2021-03-23, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonhuvud007
Visst. notera på du.

Inget känsligt ämne, men ska den granskas objektivt så kanske du kan slå upp vad objektivt betyder(om polisledningen har stor bäring på fallet, för granskas dom granskas ju PS också).

Vill du gnabbas med mig lycka till, i might have 99 problems and you will never be one of them det är du för obetydlig för att bli, du är duktig på datorer och det ska du ha credd för.

Fan, den här tråden har börjat likna andra här, är det inte politik så är det personangrepp. Och allt är SDs fel, den jäveln!
Citera
2021-03-23, 13:36
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
NEJ, NEJ, NEJ, som jag skrev, jag var ny i tråden med nyreggat konto på fb så jag bidrog inte. Och jag är precis lika impad av det arbete som gjordes då av andra.

Men jag laddade noga ner allt som lades upp (kan ha missat något) så sen när det började klagas på att länkar inte funkade längre så gjorde jag en sammanställning och la upp på gofile. När de filerna raderades för andra gången pga av automatisk tidsgräns på gratisversionen så bestämde jag mig för att skapa ett konto, betala 5 USD och lägga upp allt igen och betala 5 USD i månaden framöver. Och nu idag bestämde jag mig för att inte bryr mig om en bortre tidsgräns utan filerna får ligga kvar tills domen vunnit laga kraft - minst.

All heder till dej
Citera
2021-03-23, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Ja, och det är vi mycket tacksamma för!

Det är ett fantastiskt jobb du gjort där med detta. Och jag hoppas du såg att jag och flera andra tackade igår, samt att Moderator Blomvattnare lade in länkarna i trådstarten så att alla kan komma åt det!

Det är mycket man vill läsa om och lyssna om, innan det drar igång på allvar igen.

#TeamÅsaHiding

HD om svek, otroheten, flytt, skilsmässan "äktenskapet var redan över"
https://vocaroo.com/oQWlgDoAPyO

SD:s skrivelse till Tingsrätten (Honan6 har lagt in några kommentarer)
http://www.docdroid.net/sQelk72/brev...gen-pdf#page=2

Tack, ja jag såg det. Ni har alla varit extremt flitiga de senaste dagarna så jag håller på att läsa i kapp och har nyss kommit till gårdagens inlägg - det är där jag befinner mig just nu (så jag ligger ett dygn efter).
Citera
2021-03-23, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Fan, den här tråden har börjat likna andra här, är det inte politik så är det personangrepp. Och allt är SDs fel, den jäveln!

Så blir det ibland, ska väga orden på guldvåg framöver.

Du har helt rätt medans detta sker så sitter SD och flinar, han glömmer dock att hans företag aldrig kommer lyfta. Det ska fixas. han kommer för evigt blir "jagad", trist för honom. NOT.
Citera
2021-03-23, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
NEJ, NEJ, NEJ, som jag skrev, jag var ny i tråden med nyreggat konto på fb så jag bidrog inte. Och jag är precis lika impad av det arbete som gjordes då av andra.

Men jag laddade noga ner allt som lades upp (kan ha missat något) så sen när det började klagas på att länkar inte funkade längre så gjorde jag en sammanställning och la upp på gofile. När de filerna raderades för andra gången pga av automatisk tidsgräns på gratisversionen så bestämde jag mig för att skapa ett konto, betala 5 USD och lägga upp allt igen och betala 5 USD i månaden framöver. Och nu idag bestämde jag mig för att inte bryr mig om en bortre tidsgräns utan filerna får ligga kvar tills domen vunnit laga kraft - minst.

Mången tack för din insats. Följde tråden lite kort och såg vilket jobb som lades ner.

FUPO är oerhört viktig, PM om du behöver finanser som hjälp.
Citera
2021-03-23, 13:40
Medlem
Citat:
Mår du bättre nu när du fått ut lite steam?

Dina fördomar om vad jag ev ska tänka känns väldigt off topic och har du problem med mig blockera mig eller liknande.

Jag varken gillar eller ogillar dig, har svårt skapa en sån relation med någon i ett forum som Flashback. Om du anser jag tramsar runt om PS , fine. Vi lär inte bli ense om det.

Har du något annat du vill anklaga mig för kan du ta det i PM form.

Jag undrade bara hur subjektiv jag skulle vara i efterforskningarna om hur detta ärende inledningsvis sköttes för att du skulle hålla med mig. Alltså hur ensidigt ska jag se på det för att få medhåll från dig?
Citera
2021-03-23, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Nu brukar inte skogsmullar försvinna så ofta (annat än över natten), men den förutsägbara rutinen är att cacheägare eller närboende kollar sina egna gömmor (främst de med högre svårighetsgrad) och tillhörande platser som är lämpliga för parkering om det står kvar något fordon. Sedan hjälps alla åt på de platser där vi brukar vara och håller ögonen öppna, läser loggremsor om den försvunna varit på platsen nyligen osv.

