2021-03-24, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag ser hellre att mitt vaccin går till någon som verkligen behöver det. Och det handlar inte bara om här hemma utan globalt. Jag har redan haft covid och har antikroppar, så varför ska det inte gå att öppna upp? Vem har lärt dig att det bara är vaccin som är enda lösningen på pandemin? Det får du nog fundera en vända på.

Det har jag redan gjort genom att genomgå infektionen. Så nej tack. Det är bättre om vaccinet går till de som är i behov av det. Till exempel riskgrupper och äldre.

Dina antikroppar varar inte för evigt. Det får du nog fundera en vända på..
Du behöver inte heller vara orolig för att du tar vaccinet före någon som behöver det bättre. Du tillhör troligtvis fas 4 vilket innebär att riskgrupper och äldre har vaccinerats före dig oavsett. Såvida du inte är rädd för vaccinet
Citera
2021-03-24, 12:35
Medlem
29 miljoner doser av Astra Zenecas vaccin har hittats i Italien, rapporterar La Stampa.

Fyndet hittades av italienska myndigheter på uppdrag av EU:s inremarknadskommissionär Thierry Breton, som ville se var doser som tillverkades i Nederländerna tog vägen.
Citera
2021-03-24, 12:37
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Med betoning på "känns".

Klart att risken är mindre att umgås med dem som är försiktigare. Dock är det såklart aldrig en garanti.

Hade inte känts nåt vidare att träffa ungdomar som varit på en ravefest 5 dagar tidigare tex.
Citera
2021-03-24, 12:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Jag håller inte med , enbart gravitationens påverkan en fetsvulstig buk har på valfri kropps luftvägar tror jag är värre än ålderns allmänna krämpor. Men därom tvistar de lärda, hursom bör västvärldens fetma-pandemi bekämpas mycket hårdare än Covid.
Fast så är det inte. En överfet otränad 20-åring har en elastisk lungvävnad, det har inte en vältränad 100-åring.

Det är helt normala åldersförändringar. Alla material åldras. Tänk på hur skör en 100 år gammal tidning kan vara.
Senast redigerad av Ipsi 2021-03-24 kl. 12:40.
Citera
2021-03-24, 12:39
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Dina antikroppar varar inte för evigt. Det får du nog fundera en vända på..
Man behöver inte ha antikroppar för att vara immun. Finns även T-cellsimmunitet osv. Rent historiskt gällande gamla pandemier har genomgången infektion gett absolut bäst skydd och jag förstår inte varför det inte skulle gälla denna gång?

Citat:
Du behöver inte heller vara orolig för att du tar vaccinet före någon som behöver det bättre. Du tillhör troligtvis fas 4 vilket innebär att riskgrupper och äldre har vaccinerats före dig oavsett. Såvida du inte är rädd för vaccinet
Jo på ett globalt plan kommer jag att gå före många människor som skulle behöva det betydligt mer än mig. Vi behöver vara solidariska i detta läge och framförallt behöver folk börja ta tag i sin hälsa så vi inte blir så jävla sjuka i onödan när nästa pandemi kommer.
Citera
2021-03-24, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chevron
Krögarna kommer rådampa när kvällarna blir ljumma och de inte får fylla uteserveringarna, så ungefär då är nog sistadatumet.

De flesta ”rådampar” om staten får för sig att den har rätt att begränsa min möjlighet att tjäna mitt uppehälle. Utan någon som helst vettig anledning.
Citera
2021-03-24, 12:41
Medlem
Citat:
Varför skulle övriga nordiska länder ha agerat som Sverige och inte tvärtom? Speciellt med tanke på dödstalen och smittspridningen. Visst finns det fördelar med att hålla ihop i Norden men då är väl snarare Norge en förebild.
Nej, det hade blivit helt värdelöst om Sverige försökte emulera Norge. Norge fick lägga 16% av BNP i stimulanser bara för att överleva de tre sista kvartalen 2020. Det lär bli lika mycket för 2021.

