2021-03-23, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Alltså jag ville veta vad som gick fel första dygnen och sen bröt helvetet lös här. Jag ska inte behöva försvara att det borde genomlysas objektivt. Du och nån till hoppade på mig för att du inte gillar PS isv. Din ton satte ribban. Det blir svårt att ha fokus på sakfrågan när beskyllningarna och insinuationerna haglar in.

Sen försöker jag förtydluga sånt som andra lite slentrian ”name droppar” förkortningar här och där som om alla skulle veta vad de innebär. Då får jag skit för det också. Jag tål en diskussion och kan bita tillbaka med samma medel. Men detta eskalerade ni med ert jäkla tramsande. Samma beteende som andra uppvisat när de misstänkta har granskats kan jag tillägga.

Jag noterar det och säger återigen, vi kommer inte komma längre än så här.
Om det känns bra att du känner dig som ett offer för otäcka mig så är det ok. Det förändrar inget i sak, jag står fast vid mitt och du vid ditt.

jag har släppt det, du kan göra detsammma och återkomma till ämnet.
Senast redigerad av Dragonhuvud007 2021-03-23 kl. 14:15.
Citera
2021-03-23, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Hade de vuxna syskonen som fann Lenas kropp verkligen en hund med sig? I artikeln från NA
som skribenten T34Pantzer länkat den 22/2 -20, finns inga uppgifter om att någon hund
följde med syskonen. Minns inte heller från FUP:et att någon hund omtalas i sammanhanget.

Har i och för sig ingen större betydelse, med tanke på de mer väsentliga ämnen som diskuteras
i tråden för närvarande.

Jag har inte uppfattat det som att de hade hund.
Citera
2021-03-23, 14:10
Medlem
Honan6s avatar
Domstolen har gått ut med pressmeddelande, men ännu inget skrivet i lokala media.
www.domstol.se/nyheter/2021/03/huvudforhandling-i-det-s.k.-hjarstamordet-i-orebro-startar-i-april/

NA skrev senast 9 december om att ny syn skulle hållas vid bullerplanket

21 september om den misstänkte mördarens DNA på Len*s ring som åklagaren menar kom dit i samband med mordet

29 augusti om SD:s kontrollerande av HD:s mail

21 augusti om att ny bevisning lämnats in och åklagaren anser "vi har fyllt luckorna"

www.na.se/artikelserie/rattegangen-hjarstamordet/9bf20080-671f-410d-9290-a5e122dc5513

Tack till piastrone som samlat ihop FUP, Ljudfiler rättegången, Handlingar till HR m m för nedladdning: www.flashback.org/sp74764523

Len*a om sig på Facebook:
"Pratar fort Äter sakta Skrattar högt Trivs i skogen Längtar skidspår Geocachar soft Älskar ungarna"

Bildmix på en levande och glad Len* som någon tog sig rätten att brutalt mörda med 17 slag mot huvud och ansikte
www.bildtagg.se/bild/akkk0foxtbklz824flveummc

Exempel på att den misstänkte visste att det var ingen idé att söka efter Lena
https://forumbilder.com/i/ro6E

Exempel på hur den misstänkte tycker om att hålla vännen JG i ovisshet
https://forumbilder.com/i/roI7

SD om varför han fnissar och skrattar i rättssalen
https://vocaroo.com/18Ww0MjnjyC

JG om hans samtal med SD angående hans tankar om att hjälpa HD dö
https://vocaroo.com/5RrSZiUEd01

P7 där SD berättat att han blir sexuellt attraherad av ilska
https://docdro.id/78GdMlp

HD blundar eller har hjälpt till?

SD saknar alibi

Har selektivt minne - åklagaren undrade om han sökt för sin "minnesproblematik"

Direkt bevisning
DNA på LW:s ring – SD och LW

DNA på LW:s kjol – SD:s sperma

DNA på SD:s tvättmaskin – från LW

DNA i SD:s skoplös – från LW

Färskt rivsår på SD:s underben

Följt av en mängd omständigheter som pekar i riktning mot SD
Innehållet i deras digitala konversationer tyder på att de skulle ses

SD skrev dödshot till Lena 6 månader innan hon mördades - återfanns på bilddump i LW:s dator

SD har bl a försökt påverka eller plantera fakta till grannar och vänner – exempel ”du såg mig inte sitta i köket när jag jobbade med mobilen”

Uppger att han sådde gräs, gödslade och vattnade gräsmattan. Samtidigt har han väntat på robotgräsklipparen, tvättade och packade. Däremellan hade han mekat med cykelväxlarna och provat dem 3 ggr i området. Sistnämna uppgift tar han tillbaka under rättegången (för att han då vet genom FUP att ingen sett honom?)

