2021-03-23, 13:57
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Det här har säkert varit uppe i tråden förut men efter att ha läst det så kände jag att det är värt att återposta. Jag fick kalla kårar efter att ha läst artikeln. Det är Geert Vanden Bossche, som har titlarna "PhD virology, independent seasoned vaccine researcher, previous SPO at the Bill & Melinda Gates Foundation and SPM at GAVI" som skickar en stark varning till hela världen angående massvaccinationerna.

https://newsvoice.se/2021/03/geert-vanden-bossche-halt-covid-19-mass-vaccination/

...

Ja gott folk. Så var det med den saken. Vi skeptiker kommer nog få rätt. Det hade varit bäst att låta skiten ha sin naturliga gång. Såklart!

Hoppas ni covidfanatiker och vaccinbögar sover gott om natten. Era naiva, obildade fanskap

Det sa jag redan förra våren. Vårt högmod kommer bli vår död. Vi kan inte kontrollera naturen även om vi gång på gång inbillar oss det.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Snart börjar pressträffen från Sanningsministeriet.

https://youtu.be/igyzEsD_zzU
Citera
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
I den senaste undersökningen för seroprevalens kunde man konstatera att seroprevalensen för vuxna var 8,1% och för barn 10,9%.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/undersokningar-och-datainsamlingar/genomgangen-infektion/

Poängen är att om UK och Sverige har en likartad IFR så har UK haft fler smittade per capita.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Intressant att du skulle påpeka detta. Jag har försökt samma sak i snart 48 timmar. Det går sådär kan jag säga.

Du får kontakta och debattera saken med dem som även fortsättningsvis vill att detta skall handla om överdödlighet och antalet döda i respektive länder jämfört sinsemellan.

I frågan om huruvida UK varit lyckosammare än Sverige med uppgiften att minska smittspridningen är dock statistiken solklar - UK har färre antal smittade per capita än Sverige och samtidigt ett närmast astronomiskt större antal tester per hittat positivt fall. Detta ger vid handen att Sverige hade haft ÄNNU fler fall per capita om man testat i samma omfattning.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=15..422&pickerS ort=asc&pickerMetric=location&Metric=Confirmed+cas es&Interval=Cumulative&Relative+to+Population=true &Align+outbreaks=false&country=GBR~SWE
zoomToSelection=true&time=earliest..422&pickerSort =asc&pickerMetric=location&Metric=Tests&Interval=7 -day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=GBR~SWE

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=373..422&picker Sort=asc&pickerMetric=location&Metric=Tests+per+co nfirmed+case&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=GBR~SWE
Men varför har ni då så många döda per smittade? För att er allmänna hälsa deteriorerat av svinaktig lockdown? Eller hur förklarar du det annars? Har ni usel sjukvård, kanske? Finns det någon godtagbar förklaring till varför ni har så många fler döda (per capita) trots relativt sett få smittade? Är det kanske så att lite lagom smittspridning skyddar? Eller vad tror du? Är vi kanske bara allmänt bättre i Sverige? Smartare, vackrare, friskare, friare, gulligare, klokare och, framför allt, mindre döda i covid.
Citera
2021-03-23, 13:58
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Du menar att vi skulle haft oturen att testa JUST DE personerna som inte är smittade. Intressant teori...

Här kommer en annan teori från någon med betydligt bättre nivå av objektivitet än du:
Det finns andra aspekter som påverkar antalet döda - t.ex. genetik, hälsostatus, etnicitet, befolkningstäthet och socioekonomiska faktorer.

Låter garanterat som rena grekiskan för dig, men jag kan garantera att det är möjliga orsaker man just nu tittar på under lupp. Man tittar däremot INTE på möjligheten att man skulle haft otur när man testat och lyckats testa JUST DE personer som inte var positiva.
Nej, uppenbarligen har man ju även i Storbritannien testat en hel del smittade eftersom det även finns en hel del konstaterade smittofall. Du har däremot en mycket märklig argumentation som menar att just i Storbritannien är antalet konstaterade smittofall och antalet faktiska smittofall i stort sett desamma. Det skulle i princip kräva att samtliga invånare testades varje dag, det inser du va? Och då har vi inte ens tagit höjd för att testerna inte ger ett rättvisande svar i 100% av fallen...

