Citat:
Ursprungligen postat av
Herceg
Vet inte om "Loza" är förortsslang för någon drog men jag orkar inte Googla.
Om vi håller oss till ämnet:
Arbetsgivare vill ha någon med tillräckliga kvalifikationer och som inte krånglar. Man behöver inte "den bästa" utan snarare någon som är socialt smidig. En arbetsgivare (främst HR enligt min erfarenhet) kan vara hur dryga de vill. De får sin lön varje månad oavsett om du blir anställd eller inte. Det är ju den sökande som har sökt sig till en tjänst i konkurrens med andra. Om den sökande upplevs som jobbig så går man bara vidare i rekryteringsprocessen.
Jag gissar att du har varit länge på din arbetsplats? Det har hänt mycket sen ett par decennier sedan. Arbetsmarknaden har blivit mer dynamisk och det gäller att spela spelet. TS har kommit långt i rekryteringen så det finns ingen anledning att backa ur.
Chefer ljuger och skarvar i CV:n hela tiden så varför vara sämre? :-)
Mvh
Micke
Skarva är en sak.. men det är aldrig Ok att ljuga om en anställning man aldrig haft. Min moraliska kompass säger stopp redan vid skarvandet.. men vi är väl olika antar jag.
Du har rätt i att mycket har ändrats de senaste 20 åren..
De flesta framgångsrika företagsledare har insett att om de skall fortsätta växa gäller det att behålla den personal man investerat i samt attrahera nya.. och det gäller att vara bättre än konkurrenterna.. annars går de vassaste knivarna dit istället... eller vill du påstå att företag inte är konkurrensutsatta?
Du har rätt i att upplever man att den andra parten är jobbig går man bara vidare.
Jag har varit i anställningsprocesser där arbetsgivare endast pratade om krav och förväntningar... men blev tysta då jag ställde frågan vad de erbjuder för att attrahera och behålla personalen (som du säkert kan gissa dig till så handlade inte detta om ett jobb på BurgerKing).. jag tackade vänligt för mig och valde att inte acceptera jobberbjudandet... Så det handlar väl om hur desperat man är.
Samtliga nya jobb processer jag gått igenom har varit i första hand via en headhunter, därefter närmaste chefer och till slut HR som har haft en mer administrativ roll.