerad verksamhet. Sen vet jag vart jag har mina pengar så det är ingen fara.

Det är nog sant att de använder sig av semi-offentliga källor.
De juridiska fakulteten har ju liknande rättsdatabaser tex Karnov/Juno.
Där ser man gamla domar även om de gallrats ur belastningsregistret.

Jag vill dock fortfarande veta EXAKT vad dessa småföretag kan se...?!?!
Citera
2021-03-24, 19:55
Medlem
SRS är rätt stora...

Utan godkännande så kan de kolla :
Domar
Bostäder
Ev bolags engagemang
släktskap, barn , anhöriga
Fordon
m.m.

Men om du ger ok så kan de även kolla upp din ekonomi som tex skulder, lån kreditvärdighet.

Ingen fara om du har ditt på det torra och inte gjort alltför mycket bus.
Citera
2021-03-24, 20:23
Medlem
Kan se mer än domar, bl.a. tvångsvård, namnbyten, överklaganden av olika beslut, Gamla obetalda skulder m.m.

Det kan också innebära sökning på internet. Med olika verktyg kan man utgå ifrån ett stycke information och ganska lätt hitta saker i andra och tredje hand. Exempelvis alternativa emailkonton och olika konton som registrerats på dem. Eller gamla profiler på sociala medier från när man var ung och dum. Med det sagt så har nästan alla som har några år på nacken olika skelett i garderoben och den informationen brukar hanteras extremt varsamt hos den externa parten som undersöker.

Jag vet inte hur djupt de går i sådana här fall men ibland kan man hitta kopplingar till andra personer/organisationer som skapar nya frågeställningar kring personen ifråga. T.ex. att du har en anhörig/nära vän som gjort saker som visar på dåligt socialt sammanhang. Återigen hanteras sådan information varsamt utan konstiga slutsatser med det skapar frågeställningar.

De kan hitta och notera saker som inte stämmer överens med CV eller frågor på intervjun. Är det några år bakåt i tiden är det alltid värt att vara helt ärlig.

T.ex. har man blivit tvångsvårdad där det nämns diagnoser i vårdbeslutet och svarar på intervju att man aldrig haft psykiska problem så är man nog ganska körd. Men svarar man ärligt och nämner livskris, återhämtning, lärdomar så är det inga problem.

Eller om man har en gammal dom om hot/våld mot tjänsteman med alkohol inblandat och svarar att man aldrig haft problem med alkohol eller lagen så är man ganska körd. Men återigen svarar man ärligt och nämner insikt, återhämtning, lärdomar så är det inga problem.
Senast redigerad av fakeentity 2021-03-24 kl. 20:31.
Citera
2021-05-05, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av missioncase
Tja!

Vilka källor har dem?

Tack Mvh

Hur har det gått och gick bakgrundskontrollen bra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in