Grannen J vittnar om att fasadbelysningen som annars brukar vara tänd var nedsläckt under mordnatten och att rullgardinen i SD:s sovrum inte drogs ned under natten

Messade med HÅ efter han mötte henne på vägen till jobbet. Han nämner inte ett ord om att han precis fått veta av No* att Lena är försvunnen. Skriver till HÅ ”min plan var inte att skada” när hon berättar om att hon har problem med att höja sin arm för high five.

Frågar inte UW om någonting när han får sms om Lenas försvinnande. Skriver istället något om att geocachare som inte ”känns rimliga”

Berättar tidigt för sin chef att det kommer bli tråkiga rubriker

Frågar ingen i chatter om hur det går med sökandet eller hört några nyheter om LW

SD påstår att han inte förstod att han var misstänkt fast han i meddelanden till vänner skriver att han är den misstänkte samt orden "Värst för Lena förstås" när hon är försvunnen och ingen vet var hon finns

Visar villigt upp en chatt med LW hos polisen vid första förhöret och ville kramas med den kvinnliga polisen

Möter sen en kvinnlig polis utanför polishuset och säger ”det här kommer inte lösas”

Till det återkallande förhör nr 2 såg han till att ta bort möjligheten till återskapning av raderat material när han skrev över mobilminnet genom att ta närmare tusen bilder och en video utanför polisentrén samtidigt som han messade med flera personer

SD uppträdde osedvanligt lugnt vid anhållandet. Enda gången han visade en normal reaktion med lite upprördhet var när han förstod att mobilen skulle beslagtas

Han har raderat mastningar, nätverk, platser, besökta webbplatser, röstmeddelanden, samtalsloggar, sms, telegramsamtal och nästan 7000 bilder i sin mobil

Konstruerat (?) en Google tidslinje för Ett av alla sina Gmail-konton där programmet Paint syns vara öppet på en bilddump som lämnades in av försvaret när man försökte överklaga häktningsbeslut i aug -19

Har halvt om halvt erkänt i förhör att han kunde LW:s koder och att hennes system var enkla

Hittar på att Lena blöder vid sex, pekar ut platser där han rört sig under mordnatten och tror att hennes DNA kan hittas

Den som har loggat in på Lenas Googlekonto 7 oktober -18 har bl a Visat hennes tidslinje för datumen 10, 11, 12, 13 och 14 maj. Gjort sökningar på SD:s och Hannas namn, men det mest anmärkningsvärda är sökningen på en särskild som knappast kan ha varit känd för några andra än SD och Lena.

Någon har även varit inne på LW:s geocachesida det speciella datumet 7 oktober som var datumet för den första gång han lyckades få henne att ta en geocache. Samma kväll ordnade han med hennes GC-konto.

En mängd inloggningar har gjorts på LW:s Instagramkonto i november -18.

Trådmedlemmen Avel har upptäckt att inloggningar och redigeringar har gjorts så sent som 7 januari -21 mitt i natten på flera av de smygkonton SD och LW använde.
Citera
2021-03-23, 14:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Och sen finns det en värld utanför Geocaching även om man ibland knappt tror det efter att ha satt sig in i detta fallet.

nån geocachare borde ha kikat då vid hennes *gamla cache. Men de kanske också var ”bortresta” men inte till Norge då.

*Edit
Nej. Förundersökningen borde ha tänkt till och bett om koordinater den 16 maj då de letar efter hennes cacher.

Allmänheten har väl gjort sitt som hittade henne?
Citera
2021-03-23, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Analytikern An St har köpt en kåk för 3,3 mille i Adolsberg. Ny adress reggad sen nån vecka bakåt.

www.na.se/artikel/44-aring-ny-agare-till-miljonvilla-i-orebro-prislappen-3-300-000-kronor

Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Om man redan använder Telegram så är det inget konstigt med det. Annars kanske Equmeniakyrkans libetalteologer har något forum där de skickade PM till varandra.

De som är ansvariga för att sonen mår dåligt är LW, som lämnade honom ensam och GM. Det är klart att han mår dåligt när han fått veta att SD mordhotat honom och att LW inte gjorde någonting. Inte anmälde honom utan fortsatte träffa honom. Fortsatte att låta SD träffa sonen. Inget som skrivs här kan vara värre än det.