Självklart finns det andra faktorer som påverkar antalet döda. Det får till exempel vara allmänt känt att en hög smittspridning i åldersgruppen 70+ kommer att generera påtagligt fler dödsfall än motsvarande höga smittspridning i åldersgruppen 30-50. Några faktorer kan alltså sägas vara klarlagda, medan långt fler ännu inte är det varför du nu i det citerade inlägget inte förhåller dig till vad du själv predikar, nämligen officiell statistik och hårda fakta. Det är vidare så att även en låg folkhälsa och stora socioekonomiska skillnader är något som, om det har varit avgörande för de brittiska dödstalen, är ett misslyckande som får tillskrivas den brittiska staten. Pandemin uppstod inte i ett vakuum där ingenting av det som skett fram till dess det första konstaterade smittofallet noterades plötsligt saknade relevans.

Alldeles oavsett vilka faktorer som genererar ökad smittspridning/antal vårdbehövande/antal döda och vilka åtgärder som motverkar dessa ökningar är det fullkomligt naivt att tro att Storbritanniens antal konstaterade smittofall motsvarar antalet faktiska smittofall. Varför skulle det vara så? Har du ett enda argument för det? Varför skulle inte flera smittofall missas just i Storbritannien som dessutom, enligt dig, har sådana problem med till exempel folkhälsa, socioekonomiska skillnader, trångboddhet och begränsade ekonomiska resurser per capita inom vårdapparaten? Allt det är ju faktorer som, förutom att det skulle kunna tänkas leda till större antal dödsfall, också kan tänkas förstärka skillnaderna mellan antal konstaterade smittofall och antal faktiska smittofall.

Vidare är det så att även om man låter sig övertygas av din trop om att antalet konstaterade smittofall är det mest relevanta, att det antalet korresponderar precis med antalet faktiska smittofall just i Storbritannien och att Storbritannien har lyckats kväsa smittspridningen på ett väsentligen mycket bättre sätt än Sverige, blir några frågor kvar:
- Vad är det som gör att covid-19 är så mycket dödligare i Storbritannien?
- Om det som gör covid-19 så mycket dödligare i Storbritannien är till exempel att vissa hälsotillstånd är mer vanligt förekommande, att vissa socioekonomiska grupper är mer utsatta eller att vissa etniska grupper driver upp dödstalen, är det då inte ett kapitalt misslyckande att man inte kväst smittspridningen bland dessa grupper?
- Om det är så som i strecksatsen ovan, var det kanske inte smittspridningen i sig som var det överlägset viktigaste att fokusera på (man har ju inte direkt haft en smittspridning nära noll, menar jag) utan fanns det kanske andra åtgärder att ta till för att minska antalet i behov av vård och antalet döda?

Edit: Hope that helps.
Senast redigerad av sunessensommar 2021-03-23 kl. 14:06.
Citera
2021-03-23, 13:58
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erwynn
Jättebra att vi får användning av de som tagit vaccinet. Ge dom möjligheten att se sport live med. Så sjukt härligt med 10k gubbar/gummor på AIK - DIF i sommar, försäljningsrekord för kaffe och kaka. Enormt värdigt avslut på livet att vara de som driver samhället framåt igen en sista gång.
Vet inte om du är ironisk, men kan vi inte unna 70+ det? De behöver få ha lite kul.

I Danmark får ju också de som har testat negativt eller har haft covid ett covidpass. Det är ju inte jätte jobbigt om man är tvungen att göra ett covid test om man vill på festival eller på AIK - DIF, lite värre om man behöver gör det varje gång man går till butiken, fast det behöver man ju inte göra nu så varför skulle det bli så illa i sommar.

