2021-03-24, 16:56
Medlem
Takadongtakadangs avatar
University of Leicester har publicerat en preprint på en studie där man försökt kartlägga lite längre effekter av COVID-19.

Physical, cognitive and mental health impacts of COVID-19 following hospitalisation: a multi-centre prospective cohort study

We report findings of 1077 patients discharged in 2020, from the assessment undertaken a median 5 [IQR4 to 6] months later: 36% female, mean age 58 [SD 13] years, 69% white ethnicity, 27% mechanical ventilation, and 50% had at least two co-morbidities. At follow-up only 29% felt fully recovered, 20% had a new disability, and 19% experienced a health-related change in occupation.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.03.22.21254057v1

Det här är INTE bra. Det är helt uppenbart att effekterna av COVID-19 är långt värre än en vanlig förkylning.
Citera
2021-03-24, 16:57
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chevron
Denna drog du ur röven. Det har varken hänt i Sverige eller någon annanstans i världen, och är verkligen inte en reell fara med ett förkylningsvirus som Covid. Det som däremot händer löpande är uppskjutna affärer pga lockdowns i utlandet och osäkerhet i logistik och resande.

Nähä, så mängden sjukskrivningar ökar alltså inte med Covid enligt dig. Det är uppenbart du som har armen långt upp i röven haha

I början av pandemin var det såklart massa strul men nu går digitaliseringen snabbt.

Inget konstigt med att ersätta fysiska möten med teams/zoom. Tvärtom borde effektiviteten öka när vi slipper resa. På min arbetsplats fungerar det väldigt bra.

Vi har dock en effekt av förändrat köpmönster där det tar tid att anpassa logistik mm. Krävs en bra logistik avd för att få snurr.
Citera
2021-03-24, 17:01
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Och Tyskland stänger ner när dom har 10.000 fall !

Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Du måste hallucinera , tunga droger? vart skrev jag att jag ville stänga ner!
Citera
2021-03-24, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Ingen fara? Öhh.. inläggningarna ökar konstant.

Meningen är väl att vi inte ska komma dit igen och vi är på god väg.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/nA0vxB/tegnells-forhoppning-topp-tidigt-i-april?fbclid=IwAR0OyyCpmy7eHePUTvHNjKuLFpK5eJH9-TD-ChCMlVSL9x0jTX uK8kEILaM

Nu vänder det vilken jävla lirare Tegnell är inte många rätt sen innan
Citera
2021-03-24, 17:05
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Här skulle jag vilja säga att du slår huvudet på spiken.
Tycker personligen att Korea gjort det riktigt bra också med sin Three-T-strategi där man ännu inte stängt ned något.

Test? Trace? ... ?

Ja, ifall man gör rätt från början, så slipper man stänga ner samhället, och man slipper trängsel till krematorierna. (Sverige har verkligen inte gjort rätt från början.)

Citat:
Kruxet är nog ändå att de flesta länder inte riktigt VÅGAR ta till de kraftfulla åtgärder som skulle behövas för att slå tillbaka smittan med kraft innan den hinner etablera sig eftersom man inte vill stöta sig med opinionen. I många länders fall (UK!) hade man dessutom fel information från början vilket gjorde att man valde fel strategi.

Jag tycker det tyder på flera saker:
1. Ledare håller sig med fel rådgivare
2. Svagt ledarskap

Vilken felinformation var det som fick Storbritannien att välja fel strategi?
Citera
2021-03-24, 17:08
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Inget konstigt med att ersätta fysiska möten med teams/zoom. Tvärtom borde effektiviteten öka när vi slipper resa. På min arbetsplats fungerar det väldigt bra.

Vi har dock en effekt av förändrat köpmönster där det tar tid att anpassa logistik mm. Krävs en bra logistik avd för att få snurr.
Jag tror dock att pandemin kommer föra med sig en mängd olika förändringar på samhället - varav ganska många är bra. Precis som du nämner upplever de flesta att de blivit effektivare när de arbetar hemifrån (jag!). Work/life balance ökar astronomiskt eftersom man slipper pendla (här pendlar folk ohyggligt många timmar varje vecka). Andra fördelar är att miljön tjänar på det hela, utsläppen minskar och luften blir bättre. Folk sparar sjukt mycket pengar på att slippa pendla.

Nackdelen är att många antagligen behöver är hjälpta av den sociala del som utgörs av en arbetsplats, och det funkar inget vidare om alla arbetar hemifrån. Jag gissar att många företag kommer stanna kvar i en modell där man arbetar hemifrån i stor omfattning även när pandemin tar slut, kanske 60-70% hemifrån.
Citera
2021-03-24, 17:12
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Du har fortfarande inte begripit att undantaget från de immigrationslagar som gäller för sjömäns inresa i UK är uppdelat i ett par avsnitt.

1. De som är mantalsskrivna i UK
2. De som INTE är mantalsskrivna i UK.

Du är - mig veterligen - INTE mantalsskriven i UK och då gäller att du skall själv-isolera dig i hemmet (eller på båten vilket är anledningen till undantaget).

Seamen and masters and inspectors and surveyors of ships
Travel from UK

You do not need to complete a declaration form for overseas travel.