Ansvaret för att kolla offrets egna cacher tar väl normalt de närboende, den som loggat sist och hittar vägen eller de som känner sig manade att logga dessa själva. Det behövs egentligen ingen organisation för att detta ska bli gjort, bara en sökfråga vilka av offrets cacher som inte blivit loggade (kontrollerade) efter försvinnandet så blir det gjort på några dagar.

Men problemet var snarare att många var i Norge och att man lokalt i Örebro förefaller ha varit väl diskreta om försvinnandet. Sökandet bygger på att försvinnandet är känt och att man kommunicerar ut både geonick och bild.

Och sen finns det en värld utanför Geocaching även om man ibland knappt tror det efter att ha satt sig in i detta fallet.

Så nån geocachare borde ha kikat då vid hennes *gamla cache. Men de kanske också var ”bortresta” men inte till Norge då.

*Edit
Senast redigerad av Avel 2021-03-23 kl. 13:50.
Citera
2021-03-23, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jag undrade bara hur subjektiv jag skulle vara i efterforskningarna om hur detta ärende inledningsvis sköttes för att du skulle hålla med mig. Alltså hur ensidigt ska jag se på det för att få medhåll från dig?

Kan vi hålla detta i pm eller så kan du och jag lämna det åt sidan. Finns inget rätt eller fel i den här frågan. Den tonen du hade i det du skrev sist till mig var inte trevlig och det får mig att bara inse att vi inte kommer komma till konsensus.

Då kommer frågan, behöver vi störa tråden med att vi inte kommer kunna enas (isig är det ingen katastrof att vi inte kan enas, sånt är livet)? Sedan om jag stör dig, blockera mig temporärt eller läs mig inte.

Du ska heder för din datakunskap, Heder till dig.
Citera
2021-03-23, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Oavsett om man tycker PA och JR är Sveriges sämsta poliser eller ej så är det intressant att läsa lite kronologiskt hur ärendet hanterades. Ihop med fupen så är det just nu de enda vettiga källorna som finns.

Med Litenensams del 1-3 så vet vi nu att den operativa avdelningen har/hade ansvar för det ”praktiska” sökandet.

Att recensera PS eller hans bok är sekundärt.
Det viktiga är att veta om vad som gick fel i början och om nån ska/blr klandras för det.
Jag tror det var du som var inne på att i efterhand så har ledningen där i Örebro varit inne på att det var andra konflikter som låg bakom omplaceringarna mer än att JR och PS inte tog på sig stövlarna och sprang runt och letade innan ärendet ens hamnat på deras bord.

Även den operativa avdelningens sök med hund verkar ju ha en förklaring i att man (räddningsledaren?) prioriterade området där hennes mobil senast var aktiv?

Igår fm ställde jag frågan om vad exakt som gick fel första dygnen och än så länge så kan jag inte räkna upp några kardinalfel som begåtts av de av vissa ”bespottade” PS och JR.

PS blev beviljad semester och tog den. Kanske välbehövlig vem vet.

160 meter från bostaden får klandras operativa avdelningen då.

Och semestern får väl klandras både chefen och PS själv som inte var ”lojal” mot ja vem då?

Så de som nu fortsätter kritisera PS och JR, vad finns det mer för fel de gjorde efter att SD och HD började förhöras undrar jag?

Tekniska avdelningens brister i början har jag koll på redan så deras engagemang kan uteslutas i listan.

Jag vet inte vad som är rätt och fel och hur saker brukar skötas, men det som slår en i sammanhanget är hur frågor som jäv tas om hand i det dagliga arbetet. Det finns ju tydliga riktlinjer om jag har förstått rätt om utredningen berör någon i de egna leden, dvs annan polis/polisanställd, men hur behandlar man eventuella jävssituationer i övrigt. Det kan ju inte vara unikt för Örebro att misstänka i olika ärenden är bekanta eller till och med släkt till personal inom polisen. Vilka rutiner finns och vilka skyldigheter har anställda att berätta om ev. jäv? Vi vet att PW ansåg att han befann sig i en jävssituation. Gjorde även AnSt det? M*örk? Har de rapporterat detta? Hur har det i så fall behandlats?
Citera
2021-03-23, 13:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Nu brukar inte skogsmullar försvinna så ofta (annat än över natten), men den förutsägbara rutinen är att cacheägare eller närboende kollar sina egna gömmor (främst de med högre svårighetsgrad) och tillhörande platser som är lämpliga för parkering om det står kvar något fordon. Sedan hjälps alla åt på de platser där vi brukar vara och håller ögonen öppna, läser loggremsor om den försvunna varit på platsen nyligen osv.