Man måste ju ge folk möjlighet att själv välja, men negativt test, antikroppar eller vaccin så kan man få gå på större engagemang. Det är kanske så mycket valmöjlighet som man kan få om något överhuvud taget ska vara öppet? Det betyder ju att alla utom de som just nu är infekterade kan gå. Uteserveringar och sådant borde man kunna ha utan liksom mindre festliga sammankomster utomhus. I sommar var det ju faktiskt lugnt.

För min del har jag inget ställningstagande. Det kanske är ok om man gör det på ett sätt som är enkelt för alla. Även för de som inte har telefon eller inte bor i storstan.
Citera
2021-03-23, 14:01
Medlem
Otroligs avatar
Nya avlidna: 56
Nya fall: 14 084

Fördelning av nya siffror: https://covidstatistik.se

Senaste tisdagssiffror nya avlidna: 27, 40, 57, 59, 63, 74, 221, 240, 270, 237.
Senaste tisdagssiffror nya fall: 12 781, 11 031, 11 821, 10 948, 9 472, 8 128, 9 694, 9 135, 9 799, 17 418.
Citera
2021-03-23, 14:03
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Poängen är att om UK och Sverige har en likartad IFR så har UK haft fler smittade per capita.

Det vet jag inte om vi har. UK har väl en ganska stor överdödlighet?
Citera
2021-03-23, 14:07
Medlem
Bryggmastaren1s avatar
Citat:
Ja, jag förstår att du hoppas att det är så. Du har tyvärr fel.

Det allra enklaste är att du lär dig tolka och ta till dig information. Då inser du sannolikt också att det inte heller spelar någon roll var folk arbetar. I mitt fall arbetar jag dock EXAKT där jag förklarat med EXAKT de arbetsuppgifter jag hävdat.

Vad det har för relevans för den fortsatta diskussionen förstår jag dock inte.

Relevansen är ju givetvis att du inte är den du fortfarande förtvivlad försöker framstå som, du är avslöjad. Ingen i hennes majestäts tjänst har tid att hänga på FB 27/7. Inte ens agent 007.

Dina 15 minuters of fame är över.
Citera
2021-03-23, 14:07
Medlem
docentdisciplins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Nya avlidna: 56
Nya fall: 14 084

Fördelning av nya siffror: https://covidstatistik.se

Senaste tisdagssiffror nya avlidna: 27, 40, 57, 59, 63, 74, 221, 240, 270, 237.
Senaste tisdagssiffror nya fall: 12 781, 11 031, 11 821, 10 948, 9 472, 8 128, 9 694, 9 135, 9 799, 17 418.

Brutalt.
Citera
2021-03-23, 14:09
Avstängd
Citat:
Ja, och vi har mindre antal konstaterat smittade per capita än Sverige, och detta sannolikt för att vi infört regler för att begränsa smittspridningen. Sverige införde inga regler alls och har därför fått ett högre antal konstaterat smittade. Det var det som var själva poängen...

Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Antalet nya fall:
2:a mars: 6826
21:a mars: 2518

En minskning med 63 % efter att man slopade restriktionerna.

I Texas minskade antalet dagliga nya fall med 63 % efter att man slopat restriktionerna.

(FB) Texas slopade restriktioner - coronafallen FÖLL med 33 %
Citera
2021-03-23, 14:09
Medlem
Senaste siffrorna från Folkhälsomyndigheten omräknat efter folkmängd.
Jag har nu infört dubbla 7 dagars rullande medel av antal fall per dag och miljon innevånare. Det ger lite lugnare beteende om man jämför siffrorna från en dag till en annan (på bekostnad av ytterligare 4 dagars fördröjning). Procent anger procent ökning på 7 dagar.
Kod:
region               fall per miljon  procent  R-värde
Halland                        747.0     11.0     1.07
Gävleborg                      709.0      6.7     1.05
Jönköping                      625.0     19.9     1.13
Stockholm                      497.0     12.5     1.08
Västra_Götaland                489.0     16.7     1.11
Norrbotten                     488.0      1.5     1.01
Jämtland_Härjedalen            458.0     16.7     1.11
Kalmar                         452.0     26.0     1.17
Sörmland                       448.0     32.9     1.22
Totalt_antal_fall              443.0     13.8     1.09