2021-03-23, 17:34
Medlem
Borasare1980s avatar
Henke Larsson vill ju ha med Jordan i truppen och det är väl i och för sig rimligt med tanke på att sonen har bra facit så här långt på säsongen men vem skulle han i så fall peta? Jesper Karlsson som är ny tycker jag exempelvis gjort minst lika bra säsong och förtjänar sin plats. Granen är väl den som är i sämst form men han bör väl i så fall ersättas med en annan back?
Citera
2021-03-23, 17:48
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borasare1980
Henke Larsson vill ju ha med Jordan i truppen och det är väl i och för sig rimligt med tanke på att sonen har bra facit så här långt på säsongen men vem skulle han i så fall peta? Jesper Karlsson som är ny tycker jag exempelvis gjort minst lika bra säsong och förtjänar sin plats. Granen är väl den som är i sämst form men han bör väl i så fall ersättas med en annan back?

Quaison, helt klart. Som MFF:are känns det att rösta på en HIF:are men det är helt rätt.
Citera
2021-03-23, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nergus
Eftersom Berg inte kunnat lira på en månad så känns det väl troligt att det kan bli Zlatan-Isak från start mot Georgien, med Berg som inhoppare för Zlatan efter runt 60 min.

Tror ni Zlatan-Isak kompletterar varandra bättre eller sämre än Berg-Zlatan? Berg-Zlatan har väl fördelen att det gör det defensiva arbetet lättare för mittfältet då Berg lär ta rätt mycket defensivt ansvar. Medan Zlatan-Isak lär göra det defensiva jobbet lite jobbigare för mittfältet. Men samtidigt mot ett lag som Georgien kan man lägga mer offensiv krydda då det är ett lag vi ska dominera mot i termer av bollinnehav.

Såg matchspelet på träningen, Isak & Zlatan bildade anfallspar, i samma lag hade man en triangel där bak med Olsen i mål och VNL & Helander som mittbackar framför.. I motståndarlaget agerade Ekdal & Olsson innermittfältare, tror dessa sju spelare står för centrallinjen på torsdag mot Georgien..

Olsen - X, VNL, Helander, X - X, Olsson, Ekdal, X - Isak, Ibrahimovic
Citera
2021-03-23, 19:18
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Såg matchspelet på träningen, Isak & Zlatan bildade anfallspar, i samma lag hade man en triangel där bak med Olsen i mål och VNL & Helander som mittbackar framför.. I motståndarlaget agerade Ekdal & Olsson innermittfältare, tror dessa sju spelare står för centrallinjen på torsdag mot Georgien..

Olsen - X, VNL, Helander, X - X, Olsson, Ekdal, X - Isak, Ibrahimovic

Krafth till höger istället för Lustig, J. Karlsson till vänster istället för Forsberg och Kulusevski till höger istället för Claesson. Våra yngre spelare måste spelas in och få i sig rutin. Sedan kan man göra ett skifte där man t.ex. byter Svanberg mot Ekdal, Kulusevski mot Claesson och Forsberg mot Karlsson så att det blir en blandning av orutinerade/rutinerade spelare.

Gällande Jordan Larsson håller jag med andra som tycker att hans utevaro är lite synd men som tidigare personer frågat vem skulle han flytta på?

Janne är lojal mot sina spelare, det visade han med denna uttagning. Att han skulle peta Quaison med tanke på vad han presterat i tidigare kval samt att han var en av få spelare som hade bollar att försvara Janne när Zlatans attacker var som värst så var det uteslutet att han skulle petas. Jesper Karlsson tycker jag är en av de mer självklara uttagningarna med tanke på vad han gjort i Eredivisie, en väldigt rolig spelare att titta på som inte sällan gör något bra med bollen. Eventuellt att han skulle peta Ken Sema. På högerkanten finns Claesson, Kulusevski och Larsson att välja mellan. På Vänsterkanten finns Claesson, Forsberg och nu Karlsson att välja mellan. Vi kanske borde tagit med en 5e anfallare till denna samlingen istället.

Kan tycka att Granqvist beslut att vara med i en trupp utan att spela är lite märklig, särskilt då han är medveten om att han tar upp en plats från någon annan som gjort bra ifrån sig. Insikten har inte riktigt nått honom, inget spelande på över 1 år förutom lite träningsmotstånd, även om han kommer till spel under våren ställer jag mig tveksam till hans medverkan.