Ansvaret för att kolla offrets egna cacher tar väl normalt de närboende, den som loggat sist och hittar vägen eller de som känner sig manade att logga dessa själva. Det behövs egentligen ingen organisation för att detta ska bli gjort, bara en sökfråga vilka av offrets cacher som inte blivit loggade (kontrollerade) efter försvinnandet så blir det gjort på några dagar.

Men problemet var snarare att många var i Norge och att man lokalt i Örebro förefaller ha varit väl diskreta om försvinnandet. Sökandet bygger på att försvinnandet är känt och att man kommunicerar ut både geonick och bild.
Om hon beskrivs som fantast på GC och medlem på GC-sidan så borde reviewer vara första prio,, snabbt. De har väl koordinater?

Speciellt om hundföraren söker random i skogen den 16 maj i 1.5 tim och hittar varken LW el cacher.

Det åligger i huvudsak Fu och spaningsledare.
Senast redigerad av develi 2021-03-23 kl. 14:07.
Citera
2021-03-23, 13:56
Medlem
Citat:
Kan vi hålla detta i pm eller så kan du och jag lämna det åt sidan. Finns inget rätt eller fel i den här frågan. Den tonen du hade i det du skrev sist till mig var inte trevlig och det får mig att bara inse att vi inte kommer komma till konsensus.

Då kommer frågan, behöver vi störa tråden med att vi inte kommer kunna enas (isig är det ingen katastrof att vi inte kan enas, sånt är livet)? Sedan om jag stör dig, blockera mig temporärt eller läs mig inte.

Du ska heder för din datakunskap, Heder till dig.

Alltså jag ville veta vad som gick fel första dygnen och sen bröt helvetet lös här. Jag ska inte behöva försvara att det borde genomlysas objektivt. Du och nån till hoppade på mig för att du inte gillar PS isv. Din ton satte ribban. Det blir svårt att ha fokus på sakfrågan när beskyllningarna och insinuationerna haglar in.

Sen försöker jag förtydluga sånt som andra lite slentrian ”name droppar” förkortningar här och där som om alla skulle veta vad de innebär. Då får jag skit för det också. Jag tål en diskussion och kan bita tillbaka med samma medel. Men detta eskalerade ni med ert jäkla tramsande. Samma beteende som andra uppvisat när de misstänkta har granskats kan jag tillägga.
Citera
2021-03-23, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
För att undvika trådsanningar; de tre syskonen med hund som fann LWs kropp är väl ändå vuxna!?

Hade de vuxna syskonen som fann Lenas kropp verkligen en hund med sig? I artikeln från NA
som skribenten T34Pantzer länkat den 22/2 -20, finns inga uppgifter om att någon hund
följde med syskonen. Minns inte heller från FUP:et att någon hund omtalas i sammanhanget.

Har i och för sig ingen större betydelse, med tanke på de mer väsentliga ämnen som diskuteras
i tråden för närvarande.

Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Na

” Tre syskon går på led upp mot bullerplanket. Den äldste har sett något som han först tror är en hög med kläder. Nu går de tillbaka tillsammans för att bli säkra. De slår samtidigt numret till polisen. Det de ska berätta är fruktansvärt. Det ligger en död kvinna i det höga gräset.
[...]
Den äldste får ett infall och går upp mot gräsområdet som finns vid bullerplanket mot motorvägen. Han minns att det alltid funnits en liten stig där planket slutar och går dit. Han rundar hörnet på planket och ser sig omkring. Blicken faller på något som glittrar på marken men när han kommer närmare är det inget. Men längre fram ser han några ölburkar och går dit, samtidigt lyfter han blicken och tittar till höger. Där ser han kläder och ett par bara ben. Han förstår direkt att det måste vara den försvunna kvinnan.
[...]
En av systrarna säger sedan i polisförhöret att platsen där kvinnan hittades, bara 160 meter från hennes hem, alltid har varit ett känt gömställe för att komma undan lite. Barn brukar leka där, folk rastar sina hundar i området”
[..]
Ändå får hon ligga där så länge innan hon hittas. Jag och andra reportrar gick runt i Hjärsta både torsdag, fredag och lördag. Polisen hade gått ut med en efterlysning och vi var många som bevakade det som hände. Polisen hade sökt med hund, men inte vid bullerplanket utan längre upp i området.”

https://www.na.se/artikel/christina-eriksson-syskonens-fruktansvarda-fynd-bakom-planket-i-hjarsta-det-ar-inte-vardigt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in