Citat:
Ursprungligen postat av
LEMMOR
Nej inte kidnappade Japaner!
Inte zainichi heller.....
———
Jepp, i söndags.
Småraketer (ej ballistiska) i riktning mot Kina.
Inget att bry sig om, ett försök att påtala Blinkens besök hos alla viktiga i regionen, och inte Nordkorea, som ju vill vara ifred...
Citat:
Ursprungligen postat av
Alertio
Äh, stenkastare, bilbrännare och granatsprängare attraheras nog inte av NK. Dock inte heller ingenjörer, vetenskapsmän och kunniga hantverkare..
Nja. Stridsflygplan från 50- och 60-talen komplementerar nog inte så mycket. Jag är främst intresserad av vad man har för nytta av flygplan som MIG-17 och MIG-21..
Citat:
Ursprungligen postat av
Arccosinus
Assymetrin består i att de aldrig flyger?
Är det alltså på det sättet att de ca 100.000 till flygvapnet kommenderade soldaterna agerar substitut för traktorer och oxar?
Eller vad fördriver de sina dagar med? Leta efter mat?
SOPPATORSK I NORDKOREA!
Letar efter mat, för flyger gör dom inte!
Enligt en rapport som jag tagit del av från Sydkoreanska NIS (2020) så är situationen vad gäller flygbränsle i Nordkorea mycket allvarlig.
Detta gäller
alla typer av flygbränslen.
Jetbränslen av typen A & A1 (civilflyg)
Jetbränslen av militära typer som JP - TS-1
Flygbensin för kolvmotorer typ AVGAS 100-91 Nordkorea behöver dessutom extra dyrt flygbränsle med BLY till gamla motorer.
Nordkorea är beroende av Kina och Ryssland för att få dessa typer av flygbränsle och importen är stoppad sedan 4-5 år tillbaka.
Priset på både Jetbränsle och flygbensin har haft kraftig volatilitet de senaste åren.
1 ton Jetbränsle för militärt bruk kostar idag cirka 500-650 USD och för A-1 något lägre.
När Nordkoreanska flygvapnet inte har bränsle nog att flyga och öva nu, vad fan skall dom flyga på om det blir krig??? Kim-Chi eller Ginseng?