Om han nu ska vara lite av en lagkapten kan han gärna följa med laget utan att ta en trupplats.

Såg lite highlights med Jordan Larsson och hans rörelsemönster påminner lite om Henkes, är på rätt ställen vi rätt tidpunkt och spelar smart med väldigt hög spelförståelse. Tror att han kommer vara i en storklubb inom 1-2 år. Synd att han inte kom med men förhoppningsvis nästa gång.
Citera
2021-03-23, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrolleriKonto
Vid närmare eftertanke: Tomas Brolins två mål på Wales i landslagsdebuten inför VM 1990 är en ännu relevantare jämförelse. Det är något sådant Jesper måste leverera denna samling för att få en EM-biljett.
Är inte Karlsson Sveriges näst bästa vänsterytter? Han ska i så fall egentligen vara ett enkelt val, men tyvärr är det nog inte så säkert. Jag tycker att han är alldeles för bra för att lämnas utanför. Han måste väl ses som i princip en av Eredivisies bästa offensiva spelare.
Citera
2021-03-23, 20:05
Medlem
freeriderXIIs avatar
Om ni fick sätta in en världsklasspelare (typ topp 10 i världen) på en position i landslaget från målvakt till forwards var skulle ni göra det var har vi störst behov av något bättre?

Alltså var skulle dynamiken förbättras mest om vi hade en till högklassig spelare att tillgå?
Senast redigerad av freeriderXII 2021-03-23 kl. 20:08.
Citera
2021-03-23, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Om ni fick sätta in en världsklasspelare (typ topp 10 i världen) på en position i landslaget från målvakt till forwards var skulle ni göra det var har vi störst behov av något bättre?

Alltså var skulle dynamiken förbättras mest om vi hade en till högklassig spelare att tillgå?

Mycket intressant fråga, en Stefan Schwartz i sin prime i detta lag hade kompletterat Ekdal eller Olsson grymt bra.
Citera
2021-03-23, 20:25
Medlem
freeriderXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kexchoklad2404

Mycket intressant fråga, en Stefan Schwartz i sin prime i detta lag hade kompletterat Ekdal eller Olsson grymt bra

Tack.

Jag trodde du skulle välja vänsterbacken.

En defensiv mittfältare av högsta klass hade absolut varit nyttigt och ett bra val.

Dock skall man inte underskatta vikten av försvararnas del i spelet och att ha försvarare/backar som kan passa bollen bra till mittfältet i rätt lägen och ibland direkt till forwards där har vi ofta i svensk fotbollshistoria haft mer att arbeta på. Vi har haft hyfsat bra backar i försvarshänseende men inte särskilt tekniska sådana. Hela speluppbyggnaden börjar ju ofta med backarnas passningsspel till mittfältet och där har länder som t.ex. Italien historiskt ofta varit mycket bättre eftersom deras försvarare ibland till och med var mer tekniskt skickliga än våra anfallare.
Särskilt då Spanien dominerade som mest så hade de på i princip alla positioner passningsbegåvade spelare så de var tungt att förlora bollen till dem eftersom det var svårt att få tillbaka den.
Skall bli intressant att se hur vi lägger upp spelet mot Spanien i EM.
Senast redigerad av freeriderXII 2021-03-23 kl. 21:24.
Citera
2021-03-23, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII

Den position där Sverige är svagast är högerbacken. Jag hade dock fortfarande valt Lewandowski, som är världens bästa spelare. Jag ser inte hur någon annan spelare ska kunna bidra med mer än vad han gör genom sitt målgörande.
Citera
2021-03-23, 21:46
Medlem
freeriderXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apropos

Den position där Sverige är svagast är högerbacken. Jag hade dock fortfarande valt Lewandowski, som är världens bästa spelare. Jag ser inte hur någon annan spelare ska kunna bidra med mer än vad han gör genom sitt målgörande.