(Sen kommentar men jag ligger lååångt efter i tråden).

Allvarligt, vad i h.....e är det för fel på dig?

Mitt fetade:
Det finns inget som helst försvar för dig att påstå något så infantilt dumt!
Precis som det ska inte går att försvara mord, alldeles oavsett hur personen var som mördats. Det finns alltid andra möjliga olika sätt att lösa det på. Till exempel att bildligt gå därifrån. MGM SD är i mina ögon helt omöjligt Oskyldig!
Citera
2021-03-23, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Jag vet inte vad som är rätt och fel och hur saker brukar skötas, men det som slår en i sammanhanget är hur frågor som jäv tas om hand i det dagliga arbetet. Det finns ju tydliga riktlinjer om jag har förstått rätt om utredningen berör någon i de egna leden, dvs annan polis/polisanställd, men hur behandlar man eventuella jävssituationer i övrigt. Det kan ju inte vara unikt för Örebro att misstänka i olika ärenden är bekanta eller till och med släkt till personal inom polisen. Vilka rutiner finns och vilka skyldigheter har anställda att berätta om ev. jäv? Vi vet att PW ansåg att han befann sig i en jävssituation. Gjorde även AnSt det? M*örk? Har de rapporterat detta? Hur har det i så fall behandlats?

Jag håller på i lite motvind här att försöka få svar på om svar på frågan om kompisarna där stannar på den nivån eller om förklaringen finns högre upp i hierarkin.

Å andra sidan kan de ha skött allt det här helt klanderfritt. De råkar vara lite Facebookpolare och grannar och är gamla dykarkompisar och nån misstänkt har bott i samma stuga i Idre som en polisanställd osv. Mer är det kanske inte? Men som även jag varit inne på så finns det några saker som skaver. Svårt att avgöra när man inte har inblick. Men t.ex. An St känns lite för nära att ha i medhörningsrum när HD förhörs misstänkt för mord känner jag. Och PW håller tillbaka i förhör då han ändå inte har nåt komprometterande att säga. ”SD var stabil som dykinstruktör” var kontentan. Åklagaren hade kunnat fråga mer kanske hur mycket de har pratat om IT-forensikjobbet. Men samtidigt blir det också lite snett att förhöra en av sina egna på det sättet. Och sen lägger vi resursbrist och semestertider uppe på det.
Citera
2021-03-23, 14:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Jag var ny i tråden då och bidrog inte, så detta får bli mitt bidrag istället. Har inte vetat om det har nyttjats, men såg att det finns lite statistik tillgänglig på nerladdningar och det är en och annan som har hittat dit.

https://www.bildtagg.se/bild/ibzxgjtsdf2vfirg69e05rit

Off Topic.

Vi var många som hjälptes åt för att få loss FUP, och det var många som bidrog på alla möjliga sätt.
Exakt då fungerade Flashback som allra bäst.
PM kontakter, penningbidrag, logistik, mailande hit o dit, långa resor, och ett jävla scannande.
Ett helt underbart engagemang.
Därför vill även jag tacka dig öppet för ditt bidrag att låta alla dokument vara tillgängliga.
TACK. !!!

Nog om det.......

Nu är det snart dags för rond 2, och inför den är det andra som har bidragit med annan kunskap och spridit lite ljus både till oss och till den fortsatta utredningen.

Indicier och bevis pekar ännu tydligare åt ett håll, så nu hoppas vi bara på att Åsa kan sätta dit mördaren/na.
Citera
2021-03-23, 14:25
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Domstolen har gått ut med pressmeddelande, men ännu inget skrivet i lokala media.
www.domstol.se/nyheter/2021/03/huvudforhandling-i-det-s.k.-hjarstamordet-i-orebro-startar-i-april/

NA skrev senast 9 december om att ny syn skulle hållas vid bullerplanket

21 september om den misstänkte mördarens DNA på Len*s ring som åklagaren menar kom dit i samband med mordet

29 augusti om SD:s kontrollerande av HD:s mail

21 augusti om att ny bevisning lämnats in och åklagaren anser "vi har fyllt luckorna"

www.na.se/artikelserie/rattegangen-hjarstamordet/9bf20080-671f-410d-9290-a5e122dc5513

Tack till piastrone som samlat ihop FUP, Ljudfiler rättegången, Handlingar till HR m m för nedladdning: www.flashback.org/sp74764523

