2021-03-24, 00:12
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Jo Lewandowski hade varit fantastiskt att ha.
Fast även på målvaktspositionen hade det varit väldigt nyttigt med en världsklasspelare.
Vid Englands första mål på hörna i VM 2018 av Maguire borde Olsen positionerat sig mer till höger och på det andra målet till 2-0 gick faktiskt nicken rakt mot honom men han föll ihop bakåt och lät den gå nästan genom sina händer. Dock var det en nick på nära håll så det var ju tufft att hinna reagera men hade han bara stått upp så hade han tagit den. Fast det är klart det var ju snart 3 år sedan och man skall ju inte älta misstag kanske.

Jag tycker Olsen verkar vara en av de bästa målvakterna vi haft på länge. Orädd, trygg och stabil.
Citera
2021-03-24, 00:20
Medlem
freeriderXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling

Jag tycker Olsen verkar vara en av de bästa målvakterna vi haft på länge. Orädd, trygg och stabil.

Jo han är bättre än Hedman och Ravelli (utanför just VM 1994.) men inte en världsklassmålvakt ännu i alla fall.

Minns fortfarande Senegal där borde nog Hedman tagit. Men han var ju bra i andra matcher i sin karriär.

Isaksson var ju inte bra på att ta straffar men kunde sträcka ut bra och ta skott.
Senast redigerad av freeriderXII 2021-03-24 kl. 00:33.
Citera
2021-03-24, 00:34
Medlem
Citat:
Tack.

Jag trodde du skulle välja vänsterbacken.

En defensiv mittfältare av högsta klass hade absolut varit nyttigt och ett bra val.

Dock skall man inte underskatta vikten av försvararnas del i spelet och att ha försvarare/backar som kan passa bollen bra till mittfältet i rätt lägen och ibland direkt till forwards där har vi ofta i svensk fotbollshistoria haft mer att arbeta på. Vi har haft hyfsat bra backar i försvarshänseende men inte särskilt tekniska sådana. Hela speluppbyggnaden börjar ju ofta med backarnas passningsspel till mittfältet och där har länder som t.ex. Italien historiskt ofta varit mycket bättre eftersom deras försvarare ibland till och med var mer tekniskt skickliga än våra anfallare.
Särskilt då Spanien dominerade som mest så hade de på i princip alla positioner passningsbegåvade spelare så de var tungt att förlora bollen till dem eftersom det var svårt att få tillbaka den.
Skall bli intressant att se hur vi lägger upp spelet mot Spanien i EM.

Jag tycker ändå att Ludde är den näst bästa vänsterbacken vi haft sen milleniumskiftet efter Edman.
Senast redigerad av Kexchoklad2404 2021-03-24 kl. 00:38.
Citera
2021-03-24, 00:41
Medlem
freeriderXIIs avatar
Att jag sade vänsterbacken med en smiley hade mer med dess mindre viktiga roll i lagets dynamik än just att Ludvig spelar där.

Alla positioner är viktiga även vänsterbacken men kan man sätta in en världsklasspelare så finns det mer centrala och ofta viktigare positioner.
Senast redigerad av freeriderXII 2021-03-24 kl. 00:44.
Citera
2021-03-24, 03:43
Medlem
TrolleriKontos avatar
Citat:
Om ni fick sätta in en världsklasspelare (typ topp 10 i världen) på en position i landslaget från målvakt till forwards var skulle ni göra det var har vi störst behov av något bättre?

Alltså var skulle dynamiken förbättras mest om vi hade en till högklassig spelare att tillgå?

Att ha en målvakt av yppersta världsklass som kan stänga igen, och nästan ensam hålla oss kvar i matcher mot de allra svåraste motståndarna, skulle vara ofantligt användbart för landslaget.

Citat:
Ursprungligen postat av apropos
Är inte Karlsson Sveriges näst bästa vänsterytter? Han ska i så fall egentligen vara ett enkelt val, men tyvärr är det nog inte så säkert. Jag tycker att han är alldeles för bra för att lämnas utanför. Han måste väl ses som i princip en av Eredivisies bästa offensiva spelare.

Jo, det håller jag med om att han är. Men i EM-truppen är det bara 23 platser, och det kommer bli krig om de sista fem tröjorna. Det gäller att ta chansen i landslaget när man väl får den, och verkligen visa att man kan leverera även i den kontexten, eftersom det är så få matcher, och det inte finns tid att hålla på och experimentera. Det gäller att leverera direkt, så som Claesson och Quaison gjorde!