Jo Lewandowski hade varit fantastiskt att ha.
Fast även på målvaktspositionen hade det varit väldigt nyttigt med en världsklasspelare.
Vid Englands första mål på hörna i VM 2018 av Maguire borde Olsen positionerat sig mer till höger och på det andra målet till 2-0 gick faktiskt nicken rakt mot honom men han föll ihop bakåt och lät den gå nästan genom sina händer. Dock var det en nick på nära håll så det var ju tufft att hinna reagera men hade han bara stått upp så hade han tagit den. Fast det är klart det var ju snart 3 år sedan och man skall ju inte älta misstag kanske.
Senast redigerad av freeriderXII 2021-03-23 kl. 22:44.
Citera
2021-03-23, 23:06
Medlem
Man.in.whites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Vilken match mot världsmästarlag där det gällt och alltså inte träningsmatcher, Italienmatchen undantagen, har han presterat i?

Träningsmatcher mot Tyskland, England eller mästerskapsmatcher mot Ungern, Moldavien, Danmark osv jaja, men han är en enmansshow och inte lag. Han gör sina medspelare i landslaget sämre, inte bättre. Tillsätt patologiskt uppblåst ego, arrogant och ett jävla gnällande på lagkamrater så förstår du kanske varför många ogillar pajazen och hans närvaro i landslaget. Stjäla frisparkar och straffar från medspelare, bra lagspelare. Det är ju inte så att han sätter 100% av sina straffar när det verkligen gäller.

Min kritik om pajazen handlar om hur han är i landslaget på och utanför planen, inte att han är zigenare eller icke-svensk. Med pajazen blir landslaget sämre och statistiken bekräftar det. Obegripligt att Janne tog med honom nu. Gör han det för att cementera pajazens rykte att med track record visa att han är oduglig i landslaget så får det kanske vara värt det. Landslaget 2021 ska alltså prestera betydligt bättre i EM än vad man gjorde i VM 2018 för att visa att han tillfört något och då är det egentligen medalj som gäller om det ska vara någorlunda jämförbart. Vem tror på det?

Att inte erkänna Zlatans betydelse för landslaget är som att inte erkänna förintelsen. Inte sällan åsikter som går hand i hand.

Vad sägs som avgörande mål mot världslag som Italien, Frankrike och Spanien. Varav målet mot Frankrike utsågs till turneringens snyggaste. Eller play-off mot Portugal med två solomål. Där var det ju knappast Zlatans last att Ronaldo sköt ut oss.

Han sköt oss till EM 2016 med tre mål på två matcher mot Danmark, det blir för mycket att skriva.

Ni kan försöka förminska honom hur mycket ni vill men han är den störste vi haft och håller en galet hög nivå fortfarande. Passa på att njut och titta på hans matcher medan han spelar på den här nivån.

Stolt svensk, precis som Zlatan.
Citera
2021-03-23, 23:47
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man.in.white
Att inte erkänna Zlatans betydelse för landslaget är som att inte erkänna förintelsen. Inte sällan åsikter som går hand i hand.

Vad sägs som avgörande mål mot världslag som Italien, Frankrike och Spanien. Varav målet mot Frankrike utsågs till turneringens snyggaste. Eller play-off mot Portugal med två solomål. Där var det ju knappast Zlatans last att Ronaldo sköt ut oss.

Han sköt oss till EM 2016 med tre mål på två matcher mot Danmark, det blir för mycket att skriva.

Ni kan försöka förminska honom hur mycket ni vill men han är den störste vi haft och håller en galet hög nivå fortfarande. Passa på att njut och titta på hans matcher medan han spelar på den här nivån.

Stolt svensk, precis som Zlatan.

Aldrig hört det argumentet tidigare men då vet du var jag står.

Jag hade hellre sett Jordan Larsson i EM än pajazen. Då kanske du och sådana som dig förstår att det inte direkt har med hudfärg att göra. Att inte ge en ung spelare som är på väg upp och är i ett positivt flyt chansen framför en fyrtioåring som spelar på övertid och inte ens spelat i landslaget på fem år är hål i huvudet.

Hade pajazen presterat och visat sig vara värdefull för laget genom historien hade man kanske kanske kanske kunnat överväga en fyrtioåring, men det här kommer vara ytterligare ett mästerskap där han står still, inget händer och det är "alla andras fel". Jordan missar en chans att få erfarenhet i ett mästerskap. Trist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in