Len*a om sig på Facebook:
"Pratar fort Äter sakta Skrattar högt Trivs i skogen Längtar skidspår Geocachar soft Älskar ungarna"

Bildmix på en levande och glad Len* som någon tog sig rätten att brutalt mörda med 17 slag mot huvud och ansikte
www.bildtagg.se/bild/akkk0foxtbklz824flveummc

Exempel på att den misstänkte visste att det var ingen idé att söka efter Lena
https://forumbilder.com/i/ro6E

Exempel på hur den misstänkte tycker om att hålla vännen JG i ovisshet
https://forumbilder.com/i/roI7

SD om varför han fnissar och skrattar i rättssalen
https://vocaroo.com/18Ww0MjnjyC

JG om hans samtal med SD angående hans tankar om att hjälpa HD dö
https://vocaroo.com/5RrSZiUEd01

HD blundar eller har hjälpt till?

SD saknar alibi

Har selektivt minne - åklagaren undrade om han sökt för sin "minnesproblematik"

Direkt bevisning
DNA på LW:s ring – SD och LW

DNA på LW:s kjol – SD:s sperma

DNA på SD:s tvättmaskin – från LW

DNA i SD:s skoplös – från LW

Färskt rivsår på SD:s underben

Följt av en mängd omständigheter som pekar i riktning mot SD
Innehållet i deras digitala konversationer tyder på att de skulle ses

SD skrev dödshot till Lena 6 månader innan hon mördades - återfanns på bilddump i LW:s dator

SD har bl a försökt påverka eller plantera fakta till grannar och vänner – exempel ”du såg mig inte sitta i köket när jag jobbade med mobilen”

Uppger att han sådde gräs, gödslade och vattnade gräsmattan. Samtidigt har han väntat på robotgräsklipparen, tvättade och packade. Däremellan hade han mekat med cykelväxlarna och provat dem 3 ggr i området. Sistnämna uppgift tar han tillbaka under rättegången (för att han då vet genom FUP att ingen sett honom?)

Grannen J vittnar om att fasadbelysningen som annars brukar vara tänd var nedsläckt under mordnatten och att rullgardinen i SD:s sovrum inte drogs ned under natten

Messade med HÅ efter han mötte henne på vägen till jobbet. Han nämner inte ett ord om att han precis fått veta av No* att Lena är försvunnen. Skriver till HÅ ”min plan var inte att skada” när hon berättar om att hon har problem med att höja sin arm för high five.

Frågar inte UW om någonting när han får sms om Lenas försvinnande. Skriver istället något om att geocachare som inte ”känns rimliga”

Berättar tidigt för sin chef att det kommer bli tråkiga rubriker

Frågar ingen i chatter om hur det går med sökandet eller hört några nyheter om LW

SD påstår att han inte förstod att han var misstänkt fast han i meddelanden till vänner skriver att han är den misstänkte samt orden "Värst för Lena förstås" när hon är försvunnen och ingen vet var hon finns

Visar villigt upp en chatt med LW hos polisen vid första förhöret och ville kramas med den kvinnliga polisen

Möter sen en kvinnlig polis utanför polishuset och säger ”det här kommer inte lösas”

Till det återkallande förhör nr 2 såg han till att ta bort möjligheten till återskapning av raderat material när han skrev över mobilminnet genom att ta närmare tusen bilder och en video utanför polisentrén samtidigt som han messade med flera personer

SD uppträdde osedvanligt lugnt vid anhållandet. Enda gången han visade en normal reaktion med lite upprördhet var när han förstod att mobilen skulle beslagtas

Han har raderat mastningar, nätverk, platser, besökta webbplatser, röstmeddelanden, samtalsloggar, sms, telegramsamtal och nästan 7000 bilder i sin mobil

Konstruerat (?) en Google tidslinje för Ett av alla sina Gmail-konton där programmet Paint syns vara öppet på en bilddump som lämnades in av försvaret när man försökte överklaga häktningsbeslut i aug -19

Har halvt om halvt erkänt i förhör att han kunde LW:s koder och att hennes system var enkla

Hittar på att Lena blöder vid sex, pekar ut platser där han rört sig under mordnatten och tror att hennes DNA kan hittas

Den som har loggat in på Lenas Googlekonto 7 oktober -18 har bl a Visat hennes tidslinje för datumen 10, 11, 12, 13 och 14 maj. Gjort sökningar på SD:s och Hannas namn, men det mest anmärkningsvärda är sökningen på en särskild som knappast kan ha varit känd för några andra än SD och Lena.