Travel to UK

You need to complete the passenger locator form before you travel to the UK, if you travel in a part of the vessel that is accessible to any passenger for any part of the journey.

You do not need to complete the passenger locator form if you travel in a part of the vessel that is not accessible to passengers or you travel on a vessel that does not carry passengers, for example, fishing boats.

You do not need to take a coronavirus test before you travel to England if you are a seafarer or fisherman, inspector or surveyor of ships due to work on a vessel or need to transit the UK to join or leave a vessel. You should show a valid SID if you have one.

You do not need to take a coronavirus test on day 2 and day 8 after arrival in the UK.

If you live in the UK you do not need to self-isolate. If you live overseas you must self-isolate in your accommodation while in England, except while you are undertaking the exempt activity or travelling as part of your work.
https://www.gov.uk/government/publications/coronavirus-covid-19-travellers-exempt-from-uk-border-rules/coronavirus-covid-19-travellers-exempt-from-uk-border-rules

Du får således resa till det fartyg där du arbetar (och bor) alternativt resa till det hotell där du bor. Inget annat. Du har väldigt att svårt att följa lagar, verkar det.

Att du skulle vara sjökapten när du inte ens klarar av att rätta dig efter enkla immigrationslagar innan du ens satt din fot på båten verkar....inte så trovärdigt.

Bullshit, efter att jag mönstrar på båten så bestämmer jag helt själv huruvida jag går och handlar eller om jag låter en av matroserna göra det. Oftast gör vi det tillsammans eftersom de aldrig tycks fatta vilka fabrikat jag gillar. Hursomhelst har du igen noll koll på hur det praktiska fungerar inom sjöfart. Jag tycker nu att du ska ringa till valfritt rederi och samtidigt tycker jag att du ska ringa till valfri bulgar boendes i Varna och lyssna till hur saker fungerar utanför ditt pojkrum.
Citera
2021-03-24, 17:21
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
De kan ju trösta sig med att de dessutom har en eskalerande statsskuld att behandla.

ReijoHervonen kanske kan flyga ner och berätta för dem hur staten ska hjälpa dem ur fattigdom med statsskulden som vapen.

Det är du som kommer dragande med stackars fattiga italienare. Reijo konstatera bara att Sverige lyckas skuldsätta sina medborgare i stället för som i Grekland där de relativa skulden bärs av staten.
Fattiga och svältande blir vi om inflationen tar fart som i slutet av 1970 talet. De räntenivåerna kommer inte många att klara. Jag tillhör de skuldfria precis som invandrarna som fått sitt boende som gåva av den svenska staten. I politiska trådar kan vi läsa vad de röda vill göra för att skuldsätta svenskars boende och därmed ägarna ännu mer samt skicka 150 miljarder som kompensation till fattiga Sydeuropa för att de drabbats av coronapandemin.

Dina Italienska vänner kommer inte att svälta så länge man kan ta av Svenskar. Gnälla är de förbannat bra på precis som greker som sitter skuldfri men deras utfattiga stat går på knäna.
Du minns säkert inte deras 13;e månadslön pension vid 55 och annat ansvarslöst
Citera
2021-03-24, 17:22
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Test? Trace? ... ?

Ja, ifall man gör rätt från början, så slipper man stänga ner samhället, och man slipper trängsel till krematorierna. (Sverige har verkligen inte gjort rätt från början.)
Test, Track, Trace

Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Vilken felinformation var det som fick Storbritannien att välja fel strategi?
Den analys som låg till grund för det inledande beslutet att försöka uppnå flockimmunitet istället för att försöka stoppa spridningen av viruset. Big mistake. Huge.
Citera
2021-03-24, 17:27
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Med en ränta på 0,35% så blir det en årlig kostnad av 280 miljoner kronor. En piss i havet?

Räntan kan förändras den kan bli 3,5% eller 7% det är inte statisk. Det är det som är den stora faran. Jag har upplev det på mina bostadslån. Men en del har extremt kort minne eller så är de snorvalpar som inte ens var påtänkta då.
Citera
2021-03-24, 17:27
Medlem
Chevrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Nähä, så mängden sjukskrivningar ökar alltså inte med Covid enligt dig. Det är uppenbart du som har armen långt upp i röven haha

I början av pandemin var det såklart massa strul men nu går digitaliseringen snabbt.

Vilka industrier har flaggat för produktionsbortfall pga sjukskrivningar?
Om du kan hitta ett enda exempel på detta ska jag äta upp mina jeans.

Dessutom går det ju tydligen utmärkt att arbeta digitalt, så du slår ju knut på dina egna fantasier. Några anställda som är småsnuviga i Covid och arbetar hemma låter ju inte så farligt.
Citera
2021-03-24, 17:28
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Bullshit, efter att jag mönstrar på båten så bestämmer jag helt själv huruvida jag går och handlar eller om jag låter en av matroserna göra det.
Ja, jag har förstått att du tror det. Varje gång du gör det bryter du mot immigrationslagarna, uppenbarligen utan att begripa det. Du skall självisolera på båten, vad är det du inte förstår? Kan du inte läsa?

Du är urtypen för personer som sprider virus runt jorden och antagligen dödar oskyldiga indirekt.

Trist att det skall behöva vara så.
Senast redigerad av Takadongtakadang 2021-03-24 kl. 17:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in