2021-03-23, 13:29
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Kan rättegången verkligen bli offentlig när det är lyckta dörrar som gäller? Jag vet inte men har svårt att tro det.

Nej, eventuell rättegång mot Lambertz kommer inte att bli offentlig utan hållas bakom lyckta dörrar. Det är vad jag klagar på. Rättegångar måste vara offentliga.
Citera
2021-03-23, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NONVIOLONCE
vem är den kände krogprofilen,,,? någon som vet??
Är det inte den här som syftas på ?
(FB) Nöjesprofil utreds för tre våldtäkter

Edit: Krogprofien kanske var en av dom andra stackars profilerna som kommit i vägen för den onde..
Senast redigerad av 90510 2021-03-23 kl. 13:43.
Citera
2021-03-23, 13:43
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Under #METOO-rörelsen fanns det en fond där man kunde eska pengar ifall man blev dömd i ett förtalsbrott. De feministiska systrarna skrapade ihop en slant och vips var böterna betalda.

I Cissi Wallins fall är hennes böter "kaffepengar" för maken. Så Cissi behövde aldrig oroa sig utan kunde köra på in i kaklet utan att riskera något.

Att riskfritt kunna anklaga någon och driva kampanjer på nätet mot en stackars försvarslös människa utan att riskera fängelse är av ondo. För det tycks finnas galenpannor som gör det - ifall det inte svider i det egna skinnet.

Visst är det så. Nu senast var det väl Maria Sveland och några andra idioter som ville inrätta någon liknande fond för "rättshjälp" till kvinnor som blev dömda för förtal. Hittar tyvärr inte den tråden för tillfället men det är möjligt att det var någon slags fortsättning på det som upprättades under Metoo.

Aningen OT i den här tråden men det skulle kanske skulle behövas någon form av lagändring för att förhindra att bötesstraff betalas av andra, även om det förmodligen skulle vara svårt att lösa i praktiken. Går inte bötesfrågan att lösa praktiskt får man väl helt enkelt bura in alla som döms för förtal.

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det startades någon ny sådan fond bara för ett par veckor sedan. De vanliga psykfallen som ligger bakom.
https://www.svt.se/kultur/fortalskassan-maria-sveland-lo-kauppi-skadestand-kvinnor-fortal-forovare

Det var just den nyheten jag tänkte på. Tackar!
Citera
2021-03-23, 13:52
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Visst är det så. Nu senast var det väl Maria Sveland och några andra idioter som ville inrätta någon liknande fond för "rättshjälp" till kvinnor som blev dömda för förtal. Hittar tyvärr inte den tråden för tillfället men det är möjligt att det var någon slags fortsättning på det som upprättades under Metoo.

Aningen OT i den här tråden men det skulle kanske skulle behövas någon form av lagändring för att förhindra att bötesstraff betalas av andra, även om det förmodligen skulle vara svårt att lösa i praktiken. Går inte bötesfrågan att lösa praktiskt får man väl helt enkelt bura in alla som döms för förtal.

Det var just den nyheten jag tänkte på. Tackar!

Jag håller tvärtom med Lambertz och kvinnorna bakom förtalskassan. Det är generellt inte förtal att anse att man blivit våldtagen och framföra det offentligt och lagen borde därför ändras.

Här kan det diskuteras: (FB) Kända feminister lanserar ”Förtalskassa”
Citera
2021-03-23, 14:09
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
För ungefär sjunde gången, den diskussionen du citerar gäller ett stickspår om Hennes Snuskiga Höghet Prinsessan Sofia af Slitz, som också fotograferats av lektyrfotografen.

Försöker du blanda ihop korten igen? Varför då?

Vi vet att Lektyrfotografen dras till unga flickor. Kvinnan det handlar om i denna tråd, EA, skall ha varit gift med Lektyrfotografen enligt flera:

Ursprungligen postat av tumrullaren
Senast hon skrevs ut från tvångsvård var, enligt Stoppa pressarna, i maj 2013. Om jag förstår saken rätt var EA gift med flickfotografen under åren 2012 till 2015, så hans bilder på EA borde vara från den perioden. Låter mycket osannolikt att hon skulle ha haft en så allvarlig form av anorexia att det föranlett tvångsvård under den perioden. På bilderna är hon smal men ser välmående ut. Långt ifrån utmärglad.