Någon har även varit inne på LW:s geocachesida det speciella datumet 7 oktober som var datumet för den första gång han lyckades få henne att ta en geocache. Samma kväll ordnade han med hennes GC-konto.

En mängd inloggningar har gjorts på LW:s Instagramkonto i november -18.

Trådmedlemmen Avel har upptäckt att inloggningar och redigeringar har gjorts så sent som 7 januari -21 mitt i natten på flera av de smygkonton SD och LW använde.

Det borde räcka med din (åter igen!) utmärkta sammanställning, för att fälla SD. Och HD.

Tackar!

#TeamÅsaHiding

Citera
2021-03-23, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Om hon beskrivs som fantast på GC och medlem på GC-sidan så borde reviewer vara första prio,, snabbt. De har väl koordinater?

Speciellt om hundföraren söker random i skogen den 16 maj i 1.5 tim och hittar varken LW el cacher.

Det åligger i huvudsak Fu och spaningsledare.

Om de inte har koordinaterna själva så bör de kunna ta fram dem ganska fort. Man kan ju också se vilken reviewer som godkänt en viss cache.

Men det finns säkert vissa inbyggda spärrar, en reviewer är ju också en geocachare som själv vill kunna utöva sin hobby i sitt eget område utan att ha orättvisa fördelar.
Citera
2021-03-23, 14:36
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Off Topic.

Vi var många som hjälptes åt för att få loss FUP, och det var många som bidrog på alla möjliga sätt.
Exakt då fungerade Flashback som allra bäst.
PM kontakter, penningbidrag, logistik, mailande hit o dit, långa resor, och ett jävla scannande.
Ett helt underbart engagemang.
Därför vill även jag tacka dig öppet för ditt bidrag att låta alla dokument vara tillgängliga.
TACK. !!!

Nog om det.......

Nu är det snart dags för rond 2, och inför den är det andra som har bidragit med annan kunskap och spridit lite ljus både till oss och till den fortsatta utredningen.

Indicier och bevis pekar ännu tydligare åt ett håll, så nu hoppas vi bara på att Åsa kan sätta dit mördaren/na.

Nu när du ändå är här, bäste Krmkr!

Upplevde igår att det var ett enstaka förhör (eller dylikt) som saknades hos Piastrone. Kan någon som vet vad det gällde fråga Kmrkr om h*n har kvar det?

Hoppas nu du, Kmrkr, stannar kvar i tråden, det blir aldrig en tråkig stund när du är här!

#TeamÅsaHiding Tick, tack, tick, tack....

Citera
2021-03-23, 14:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Så nån geocachare borde ha kikat då vid hennes *gamla cache. Men de kanske också var ”bortresta” men inte till Norge då.
*Edit
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Om de inte har koordinaterna själva så bör de kunna ta fram dem ganska fort. Man kan ju också se vilken reviewer som godkänt en viss cache.

Men det finns säkert vissa inbyggda spärrar, en reviewer är ju också en geocachare som själv vill kunna utöva sin hobby i sitt eget område utan att ha orättvisa fördelar.
Det är i polisens regi och en Fu, det är brottsrubricerat.

Det här söket sker via tips. Kan vara HÅ.
De vet att LW ägnar sig åt GC.

Vart tar resten av sök efter LWs cacher vägen?
Publicerade som opublicerade, flyttade likaväl som stationära.

Släpper man bara ett så signifikant tips ang resten vid ett allvarligt spaningsarbete?

"Efter att uppgifter inkommit att Lena ska ha uppehållit sig i skogspartiet väster om Baronbacken och placerat ut eller sett ut en plats för en så kallad Geocache beordrar RLC mig, Pa JE, för att söka av området kring den GPS-position som uppgiftslämnare H angivit.
Jag söker i ca I timme och 30 min utan att anträffa någon catche eller Lena själv. Jag har bifogat en karta över mina rörelser på platsen. Hundens GPS-system fungerade inte tillfredsställande.
Sökte även med hjälp av bilen av cykelbanan från platsen till Lena hemadress utan att
anträffat något.
Se bifogad karta
Senast redigerad av develi 2021-03-23 kl. 14:58.
Citera
2021-03-23, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nej. Förundersökningen borde ha tänkt till och bett om koordinater den 16 maj då de letar efter hennes cacher.

Allmänheten har väl gjort sitt som hittade henne?
Tror inte någon hade kunnat tro att det skulle ligga så mycket avundsjuka och missundsamhet, intriger och otrohet, bakom mordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in