2021-03-23, 12:59
Medlem
National institutes of health kritiserar AZs informationsgivning.

https://www.nih.gov/news-events/news-releases/niaid-statement-astrazeneca-vaccine
Citera
2021-03-23, 13:02
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw

UK har testat mycket, men ni har ju uppenbarligen inte lyckats testa rätt personer, eftersom ni har en så hög CFR. Om det mot förmodan skulle vara så att UK haft mycket färre fall än Sverige, så har man ju gjort ett extremt dåligt jobb med att skydda de som behöver skyddas. Det finns ju inget egenvärde i att ha ett lågt antal smittade, om man har höga dödstal.
Du menar att vi skulle haft oturen att testa JUST DE personerna som inte är smittade. Intressant teori...

Här kommer en annan teori från någon med betydligt bättre nivå av objektivitet än du:
Det finns andra aspekter som påverkar antalet döda - t.ex. genetik, hälsostatus, etnicitet, befolkningstäthet och socioekonomiska faktorer.

Låter garanterat som rena grekiskan för dig, men jag kan garantera att det är möjliga orsaker man just nu tittar på under lupp. Man tittar däremot INTE på möjligheten att man skulle haft otur när man testat och lyckats testa JUST DE personer som inte var positiva.
Citera
2021-03-23, 13:02
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Nu diskuterar du en hel bunt olika saker. Smittade, konstaterat smittade, COVID-sjuka och IFR.

Du verkar ha VÄLDIGT svårt att hålla dig till en diskussion runt smittspridning. OM du vill diskutera något helt annat föreslår jag att du drar igång en sådan diskussion. Du lär dock inte få se mig argumentera emot att Sverige har färre antal döda per capita - helt enkelt eftersom statistiken visar att de HAR färre döda per capita. Men nu gällde diskussionen som sagt om UK varit sämre eller bättre än Sverige på att begränsa smittspridningen. Och där visar ju som sagt statistiken att UK har betydligt färre konstaterat smittade än Sverige - trots att man testar BETYDLIGT fler än Sverige.

Och allt detta skall således ses i paritet med att Sverige konsekvent hävdar att man har uppnått flockimmunitet - dvs smittat så många som möjligt.

Man frågar sig hur ni skall ha det? Ni kan ju inte vara bäst på att förhindra smitta ena sekunden bara för att nästa sekund hävda att ni smittat flest? Hört talas om kappvändare?

Du skrev:

”... - UK har färre antal smittade per capita än Sverige och samtidigt ett närmast astronomiskt större antal tester per hittat positivt fall. ...”

UK har inte färre antal smittade än Sverige.

UK har färre antal KONSTATERADE smittade än Sverige.

Det var du själv som påpekade distinktionen.
Citera
2021-03-23, 13:04
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Du kan ju gå till puben på hörnet och där fundera på vad er vansinniga smittspridning beror på. Fast det kan förstås bli svårt att se skogen för alla träd.
Ja, alltså, UKs smittspridning är LÄGRE än den i Sverige.

Detta sagt med tanke på behovet att avlöva i dina trakter.
Citera
2021-03-23, 13:04
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Förvisso intressant att du förnekar vikten av att mäta antalet tester per positivt testsvar. Det är ett av de viktigaste instrumenten vi har på regeringsnivå för att övervaka graden av samhällsgenererad smitta. Jag kan säga att man använder just det som ett KPI för att i realtid mäta effekterna av beslut.

Jag är inte direkt intresserad av vem som håller med dig eller inte, jag baserar samtliga mina uttalanden på officiell statistik och fakta. Vill du inte acceptera det bör du rimligen kontakta den som är ansvarig för statistiken kontra den emperi du anser är fel och så får du fortsätta konversationen där. Det blir ju smått löjligt när jag hänvisar till fakta och du menar att jag har fel. Din approach vittnar om en ganska rejäl akademisk inkompetens och intellektuell brist, skulle jag säga.

blablablabla, byta ämne, ignorera IFR, skifta fokus, tala om hur bra jag är.....