Armenteros och Peterson gick också väldigt bra i Eredivisie, i paritet med Karlssons framfart. De fick chansen av Janne, men gjorde ingen glad (Peterson hoppade in, tappade bollen det första han gjorde, orsakade baklängesmål) - och sen dess har vi inte sett till dem mer.

Jag håller förvisso Jespers kvaliteter över deras, men ska han med till EM måste han göra sig i princip opetbar i truppen under kommande samling. Då krävs en spektakulär brolininsats: drömmål, han måste flyga fram.

Efter EM kommer Karlsson emellertid vara ett givet inslag i landslagstruppen, när Janne inte behöver hålla sig så strikt till 23 spelare, utan kan ta ut 26-27 man till samlingarna om han vill.
Citera
2021-03-24, 04:18
Medlem
TrolleriKontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av znorlax
Skulle personligen säga Isak.

https://twitter.com/GoalAnalysis/status/1370774825166376963

Som man ser här har han ett väldigt bra initiativtagande vad gäller rörelse och att droppa. Tror han kan komplementera galant med Zlatan som kan ta target & hold-up rollen galant men pressandet från Berg kommer falla över på andra om man kör Zlatan/Isak mot större nationer där vi har mindre boll.

-----------

Iövrigt måste jag säga att jag gillar verkligen den nya borta tröjan: https://www.fotbollskanalen.se/ImageHandler.axd?imageFormat=original&guid=ae4f918 8-a2a4-4b24-b1c5-b83d9965ee37

Kommer nog vara delade meningar om den men jag diggar den mycket

Springer vi över Georgien, Kosovo och Lettland med ett par bollar - vilket jag hoppas vi är kapabla till - kommer det bli tröttsamt när pöblen gapar om att Sverige ska starta med Karlsson - Forsberg - Olsson - Kulusevski på mittfältet mot Spanien i EM-premiären. Faktum är att ju bättre motstånd Sverige möter, desto "tråkigare" spelare, det vill säga desto mer rutinerade, gedignare och mer stadgagivande spelare krävs, för att vi ska ha en chans att hävda oss; då fordras sådana som Berg, Ekdal, Lustig, Larsson på planen.

För övrigt skulle jag säga att Claesson har bäst förutsättningar för att göra Berg-jobbet mot bättre motstånd, sätta förstapress etc, om Mackan inte kan spela. I synnerhet om Viktor har en target bredvid sig, och inte behöver ta ansvar för den delen av spelet.

Gillar också nya bortatröjan!

Det enda jag stör mig lite på är att den blå färgen på och kring emblemet är så mycket ljusare än själva tröjan. De hade kunnat dra ner det blå i en lite mörkare ton där, eller i alla fall ta bort det ljusblåa kring emblemet, så att det hade gått bättre ihop med matchtröjan, som är kanonsnygg i sig.

Och tycker även Albin bar upp den aningen bättre, han har onekligen mer av fotomodellandet i sig, haha.

https://www.fotbollskanalen.se/ImageHandler.axd?imageFormat=original&guid=5127827 f-d914-4332-872c-563b36c3838b
Senast redigerad av TrolleriKonto 2021-03-24 kl. 04:20.
Citera
2021-03-24, 05:03
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrolleriKonto
Springer vi över Georgien, Kosovo och Lettland med ett par bollar - vilket jag hoppas vi är kapabla till - kommer det bli tröttsamt när pöblen gapar om att Sverige ska starta med Karlsson - Forsberg - Olsson - Kulusevski på mittfältet mot Spanien i EM-premiären. Faktum är att ju bättre motstånd Sverige möter, desto "tråkigare" spelare, det vill säga desto mer rutinerade, gedignare och mer stadgagivande spelare krävs, för att vi ska ha en chans att hävda oss; då fordras sådana som Berg, Ekdal, Lustig, Larsson på planen.

Håller med. För mig är Larsson en man för startelvan så länge som han håller den lägstanivå han alltjämt når upp till i landslaget. Oerhört nyttig spelare. Lustig sjunger väl däremot på sista versen, och även om han alltjämt håller så är det nog dags att bereda plats efter EM. Å andra sidan är återväxten på högerbacken inte sådär överdrivet inspirerande.