Det funkar kanske om man har en oljefond, men det har inte Sverige. I reda pengar motsvarar 32% av BNP att tömma alla AP-fonder. Skulle du vara beredd att tömma alla svenskars pensionsparande och lägga ner den allmänna pensionen i Sverige för att trycka ner covid till samma nivå som Norge?
Citera
2021-03-24, 12:42
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Ja jävlar du orkar fortsätta vara dum i huvudet du.. För det första hade/har jag antikroppar och för det andra hade jag fått springa omkring bäst jag vill i ditt skitland eftersom jag är sjöman. Fantastiskt att du fortfarande inte har koll på undantagen från er karantänspolicy. Men bara ännu ett bevis på att du är ett arbetslösa troll.
Du har fortfarande inte begripit att undantaget från de immigrationslagar som gäller för sjömäns inresa i UK är uppdelat i ett par avsnitt.

1. De som är mantalsskrivna i UK
2. De som INTE är mantalsskrivna i UK.

Du är - mig veterligen - INTE mantalsskriven i UK och då gäller att du skall själv-isolera dig i hemmet (eller på båten vilket är anledningen till undantaget).

Seamen and masters and inspectors and surveyors of ships
Travel from UK

You do not need to complete a declaration form for overseas travel.

Travel to UK

You need to complete the passenger locator form before you travel to the UK, if you travel in a part of the vessel that is accessible to any passenger for any part of the journey.

You do not need to complete the passenger locator form if you travel in a part of the vessel that is not accessible to passengers or you travel on a vessel that does not carry passengers, for example, fishing boats.

You do not need to take a coronavirus test before you travel to England if you are a seafarer or fisherman, inspector or surveyor of ships due to work on a vessel or need to transit the UK to join or leave a vessel. You should show a valid SID if you have one.

You do not need to take a coronavirus test on day 2 and day 8 after arrival in the UK.

If you live in the UK you do not need to self-isolate. If you live overseas you must self-isolate in your accommodation while in England, except while you are undertaking the exempt activity or travelling as part of your work.
https://www.gov.uk/government/publications/coronavirus-covid-19-travellers-exempt-from-uk-border-rules/coronavirus-covid-19-travellers-exempt-from-uk-border-rules

Du får således resa till det fartyg där du arbetar (och bor) alternativt resa till det hotell där du bor. Inget annat. Du har väldigt att svårt att följa lagar, verkar det.

Att du skulle vara sjökapten när du inte ens klarar av att rätta dig efter enkla immigrationslagar innan du ens satt din fot på båten verkar....inte så trovärdigt.
Citera
2021-03-24, 12:43
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Klart att risken är mindre att umgås med dem som är försiktigare. Dock är det såklart aldrig en garanti.

Hade inte känts nåt vidare att träffa ungdomar som varit på en ravefest 5 dagar tidigare tex.

Munskydd fungerar inget vidare kan jag meddela, så den typen av försiktighet är inte att lita på. Det står tillochmed på förpackningen. Skyddar inte mot luftburna virus. Och det lutar åt att covid är just ett sådant.

Så länge du sköter hälsan någorlunda, inte är allt för gammal, har några allvarliga kroniska sjukdomar och inte är överviktig så är det bara onödigt att gå runt och vara rädd för covid.
Citera
2021-03-24, 12:43
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
ja fast man kan inte ha tänkt så mycket om man tror på dubbla och trippla munskydd, en övertro på vaccin och har Anthony Fauci som sin husgud.

Tyvärr är majoriteten följare o gillar enkla budskap.

Fauci upplever jag som påläst o transparent så tycker han är bra i mixen av källor att lyssna av.
Citera
2021-03-24, 12:45
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Tyvärr är majoriteten följare o gillar enkla budskap.

Fauci upplever jag som påläst o transparent så tycker han är bra i mixen av källor att lyssna av.

Tycker det är klassiska fårbudskap på den mannen och väldigt lite om det verkliga problemet bakom pandemin: Folkhälsan

Det är munskydd och vaccin för hela slanten tills alla är hjärntvättade. Och fungerar inte ett munskydd så tar man två. osv osv.
Citera
2021-03-24, 12:46
Medlem
PaoloRobertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är typ en tredjedel av befolkningen som har samhällsviktiga yrken. Ska man låsa in dem också? Strunta i vattenläckor, bränder, hjärtattacker, matförsörjning. Ska vi lämna folk i behov av hemtjänst, äldreomsorg eller sjukvård att dö? Det skulle bli resultatet.

Vissa yrken ska få verka med rätt papper och kontroll av militärpolis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in