UK uppskattningsvis 25-30 miljoner smittade enligt 0,5% IFR
SV uppskattningsvis 2,5-3 miljoner smittade enligt 0,5% IFR

IFR kan såklart vara lite högre eller lägre men inte differensen mellan länderna.

Håller du med om detta?
Citera
2021-03-23, 13:06
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
blablablabla, byta ämne, ignorera IFR, skifta fokus, tala om hur bra jag är.....

UK uppskattningsvis 25-30 miljoner smittade enligt 0,5% IFR
SV uppskattningsvis 2,5-3 miljoner smittade enligt 0,5% IFR

IFR kan såklart vara lite högre eller lägre men inte differensen mellan länderna.

Håller du med om detta?
Jag har ingen uppfattning tillika kommentar gällande IFR eftersom vi inte använder den parametern - helt enkelt på grund av dess ovetenskapliga och osäkra art.

Uppskattningar räcker inte långt, hård fakta däremot...
Citera
2021-03-23, 13:10
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Tycker bara det är konstigt då jag har konditionstränat i flera månader utan att få ont i lungorna, men när jag gjorde det idag fick jag skitont när jag andades.

Det tyder på att du har under 90% saturation. Då är det 112 som gäller.
Citera
2021-03-23, 13:10
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Du skrev:

”... - UK har färre antal smittade per capita än Sverige och samtidigt ett närmast astronomiskt större antal tester per hittat positivt fall. ...”

UK har inte färre antal smittade än Sverige.

UK har färre antal KONSTATERADE smittade än Sverige.

Det var du själv som påpekade distinktionen.
Du menar "färre antal konstaterat smittade PER CAPITA"..??

Du skrev "UK har färre antal KONSTATERADE smittade än Sverige", men det har de ju inte. Sist jag kollade hade UK 4,301,925 konstaterat smittade och Sverige endast 744,272 konstaterat smittade.

Och i vanlig ordning länkar jag till det refererade datat:
https://github.com/CSSEGISandData/COVID-19/blob/master/csse_covid_19_data/csse_covid_19_time_series/time_series_covid19_confirmed_global.csv
Citera
2021-03-23, 13:12
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det tyder på att du har under 90% saturation. Då är det 112 som gäller.
Struntprat helt utan värde.
Man ska aldrig uttala sig så säkert utan att ha träffat personen i fråga.
Citera
2021-03-23, 13:16
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Struntprat helt utan värde.
Man ska aldrig uttala sig så säkert utan att ha träffat personen i fråga.

Ja, där har du helt rätt.
Citera
2021-03-23, 13:17
Medlem
Bryggmastaren1s avatar
Citat:
Nej, jag menar att länder som infört regler som på frivilligbasis ber befolkningen att följa rekommendationer knappast kan påstås ha infört lockdown. En uppfattning som dessutom delas av internationell expertis UTÖVER landets Premiärminister som uttryckligen säger att man INTE infört en lockdown och vidare förklarar att man INTE KAN införa någon lockdown (och sedan redogör för den exakta anledningen till varför).

Haha, ni är fan inte sanna. Om landets Premiärminister säger att man inte inför en lockdown tycker man ju att det borde räcka, men ni KAN helt enkelt inte erkänna att ni har fel. Det GÅR helt enkelt inte. Haha, helt otroligt...

Vad du menar har överhuvudtaget inget alls att säga, du avslöjade dig själv för 2 veckor sedan. Nej du jobbar inte på något departement, du är ingen annat än en charlatan.
Citera
2021-03-23, 13:21
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Du menar "färre antal konstaterat smittade PER CAPITA"..??

Du skrev "UK har färre antal KONSTATERADE smittade än Sverige", men det har de ju inte. Sist jag kollade hade UK 4,301,925 konstaterat smittade och Sverige endast 744,272 konstaterat smittade.

Och i vanlig ordning länkar jag till det refererade datat:
https://github.com/CSSEGISandData/COVID-19/blob/master/csse_covid_19_data/csse_covid_19_time_series/time_series_covid19_confirmed_global.csv

Yes. Jag glömde per capita.

Nominellt är det så klart fler i UK.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in