Olsen
Lustig - Lindelöf - Nilsson - Augustinsson
Kulusevski - Larsson - Ekdal - Forsberg
Ibrahimovic - Berg

Får nog gälla som min toppade startelva i dagsläget. Men det beror även på motstånd, förstås - nu tänker jag mest på när man möter bra lag. Möter vi sämre lag (som vi gör nu i kvalet) kan gott Larsson och Berg bereda plats för Svanberg och Isak. Tycker även att Jesper Karlsson förtjänar en gedigen chans; i alla matcher jag sett honom i i såväl Elfsborg som U21 som AZ har han framstått som en väldigt intressant spelare med ett förbannat "osvenskt" spelsätt - teknisk som fan såväl vad gäller bollbehandling som dribblingar och tillslag, lyser av självförtroende och har en underbar rörlighet.

Tycker därtill att en lirare som Olsson lever EXTREMT mycket på en hyfsad insats mot Spanien. Jag förstår inte alls vad det är han bidrar med i spelet utöver onödigt bollkladd, usel fysik, resultatlösa kroppsfinter och menlösa sidledspass. Folk pratar om bollbehandling, att han "styr tempot" och ger Sverige andrum. Bitch please. Kolla matcherna han spelat i igen och upprepa det påståendet.

Det är knappast en slump att han rent statistiskt (svårt att uttala mig om annat då jag inte tittar på den ryska ligan) inte ens hör till de bättre spelarna i Krasnodar, än mindre den ryska ligan, eller att han är bänkad mer denna säsong än han var som nyförvärv under fjolåret. Detta då i ett mittenlag i fucking Ryssland, samma lag där Claesson och Berg är tokgivna. Extremt överskattad alibispelare. Sen kan Disco i Expressen få virra bäst han vill om intresse från La Liga (lol). Skola in Svanberg per omgående.
Senast redigerad av Korder 2021-03-24 kl. 05:14.
Citera
2021-03-24, 13:36
Medlem
TrolleriKontos avatar
Sebastian Larsson är lagkapten imorgon.

Då är det klart att han startar. Frågan är på vilken position.
Andreas Granqvist är som bekant skadad och kommer inte att spela något under den här landslagssamlingen. I hans frånvaro har kaptensbindeln gått runt på flera spelare - och mot Georgien i morgondagens VM-kval så är det Sebastian Larsson som är kapten.

Det beskedet kom under onsdagens presskonferens.

- Det är något man är stolt över så klart. Det känns väldigt bra, säger Larsson.
https://www.fotbollskanalen.se/sverige/klart-sebastian-larsson-lagkapten-mot-georgien/
Citera
2021-03-24, 13:42
Medlem
Gissar på:

Olsen
Lustig, Lindelöf, Helander, Augustinsson
Larsson, Ekdal, Olsson, Forsberg
Ibrahimović, Isak

Möjligen att någon av Ekdal/Olsson vilas, Seb går centralt och Dejan/Claesson till höger.
Citera
2021-03-24, 13:56
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaconBacon
Gissar på:

Olsen
Lustig, Lindelöf, Helander, Augustinsson
Larsson, Ekdal, Olsson, Forsberg
Ibrahimović, Isak

Möjligen att någon av Ekdal/Olsson vilas, Seb går centralt och Dejan/Claesson till höger.
Jag slänger in Claesson på kanten, flyttar in Larsson centralt och Olsson på bänken.
Jag tror det dröjer länge tills Dejan får en startplats på kanten, det är nog i anfallet som han främst konkurrerar.
Citera
2021-03-24, 14:08
Medlem
freeriderXIIs avatar
Då Sverige kör i mörkblått så hade det varit kul om shortsen bara var gula i mitten fram men blåa runt för då hade det påmint lite om karolinska uniformer. Då hade de kunnat ha gula eller gyllene knapp märken också.
Senast redigerad av freeriderXII 2021-03-24 kl. 14:16.
Citera
2021-03-24, 14:54
Medlem
Giggsys avatar
”Marcus Berg, en av de uttagna anfallarna, kommer inte spela mot Georgien då han dras med ryggproblem.
– Behandlingen har inte tagit så bra som vi trodde på honom (Berg). Men jag har mittfältare som kan vara forwards också, därför valde jag att inte ta med någon extra den här gången, säger förbundskaptenen.”

Vilken tur att vi har en skadad 5:e mittback som inte spelat på 2 år istället för Jordan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in