Citat:
Ursprungligen postat av
freeriderXII
Om ni fick sätta in en världsklasspelare (typ topp 10 i världen) på en position i landslaget från målvakt till forwards var skulle ni göra det var har vi störst behov av något bättre?
Alltså var skulle dynamiken förbättras mest om vi hade en till högklassig spelare att tillgå?
Att ha en målvakt av yppersta världsklass som kan stänga igen, och nästan ensam hålla oss kvar i matcher mot de allra svåraste motståndarna, skulle vara ofantligt användbart för landslaget.
Citat:
Ursprungligen postat av
apropos
Är inte Karlsson Sveriges näst bästa vänsterytter? Han ska i så fall egentligen vara ett enkelt val, men tyvärr är det nog inte så säkert. Jag tycker att han är alldeles för bra för att lämnas utanför. Han måste väl ses som i princip en av Eredivisies bästa offensiva spelare.
Jo, det håller jag med om att han är. Men i EM-truppen är det bara 23 platser, och det kommer bli krig om de sista fem tröjorna. Det gäller att ta chansen i landslaget när man väl får den, och verkligen visa att man kan leverera även i den kontexten, eftersom det är så få matcher, och det inte finns tid att hålla på och experimentera. Det gäller att leverera direkt, så som Claesson och Quaison gjorde!
Armenteros och Peterson gick också väldigt bra i Eredivisie, i paritet med Karlssons framfart. De fick chansen av Janne, men gjorde ingen glad (Peterson hoppade in, tappade bollen det första han gjorde, orsakade baklängesmål) - och sen dess har vi inte sett till dem mer.
Jag håller förvisso Jespers kvaliteter över deras, men ska han med till EM måste han göra sig i princip opetbar i truppen under kommande samling. Då krävs en spektakulär brolininsats: drömmål, han måste flyga fram.
Efter EM kommer Karlsson emellertid vara ett givet inslag i landslagstruppen, när Janne inte behöver hålla sig så strikt till 23 spelare, utan kan ta ut 26-27 man till samlingarna om han vill.