Citat:
Ursprungligen postat av
JedanProblem
Nu ser jag att du redan har fått en del mothugg, men jag ger mig in i diskussionen ändå. Dessvärre är nog det du skriver snarare en beskrivning av hur du önskar att svenskar vore, inte hur vi egentligen är. Jag ska bemöta några av punkterna.
1. Det är bättre att agera och fatta ett beslut som är delvis felaktigt än att inte agera alls. Sveriges hantering faller i den senare kategorin.
2. Vi följde inte vetenskapen. Vi envisades med att hålla fast vid en pandemiplan som man i ett rätt tidigt skede kunde gissa ej var fullt relevant och som behövde justeras. Nya datapunkter som publicerades i de vetenskapliga journalerna ignorerades uppenbarligen av Sverige, och vi tog till synes inga intryck av hur flera länder i Asien agerade.
3, 9. Hade kanske fungerat i 80-talets Sverige, men inte i det Sverige som har vuxit fram sedan 90-talet. Tror du att personer som den här kommer lystna på vad myndigheterna säger?
https://youtube.com/watch?v=-Y1IiRYga7w
5-7. Om regelboken skrivs om så gäller det att agera och inte vara passiv. Om vi ser att vi oundvikligen befinner oss i ett force majeure-scenario, så gäller det att ligga ett steg före. Då ska inte vi förlora initiativet och vara passiva.
8. Vi valde märkliga strider. En sån sak som munskydden exempelvis. Det fanns väldigt lite att vinna och mycket att förlora för FHM med att ta sin tidigare hållning.
Jag tänkte låta diskussionen vara, eftersom min poäng bara var att FHM agerat "svenskt". Jag gjorde ingen bedömning av utfallet.
Min beskrivning av svensken är en idealisering, men inte på något sätt felaktig. Det är i betraktarens öga. En italienare skulle kanske beskriva svensken som kall och beräknande. Det är två sidor av samma mynt.
Det som borde förvåna är inte hur Sverige agerat, utan hur resten av västvärlden agerat. Om man hade föreslagit för ett år sen att skolor, butiker, restauranger, nattklubbar och evenemang med publik ska vara stängda
i ett helt år för det här viruset så hade folket inte accepterat den lösningen. Hanteringen har varit extremt oärlig, där man skrämt människor till lydnad, och gradvis sålt in allt hårdare och allt längre tilltag.