EA är nu 29 år och fyller 30 år den 20 april i år. För nio år sedan år 2012 var hon 20 år. Troligtvis gifte hon sig inte direkt när hon träffade Lektyrfotografen utan de umgicks förmodligen något år innan. Hon träffade därför förmodligen Lektyrfotografen i 19-årsåldern.

Därav mitt påstående i mitt inlägg:
Om nu EA var 19 år vid första fotograferingarna verkar hon ha gått direkt från gymnasieålder in i en internationell nakenfotografering under lektyrfotografens vingar. När han tröttnade på henne efter några år blev det nya modeller och bråk med EA.

En annan intressant information är att EA enligt tumrullaren inlägg ovan var inskriven för psykiatrisk tvångsvård under sitt äktenskap med Lektyrfotografen.

Följdfrågorna jag skulle vilja ställa är därför: Var hon tvångsvårdad innan äktenskapet? Eller var detta något som bara hände under äktenskapet? Upptäckte Lektyrfotografen hennes problem efter giftermålet eller visste han om det innan?
Citera
2021-03-23, 14:12
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag håller tvärtom med Lambertz och kvinnorna bakom förtalskassan. Det är generellt inte förtal att anse att man blivit våldtagen och framföra det offentligt och lagen borde därför ändras.

Tackar får hänvisningen till rätt tråd och visst, man kan förstås ha synpunkter på om det över huvud taget ska räknas som "förtal" att utpeka någon som brottsling, men oavsett brott och oavsett om något bör vara klassificerat som brott så anser jag att det är problematiskt att vissa kan komma undan ansvar för att någon annan går in och tar hand om den biten.
Citera
2021-03-23, 14:17
Medlem
Neolitikums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Under #METOO-rörelsen fanns det en fond där man kunde eska pengar ifall man blev dömd i ett förtalsbrott. De feministiska systrarna skrapade ihop en slant och vips var böterna betalda.

I Cissi Wallins fall är hennes böter "kaffepengar" för maken. Så Cissi behövde aldrig oroa sig utan kunde köra på in i kaklet utan att riskera något.

Att riskfritt kunna anklaga någon och driva kampanjer på nätet mot en stackars försvarslös människa utan att riskera fängelse är av ondo. För det tycks finnas galenpannor som gör det - ifall det inte svider i det egna skinnet.
Intressant, detta är en del av en #METOO-industri som lever kvar och som förhoppningsvis detta sätter slutet på.
Citera
2021-03-23, 14:19
Medlem
utredning nedlagt.

Nu ska det bli intressant att följa lambertz olika utspel
Citera
Medlem
https://via.tt.se/pressmeddelande/forundersokning-om-misstankt-valdtakt-i-uppsala-nedlagd?publisherId=3235540&releaseId=3295806
Citera
Medlem
GL släppt ur häktet.
Citera
2021-03-23, 14:20
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson

OK. Jag gillar fri information, så jag köper det. Men då skall också det vara tillåtet för motparten att avslöja alla detaljer efter en våldtäktsanklagelse, att fritt publicera namn, bilder och eventuella filmer på "akten" på nätet utan att drabbas av repressalier för detta.

Att en part skall få glida vidare i lönndom och få slänga ur sig anklagelser är inte bra. Öppenhet på båda sidor - javisst!

Men inte anonyma angivare som hittar på det ena efter det andra utan att behöva stå för det.
Citera
2021-03-23, 14:20
Medlem
Våldtäktsutredningen mot Lambertz läggs ner enl Åklagarmyndigheten. Måste väl innebära att åklagaren inte har tillräckligt med kött på benen att väcka åtal trots att utredningen började tidigt i januari ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in